339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Helsingin kantakaupunkia muistuttavissa oloissa 30 km/h linjanopeus on mahdoton. Hyvilläkin ratkaisuilla linjanopeus tipahtaa kantakaupungissa alle 25 km/h tasolle. Vaikka kyllähän jo vähän yli 20 km/h taso olisi suuri parannus nykyiseen jos se toteutuisi luotettavasti.
Jep, jos ollaan nimenomaan Helsingin kantakaupunkia muistuttavissa oloissa, niin yksinomaan pysäkkiväli ja tiukat, usein toistuvat kaarteet estävät 30 km/h linjanopeuden.
Mutta tästä päästäänkin paljon keskeisempään huomioon. Eli mikä merkitys on juuri kantakaupungin/keskustan linja/keskinopeudella. Väittäisin, ettei juuri mikään.
Jos ajatellaan vaikka meikäläistä linjaa 4, niin kiinnostavaa on tietysti tietää matka-aika (linjanopeus) esimerkiksi Laajalahden aukiolta Lasipalatsille eli linjan pään merkittävimmältä pysäkiltä keskustan ensimmäiselle pysäkille. Tai vaikka Tullinpuomilta Senaatintorille eli merkittävältä välipysäkiltä keskustan toiselle reunalle.
Mutta mielenkiintoista ei ole tietää irrallista matka-aikaa Lasipalatsilta Senaatintorille, sillä
- keskusta-alueella oleellista ei ole nopeus vaan saavutettavuus
- ratikkaa ei ole suunniteltu keskustan sisäiseksi parin pysäkinvälin matkustusvälineeksi (tietysti tällaisenkin matkan tekeminen on sallittua, mutta se ei kuitenkaan ole linjaston tavoite)
- vähemmistö matkustaa keskustan halki, vaikkapa Oopperalta Katajanokalle, ja nekin jotka näin tekevät, nauttivat sentään suuremmasta linjanopeudesta kuin tuo irrallinen LP-SNT -pätkä.
Eli tottakai se ratikka (ja bussi) on hidas kiireisimmän ydinkeskustan alueella, ja niin se saakin olla, kunhan huolehditaan sitten riittävästä nopeudesta heti ytimen ulkopuolella, jotta kokonaisuus on palvelutasoltaan kohtuullinen.
Sanoisin, että Manskun, Hämeentien ja Mäkelänkadun ratikkaväylät eivät ole tyyppillistä kantakaupunkia, jos eivät esikaupunkiakaan, ja toimivilla ratkaisuilla niillä on hyvinkin mahdollista saavuttaa reilusti yli 20 km/h linjanopeus, realistisesti myös 25 km/h, jos hyväksytään meille vieraita, maailmalta tuttuja ratkaisuja (6,4 m leveä rv-kaista jonne eivät raskaankaan ajoneuvon peilit eksy, nollaviive-etuudet, yhtenevä kalusto, riittävän pitkä vuoroväli, automaattirahastus, 400-500 m pysäkkiväli jne).