Vain Kulosaari, Siilitie ja Myllypuro ovat selvästi sivussa rakentamisen painopisteestä.
Ja Puotila, Rastila, Vuosaari, Mellunmäki, Kalasatama... Eipä ole oikeastaan rakentamisen painopisteessä Herttoniemi tai Itäkeskuskaan.
Herttoniemen asema sijaitsi alunperin Herttoniemen laidalla siinä missä Siilitiekin. Myöhemmin aseman eteläpuolelle on rakennettu teollisuusalueen ja sataman alueelle, mutta edelleen aivan liian kauas metrosta, etenkin asutus. EastEndissäkin on ollut 5-10 vuotta kyltti keskeillä joutomaata, jossa mainostetaan muistaakseni Helsingin halutuinta asuinaluetta tai jotain sinne päin (
Kuva). Ihan aseman vieressä sijaitsee toinen joutomaa, jonne on pitänyt varmaan viimeiset 15 vuotta nousta joku gigasuperhypermegahertsi. Ei ole näkynyt muuta kuin pieni ostarin kokoinen, hiljainen talo parine kauppoineen siinä Lidlin vieressä, ja parin potkupallokentän verran joutomaata, jonne dumpataan romua silloin tällöin.
Itäkeskuksen asema taas sijaitsee melko kaukana Puotinharjun korkeista taloista tai Kauppakartanonkadusta, jossa ei enää pärjää pizzeriat tai mattokaupat. Huonekaluja siellä ei enää myydä eikä kodinkoneita, edes osto-myynti -liike ei jaksanut sinne jäädä. -70-80 -lukujen taitteessa juuri siellä oli rakentamisen painopiste. Sitten tuli metro. Tänä päivänä rakentaminen tapahtuu mahdollisimman kaukana metroaseman ovelta, Itäkeskuksen Piazzalla, joka myös näyttää käyvän kuolinkamppailuaan, kun viereinen Prisma kelpaa jopa niille, jotka ennen handlasivat Stockmannilla. Itäkeskuksen aseman välittömässä läheisyydessä sijaitsee vain bussiterminaali ja kauppakeskuksen hiljaisempi osa, joka on viime vuosien aikana näyttänyt suurin piirtein kuolleelta, kun siellä olen hiljaisempina aikoina käynyt.
Puotilassa halutaan parkkipaikat aseman viereen, asutus voidaan tietenkin jättää vähän kauemmaksi, ja Prisman ja aseman väliin jätetään tuulisten talvipäivien varalle vähän joutomaata. Noh, yksi joutomaaläntti sai sentään komean korttelitalon sisäpihoineen. Alueella vain tarvittaisiin kymmenen sellaista korttelia lisää! Vuosaaressa autoväylää ja pusikkoa joka ilmansuuntaan. Talot, etenkin sellaiset erikoistarpeita tarvitseville, voidaan rakentaa sitten vähän kauemmaksi, kunhan asemalle saadaan lasikate ja lasiovet, ettei vahingossakaan tarvitse rakentaa sitä kauppakeskusta siihen päälle. Kauppakeskus jätetään mieluummin muutaman asekeleen päähän itäpäätyyn, jonka taakse voidaan taas jättää vähän rakentamatonta alaa ja parkkipaikkaa. Kalasatama ottaa muotoaan, mutta minun odotukset eivät ole kovin korkealla. Rastilassa kuulemma aiotaan edes vähän tarkastella tilannetta uudelleen. Nythän sen sijaan, että aseman päällä olisi vaikka kauppaa ja palvelutalo, on siihen päätetty lätkäistä pelkkä parkkipaikka. Noh, ymmärtäähän sen parkkipaikan tarpeen, kun sitä asutusta ei rakenneta siihen aseman päälle, vaan jätetään tarkoituksella ihmiset liitynnän tai pitkän kävelymatkan varaan.
Tätä asiaa olisi voinut korjata viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta tahtoa ei ilmeisesti ole. Pieni metromatka itään voisi olla vaivan arvoinen, Petteri.