Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa

Suutarilasta ei sunnuntaisin eikä arki-iltaisin klo 20 jälkeen pääse ollenkaan Tuusulanväylän suuntaan eikä Käpylään suoraan.

Ei pääse ihan suoraan, mutta jos vaihtaa Valakkatiellä 70:stä 72:n niin pääsee jotenkuten sujuvasti. Ei tämäkään tietysti auta, jos täytyy mennä johonkin jonne 72 ei kulje, esimerkiksi Tuomarinkylän ABC:lle. Aikataulut voivat myös sopia huonosti toisiinsa. Siltamäestä olisi 1.2 km Vallesmannintielle, josta 72 kulkee, sekin sopii hyväjalkaisille. 70V ei ole kovin ruuhkainen linja arkisinkaan ruuhka-ajan ulkopuolella, siksi kai sunnuntailähdöt on aikoinaan siltä lakkautettu. Olisi mielenkiintoinen vaihtoehto yhdistää 75A ja 70V. Jakomäestä Tapulikaupungin ja Siltamäen kautta Tuusulanväylälle. Tämä linja voisi vetää väkeä sunnuntaisinkin.
 
Toisaalta tuo Itäkeskuksen ja Malmin välisten yhteyksien vaihtelu kello 22 jälkeen on satunnaiselle matkustajalle vaikea - siinä tarvitsee Reittioppaan, jotta tietää mitä kautta lähteä.

Niinhän se on arkisinkin vaikeaa tietää Itäkeskuksen yhteyksistä Malmilta käsin, ne kun menevät kahdesta eri paikasta Malmilla. 519 kannelta ja 54 Novan puolelta. Siitä ei ihan heti ota selvää. Minusta olisi kätevintä, jos 54 kulkisi myös kannelta käsin, mutta katujärjestelyt eivät tuollaista mahdollista. Tämän ja muiden sekavuuksien vuoksi olen ostanut kännykän, jossa on kunnon nettiselain, että voi Reittiopasta ja matka.fi:tä katsella matkassa. Nyt sujuvat kulkemiset hyvin. Yhtä näppärää kuin navigaattori autossa.
 
Seuraavaksi varmaan hankin silmät. No joo, hämäsi vain kun siinä on lähes parin tunnin tauko edellisen vuoron ja tuon välillä.

Joku sanoi täällä jlf:llä joskus, että se on Pauligin tehtaan työmatkalaisille tehty vuoro. Näin kai asia on nähtävä. Voisi siihen väliinkin kyllä lähtöjä lisätä.
 
70V ei ole kovin ruuhkainen linja arkisinkaan ruuhka-ajan ulkopuolella, siksi kai sunnuntailähdöt on aikoinaan siltä lakkautettu.

Itse asiassa niitä sunnuntailähtöjä ei ole lakkautettu. Niitä kun ei ole koskaan ollutkaan. Vielä 90-luvulla linja 70V oli puhdas ruuhkalinja. Tällöin Siltamäen-Suutarilan päälinja oli 70 Malmin kautta Rautatientorille.

Omien havaintojeni mukaan Vanhaa Tuusulantietä pohjoisesta päin tulevista busseista ei jää matkustajia pois Tuomarinkartanon ja ABC:n kohdalla (eikä toki nouse kyytiin pohjoiseen mennessä). Eli ilmeisesti kysyntää suoralle yhteydelle Suutarilasta Tuomarinkylään ja Torpparinmäkeen ei juurikaan ole.
 
Omien havaintojeni mukaan Vanhaa Tuusulantietä pohjoisesta päin tulevista busseista ei jää matkustajia pois Tuomarinkartanon ja ABC:n kohdalla (eikä toki nouse kyytiin pohjoiseen mennessä). Eli ilmeisesti kysyntää suoralle yhteydelle Suutarilasta Tuomarinkylään ja Torpparinmäkeen ei juurikaan ole.

