Sipoon metro

Eiköhän aluelitoksen jälkeen tule ensin liityntälinjat nyt oleville metroasemille?
Sitten vasta kun asukasluku on kasvanut reippaasti, kannata suunnitella metron laajentamista.

Kuinka saadaan nykyiset omaan autoon tottuneet pientalosaukkaat houkuteltua käyttämään julkisia, toivottavasti lipun hinnan aleneminen olisi jo motiivi osalle.
Uusien, kaupunkimaiseen ympäristöön muuttavien asukkaiden houkuttelu ei taida olla niin vaikeaa.


Jos joukkoliikenteelle halutaan käyttäjiä, tulee radat rakentaa niin, että ne ovat valmiita kun asuntoja alkaa valmistua.

Ongelmana on Suomessa ollut, ettei Suomessa ole uusien aliueiden rakentamisessa (Etelä-Vuosaarta ja Rastilaa lukuunottamatta) ole otettu huomioon joukkoliikennettä jo suunnitteluvaiheessa.

Kun asukkaat ovat jo tottuneet oman auton käyttöön, joukkoliikenteeseen siirtymisessä on korkea kynnys.
 
Vaikka Sipooseen rakennettaisiin metro, niin alue olisi kuitenkin niin kaukana Helsingin keskustasta, että sinne hakeutuisivat ensisijaisesti sellaiset perheet asumaan joiden työpaikka on muualla kuin keskustassa, esim kehäkolmosen varrella, lentokentän suunnalla tai Vuosaaren satamassa jne.

Olisi mielenkiintoista tietää, että jos Sipooseen tehtäisiin pikametro, jolla yhteys keskustaan kestäisi vaikkapa 15 min ja autolla 40 min, niin missä töissä käyvää väkeä alueelle silloin muuttaisi? Mentäisiinkö 15 minuutissa autolla Kehä III:lle vai samassa ajassa metrolla keskustaan?
 
Eiköhän aluelitoksen jälkeen tule ensin liityntälinjat nyt oleville metroasemille?

En tiedä, miten järkevää olisi tehdä liityntälinjoja metrolle. Kilpailukykyisempää olisi kai saada suoria linjoja Porvoon moottoritien kautta, vieläpä kun Koskelassa on busseille omat kaistatkin, joskin jostain syystä vain keskustan suuntaan.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että jos Sipooseen tehtäisiin pikametro, jolla yhteys keskustaan kestäisi vaikkapa 15 min ja autolla 40 min, niin missä töissä käyvää väkeä alueelle silloin muuttaisi? Mentäisiinkö 15 minuutissa autolla Kehä III:lle vai samassa ajassa metrolla keskustaan?

Älä unta näe, että Sipooseen tehtäisiin mitään pikametroa. Sinne tehdään tavallinen metro, joka selviytyy matkasta keskustaan n puolessa tunnissa, ja sitten joskus ehkä HELI-rata, joka on vähän nopeampi, mutta se edellyttää muun itä-Uudenmaan ja Kymenlaakson mukaantuloa.

Toinen juttu on se, että harva pystyy itse vaikuttamaan siihen, missä käy töissä. Jo parina vuosikymmenenä on trendi ollut se, että toimistoja nousee enimmäkseen keskustan ulkopuolelle, kehäteiden varsille, koska "niihin on niin paljon helpompi mennä autolla". Jos työpaikkasi on keskustassa, niin parin kuukauden päästä pomo voi tulla ilmoittamaan että nyt on muutto edessä Olariin. Jos olet töissä julkisella sektorilla tai rahoitusalalla niin työpaikkasi pysyy varmimmin kantakaupngissa.

