Sipoon ja Itä-Vantaan alueiden pakkoliitos Helsinkiin ja mahdollinen itämetron jatke

Rautatieasema-Pasila-Oulunkylä-Viikki-Mellunmäki-(7-9 väliasemaa)-Porvoo...
Tällaisessa on minustakin ajatusta, jos tarkoituksena on luoda muiden Helsingistä etäällä olevien alueiden tapaan nopea yhteys Helsinkiin - kuten esim. Kerava-Hki.

Tällä suunnalla voitaisiin käyttää myös kaksoisraidetta innovatiivisesti, kuten on tehty vuosikausia mm. Rantaradalla. Koska vuorovälin ei tarvitse olla muutamia minuutteja, toista raidetta voidaan käyttää samaan suuntaan kulkevien junien ohituksiin ja näin järjestää tällä foorumilla kaivattuja nopeita vuoroja.

Metron automatisointi on peikko, joka tietysti tuhoaa edellä kuvatun vaihtoehdon toteuttamismahdollisuudet, niinkuin kaikki muutkin mahdolliset metron+muun raideliikenteen integrointiratkaisut.
Sinänsä automatisointi ei - vaikka onkin turha - vaan siihen väkipakolla yhdistetty tarpeettoman tiheä vuoroväli, joka syö turhaan radan kapasiteetin. Sekä tähän liittyvä päätön ajatus lyhyistä metrolaitureista Espooseen, jolla Espoon metrosta tehtäisiin yhteensopimaton nykyisen kanssa. Espoon lyhyet laiturit toisin sanoen estävät nopean liikenteen ratkaisut Sipoon suunnalla. Helsingin ei kannata tällaista hölmöilyä kannattaa, vaikka tiedänkin sen olevan Helsingistä lähtöisin.

Antero
 
HS tietää yllättyneenä kertoa, että liitosalueelle on rakennettava kerrostalolähiöitä, jotta metron jatkaminen olisi perusteltua.http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...ntaa+myös+korkeita+kerrostaloja/1135236798420

Helsingin Sanomat sanoi:
Alun perin alueesta piti tulla kaupunkimaisten pientalojen valtakuntaa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että ainakin metroasemien ympärille pitää rakentaa korkeita ja tiiviitä kerrostaloalueita, jos alueelle halutaan 30 000 asukasta.

Helsingin itärajan takaa ei paljastunut suunnittelijoille koskematonta preeriaa, jonne voi kaikessa rauhassa vetää ratoja ja piirtää asutusta.

Onpas yllättävää :) No, mehän sen täällä tiesimme jo heti kättelyssä. Ja päättäjiä ei tietenkään ole tässäkään asiassa johdettu harhaan. :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös kukaan, edes Kolli, ole huomannut juttua eilisen Hesarista?
Helsinki ei aio pakkolunastaa maata Sipoon liitosalueella

Jutussa on mm. tällainen mielenkiintoinen lause:
HS sanoi:
"Kaupunki teettää parhaillaan kahta selvitystä muun muassa siitä, missä uusi metrolinja kulkisi tai onko kevytraitiotie sopiva vaihtoehto", kertoo virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.
 
Ja samassa oleva kartta paljastaa suuren maanomistajan, joka yllätys yllätys onkin Helsinki.

Ja samaisen artikkelin kommenttiraidalta löytyy kartasta myös vähän toisenlaista tulkintaa.

Kaunisteleva kartta.
Anselmus | 3.11.2008 23:23

Kun vauhtiin pääsin, niin jatkan.
HS:n jutun kartta on melkoisesti Helsingin kaupungin omistuksia kaunisteleva.
Taisi täällä monelta mennä aamukahvi väärään kurkkuun , kun huomasi tonttinsa jo muuttuneen Helsingin omaisuudeksi, ainakin kartan mukaan.
Nimenomaan rantojen omistussuhde oli muuttunut Helsingin eduksi.
Tosiasiassa:
"Rantaviivan pituus on n 24,5 km. Siitä sisältyy Natura-alueisiin 12 km. Huvila- tai omakotiasu-tuksen piirissä on 9,4 km rantaviivasta. Naturan lisäksi alueeseen sisältyy muitakin suojelualu-eita. Sipoonkorpi muodostaa alueen pohjoisreunan jatkuen Vantaan ja Sipoon puolelle. Muuhun Helsinkiin verrattuna liitosalueen maasto on erittäin vaihtelevaa. Korkeuseroja on paljon."

Teksti on suoraan Helsingin kaupungin omilta kotisivuilta. (Kaupunkisuunnitteluvirasto. Sipoon ja Vantaan liitosalueet.)

Helsinki on niin sanotusti lirissä.
Suurimmat omistukset ovat Sipoonkorvessa, jota on ehdotettu kansallispuistoksi.
Porvoon tien (Tie 170) eteläpuoliset alueet taasen ovat vaikeasti rakennettavia tulvamaita, korkeaa kallioharjannetta, Naturaa, luonnonsuojelualuetta tai sitten yksityisomistuksessa.
Revi siitä sitten metrovetoisia puutarhakaupunginosia!
On paljon helpompaa käyttää liian paljon väriä kartalla ja häivyttää ikävä yksityisasutus rannoilta, kuin kertoa totuus.
Psykologista sodankäyntiä nääs!
Kun ihmiset saadaan uskomaan suuriin, yhtenäisiin, kaupungin omistamiin , heti rakennusvalmiisiin alueisiin, kaikki sujuu yleisen mielipiteen siunauksella.
Ja pahasti pelkään, että vielä tullaan puhumaan noista pakkolunastuksistakin.
Kansalle kun tuli luvattua niitä rantatontteja ja merellistä metroa.
Tosin siinä tapauksessa Helsingin on enää jatkossa turha paasata vapaaehtoisuudesta ja yhteistyöhengestä.
Kukaan ei usko.
Eikä pidäkään uskoa. Ei nytkään.
 
Takaisin
Ylös