Seinäjoen paikallisliikenne

Seinäjoen kilpailun ratkaisu löytyy tarkemmin pöytäkirjasta. Linjaa 7 valittiin ajamaan Tilausliikenne Kaataja.

Veolia Transport West Oy on kuitenkin tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen, minkä vuoksi hankintapäätöstä on oikaistu 20.8. Pöytäkirja. Oikaisusta huolimatta kilpailun tulosta ei muutettu. Pöytäkirjasta selviää, että Härmän Liikenne on tarjonnut yhden 2009 - 2012 -mallisen bussin ja 7 2005 - 2008 -mallista, kaikki Euro5-moottorilla. Busseista 6 on ilmastoituja.

Tarina ei kuitenkaan vielä lopu tähän, sillä päätöksestä on valitettu markkinaoikeuteen 27.8.
 
Ensi maanantaina kokoontuva Seinäjoen kaupunginhallitus saa eteensä ehdotuksen paikallisliikenteen hankinnan keskeyttämisestä ja uuden hankinnan valmistelusta niin, että uusi sopimuskausi voisi alkaa viimeistään 3.6.2013. Veolia Transport Westin kanssa tehtäisiin väliaikainen sopimus liikenteen hoitamisesta siihen saakka kun uudelleen kilpailuttamisen jälkeen tehdyn uuden päätöksen perusteella valittu tarjoaja aloittaa liikennöinnin.
 
Ensi maanantaina kokoontuva Seinäjoen kaupunginhallitus saa eteensä ehdotuksen paikallisliikenteen hankinnan keskeyttämisestä ja uuden hankinnan valmistelusta niin, että uusi sopimuskausi voisi alkaa viimeistään 3.6.2013. Veolia Transport Westin kanssa tehtäisiin väliaikainen sopimus liikenteen hoitamisesta siihen saakka kun uudelleen kilpailuttamisen jälkeen tehdyn uuden päätöksen perusteella valittu tarjoaja aloittaa liikennöinnin.

Väliaikainen sopimus tehtiinkin Härmäläisten kanssa ajalle 1.1.- 8.8.2013. Kaupunginhallituksen pöytäkirja: http://listat.seinajoki.fi/ktwebbin/ktproxy.dll?remoteid=2&docid=48414c4c495455535c315c34383035333332372e646f63
 
Veolian autojen #1203, #1204 ja #1205 pääkaupunkiseudulle siirron johdosta
#261 otettu takaisin ajoon. Tällä ei tiettävästi ajettu 03/2012 - 10/2012 välisenä aikana lainkaan mitään. HSL-alueen kalustopoisto-osiossa mainitsinkin, että autot #161 ja #370 liittyivät Seinäjoen autovahvuuteen.
 
Härmän Liikenne kävi ostoksilla Trondheimissä, Nettbussilla ja mukaan tarttui yhdeksän bussia 2006 - 2007 mallisia Volvoja Vest-korilla, niistä on neljä telibussia ja viisi kaksiakselista. Sinänsä Seinäjoen katuriin ei olisi tarvinnut kolmiakselisia, mutta ostetun nipun osina olivat sen verran edullisia. Lisäksi on tulossa kaksi vähän vanhempaa Volvoa jostain Etelä-Ruotsista.
 
Härmän Liikenne kävi ostoksilla Nettbussilla ja mukaan tarttui yhdeksän bussia

Noniin, tulee Seinäjoelle varmaan sitten Movia-väreissä olevia autoja, eli kuvausreissua tiedosssa. (ellei ne ehditä sitä ennen maalaamaan)
 
Noniin, tulee Seinäjoelle varmaan sitten Movia-väreissä olevia autoja, eli kuvausreissua tiedosssa. (ellei ne ehditä sitä ennen maalaamaan)
Kaikki autot maalataan Virossa valkoiseksi ennen Pohjanmaalle tuloa. Kaksi oli alkuviikosta jo tullut Seinäjoelle.
 