Nyt ihan viimeisen puolen vuoden aikana on käynyt ilmi tapauksia että jotkut suuryritykset ovat perunneet muuttonsa keskustasta pois. Esim SOK ei muutakaan Vallilasta Vantaan Pakkalaan, ja UPM aikoo rakentaa uuden pääkonttorin Töölönlahdelle. Toivottavasti tuulen suunta on kääntynyt pysyvästi.

t. Rainer
 
Sipoon / Sibbesborgin metro - 2 metrolinjaa vaihtoehtoina

Sipoo, liitospelossa, on lähtenyt kaavoitusurakkaan:

Sipoo haluaa itämetron ja 100 000 uutta asukasta

Kunta on ryhtynyt laatimaan Sibbesborgin alueelle osayleiskaavaa, joka tähtää vuoteen 2065. Työpaikkaomavaraisen uuden kaupunkikeskuksen suunnitelmat pohjautuvat itämetron rakentamiseen ja pääkaupunkiseudun kasvupaineisiin. Asukkaat suhtautuvat suunnitelmiin epäillen.

"Alueen suunnittelua tehdään kahden eri metrolinjauksen pohjalta. Toisessa vaihtoehdossa metro kulkisi nykyisen moottoritien linjaa ja toisessa maantie 170:n linjaa. Tiiviin rakentamisen alueet keskittyisivät metroasemien varrelle, joita olisi Östersundomin jälkeen kolme."

http://yle.fi/uutiset/sipoo_haluaa_itametron_ja_100_000_uutta_asukasta/6473803

http://www.sipoo.fi/se/service/bygga_och_bo/planlaggning/generalplaner/delgeneralplan_for_sibbesborg

---------- Viestit yhdistetty klo 9:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:37 ----------

Ja näin saadaan tällainenkin kuva tähän keskustelun oheen:




---------- Viestit yhdistetty klo 10:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:55 ----------

Ai täällä olikin jo ketju, ok.

Tässä alkuperäiset 5 metrolinjausvaihtoehtoa:

A:
http://i49.tinypic.com/ehevww.jpg

B:
http://i46.tinypic.com/5wijvc.jpg

C:
http://i47.tinypic.com/k4wdud.jpg

D:
http://i49.tinypic.com/2h7ggp3.jpg

E:
http://i45.tinypic.com/2iarfao.jpg

Linjat B ja E valittiin jatkoon.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:55 ----------

Näiden vaihtoehtojen pohjalta metrolinjaus sitten valitaan:

AC-vaihtoehto
http://i45.tinypic.com/2hdxr9t.jpg

B-vaihtoehto:
http://i50.tinypic.com/3539r1l.jpg

E-vaihtoehto:
http://i49.tinypic.com/crjw7.jpg

(yhteen viestiin saa vain 5 kuvaa, ja kun laittaa toisen viestin - viestit yhdistyy automaattisesti, jolloin myöskin on yht. 5 kuvan rahoitus. Jos ylläpito jaksaa niin toivon että linkittämäni linjakaaviokuvat olisi pikkukavkkeina, ne kun on tärkeitä ainakin tässä vaiheessa Sibbesborgin taivalta)

---------- Viestit yhdistetty klo 14:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:55 ----------

Hesarikin on aktiivinen välillä metroasioissa, eikä aina ratikan asialla:
http://www.hs.fi/paivanlehti/kaupun...a+vaihtoehtoa+Majvikista+itään/a1362371072565
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kumma, kun ei HELI-rata kelpaa, mutta kovasti ehdotetaan vähintäänkin kaksi kertaa suuremman matka-ajan 40 km/h keskinopeuden muovipenkkijunaa. Bussillakin pääsee nopeammin - ja mukavemmin, Uuden Porvoontien suuntaan, kuin metrolla. Myös Porvoonväylän varteen on mahdollista istuttaa pysäkkejä. Suora junayhteys Helsinki-Porvoo-Pietari on oleellinen ja toivottavasti rakennettaneen Pisaran jälkeen, kun kaukojunille vapautuu tilaa. Koska Helsingin ja Porvoon välillä on paljon enemmän matkustajia, kuin Vantaan/Keravan ja Porvoon, ei (Lentorata?-)Vantaa-Kerava-Nikkilä-Porvoo-rata korvaa suorimman HELI-linjauksen tarvetta, saati ole niin kiireellinen. Myöskin Venäjältä valtaosa turisteista on menossa nimenomaan Helsinkiin. Vaikka olisikin menossa HKI-Vantaalle, vaihto Kehärataan Malmilla ei sekään ole maailmanloppu, eikä kilometrejäkään tule matkaan yhtään enempää, kuin jos koukattaisiin Keravalla.

