Satakunnan Liikenne

Eli suomeksi sanottuna Veolia kuihtuu kuihtumistaan Pirkanmaalla. Oriveden-kangasalan suuntiin on tulevaksi talvikaudeksi tulossa huomattavia supistuksia. Teiskon-Aitolahden suunta menee kohtapuoliin kilpailuun, eli ei tainnut kovin hyvä business tuo Lastusen osto...
 
Osaatkos Killerpop yhtään spekuloida tämän kuvion taustoja. Poriin jää kai yksi paikkurivuoro, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Onko Veolialla aikomus lähteä Porista kokonaan? Tuntuisi loogiselta näin. Ja onko mahdollisesti laajempikin poistuminen esim. Pohjanmaalta odotettavissa lähitulevaisuudessa. .
Jotain pientä spekulaatiota on mielessä pyörinyt, mutta kyllä tämä uutinen tuli aivan täytenä yllätyksenä.

Todellakaan en tiedä, mutta voisin veikata että Lavian toiminnot on haluttu myydä jo pidemmänkin aikaa. Ja jotta ostaja löytyisi, on mukaan dumpattu Pori-Tampere -pikavuorot. Ja tähän koukkuun Satakunnan Liikenne on tarttunut - tässähän on mitä hyödynnettävin markkinarako firmalle ja mahdollisuus tehostaa autokiertoa ja tarjota nopeampia yhteyksiä.

Alalla vallitsevassa keskittymisessä, on Satakunnan Liikenne ollut yksi suurimpia kasvajia. Oikeastaan koko Satakunta on hallussa, jos Porin paikallisliikenne jätetään laskusta. Toki osattu myös luopua toiminnoista, jotka ei strategisesti ole tärkeitä, kuten nämä Wiik & Strömille myydyt Vaasan toiminnot.

Nyt tapahtuvan kaupan myötä Satakunnan Liikenne vahvistuu entisestään siellä missä toimintaayhtiöllä on.

Mitä sitten tulee Veoliaan, ainaki spekuloinneista jättäisin Tampereen yksikön kokonaan pois. Nyt myyty liiketoimi oli käytännössä entistä V. Keto-Seppälän linjastoa. Etelä-Pohjanmaalla toiminta jatkuu, kun Seinäjoella paikallisliikenteen kilpailutuksessa tuli myönteinen tulos, myös Pohjanmaalla Närpiö-Vaasa -akselilla lienee syytä säilyä. Kaukoliikenteen sijaan, näkisin Veolian vahvuuden suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa paikallisliikenteessä.
 
Satakunnan Liikenteen kalustokin monipuolistuu tässä yhteydessä, tuleehan kaupassa ensimmäiset laatuaan:
- Volvo 8700
- Wiima M310
- Lahti Flyer 520
 
Noistahan on suurin osa Treen autoja- Porista/Laviasta vähenee ajot, mutta autot on Mansesta....
Joku syy tähänkin lienee, vieläpä ihan järjellinen sellainen? Autojen ikä, toimintavarmuus tai muuten vain soveltuvuus jäljelle jäävään liikenteeseen yksilöinee lähtevät autot. Tämä siis ihan maalaisjärjen kertomaa eli puhdas arvaus.
 
Eikös tuo 602 ole Helsingin auto ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja tänään 15.3. edellä mainittu liikenne siirtyi SatLille... Ensimmäisenä päivänä Tampere-Pori -pikassa mm. auto #61, joka oli Tampereelta klo 11 lähdössä.
 
Ja tänään 15.3. edellä mainittu liikenne siirtyi SatLille... Ensimmäisenä päivänä Tampere-Pori -pikassa mm. auto #61, joka oli Tampereelta klo 11 lähdössä.
Vaikka en "Evakkoreen" kannattajiin lukeudukaan, niin ainakin viime päiviin (viikkoihin?) verrattuna kalusto koheni kertarysäyksellä pikavuoroliikenteen edellyttämälle tasolle. Kunnolliset valaistut reittikilvet, reitillä käytettävien autojen yhtenäinen väritys, auton pikavuoroon sopiva varustelu sekä mukavuustaso asettuivat näemmä heti SatLin aloituspäivänä kohdalleen. Mikään näistä kun ei ollut edellisen liikennöitsijän "loppurynnistyksessä" mitenkään itsestäänselvää :)
 
Auto 23 SHG-307 lähti tänään ensimmäistä kertaa Oulun yövuoroon


 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Auto 23 SHG-307 lähti tänään ensimmäistä kertaa Oulun yövuoroon
Tuohon entiseen Lappia-autoon on kyllä asennettu hieno, elektroninen linjakilpi. Sen luettavuus vaan etenkin päivänvalossa on surkea, ilmeisesti väärin asennetun/viallisen valoisuusanturin vuoksi. Eli suomeksi, ledit palavat liian himmeänä vallitsevaan valaistukseen nähden ainakin kirkkaana vuorokaudenaikana.
 
Satakunnan Liikenne Oy on ostanut Länsilinjat Oy:n Helsinki-Kankaanpää -liikenteen. Mukana kaupassa siirtyy 1 auto.

Liikenteen hoito siirtyy Satakunnan Liikenteelle 1.12.2010.
 
Takaisin
Ylös