- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,375
Vs: Linja-autoaseman remontti
Otetaanpa esimerkki (ei elävästä elämästä, mutta täysin mahdollinen tilanne asioihin perehtymättömälle "tavikselle"):
Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan. Konnari hermostuu yrittäessäni tarjota seutulippua ja joudun maksamaan kertalipun 2,90 e lisäksi 3 euron palvelumaksun, koska lipunmyynti Tampereella oli auki. Kävelen Teuto-Grillille liki kuusi euroa köyhempänä ja vahingosta viisastuneena. Ripeä 14 minuutin junamatka ei näköjään kannata joukkoliikenteen vakikäyttäjälle. Tilaan kuuman koiran sinapilla.
Yritetäänpä seuraavaksi uudestaan, tällä kertaa bussilla. Kävelen Tampereen linja-autoasemalle ja kysyn seudun linjakarttaa. Saan vastaukseksi eioota ja utelun, mihin olen matkalla. Vastaan, että Nokialle. Lipunmyyjä sanoo, että 70, 71 ja 79 vievät sinne. En tajua sitten tarkemmin ilmaista kohdettani, eikä lipunmyyjä kysy, että minnekkä Nokialla, mutta pysäkille siis vartoomaan. Ja jo vain, 71 tulee, ja linjakilvessäkin lukee "Nokia". Hyppään kyytiin ja piippaan seutulipun laitteessa.
Keskustorilla bussi pysähtyy yllättäen Tillikan kohdalla ja tyhjenee "Tää jää tähän", huikkaa kuljettaja. "Mutta 70 lähtee tossa 5 minuutin päästä tosta". No, mikäs siinä, vaikka luvattiin kyllä Nokialle pääsy. Jatketaan 70:llä sitten. Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.
Toinen esimerkki: matka Terälahdelta Partolaan.
Lähden Terälahdelta 90Y:llä keskustaan. Piippaan matkakorttiani. Kertamaksuhan olisi kaksi euroa, mutta kuukausikortti sopii minulle paremmin. Koskipuistossa vaihdan paunulaiseen. Piippaan korttiani taas. Valpas kuljettaja kysyy, olenko jäämässä Tampereen puolella pois. Vastaan, että menen Partolaan. Kuljettaja sanoo, että se kuuluu Pirkkalaan, eli se olisi sitten 3 euroa 20 senttiä. Ihmettelen, että eikös TKL:n ja Veolian busseilla pääse kuukausikortilla, miksei paunulaisella? Samaan hengenvetoon totean tulleeni kymmenien kilometrien päästä Terälahdelta asti sisäisellä lipulla. Kuljettaja vastaa, ettei käy, koska tämä on seutuliikennettä. Yritän vielä maksaa arvolipulla, mutta eihän sekään käy, koska eihän se käy.
Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa. Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.
En tiedä mikä Tampereen ja ympäristökuntien liikentessä oikein on vikana, sillä käsittääkseni sekä Nokian, Ylöjärven, Kangasalan, Lempäälän ja Pirkkalan joukkoliikenne on hoidettu todella mallikkaasti pääosiltaan, ilman yhteiskunnan rahoitusta.
Otetaanpa esimerkki (ei elävästä elämästä, mutta täysin mahdollinen tilanne asioihin perehtymättömälle "tavikselle"):
Matka Tampereelta Nokialle. Seutulippu hallussa. Kävelen Tampereen rautatieaseman raiteelle 4 ja hyppään Porin junaan. Konnari hermostuu yrittäessäni tarjota seutulippua ja joudun maksamaan kertalipun 2,90 e lisäksi 3 euron palvelumaksun, koska lipunmyynti Tampereella oli auki. Kävelen Teuto-Grillille liki kuusi euroa köyhempänä ja vahingosta viisastuneena. Ripeä 14 minuutin junamatka ei näköjään kannata joukkoliikenteen vakikäyttäjälle. Tilaan kuuman koiran sinapilla.
Yritetäänpä seuraavaksi uudestaan, tällä kertaa bussilla. Kävelen Tampereen linja-autoasemalle ja kysyn seudun linjakarttaa. Saan vastaukseksi eioota ja utelun, mihin olen matkalla. Vastaan, että Nokialle. Lipunmyyjä sanoo, että 70, 71 ja 79 vievät sinne. En tajua sitten tarkemmin ilmaista kohdettani, eikä lipunmyyjä kysy, että minnekkä Nokialla, mutta pysäkille siis vartoomaan. Ja jo vain, 71 tulee, ja linjakilvessäkin lukee "Nokia". Hyppään kyytiin ja piippaan seutulipun laitteessa.
Keskustorilla bussi pysähtyy yllättäen Tillikan kohdalla ja tyhjenee "Tää jää tähän", huikkaa kuljettaja. "Mutta 70 lähtee tossa 5 minuutin päästä tosta". No, mikäs siinä, vaikka luvattiin kyllä Nokialle pääsy. Jatketaan 70:llä sitten. Tavoitteenani on päästä siis Alhoniittyyn. "Ei tämä vuoro vie sinne", vastataan. "Mennään Kankaantaan kautta, myllyhakalainen tulee tunnin päästä". Luovutan, tilaan taksin ja kotona Paunun sivuja tutkittuani ja pähkäiltyäni päätän ostaa auton. Ei noista reiteistä ota mitään selkoa.
Toinen esimerkki: matka Terälahdelta Partolaan.
Lähden Terälahdelta 90Y:llä keskustaan. Piippaan matkakorttiani. Kertamaksuhan olisi kaksi euroa, mutta kuukausikortti sopii minulle paremmin. Koskipuistossa vaihdan paunulaiseen. Piippaan korttiani taas. Valpas kuljettaja kysyy, olenko jäämässä Tampereen puolella pois. Vastaan, että menen Partolaan. Kuljettaja sanoo, että se kuuluu Pirkkalaan, eli se olisi sitten 3 euroa 20 senttiä. Ihmettelen, että eikös TKL:n ja Veolian busseilla pääse kuukausikortilla, miksei paunulaisella? Samaan hengenvetoon totean tulleeni kymmenien kilometrien päästä Terälahdelta asti sisäisellä lipulla. Kuljettaja vastaa, ettei käy, koska tämä on seutuliikennettä. Yritän vielä maksaa arvolipulla, mutta eihän sekään käy, koska eihän se käy.
Ilmeisesti on ylivoimaista hoitaa asiat niin, että matkakortilta voitaisiin se 3,20 euroa veloittaa. Ja ilmeisesti on myös mahdotonta liittää Pirkkala Tampereen sisäisen liikenteen tariffiin, vaikka peninkulmien päähän Teiskon perille pääsee sisäisellä taksalla. Takaisin päin tullessa poikkean Linnainmaan S-Marketilla, ja 28:ssa on poikia, jotka väittelevät siitä, pääseekö Teiskoon matkakortilla vai ei. Joidenkin mielestä se on "maaseutuliikennettä", eli täytyisi ostaa lippu erikseen. Toiset ovat kuitenkin oikeassa.
Viimeksi muokannut moderaattori: