Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

Alunperin oli kai tarkoitus ohjata ihmisiä käyttämään enemmän liityntää kontulassa ja vähentää Ik:n ja kontulan välistä liikennettä, ainakin ihmiset tuntuvat vierastavan linjaa 94V kun kaikki halusivat ängetä jo valmiiksi täyteen 94:een. Sama ongelma tuntuu olevan 94B:n kanssa, vaikka tämä olisi hieman suorempi linja kivikkoon, niin silti bussissa ei ole kuin muutama matkustaja kun taas linjan 94A autot ovat täysiä.
Olisikohan syynä ihmisten käytökseen se, että Itäkeskuksesta voi vaihtaa 94:ään kaikilta metrovuoroilta, Kontulan asemalle päästäkseen pitää osata valita Mellunmäen vuoro. Ihmiset myös luultavasti matkustavat mieluummin "myötäkarvaan". Eli Itäkeskuksesta bussilla eteenpäin, ei Kontulasta takaisinpäin. Vaikka ruuhkan vuoksi vastakarvaan matkustaminen voisi olla jopa nopeampaa.

Oma vaikutuksensa voi olla myös Kontulan aseman aina vain jatkuvalla remontilla. Ja Itäkeskuksessa pääsee sentään liukuportailla laiturilta pois.

Antero
 
Olisikohan syynä ihmisten käytökseen se, että Itäkeskuksesta voi vaihtaa 94:ään kaikilta metrovuoroilta, Kontulan asemalle päästäkseen pitää osata valita Mellunmäen vuoro.

Mutta eihän linja 94 (Itäkeskus - Kontulankaari) kulje ruuhka-aikaan kuin 16 min välein. Jos ajatellaan Keskustan suunnasta Kontulankaarelle matkustavia niin todennäköisyys siihen että vaihtaa Itäkeskuksessa 94:ään satunnaiselta metrovuorolta (siis sekä Vuosaaren että Mellunmäen vuorolta) niin että ei odotusaika ei ole suuri on 25%. En oikein usko, että Kontulaan matkustavat vaihtaisivat Itäkeskuksessa 94:ään tämän takia, ellei muista ulkoa aikatauluja.

Kontulan haaralla Kontulankaarelle pääsee jokaiselta metrovuorolta 8 min välein lyhyellä odotusajalla vaihtamalla Kontulassa. Vertasin metron aikatauluja ja 94:n aikatauluja Itäkeskuksen lähtöaikojen osalta keskenään ja huomasin että 94 on ainakin ruuhka-aikaan porrastettu juuri Mellunmäen metron vuoroihin. Tämähän tietysti tarkoittaa sitä, että Keskustasta Kontulankaarelle matkustavan kannattaa odottaa jokatapauksessa Mellunmäen vuoroa vaikka Vuosaaren vuoro tulisi ensin, sillä Itäkeskuksessa joutuu muuten odottamaan 94:ää turhan pitkään.

Vaikka en kovin usein Itä-Helsingissä liiku niin uskoisin että 94:n suuret matkustajamäärät tulevat kauppakeskuksesta Kontulaan päin matkaavista - toki joukossa on myös Itäkeskuksen metroasemalta Humikkalantien lähistölle kulkevia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse rukkaisin Kontulan linjastoa vielä niin että linjat 94 ja 94V ajaisivat kummatkin itäkeskukseen, lopettaisin linjan 94B ja muuttaisin linjan 78 reittiä.

Linja 94 säilyisi ennallaan,
linja 94V ajaisi ruuhka-aikoina entistä linjan 94 reittiä itäkeskuksesta karpalotien kautta kontulankaarelle,
linjan 78 uusi reitti olisi kontulantie-kontulankaari-kivikonkaari, kurkimäentien ahdas reittiosuus jäisi pois, linja myös korvaisi 94B:n reittiosuuden kivikossa.

Linjat 94 ja 94V vaatisivat 8 min. vuorovälillä yhteensä 5 autoa (94/16 min. 94V/16 min.) nykyään linjoja ajetaan neljällä autolla joten viides auto vapautuisi linjalta 94B.
Linjan 78 matka-aikaan reittimuutoksella ei olisi merkittävää muutosta.
Näillä muutoksilla saataisiin mm. vaihdoton yhteys koko kivikonkaarelta malmille ja mellunmäkeen, palautettaisiin yhteys ruuhka-aikoina itäkeskuksesta kurkimäkeen (karpalotie)
 
vaikka samaan aikaan lähtee kontulasta apulinja 94V kadun toiselta puolelta niin silti kaikki matkustajat jonottivat 94:een

Ei Kontula ole ainoa paikka, jossa näin käy. Vika ei ole matkustajissa, vaan linjojen älyttömässä sijoittelussa jopa eri kaduille, vaikka teoriassa lähtevät "samalta pysäkiltä samaan suuntaan". Jos 94 ja 94V lähtisivät oikeasti saman pysäkkitolpan tai katoksen viereltä, niin kyllä suurin osa olisi mennyt V-linjan autoon. Ei ole mitään järkeä juoksuttaa matkustajia yli tai ali katujen, kun tässäkin tapauksessa molemmat linjat voisi panna pysähtymään Kontulankaarella.

