Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa

Minulla taas on semmoinen käsitys asiasta, että Länsimetron valmistumisen jälkeen nykyiseen Espoon seutubussien terminaaliin siirrettäisiin mahdollisesti Kampin "ylätasolle" päättyvät linjat sekä suuri osa Elielinaukion linjoista, jolloin Elielinaukio saataisiin liiketilojen käyttöön.

Vielä kun lähijunatkin saataisiin kiertämään maanalaisesti Kampin kautta, niin siinähän meillä olisi hyvä joukkoliikenneterminaali, jonne Rautatientorinkin bussit voisi sijoittaa vaihtojen helpottamiseksi. Kaukojunat voisivat edelleen päättää matkansa päärautatieasemalle.
 
Vs: Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa, tai vähän sivusta

Kaukojunat voisivat edelleen päättää matkansa päärautatieasemalle.

Jep, niin pitäisi. Toisaalta, mikäli lähijunat ohjataan Kamppiin, niin silloin päärautatieaseman raiteistoa voisi supistaa. Tämä esimerkiksi, niin, että jäljelle jäisivät vain nykyiset raiteet 4-11. Nuo riittäisivät mainiosti kaukoliikenteelle. Autojuna asemaa voitaisiin silloin tuoda lähemmäs asemaa, johonkin 12-19 raiden kohdalle..
 
Vs: Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa, tai vähän sivusta

Autojuna asemaa voitaisiin silloin tuoda lähemmäs asemaa, johonkin 12-19 raiden kohdalle..

Miksi ihmeessä pitäisi tuhlata kallista maata keskustassa autojuna-asemalle? Henkilöautoissa on kääntyvät pyörät, joiden avulla voi suunnata vaikkapa Pasilan suuntaan, jonne käsittääkseni autojuna-asema tuleekin tulevaisuudessa siirtymään.
 
Vs: Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa, tai vähän sivusta

Miksi ihmeessä pitäisi tuhlata kallista maata keskustassa autojuna-asemalle? Henkilöautoissa on kääntyvät pyörät, joiden avulla voi suunnata vaikkapa Pasilan suuntaan, jonne käsittääkseni autojuna-asema tuleekin tulevaisuudessa siirtymään.
En ole täysin vakuuttunut autojuna-aseman siirron toimivuudesta. Nyt auton junaan ajava kuljettaja voi kävellä lyhyessä ajassa rautatieasemalle. Mihin Pasilassa sijaitsevasta autojunaterminaalista kävellään? Ja kun vaunun siirto Pasilasta Helsinkiin ottaa entistä enemmän aikaa, täytyy sitä omaa junaa odotella esimerkiksi Pasilan asemalla hyvinkin tunti.

Miksi autojunaterminaalia ei voisi toteuttaa rakennettavien uusien toimistotalojen alakerrokseen? Päivällä alue voisi toimia normaalina pysäköintialueena, kun terminaalia tarvitaan lyhyt aika aamulla ja illalla.
 
En tiedä onko tämä nyt niin selkeä, mutta moka kuitenkin: h69:llä pitäisi olla pysäkki h71V:n päättärin kohdalla. Mahdollisesti h71V:n voisi siirtää kulkemaan Pukinmäenkaarta Malmin kauppatielle ja päättäri voisi olla aseman kohdalla radan länsipuolella.
 
En tiedä onko tämä nyt niin selkeä, mutta moka kuitenkin: h69:llä pitäisi olla pysäkki h71V:n päättärin kohdalla. Mahdollisesti h71V:n voisi siirtää kulkemaan Pukinmäenkaarta Malmin kauppatielle ja päättäri voisi olla aseman kohdalla radan länsipuolella.

HKL:llä duunaavien linjojen sotkijoiden olisi kannattanut miettiä vaihtoehtoa 69:n reitin muuttamiselle, esimerkiksi 71V:lle olisi voinut laittaa lisää vuoroja ja kulkemaan myös viikonloppuisin.
Nyt reitinmuutoksesta kärsivät mm. autottomat vanhat ihmiset ja muut vaikeasti liikkuvat jotka asuvat aivan Pukinmäenkaarella tai ihan Tapaninvainion puolella mutta jotka käyttävät Malmin palveluja (mm. terveysasemaa ja muita palveluita), nyt ajateltiin vain lapsiperheitä mutta kun katsoo niin aika vähän muutetun reitin varrelta (siis Kenttätiellä) tulee matkustajia tai bussista poistuu. Ja HUOM! että ei kannata katsoa sitä pysäkkiä joka on aivan Eskolantien ja Kenttätien risteyksessä koulun läheisyydessä koska SE pysäkki kerää juuri ne matkustajat jotka muuten tulisivat kyytiin Karhusuontien tai Eskolantien poistetuilta pysäkeiltä. Tämä on jopa bussikuskienkin myöntämä havainto eikä vain ärtyneiden matkustajien havainto.

Eli 69:n reitinmuutokselle todellakin olisi ollut vaihtoehto jos sitä vaan olisi haluttu edes harkita.

Eikä se ole nuoremmankaan väen mukava tarpoa lähimmälle 69:n pysäkille kun jalkakäytävät on "lumipuuroa" tai vetistä loskaa täynnä. Noita jalkakäytäviä kun ei pahemmin huolleta. Puhumattakaan sitten rollaattoreilla kulkevista vanhuksista.
 