Tuossa pari viikkoa sitten ajoin 70V:tä lauantaina alkuillasta ja silloin tuli ABC:ltä neljä matkustajaa kyytiin Siltamäkeen asti. Kaikilla oli mukana täydet kauppakassit ja yhdellä jopa kaksi tuoksuvaa pizzalaatikkoa kädessä. Tuli oikein nälkä itsellekin :)

OT: Muutaman kerran olen tänä keväänä käynyt tankkaamassa autoa tuolla Tuomarinkylän ABC:llä ja ruuhkaista on ollut joka kerta. Kerran oli jopa jonotusta että sai auton yleensä johonkin lailliselle parkkipaikalle.
 
No joo, hämäsi vain kun siinä on lähes parin tunnin tauko edellisen vuoron ja tuon välillä. Kun nyt tuli puhe muuten, millä autolla tuo vuoro yleensä ajetaan?

Siihen viimeiseen irtolähtöön tulee auto joltakin liityntälinjalta, jossa vuoro lopettaa vähän ennen yhtätoista.

Syksyllä kuitenkin tuo rako poistuu ja 78 alkaa kulkea ihan oikeasti 23 asti.
 
Olisi mielenkiintoinen vaihtoehto yhdistää 75A ja 70V. Jakomäestä Tapulikaupungin ja Siltamäen kautta Tuusulanväylälle. Tämä linja voisi vetää väkeä sunnuntaisinkin.

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi jatkaa joko linjan 67 reittiä sunnuntailiikenteessä Torpparinmäestä tai linjan 64 reittiä Itä-Pakilasta Suutarilaan. Näin saataisiin yhteys esimerkiksi jokerilinjalle, Käpylän ja Mäkelänrinteen alueelle suoraan Suutarilasta ja Siltamäestä (ja päinvastoin) uhraamatta kuitenkaan muita yhteyksiä. Suuntaansahan tämä reitinpidennys olisi noin kymmenen minuuttia, ja rahaa tälle voisi raivata harventamalla vastaavasti linjan 70 vuoroväliä sunnuntailta 15:sta 20 tai 25 minuuttiin.
 
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi jatkaa joko linjan 67 reittiä sunnuntailiikenteessä Torpparinmäestä tai linjan 64 reittiä Itä-Pakilasta Suutarilaan.

67 voipi olla vähän vaikea jatkaa Torpparinmäestä Suutarilaan, kun katuyhteys puuttuu :) 64 olisi sitten helpompi tapaus. Tosin en näe kovin suurta hyötyä kustannuksiin nähden tästä operaatiosta, sillä 70:ltä voi vaihtaa 72:n Valakkatiellä. Matkustaamäärät ovat sunnuntaisin alhaiset. Lisäksi Siltamäestä on 900 metrin kävelymatka 611-bussille Helsinge skolalle.
 
67 voipi olla vähän vaikea jatkaa Torpparinmäestä Suutarilaan, kun katuyhteys puuttuu :)

Lähinnä pohdiskelin sellaista vaihtoehtoa että reitti kiertäisi Torpparinmäentien ja Viskaalitien kautta Tuusulanväylän alitse ja siitä Yhdyskunnantien kiertoliittymän kohdilta 70V:n reittiä Vanhaa Tuusulantietä pitkin.
 
Lähinnä pohdiskelin sellaista vaihtoehtoa että reitti kiertäisi Torpparinmäentien ja Viskaalitien kautta Tuusulanväylän alitse ja siitä Yhdyskunnantien kiertoliittymän kohdilta 70V:n reittiä Vanhaa Tuusulantietä pitkin.

Joo, no tällöin se toimisi, jos ei käytäisi Laamanninpuistossa lainkaan. Tuossa olisi haittana tosin väärä kiertosuunta, mikäli siis keskustasta tullessa mentäisiin Torpparinmäentietä ja Suutarilan suuntaan ajettaisiin Viskaalintien kautta. Normaali suunta kun on toisin päin. Kätevintä olisi kai saada Laamanninpuistosta jonkinnäköinen katuyhteys Vanhalle Tuusulantielle.
 