Ihan oma tarinansa on se, että koko Kontulan "bussiterminaali" on liityntäpysäkin irvikuva. Mutta Kontulantien/Kontulankaaren/Keinulaudantien risteysalue onkin rakennettu autoliikenteelle (tosin heikosti siihenkään soveltuen). Jalankulkijat ja bussit on sitten läiskitty mahdollisimman ahtaisiin ja hankaliin väleihin.

Itse rukkaisin Kontulan linjastoa vielä niin että linjat 94 ja 94V ajaisivat kummatkin itäkeskukseen, lopettaisin linjan 94B ja muuttaisin linjan 78 reittiä.

Linja 94 säilyisi ennallaan,
linja 94V ajaisi ruuhka-aikoina entistä linjan 94 reittiä itäkeskuksesta karpalotien kautta kontulankaarelle,
linjan 78 uusi reitti olisi kontulantie-kontulankaari-kivikonkaari, kurkimäentien ahdas reittiosuus jäisi pois, linja myös korvaisi 94B:n reittiosuuden kivikossa.


Näillä muutoksilla saataisiin mm. vaihdoton yhteys koko kivikonkaarelta malmille ja mellunmäkeen, palautettaisiin yhteys ruuhka-aikoina itäkeskuksesta kurkimäkeen (karpalotie)

Kurkimäentie ahdas, kun siinä on sallittu toisella puolella autojen pysäköinti lähes koko matkan.

Kurkimäentien varressa on paljon asutusta, joka tarvitsee yhteyksiä siinä missä Kivikonkaarikin. Kehä on vieressä, mutta sen pysäkit kaukana. Jos Karpalotietä kulkeva bussi muka korvaa Kurkimäentiellä kulkevat linjat, niin samalla logiikalla Kontulankaarella ja Keinutiellä pysähtyvät bussit voisivat korvaavat Kivikonkaaren liikenteen.
 
Ei Kontula ole ainoa paikka, jossa näin käy. Vika ei ole matkustajissa, vaan linjojen älyttömässä sijoittelussa jopa eri kaduille, vaikka teoriassa lähtevät "samalta pysäkiltä samaan suuntaan". Jos 94 ja 94V lähtisivät oikeasti saman pysäkkitolpan tai katoksen viereltä, niin kyllä suurin osa olisi mennyt V-linjan autoon.

Vielä täsmennyksenä mainittakoon, että 94V ei yleensä ole edes "tarjolla" Kontulan Metroaseman LiityntäPysäkillä (isot kirjaimet tarkoituksella), koska 94A Paneliantielle päin tarvitsee laituripaikan lähes aina kymmeneksi minuutiksi eikä kyseiselle laiturille sovi kahta bussia. Tämä karsii varsin tehokkaasti potentiaalisia 94V:n käyttäjiä.
 
Vielä täsmennyksenä mainittakoon, että 94V ei yleensä ole edes "tarjolla" Kontulan Metroaseman LiityntäPysäkillä (isot kirjaimet tarkoituksella), koska 94A Paneliantielle päin tarvitsee laituripaikan lähes aina kymmeneksi minuutiksi eikä kyseiselle laiturille sovi kahta bussia. Tämä karsii varsin tehokkaasti potentiaalisia 94V:n käyttäjiä.

Näin se yleensä on, linjan 94A autoja on pysäkillä yleensä peräkkäin kaksi joten 94V lähtee näiden autojen takaa vasemmalta reunalta ja kun vielä ensimmäinen pysäkki on n. 50m kauempana kuin linjan 94 pysäkki joka on metron keskimmäisen sisäänkäynnin kohdalla niin ei ihmekään ettei houkuttele matkustajia. "Terminaalia" ei alun perinkään ole suunniteltu usean linjan päätepisteeksi vaan nimenomaan läpiajettavaksi liityntäpysäkkialueeksi.
 
Vielä täsmennyksenä mainittakoon, että 94V ei yleensä ole edes "tarjolla" Kontulan Metroaseman LiityntäPysäkillä (isot kirjaimet tarkoituksella), koska 94A Paneliantielle päin tarvitsee laituripaikan lähes aina kymmeneksi minuutiksi eikä kyseiselle laiturille sovi kahta bussia. Tämä karsii varsin tehokkaasti potentiaalisia 94V:n käyttäjiä.