Jos joitain linjoja pitäisi lakkauttaa tai muuttaa, olisi h62 yksi niistä, sen voisi korvata linja h66, josta tehtäisiin kokopäivälinja
 
Eikös tuo 66A/66 ole kokopäivälinja nykyäänkin?

Mielestäni asiassa ei ole syytä viisasteluun, itse ainakin ajomestarin viestistä ymmärsin linjan 62 korvaamisen linjalla 66 (Rautatientori-Länsi-Pakila), jota ajetaan vain arki-iltaisin sekä viikonloppuisin.

Toinen asia on se, millaisena kokonaisuutena kuuskutoset tulisi ymmärtää. Joukkoliikennelinjatason filosofiaan tällaista pohdiskelua kuitenkaan ei tarvinne liittää.
 
Suutarilasta ei sunnuntaisin eikä arki-iltaisin klo 20 jälkeen pääse ollenkaan Tuusulanväylän suuntaan eikä Käpylään suoraan. Täytyy joko ajaa suoraan linjalla 70 Sörnäisiin ja sieltä vaihtaa takaisinpäin Tuusulanväylän suunnan linjoihin päästäkseen Käpylään. Suoraan linjalla 70V esim. Maunulan kohdalla olevalle Tuusulanväylän pysäkille kestää Lampputien päätepysäkiltä n. 15 min, ilta-aikaan ensiksi 30-35 min Sörnäisiin + siitä 10-15 min lisää Maunulaan, ilman odotusaikoja. Sama ruljanssi vielä paluumatkalla. Ilta-aikaan tämä olisi vielä ihan ymmärrettävää, mutta kun sunnuntaina ajasta riippumatta matka-aikaan tulee lisää pahimmillaan 40 min, niin ehkä jotain on pielessä (?)

Myöskin yhteydet Malmilta Itäkeskukseen ovat surkeat viikonloppuisin ja ilta-aikaan. Kello 22 jälkeen lähtee Itäkeskuksesta Malmille päin arkisin vain 1 vuoro (linja 519A kello 22.15) joten sen jälkeen ainoa vaihtoehto on ajaa Sörnäisiin metrolla ja ottaa sieltä bussi Malmille.
 
omp sanoi:
Kello 22 jälkeen lähtee Itäkeskuksesta Malmille päin arkisin vain 1 vuoro (linja 519A kello 22.15) joten sen jälkeen ainoa vaihtoehto on ajaa Sörnäisiin metrolla ja ottaa sieltä bussi Malmille.
Ei sitä ihan niin kaukaa kiertää tarvitse. Reittiopaskaan ei moisia ehdotuksia anna. Vaihtoehdoiksi tarjotaan niin metro+78, metro+79, jokeri+juna ja jokeri+bussi Viikistä. Toisaalta tuo Itäkeskuksen ja Malmin välisten yhteyksien vaihtelu kello 22 jälkeen on satunnaiselle matkustajalle vaikea - siinä tarvitsee Reittioppaan, jotta tietää mitä kautta lähteä.
 
Ei sitä ihan niin kaukaa kiertää tarvitse. Reittiopaskaan ei moisia ehdotuksia anna. Vaihtoehdoiksi tarjotaan niin metro+78, metro+79, jokeri+juna ja jokeri+bussi Viikistä. Toisaalta tuo Itäkeskuksen ja Malmin välisten yhteyksien vaihtelu kello 22 jälkeen on satunnaiselle matkustajalle vaikea - siinä tarvitsee Reittioppaan, jotta tietää mitä kautta lähteä.

Jep, tosiaan unohtui tuo Herttoniemen yhteys. 78:n viimeinen vuoro tosin lähtee jo 21:n puolella, että siitä ei ilta-aikaan ole apua.
 
Jep, tosiaan unohtui tuo Herttoniemen yhteys. 78:n viimeinen vuoro tosin lähtee jo 21:n puolella, että siitä ei ilta-aikaan ole apua.
78:n viimeinen vuoro Vuosaaresta lähtee klo 23:00, joten onhan siitä nyt sentään jotain apua.;)
 
78:n viimeinen vuoro Vuosaaresta lähtee klo 23:00, joten onhan siitä nyt sentään jotain apua.;)

Seuraavaksi varmaan hankin silmät. No joo, hämäsi vain kun siinä on lähes parin tunnin tauko edellisen vuoron ja tuon välillä. Kun nyt tuli puhe muuten, millä autolla tuo vuoro yleensä ajetaan? Ajaako 21.39 lähtö Vuosaaresta takaisin tyhjänä Vuosaareen? Ja jos näin on, mikä logiikka on taustalla?
 
Mielestäni asiassa ei ole syytä viisasteluun, itse ainakin ajomestarin viestistä ymmärsin linjan 62 korvaamisen linjalla 66 (Rautatientori-Länsi-Pakila), jota ajetaan vain arki-iltaisin sekä viikonloppuisin.

Anteeksi nyt, en ymmärtänyt kunnolla ajomestarin viestiä väsyneenä, tarkoituksenani ei ollut viisastella. Luulin, että 66 ja 66A kulkevat samaa reittiä, mutta näin ei näköjään olekaan asia kun Linjaoppaasta katsoin. Keskustassa ne kuitenkin kulkevat samaa reittiä, en osannut ajatella, että esikaupungissa reitti voisi muuttua. Näköjään 65A:kin menee hieman eri reittiä kuin 65N.
 
Takaisin
Ylös