Ajatus maaseudun ja kaupungin keinotekoisesta yhdistämisestä (maatila keskustassa) on myös, ainakin omasta mielestäni, naurettava.

Miten on muuten mahdollista, Kantokoski, että kannatat sekä HELI- että metrolinjausta Sipooseen? En millään jaksa uskoa, että Sipoo tarvitsisi molempia. Jos HELI-rata tulee, voidaan sille suunnitella erityyppisiä junapalveluja, kuten rantaradallakin ESU, Y, A, IC2 ja Pendolino-junilla on kaikilla oma pysähtymisjärjestyksensä ratojen niukasta määrästä huolimatta - yksi ratakokonaisuus lienee paljon parempi veronmaksajia ajatellen kuin se, että alueelle rakennettaisiin kaksi erillistä raskasraidejärjestelmää.
 
Viimeksi muokattu:
Kannatan itäistä rantarataa koska Suomi tarvitsee enemmän ratoja, eli Tapanilasta Porvoon kautta Kotkaan ja Haminaan ja sieltä Karjalan radalle sekä Pietariin via Viipuri.

HELI-ei voi pysähtyä niin tiheästi kuin mitä metro voi. Metrolla myöskin koko kauko-itä yhdistyy kätevästi olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen ja idän keskukseen: Itäkeskukseen. HELI-rata ei myöskin on linjattu pohjoisemmaksi, eli vain metrolla saavuttaa ranta-alueet - joihin voikin rantojen ansiosta tehdä hienoja kaupunginosia.

HELIähän ollaan nyt vissiin poistamassa maakuntakaavasta, mutta olen saattanut nähdä HELI-radan myös Sibbesborgin ihan uusimmissa suunnitelmissa. Joten toivoa on. Ja monesti maakuntakaavoista lisäillään ja poistellaan yhteyksiä, joita seuraavassa maakuntakaavassa taas lisäillään ja poistellaan. Eli edelleen: toivoa Tapanilan HELIn suhteen on.

Sipoon metroon liittyen, liitän tähän hienon kuvan:

Awww <3

Kyseessä on metron pohjoinen linjaus ja kuvassa näkyy Jokisuun ja Sibbesborgin asemat ympäristöineen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Kantokoski" ottaa tässä tärkeän asian esille: Helsingin metron ulottamisen kaukoitään. Koreassa, varsinkin pohjoisosassa, odotellaan jo tapaamista Helsingin päättäjien kanssa.
 
"Kantokoski" ottaa tässä tärkeän asian esille: Helsingin metron ulottamisen kaukoitään. Koreassa, varsinkin pohjoisosassa, odotellaan jo tapaamista Helsingin päättäjien kanssa.
Jäitä hattuun, toveri Kani. First we take Leningrad, then we take Pyongyang.

MARA-työ on poikinut uusia raikkaita ideoita. Kuten asiakirjasta Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan rakennemallit 2035, http://www.uudenmaanliitto.fi/files/2622/Rakennemalliraportti_FI_netti.pdf sivun 38 kuvasta (liitteenä) näkee Silmukkamallissa on otettu tarkasteluun Kivenlahti - Volkovskoya linja, joka lienee alustavasti kannattava.

Sukellusveneiden Ystävät Ry suhtautuu varovaisen myönteisesti metroon merenalaiseen liikenteen tukiyhteytenä, kunhan se on aseistettu ja ydinkäyttöinen.

