No täähän on tätä Vihreitten nykypolitiikkaa, jossa nykyiselläänkin toimivien kaupunkiseutujen joukkoliikenne järjestelmät raunioitetaan, kun halutaan pää punaisena kaikki toiminnot kilpailuttaa, ihan kilpailuttamisen ilosta ja samalla unohdetaan laajat haja-asutusalueiden joukkoliikenne ratkaisut, joissa on tähän asti osittain hiuksen karvan verran omillaan, kun kaupunkiseutujen ja lähiöiden kilpailuttamaton liikenne on hieman antanut yrityksien maaseutuliikenteelle pelivaroja.
Öö, miksi julkisesti omistettu liikenne ei ristisubventoisi tuottavasta liikenteestään liikennettä kannattamattomille linjoille? Julkisen hallinnon tehtävä ei ole maksimoida voitto (toisin kuin yksityisten liikeyritysten, joita joukkoliikenneoperaattorit edustavat) vaan järjestää mahdollisimman hyvät palvelut mahdollisimman edullisesti. Eli vastiketta rahoille, jota saa paremmin sillä, että julkinen hallinto itse katsoo, missä ja kuinka paljon liikennöidään, eikä luota kankeaan linjaliikennelupamalliin, jossa maksetaan siitä bussifirmalle, että kyytiin eksyy joku seutulippulainen.
Eli: kunnat todennäköisesti huolehtivat asukkaidensa liikennepalvelujen kattavuudesta paremmin kuin voiton maksimointiin keskittyvä yritys, joka matkustajamäärien hiipuessa joutuu vetämään omat johtopäätöksensä ja keskittymään niille suuremmille matkustajavirroille, kuten pikavuoroliikenteeseen.
Jos julkinen valta, tässä tapauksessa kunnat ostavat liikenteen kilpailuttaen operaattorit (kokonaistaloudellisesti laatukriteerit huomioiden), saadaan samalla parempaa palvelua edullisemmin. Tämä edellyttää myös rationalisointia, jota tehdään mm. aikataulu- ja linjasto-optimoinnein. Eli selkiytetään aikataulut mieluiten tasaminuuttisiksi ja tehdään linjastot, jotka on helppo hahmottaa.
Itse ainakin uskon siihen, että Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne tulee ylläpitämään myös haja-asutusalueiden liikenteen. Mahdollisesti jopa parantaen nykytasosta. Lipputuloperustaisesti liikennettä ei voida ylläpitää, mutta suurten lähiöiden liikenteen voitoista ja kuntien suorasta joukkoliikennemäärärahasta voidaan hyvin ylläpitää riittävä palvelutaso.
vähänkin sivummalle menevä liikenne, jota nykyisin hoidetaan liikennelupapohjaisesti aikataulutettuna, muuttuisi kutsupohjaiseksi, epäsäännölliseksi, eli työmatkoihin täysin kelpaamattomaksi
Viidakkolinjojen ylläpito muuttuisi lääninhallituksen ja liikennöitsijöiden tontilta seudullisen toimijan poliittisesti päätettäväksi asiaksi. Kuntayhtymämuodossa demokratia on toki välillistä, mutta silti lähempänä matkustajaa eli kuntalaista kuin lääninhallituksen vastuulla. Paras olisi, jos seutuvaltuusto valittaisiin kunnanvaltuuston tavoin suoralla vaalilla, ja seutuvaltuusto nimittäisi seudun joukkoliikennelautakuntaan edustajansa.
Lisäksi voisi olla joukkoliikennetyöryhmä, jossa lautakunnan ja virkamiesten lisäksi olisi edustettuina liikennöitsijöiden, kuljettajien ja matkustajien edustajat. LAL on liikennöitsijöiden etujärjestö, AKT bussikuskien, mutta matkustajilta etujärjestö vielä toistaiseksi puuttuu...
Sellainen on jo olemassa. Sen nimi on pankki/luottokortti. Valtakunnan kattavan "seutulipun" tms. kortin suurin ongelma lienee maksujen ja maksajan osuuksien määrittäminen.
Pankki-/luottokortin ongelmana on, että tulevaisuudessa on käytössä vain SEPA-kortit eli sirukortit. Esim. Visa Electron ei käy monessakaan liikennevälineessä ja hidastaa turvallisuussyistä (pin-koodi) muutenkin maksua verrattuna jouhevaan bussikorttiin.
Miksi pitäisi? Ja todennäköisesti näin ei tule (toivottavasti) tapahtumaan.
Koska EU:n palvelusopimus ei salli nykyistä järjestelmää, jossa Veolialla on liikennelupaan perustuva monopoli linjoilleen kun samalla kaupunki tukee Veoliaa siten, että ulkomailla Teiskossa tariffi on sama kuin muuallakin kaupungin rajojen sisällä.
Reittikartoissa atk muodossa on ongelmana se, että sen näkyminen kaikille asiakkaille on lähes mahdotonta taata. Kokemukseni perusteella kaupunki (tai Tampereen joukkoliikenne, jos haluat sitä termiä käyttää) ei halua seutuliikenteen dataa edellämainittuihin järjestelmiin. Myös aikataulukirjan yhteydessä on aina jotain pientä "ongelmaa".
No ehkei sitä reittikarttaa tarvitse jokaisella selaimella ja kokoonpanolla näkyäkään, eihän kartat nyttenkään toimi esim. linksillä ja lynxillä selatessa.
Jos seudullinen reittikartta olisi edes paperiversiona + pdf:nä, se riittäisi. Ja lisäksi seudullinen Reittiopas ja Linjaopas. Kokonaisuudessaan tämä olisi erittäin suuri joukkoliikenteen palvelutason parannus ja luultavimmin melko halpa sellainen.