Seutuliikenteen maksutavat

Käsittääkseni tunnusluku on kortilla sekä siru- että magneettijuovaversiossa mutta EMV-sirulla maksettaessa maksupäätteellä on oltava yhteys maksutavasta riippuen pankin ja/tai Luottokunnan järjestelmiin (muutoin varmennukset eivät onnistu). Myös niissä maksuissa, joita ei varmenneta, pankista kysytään kortin mahdollista kuoletusta.

Näin todella lienee, koska ainakin asiakkaana maksutapahtumien yhteydessä tekemieni havaintojen mukaan mahdollinen ilmoitus virheellisestä pin-koodista tulee jo ennen kuin maksupäätteen luoma datayhteys varmennusta varten aukeaa.

En tosin ymmärrä miksi reaaliaikainen varmennusyhteys olisi pakollinen muuten kuin Electron-korteissa, joissa se on itse korttituotteen ominaisuus. Normaalit Visa tai MasterCard sekä debit- että credit-moodissa voinevat ainakin periaatteessa toimia offline-tilassa. Jos joku tietää miksi tämä ei ole mahdollista, niin korjatkaa. Jos tapahtumaa ei varmenneta ja maksua ei sitten hyväksytäkään esim. siksi että kortti oli sulkulistalla, niin vastuu on luonnollisesti kauppiaalla joka tällaisen tapahtuman tieten tahtoen hyväksyy. Joukkoliikenteen lipputuotteissa maksukorttiriski lienee tosin useissa tapauksissa varsin pieni.

Sitäpaitsi ei tuo varmennuksen tarvitsema datayhteys ole nykypäivänä enää mitenkään tavatonta huipputekniikkaa. GPRS-pohjaisia maksupäätteitä näkee keskiverroissa pikkukaupoissa ja ravintoloissa ihan solkenaan, ja kun GPRS pohjautuu normaaliin GSM-verkkoon, niin sehän on saatavilla käytännössä koko maassa (ainakin maanteillä) hyvin rajallisia katvealueita lukuunottamatta. Rautateillä katvealueita tosin tuntuisi olevan enemmän. GPRS-yhteyden muodostuminen toki kestää hetken, mutta havaintojeni mukaan varmennus tulee kyllä sen verran nopeasti, että jos maksu on vähänkään isompi kuin muutama euro, niin odotus ei käytännössä haitanne normaalia rahastustoimintaa.
 
GPRS- tai jopa 3G-linkki on triviaalia pitää jatkuvasti tai suuren osan ajasta aktiivisena: laskutus on tavallisesti liikkuneiden tavujen mukaan, ei linjoilla vietetyn ajan mukaan. Kuluttaja-tavuhintakin on nykyään naurettavan alhainen. Luonnollisesti yhteyden luontainen vasteaika jää hidastamaan toimintaa, mutta se on normaalisti korkeintaan sekunnin luokkaa. Liikkuvalla alustalla riskinä on katvealueet, joissa yhteys voi jumiutua pidemmäksikin ajaksi.
 
Miten arvokortin rahastus tapahtuu? Kuukausilipulla matkustavat laittavat kortin lukijaan ja kertovat kuljettajalle minne ovat matkalla. Sitten kuljettaja näppäilee laitteeseen jotakin ja kortti pomppaa ylös. Maksetaanko arvokortilla samalla tavalla, ensin kortti lukijaan ja sitten kerrotaan määränpää? Sarjakortilla tai kuukausikortilla maksettaessa laite ei tulosta paperista lippua, entä arvokortilla maksettaessa?
 
Miten arvokortin rahastus tapahtuu?Sarjakortilla tai kuukausikortilla maksettaessa laite ei tulosta paperista lippua, entä arvokortilla maksettaessa?

Arvokortin rahastus ja lipun myynti tapahtuu samoin kuin käteisellä maksaessa. Ensiksi myydään lippu ja sitten veloitetaan hinta kortilta. Arvokortilla maksaessa saa aina kuitin.
 
Takaisin
Ylös