Tallinnan tai Tukholman maaliikenneyhteydet Suomesta tulisi nähdä pitkän aikavälin strategioina. Suomi on Euroopan näkökulmassa saari. Ja suorin linja Venäjältä Keski-Eurooppaan vie Suomenlahden eteläpuolelta. Kytkeytyminen Eurooppaan voi tulevaisuudessa olla elinehto - tai kuoleman kahle, sekin on mahdollista.
Eiköhän siitä kytkeytymisestä Eurooppaan ole aina mahdollista päästä irti, jos tarvetta tulee. Ja Suomen vahvuutenahan voisi nähdä juuri sen, että meillä olisi tiivis kytkös sekä Eurooppaan että Pietarin metropoliin. Sama etu on myös virolaisilla, mutta siellä ilmeisesti menneisyyden painolasti estää hyödyntämästä tätä täysipainoisesti. Ja pääkaupunkiseutu on kuitenkin suurikokoisin kaupunkiseutu Pietarin lähistöllä.
Voisin nähdä, että vaikka ajatuksena tuntuisi oudolta reitittää Pietarin ja Keski-Euroopan välinen matkustajajunaliikenne Helsingin kautta ja siitä tunnelia Tallinnaan, niin ei se välttämättä niin huono ajatus ole. Kartasta katsottuna Tallinna sijaitsee hieman lännempänä kuin Helsinki, jolloin tehtävä mutka Suomen kautta ei olisi niin suuri.
Kun junayhteys linkittää kolme kaupunkia, Helsingin, Tallinnan, Viipurin ja Pietarin, matkustajavolyymi saadaan sen verran isoksi, että junia voidaan ajaa tiheämmin kuin jos olisi erilliset yhteydet Helsingistä ja Tallinnasta Pietariin. Samalla radasta voidaan tehdä korkealaatuisempi huippunopeusrata, kun kahden erillisen radan sijasta panokset ohjataan yhteen Kouvolan (ja ehkä tulevaisuudessa Kotkan) kautta kulkevaan rataan.
Lisäksi venäläisten matkustus Suomeen on suurta ja tämäkin perustelisi radan linjausta tätä kautta. Rata palvelisi Pietarin ja Helsingin välillä suurta matkustusta näiden kaupunkien välillä ja pienempää matkustusvirtaa Pietarista Eurooppaan. Helsingin ja Tallinnan välillä taas olisi suuri matkustajavirta näiden kahden kaupungin välillä, ja pienempi osuus jatkaisi eteen päin Keski-Eurooppaan. Tämä matkustajavirta Keski-Eurooppaan taas täydentyisi Tallinnasta lähtevillä matkustavaisilla.
Tallinnan ja Pietarin radan välissä ei ole kuin Narvan pieni teollisuuskaupunki, tämän radan funktioksi soveltuu paremmin paikallinen liikenne ja hidas tavaraliikenne.