Kätevintä olisi kai saada Laamanninpuistosta jonkinnäköinen katuyhteys Vanhalle Tuusulantielle.

Näin on. Tai sitten kenties silta Vantaanjoen yli Tammistoon, joka avaisi mielenkiintoisen mahdollisuuden esimerkiksi linjalle 67, jonka päätepysäkkiä voisi siirtää uudelle Tammiston asuinalueelle. (tämä siis teoretisoiden, että pääkaupunkiseutu joskus onnistutaan yhdistämään yhdeksi kaupungiksi)
 
Näin on. Tai sitten kenties silta Vantaanjoen yli Tammistoon, joka avaisi mielenkiintoisen mahdollisuuden esimerkiksi linjalle 67, jonka päätepysäkkiä voisi siirtää uudelle Tammiston asuinalueelle. (tämä siis teoretisoiden, että pääkaupunkiseutu joskus onnistutaan yhdistämään yhdeksi kaupungiksi)

Seutulinjanahan tuota voisi kokeilla. Otettaisiin vaikka tämä pikalinja 67X ja jatkettaisiin sitä Tammistoon. 611 voitaisiin myös siirtää kulkemaan Torpparinmäen kautta, tuolla Vanhalla Tuusulantiellä ei ole käyttäjiä pahemmin ABC:n ja Vantaanjoen välillä.
 
s613 tai jonkin kirjain yhdistelmä esim N, voisi liikennöidä viikonloppuisin, ainakin lauantaisin.

Vanhaa asiaa, mutta satuin huomaamaan tuon viestin, joten päätin vastata.

Olen samaa mieltä siitä, että 613:n pitäisi kulkea viikonloppuisin (ainakin la), koska v63/N+juna-yhdistelmällä matkustettaessa joutuu vaihtamaan ja matka-aika kasvaa, 633 ajaa suoraan Tuusulantietä (ei palvele Ilolaa ja Kylmäojan itäosia) ja 633N liikennöi vain iltaisin ja öisin.

Mutta vuoden 2014 jälkeen en näe 613:n viikonloppuliikennettä tarpeelliseksi läheisen Kehäradan aseman, Leinelän vuoksi, edellyttäen toki, että liityntäyhteys sinne järjestetään.
 
Olen samaa mieltä siitä, että 613:n pitäisi kulkea viikonloppuisin (ainakin la), koska v63/N+juna-yhdistelmällä matkustettaessa joutuu vaihtamaan ja matka-aika kasvaa,

Itse asiassa matka-aika on lähes sama juna+bussi yhdistelmällä kuin suoralla linjalla, esim. Helsingistä lähtevät Lauantaisin N-junat minuuteilla 01,21,41, Tikkurilassa nämä ovat 02,22,42, Tikkurilasta puolestaan lähtee linjan 63/N bussit minuuteilla 07,27,47 eli näihin on suora vaihtoyhteys, ajoaika Tikkurilasta Kylmäojalle on noin 20min. Eli jos hyppäät Helsingistä 15.01 lähtevään N-junaan ja vaihdat Tikkurilassa 15.27 lähtevään 63:n bussiin niin olet Ilolassa n.15.42 ja Kylmäojalla muutamaa minuuttia myöhemmin, kokonaismatka-aika n.45-50min joka on aivan sama kuin linjoilla 613/N. Vaihtoehtoisesti voi valita yhdistelmän 623+63 jossa vaihto Laaksotien risteyksessä, tuossa vaihtoaikaa on vain pari minuuttia joten ei voi taata onnistuuko, sitten on vielä yhdistelmä 633+63N, tuossa vaihto tapahtuu Kivikkotien pysäkillä josta lyhyt kävely linjan 63N päättärille, 633:n ohitusaika Kivikkotien pysäkillä vaihtelee 5-8min yli tasatunnin ja 63N lähtöaika on aina 13min yli tasatunnin joten vaihdon pitäisi onnistua. aikasäästöä tässä bussi+bussi vaihtoyhteydessä junaan verrattuna tulee n.5-10min.
 
Takaisin
Ylös