Tämä on tullut todettua ihan käytännön tasolla varsin ikävällä tavalla: Viime keväänä olin menossa tiukalla aikataululla Kontulan takamaille, tai oikeammin Vesalan länsiosaan, siis Kontulankaaren kääntöpaikalta vielä eteenpäin kävellen. Reissu oli suunniteltu oikein, ja metrosta tarkoitus vaihtaa 94V:hen Kontulassa. Bussi odotti juuri siellä vasemmassa laidassa ajokaistaa, ja minä odotin merkityllä pysäkillä. Kun lähtöaika koitti, tuli 94V ja astuin normaalisti jalkakäytävän reunaan astuakseni lähtevään bussiin. Tämäpä kaasutteli iloisesti nenän edestä ohi ja jäin hölmistyneenä katsomaan bussin takavaloja (tällöin "laiturissa" olisi ollut tilaa poimia matkustajat). En mitenkään voinut tietää, että bussi ei lähde merkityltä pysäkiltä vaan jostain keskeltä ajorataa. Laitoin myöhästyttyäni määränpäästä varsin kriittistä palautetta suoraan HKL:lle, jossa kyllä otettiin asia (ainakin näennäisesti) ihan tosissaan. Tämän ketjun kirjoituksista päätellen tilanne ei ole muuttunut miksikään.
 
Tämä on tullut todettua ihan käytännön tasolla varsin ikävällä tavalla: Viime keväänä olin menossa tiukalla aikataululla Kontulan takamaille, tai oikeammin Vesalan länsiosaan, siis Kontulankaaren kääntöpaikalta vielä eteenpäin kävellen. Reissu oli suunniteltu oikein, ja metrosta tarkoitus vaihtaa 94V:hen Kontulassa. Bussi odotti juuri siellä vasemmassa laidassa ajokaistaa, ja minä odotin merkityllä pysäkillä. Kun lähtöaika koitti, tuli 94V ja astuin normaalisti jalkakäytävän reunaan astuakseni lähtevään bussiin. Tämäpä kaasutteli iloisesti nenän edestä ohi ja jäin hölmistyneenä katsomaan bussin takavaloja (tällöin "laiturissa" olisi ollut tilaa poimia matkustajat). En mitenkään voinut tietää, että bussi ei lähde merkityltä pysäkiltä vaan jostain keskeltä ajorataa. Laitoin myöhästyttyäni määränpäästä varsin kriittistä palautetta suoraan HKL:lle, jossa kyllä otettiin asia (ainakin näennäisesti) ihan tosissaan. Tämän ketjun kirjoituksista päätellen tilanne ei ole muuttunut miksikään.
Ei ole ainakaan viime käyntini jälkeen. 94V löytyi toisen bussin (94A) takaa vasemmalta puolelta tietä, ja siitä se myös lähti. Ei ole mitään järkeä tuossa "liityntäterminaalissa".
Aikatauluja pitäisi tahdistaa siten, että 94A lähtee ennen 94V:tä, sehän seisoo aivan liian pitkään terminaalin tukkeena, tuo 94A siis.
Esim. 6.12 lähtö Järkälekujalta on Kontulan metroasemalla 6.15, mutta lähtee vasta 6.22, eli 94V:n 6.21 lähtö ei mahdu laiturille. 94A voisi lähteä jo 6.18, jolloin molemmat bussit mahtuisivat viralliselle pysäkille tasaamaan aikojaan 3 minuutiksi.
 
Aikatauluja pitäisi tahdistaa siten, että 94A lähtee ennen 94V:tä, sehän seisoo aivan liian pitkään terminaalin tukkeena, tuo 94A siis.
Esim. 6.12 lähtö Järkälekujalta on Kontulan metroasemalla 6.15, mutta lähtee vasta 6.22, eli 94V:n 6.21 lähtö ei mahdu laiturille. 94A voisi lähteä jo 6.18, jolloin molemmat bussit mahtuisivat viralliselle pysäkille tasaamaan aikojaan 3 minuutiksi.

Ajatuksena on varmaankin, että esim. klo 6.18 keskustan suunnasta saapuvasta metrosta ehtii vaihtamaan molemmille linjoille.

Terminaalia ei ole suunniteltu kaikkein toimivimmaksi. Kyse lienee metron rakentamisen ajan kompromissista. Nopeana toimenpiteenä voisi ehkä olla, että bussien lähtöpysäkkinä olisi vasta Kontulankaaren ensimmäinen pysäkki (4423).
 
Takaisin
Ylös