Osaatkos Killerpop yhtään spekuloida tämän kuvion taustoja. Poriin jää kai yksi paikkurivuoro, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Onko Veolialla aikomus lähteä Porista kokonaan? Tuntuisi loogiselta näin. Ja onko mahdollisesti laajempikin poistuminen esim. Pohjanmaalta odotettavissa lähitulevaisuudessa. .
Jotain pientä spekulaatiota on mielessä pyörinyt, mutta kyllä tämä uutinen tuli aivan täytenä yllätyksenä.
Todellakaan en tiedä, mutta voisin veikata että Lavian toiminnot on haluttu myydä jo pidemmänkin aikaa. Ja jotta ostaja löytyisi, on mukaan dumpattu Pori-Tampere -pikavuorot. Ja tähän koukkuun Satakunnan Liikenne on tarttunut - tässähän on mitä hyödynnettävin markkinarako firmalle ja mahdollisuus tehostaa autokiertoa ja tarjota nopeampia yhteyksiä.
Alalla vallitsevassa keskittymisessä, on Satakunnan Liikenne ollut yksi suurimpia kasvajia. Oikeastaan koko Satakunta on hallussa, jos Porin paikallisliikenne jätetään laskusta. Toki osattu myös luopua toiminnoista, jotka ei strategisesti ole tärkeitä, kuten nämä Wiik & Strömille myydyt Vaasan toiminnot.
Nyt tapahtuvan kaupan myötä Satakunnan Liikenne vahvistuu entisestään siellä missä toimintaayhtiöllä on.
Mitä sitten tulee Veoliaan, ainaki spekuloinneista jättäisin Tampereen yksikön kokonaan pois. Nyt myyty liiketoimi oli käytännössä entistä V. Keto-Seppälän linjastoa. Etelä-Pohjanmaalla toiminta jatkuu, kun Seinäjoella paikallisliikenteen kilpailutuksessa tuli myönteinen tulos, myös Pohjanmaalla Närpiö-Vaasa -akselilla lienee syytä säilyä. Kaukoliikenteen sijaan, näkisin Veolian vahvuuden suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa paikallisliikenteessä.