Vs: Savonlinja-yhtiöt
Sori vaan, tässä lienee jokin väärinkäsitys, itse en pidä yllä mitään Savonlinjan kalustolistaa, eikä resurssitkaan siihen antaisi myöten. Omalla palvelimellani kyllä sijaitsee lukuisia muita kalustolistoja tai tietokantoja, joita ylläpitää sitten jokin muu toimija. Tarjoan lähinnä paikan itseilmaisuun halukkaille.
Voin kuitenkin kaivaa Trafin avoimesta datasta kaikki Mikkeliin rekisteröidyt M3-tyypin linja-autot vaikkapa 31.3.2019. Niistä ei ikävä kyllä selviä omistaja, mutta pystyy kuitenkin päättelemään onko jokin auto vielä hengissä.
7.7.2019 osuva ainakin tähän:
https://bussikirjasto.fi/moba/kalustolistat/savonlinja.htm
Jaahas, niinpä näkyy tuo moba olevan siinäkin osoitteessa, jonka kautta pääsin listaan käsiksi. Huomio on kiinnittynyt vaan tuohon killerpop.systes. alkuun. Eli kiitos kuuluukin sitten pääosin muualle. Hyvä kuitenkin, että löytyy tilaa tuollaiselle erinomaiselle datalle.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:44 ----------
Ei ollut teli joka Helsinkiin matkasi.
SL 324 edelleen Joensuussa.
No sitten ei Setra-kausi olekaan vielä ohi. Viimeinen, varsinainen mohikaani jäljellä. Jos havainto oli SL:n peruja oleva Setra, niin lienee hetken ehtinyt lepäillä Enonkoskella. Tai sit se oli joku Allison-laatikkovikainen, joka on unohtunut takariviin Mikkeliin ja saanut yllättäen ehjän voimalinjapalikan sisäänsä? Ne oli mukavia autoja ne Allisonilla olevat, 652:lla ainakin tuli ajeltua.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:52 ----------
Jatkoin vielä moban eli Miskan kalustolistan selailua.
Lisää peruskorjattuja / korjaamattomia, jotka vielä ajossa:
-97: 254, 255 Volvo B10M / Eagle
-98: 392, 393, 438, 562, 563, 564, 567, 568 Volvo B10M / Eagle; 412, 419 Volvo B10M / Falcon
Näistä 392, 419, 438 ja 562 vailla peruskorjausta / ei tietoa peruskorjauksesta.
-99: 556 Volvo B10M / Eagle; 557, 558, 575, 576, 577 Scania K113 / Eagle; 583, 584 Volvo B10BLE / Säffle; 602 Volvo B10M / Star 502; 670, 674, 676, 677 Volvo B10B / 7250
Näistä 556, 557, 575, 576, 577, 602, 670, 674, 676 ja 677 vailla peruskorjausta / ei tietoa peruskorjauksesta. 670, 674, 676, 677 on ilmeisesti myyty, ainakin kolme niistä on yllä mainittu havaitun ilman SL:n teippauksia.
-00: 295 Scania K114 / Flyer; 597, 598, 599, 636, 637, 638 Volvo B10M / Eagle; 639 Volvo B10M / Vega
Näistä ainoastaan 637 on tietojen mukaan peruskorjattu. Se on silloin uusin peruskorjatuista autoista. 295 on ainoa K114 Flyer-korilla. Sen lisäksi on ollut 3 kpl Eagle-korisia K114-alustalla, joista yksi on myyty. 639 on Savonlinjan historian ainoa Vega.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:58 ----------
Tulipa ihan mielenkiinnosta tutkittua killerpopin 7.7. päivitettyä kalustolistaa:
Vanhimmat alustat:
-87: 285, 288, 289 Scania K112
-88: 340, 341, 342 Volvo B9M
-89: 441 Volvo B9M; 688 Scania K113
Kaikki Flyer-korilla vm. -04 - -06. Nämä on samalla viimeiset käytössä olevat uudelleen koritetut autot.
Viimeiset koritukset tehtiin listan mukaan -06 (287, 289, 437). Ainoa -90 luvun alusta, joka sai uuden korin oli 437 (B10M -96), mutta tähän oli syynä alkuperäisen korin palo -05. Ilmeisesti -90 alustat eivät ehtineet korinvaihtoikään ennen koritusten loppumista. Vahinko sinänsä, koska vm. -90 alkaen olisi ollut useita MB 1625 alustaisia tarjolla. Olisi Flyerikin ollut nimensä veroinen. Liekkö MB-alustalle yhtään Flyeria ylipäätään rakennettiin? Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinkahan monta uudelleen koritusta Savonlinjan toimesta ehdittiinkään vuosien varrella tehdä.
Vanhimmat peruskorjatut korit (alkuperäisellä alustalla):
- 94: 471, 472 Volvo B10M; 476 Scania K113; 612 Volvo B12
-95: 487, 488 Volvo B10M
Kaikki Eagle 451-korilla, peruskorjattu arviolta 2009 - 2011 (kaikista ei tietoa peruskorjausvuodesta).
-96: 435, 436 Volvo B10M / Falcon; 489, 497 Volvo B10M / Eagle
Nämä Falconit ovat alkupään 540-mallia (-96 tullut myös vielä joku 520). Kaikkiaan Falcon 540-mallisia on ollut vain 13 kpl.
Eagleista 489 on uusin käytössä oleva 451-mallinen (ainoat -96 tulleet 491:n kanssa). Taulukon mukaan 451-mallisia on ollut kaikkiaan 51 kpl (liekkö vahingossa tuo lukumäärä).
Auto 497 taasen on ensimmäisiä 560- mallisia, ilmeisesti ensimmäinen Savonlinjalle tullut (ellei koritettu 495 ole tullut ensin).
Korjaus tuohon Falconeihin: eli -96 tullut vielä joku 431-Falcon, ei tietenkään 520-Falcon.