PINTAPISARA TUNNELIPISARAN SIJAAN
Pintapisaran reitti:
Tarvitaan ratayhteys Pasilan ja Kalasataman asemien välille. Toinen uusi tarvittava ratayhteys on Leppävaaran ja Pohjois – Tapiolan/Otaniemen asemien välille.
Näin saadaan reitit:
• Kirkkonummi – Pasila – Itäkeskus
• Kirkkonummi – Leppävaara – Kaisaniemi – Kalasatama – Itäkeskus
• Järvenpää – Pasila – Itäkeskus
• Itäkeskus – Pasila – Hiekkaharju – Lentoasema – Vantaankoski – Huopalahti/Etelä – Haaga – Pasila – Itäkeskus
Jos rakennetaan tunneliyhteys Sörnäisten metroasemalle saadaan aikaan reitti:
• Pasila – Sörnäinen – Kaisaniemi – Pohjois – Tapiola/Otaniemi – Leppävaara – Pasila
Pasila – Kalasatama –radan pituus on n. 3 km. Leppävaara – Pohjois – Tapiola/Otaniemi –radan pituus on n. 4 km. Ne ovat pintaratoja. Teollisuuskadun ja Sörnäisten metroaseman välisen tunneliyhteyden pituus on 200 – 300 m. Tunneli alkaa Harjukadun pohjoispuolelta.
Pasila – Kalasatama –rata kulkee Junatietä pitkin ja sen jälkeen Teollisuuskatua. Sieltä rata jatkuu Pasilan ratapihalle.
Teollisuuskatu on joukkoliikennekatu Teollisuuskadun ylittävät sillalla Sturenkatu ja Savonkatu/Ratapihantie. – Sörnäisten asemalle menee tunneli Teollisuuskadulta, jossa sen alkukohta sijaitsee vähän länteenpäin Harjukatuun verrattuna.
Tarvitaan siltoja yhdistämään Turun rata ja Järvenpään rata Pasilan kohdalla Teollisuuskadun raiteisiin, koska Pasilassa on paljon ratoja, joilla on runsaasti liikennettä.
Toinen vaihtoehto on, että tehdään toinenkin tunneli. Se alkaa Teollisuuskadulta vähän ennen Vääksyntietä ja yhtyy metrotunneliin Junatien kohdalla. – Silloin ei tule ongelmia Mäkelänkadun ja Hämeentien autoliikenteen kanssa.
Leppävaara – Pohjois – Tapiola/Otaniemi –rata kulkee lähes koko matkan Kehä I:stä pitkin. Se alkaa Leppävaaran asemalta ja päättyy tunneliin, joka yhdistyy Länsimetroon Pohjois – Tapiolan/Otaniemen kohdilla. Tunnelin pituus on muutama sata metriä.
Rata kulkee Kehä I:n länsireunassa. Tämän takia Kehä I:tä luultavasti joudutaan hiukan siirtämään itäänpäin, jotta autoliikenne sujuisi.
Vertailu Pintapisaran ja Tunnelipisaran välillä
Tunnelipisaran tiedot ovat Wikipedian Pisara –rataa käsittelevästä artikkelista.
• Seututason joukkoliikenne:
Tunnelipisara hyödyttää seututason joukkoliikennettä vain hiukan. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että reitin muoto on sellainen, että seutuliikenne ei pääse jatkamaan metroradalla.
Vain yksi lisäpysäkki tulisi: Ooppera/Töölön sairaala –asema.
Jos Keskustan rautatieasema tulee Rautatieaseman metroaseman viereen, ja jos Hakaniemen rautatieasema tulee Hakaniemen metroaseman viereen, nykyinen pitkähkö kävelymatka Kaisaniemen rautatieasemalta Rautatieaseman metroasemaan verrattuna nopeutuisi selvästi.
Pintapisara yhdistää toisiinsa metrolinjat sekä rautateitä pitkin kulkevat pääkaupunkiseudun seutulinjat.
Lentoasemalle pääsee raiteitse Itä – Helsingistä.
Saadaan aikaan rengasrata, joka yhdistää Helsingin niemen ja Espoon itäosan.
Sturenkadulle voi sijoittaa aseman, koska Sturenkadulla on vilkas kaukobussiliikenne ja muuta joukkoliikennettä.
• Kaisaniemen ratapihan tukkoisuus
Tunnelipisaran tärkein etu on, että se vähentää Kaisaniemen ratapihan tukkoisuutta, koska pisaraa käyttävät seutujunat kiertävät kyseisen kohdan. – Mutta pullonkaula siirtyy Pasila – Kaisaniemi –rataosuudelle.
Pintapisara parantaa seututason joukkoliikenneyhteyksiä, jonka sivutuotteena Kaisaniemen ratapihan tukkoisuus vähenee tai poistuu.
Pintapisarassa rataliikenne voidaan jakaa Pasilan kohdalla siten, että osa liikenteestä menee Kaisaniemen vanhalle päärautatieasemalle ja osa menee Teollisuuskadun suuntaan.
• Hinta
Pintapisara on edullinen verrattuna tunnelipisaraan, koska kalliita tunneliosuuksia on vähän verrattuna tunnelipisaraan. Tosin sillat lisäävät kustannuksia, mutta eivät huomattavasti.
Pintapisaran edullisuuden toinen tärkeä tekijä on, että se käyttää jo olemassa olevia sekä jo rakenteilla olevia rataosuuksia.