Vai olisiko pikaratikka sittenkin parempi vaihtoehto, mites raideleveys? Ja käykö seutulippu?

889d1284148896-espoon-ja-pietarin-metrojen-yhdistaminen-metro_pietariin.jpg
 
Sipoon metroon liittyen, liitän tähän hienon kuvan:

Awww <3

Kyseessä on metron pohjoinen linjaus ja kuvassa näkyy Jokisuun ja Sibbesborgin asemat ympäristöineen.

Kun näin jjossain mediassa karttoja Sipoon metrosta niin ihmettelen miksi metro ei mene ollenkaan Söderkullan keskustan kautta?

Mitä tulee siihen mikä kulkuväline olisi paras Itä-Uudellemaalle ja sillä tarkoitan myös Östersundomia, niin se olisi tavallinen rautatie eikä metro eikä pikaraitiotie.

Siis ihan tavallinen rautatie jota liikennöitäisiin taajamajunilla joiden nopeus on n 120-160 km/h ja pysähtyisi taajamien keskustoissa, sikäli kun niitä on. Nythän niitä ei ole muita kuin Söderkulla Helsingin ja Porvoon välillä mutta ehkä niitä joskus tulee enemmän. Metroa vois jatkaa asema kerrallaan Mellunmäestä itään mutta vain sitä mukaa kun syntyy tiheää lähiöasutusta. Mihinkäään korpeen ja pikkutaajamiin ei metroa kannata rakentaa.

t. Rainer
 
Kun näin jjossain mediassa karttoja Sipoon metrosta niin ihmettelen miksi metro ei mene ollenkaan Söderkullan keskustan kautta?

Samasta syystä kuin miksi Itä-Helsingin metro ei mene läheltäkään asutuksen painopisteitä. Jäykkä kääntösäde ja yhteinen käytävä isojen moottorikatujen kanssa.
 
Samasta syystä kuin miksi Itä-Helsingin metro ei mene läheltäkään asutuksen painopisteitä. Jäykkä kääntösäde ja yhteinen käytävä isojen moottorikatujen kanssa.

Tuo väite on todella väritetty. Nykyään suurin osa itämetron asemista on tiheän asutuksen tai muun tehokkaan rakennusmassan ympäröimiä. Vain Kulosaari, Siilitie ja Myllypuro ovat selvästi sivussa rakentamisen painopisteestä. Suurin osa metroasemista idässä sen sijaan erottuu selkeinä tehokkaimpien alueiden pisteinä. Toki tuo on osittain seurausta rakentamisen tihentymisestä metroasemien ympäristössä.
 
Viimeksi muokattu:
Vain Kulosaari, Siilitie ja Myllypuro ovat selvästi sivussa rakentamisen painopisteestä.

Ja Puotila, Rastila, Vuosaari, Mellunmäki, Kalasatama... Eipä ole oikeastaan rakentamisen painopisteessä Herttoniemi tai Itäkeskuskaan.

Herttoniemen asema sijaitsi alunperin Herttoniemen laidalla siinä missä Siilitiekin. Myöhemmin aseman eteläpuolelle on rakennettu teollisuusalueen ja sataman alueelle, mutta edelleen aivan liian kauas metrosta, etenkin asutus. EastEndissäkin on ollut 5-10 vuotta kyltti keskeillä joutomaata, jossa mainostetaan muistaakseni Helsingin halutuinta asuinaluetta tai jotain sinne päin (Kuva). Ihan aseman vieressä sijaitsee toinen joutomaa, jonne on pitänyt varmaan viimeiset 15 vuotta nousta joku gigasuperhypermegahertsi. Ei ole näkynyt muuta kuin pieni ostarin kokoinen, hiljainen talo parine kauppoineen siinä Lidlin vieressä, ja parin potkupallokentän verran joutomaata, jonne dumpataan romua silloin tällöin.