"Härmän Liikenne toimii 2.1.2013 alkaen Seinäjoen kaupunkiliikenteessä aputoiminimellä Komia Liiikenne. Aputoiminimen valinnalla halutaan tukea kaupungin markkinointia ja vetovoimaisuutta."

Tämän aamun Ilkka -lehden painetussa versiossa puolen sivun juttu Seinäjoen paikallisliikenteen tulevaisuudesta. Nettisivulla vain pari lausetta ja arkistokuva: http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunt...lisliikenne-hiotaan-houkuttelevaksi-1.1293743

Seinäjoen Sanomissa kuvan kera: http://www.seinajoensanomat.fi/artikkeli/186874-seinajokelaiset-paasevat-ideoimaan-bussikyyteja

Härmän Liikenteen facebook -suvulla yksi kuva teli-Vestistä. Autot numeroidaan 31:stä eteenpäin.

Nimen taustaa osoitteesta: http://www.komiainfo.fi/
"Komia-markkinointi: Seinäjoki, Alavus, Ilmajoki, Jalasjärvi, Kauhava, Kuortane, Kurikka ja Lapua muodostavat nykyisen Seinäjoen kaupunkiseudun. Komia-yhteismarkkinointi on näiden kuntien, julkisten yhteisöjen ja elinkeinoelämän yhteinen markkinointihanke, jolla halutaan kasvattaa Seinäjoen kaupunkiseudun tunnettuutta ja nostaa seudun imagoa kertomalla alueen voimatekijöistä ja vahvasta kehityksestä."
 
2.1.2013

Ruukintietä kohti Valtionkatua ajeli iltapäivällä neljän Veolian paikkurin letka, autot olivat järjestyksessä #161, #233, #370 ja #226.

Härmän Liikenne tosiaan aloitti tänään paikallisliikenteen operoinnin. Liikenteessä en huomannut muita kuin Vestejä, ilmeisesti nuo kaksi tullutta Vega L:ää eivät ole vielä varusteltu ja teipattu sopivaksi liikenteeseen. Illalla kotio lähtiessä vahvuuteen liittyi myöskin ex Veolian City L #30

Mielenkiintoisena yksityiskohtana, noissa Härmän Vesteissä näyttäisi olevan tallentava kameravalvonta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaluston osalta muutamia tuoreita kuvia Seinäjoen nykyistä paikkureista löytänee täältä.

Itse linjastossa on tapahtunut myöskin.
- Linjalla 13 ei enää käydä Katajalaaksossa vanhalla päätepysäkillä, joka voisi olla nykyisillä teliautoilla hieman hankala peruutusympäristö, vaan Kivilaaksonkadulta käännytään Kukkulatielle. Katajalaakson aiemman piston tilalle on reittiin tullut jälleen pidennystä ja vuorot kulkevat Osmankatua Suupohjantielle ja sieltä takaisin Ilmolantielle. Ikävä kyllä, uudella reittiosuudella ei olekaan uusia pysäkkejä korvaamassa Osmankadun risteyksessä ollutta pysäkkiä, vaan seuraavat ovat Suupohjantiellä. Myöskään Ilmolantiellä ei ole uusia pysäkkejä, ainakaan toistaiseksi.
Jo aiemmin kesällä linjaa pidennettiin siten, että mennen tullen ajetaan Jouppilantietä Joupinrajalle, tuollekaan uudelle osuudelle ei ole saatu kuin yksi pysäkki Kampusrannan kohdalle vain menosuunnassa.
- Linjalla 4 kuljetaan nykyisin Päivölän CItymarketin pihan kautta ja Kivisaarentien sijaan aina Kertunlaakson kautta. Pidennystä reitille tullut 1,7 km aikataulujen pysyessä samana. Tälle linjalle en povaa kovin suurta aikataulutäsmällisyyttä talviolosuhteissa, mutta uusi reitti kyllä palvelee vanhaan nähden paremmin.
- Linjalla 11 iltapäivän lähdöt tapahtuvat nykyisin Marttilan koululta Torikadulta, josta Matkakeskuksen kautta kohti Heikkilää.

Kannattaa myös katsoa www.komialiikenne.fi
 
Takaisin
Ylös