Sillat/tunnelit Suomesta Viroon ja Ruotsiin

Vs: Yöjunalla Berliiniin

En usko, että nykyajan varakkaat ja mukavuudenhaluiset ihmiset käyttäisivät näitä lepovaunuja. Kustannustietoiset ihmiset menevät samalla vaivalla yöbussilla. Jos halutaan lentokoneella matkustavia houkuttaa yöjuniin, on matkustamisen oltava 2000-luvun tasoa, eikä mitään 1970-luvun tunkkasia lepovaunuja. Yön yli kulkevilla laivoillakaan ei enää ole kansipaikkaluokkaa, jota vielä 1990-luvun lopulla tarjottiin.
Yöbussissa on se huono puoli, että bussi on paljon hitaampi ja tarjolla on vain ahdas istumapaikka. Lepovaunussa saa sentään nukkua vaaka-asennossa. Lepovaunua voi käyttää myös päivävaununa kun vuoteet käännetään ylös. Yöjunassa on lisäksi ravintolapalveluita ja kunnon WC:t ja peseytymistilat joita yöbusseissa ei ole.

Laivojen halvimmat hytit autokannen alla vastaavat tasoltaan junien lepovaunujen hyttejä paitsi että vuoteita on 4.

t. Rainer
 
Vs: Yöjunalla Berliiniin

Yön yli kulkevilla laivoillakaan ei enää ole kansipaikkaluokkaa, jota vielä 1990-luvun lopulla tarjottiin.

Itse asiassa ainakin Viking Line tarjoaa pelkkiä kansipaikkoja Helsinki-Tukholma ja Turku-Tukholma väleille. Ironista kyllä, niin Helsingin aluksissa ei ole istumasalonkia ollenkaan.
 
Vs: Yöjunalla Berliiniin

Itse asiassa ainakin Viking Line tarjoaa pelkkiä kansipaikkoja Helsinki-Tukholma ja Turku-Tukholma väleille. Ironista kyllä, niin Helsingin aluksissa ei ole istumasalonkia ollenkaan.


Käytännössä ei enää ole Turun reitilläkään. Viking Line uusi airseatit ja samalla vähensi niiden määrää. Määrän vähennys itsessään ei vaikuta mihinkään, mutta lepotuolien mukavuus on luokkaa 0. Niissä on nukkuminen tarkoituksella tehty mahdottomaksi, ja laivan lähtiessä liikkeelle, on info-tiskillä pitkä jono ihmisiä ostamassa hyttipaikkoja. Tämän lisäksi pari vuotta sitten jommalla kummalla Turun laivalla siirrettiin pelikoneet (Tiididi! Tidi!) kansipaikkahuoneen seinälle.

Eli jos Turun ja Tukholman välisellä laivalla mielitte nukkua, ostaakaa hytti.
 
Vs: Yöjunalla Berliiniin

Samoin, kun Baltian maat itsenäistyivät, annettiin ymmärtää että pian on mahdollista matkustaa nopeasti ja mukavasti junalla Tallinnasta vaikka Varsovaan, kuten neukkuaikana oli mahdollista, mutta eipäs ole mitään saatu aikaan. Nyt ei pääse edes Riikaan enää junalla.

Matkustin lokakuussa 1997 junalla Tallinnasta Varsovaan. Juna lähti 12.10. klo 17.20 Tallinnasta, aamulla oli junanvaihto Sestokaissa ja juna saapui Varsovaan 40 min myöhässä 13.10. klo 14.32. Juna kulki vielä tuolloin, vaikka nykyään junayhteyttä ei enää olekaan.
 
Maa kohoaa vielä jääkauden seurauksena Turun ja Tukholman välillä :D Sinne mitään siltoja tarvita. Arvellaan että siihen tulee vielä melko yhtäläinen maasilta. :D

Rail baltica on EU:n transeurope 27 prioriteettiprojekti. Sitten joskus kun se saa rahoitusta uskoisin tunnelin Helsinki(Hanko?)-Tallinnan olevan vahvasti esillä. EU:n länsireuna on yhdistetty meren kohdalla tunnelilla, keskiosa meren kohdalla sillalla ja tunnelilla, niin on jotenkin selkeää että tänne itäreunalle myös merenylinen yhteys on tarpeen.

Korvaako tämä joskus transatlanttisen lentoliikenteen?
http://www.youtube.com/watch?v=qLL2sp6iJZI
 
Rail Baltica oli esillä ks-lautakunnassa torstaina 7.2. Jätkäsaaren kaavoituksen yhteydessä. Baltirail ry. oli lähettänyt lautakunnalle kirjeen siitä, ettei asiaa ole huomioitu Jätkäsaaren kaavoituksessa.

Tässä vaiheessa vaatisi kovin suuria hyväksyttyjen joskin vielä toteuttamattomien kaavojen muutoksia päättää pitää raideyhteys Jätkäsaareen. Henkilöliikenteen junalauttayhteyteen ei KSV:ssä oikein uskota, enkä usko minäkään. Ei ole järkevää kuljettaa junanvaunuja 3-tuntisen laivamatkan aikana laivan mukana. Ruotsin ja Tanskan välillä lauttamatka oli alle 30 min. Eikä pelkän yöjunaparin vuoksi ole kannattavaa varustaa junalauttaa.

Raideyhteys olisi tietenkin mielekäs normaalin matkustajalauttaliikenteen kannalta, kun juna voisi ajaa samaan tapaan satamaan laivan viereen kuin Turun satamassa. Käytännön matka-aikasäästö olisi puolen tunnin luokkaa.

Antero
 
Takaisin
Ylös