Itäkeskuksen asema taas sijaitsee melko kaukana Puotinharjun korkeista taloista tai Kauppakartanonkadusta, jossa ei enää pärjää pizzeriat tai mattokaupat. Huonekaluja siellä ei enää myydä eikä kodinkoneita, edes osto-myynti -liike ei jaksanut sinne jäädä. -70-80 -lukujen taitteessa juuri siellä oli rakentamisen painopiste. Sitten tuli metro. Tänä päivänä rakentaminen tapahtuu mahdollisimman kaukana metroaseman ovelta, Itäkeskuksen Piazzalla, joka myös näyttää käyvän kuolinkamppailuaan, kun viereinen Prisma kelpaa jopa niille, jotka ennen handlasivat Stockmannilla. Itäkeskuksen aseman välittömässä läheisyydessä sijaitsee vain bussiterminaali ja kauppakeskuksen hiljaisempi osa, joka on viime vuosien aikana näyttänyt suurin piirtein kuolleelta, kun siellä olen hiljaisempina aikoina käynyt.

Puotilassa halutaan parkkipaikat aseman viereen, asutus voidaan tietenkin jättää vähän kauemmaksi, ja Prisman ja aseman väliin jätetään tuulisten talvipäivien varalle vähän joutomaata. Noh, yksi joutomaaläntti sai sentään komean korttelitalon sisäpihoineen. Alueella vain tarvittaisiin kymmenen sellaista korttelia lisää! Vuosaaressa autoväylää ja pusikkoa joka ilmansuuntaan. Talot, etenkin sellaiset erikoistarpeita tarvitseville, voidaan rakentaa sitten vähän kauemmaksi, kunhan asemalle saadaan lasikate ja lasiovet, ettei vahingossakaan tarvitse rakentaa sitä kauppakeskusta siihen päälle. Kauppakeskus jätetään mieluummin muutaman asekeleen päähän itäpäätyyn, jonka taakse voidaan taas jättää vähän rakentamatonta alaa ja parkkipaikkaa. Kalasatama ottaa muotoaan, mutta minun odotukset eivät ole kovin korkealla. Rastilassa kuulemma aiotaan edes vähän tarkastella tilannetta uudelleen. Nythän sen sijaan, että aseman päällä olisi vaikka kauppaa ja palvelutalo, on siihen päätetty lätkäistä pelkkä parkkipaikka. Noh, ymmärtäähän sen parkkipaikan tarpeen, kun sitä asutusta ei rakenneta siihen aseman päälle, vaan jätetään tarkoituksella ihmiset liitynnän tai pitkän kävelymatkan varaan.

Tätä asiaa olisi voinut korjata viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta tahtoa ei ilmeisesti ole. Pieni metromatka itään voisi olla vaivan arvoinen, Petteri.
 
Ja Puotila, Rastila, Vuosaari, Mellunmäki, Kalasatama... Eipä ole oikeastaan rakentamisen painopisteessä Herttoniemi tai Itäkeskuskaan...
Ihmeen hyvin osaat kuvata täkäläisen todellisuuden, vaikka sijaintisi on Tukholma! Käytkö täällä päin useinkin? Tai varmaan onkin niin, että jos käyt harvemmin etkä näe tätä päivittäin, niin tämä kaikki aukeaakin aivan toisella tavoin.

Ja varmaan sekin auttaa näkemään tämän todellisuuden, jos metron ... tunnelbanan oletusarvona on tukholmalainen ABC-kaupunkiajattelu. Olihan se täälläkin ideana siihen asti, kunnes Helsingin metrosta piti tehdä maailman suurin. Ei kattavuudeltaan, vaan vaunujen pituudessa ja leveydessä.

On hauska lukea tätä kuvaustasi myös siihen verraten, että Seppo Laakso selvitti, että metroaseman vaikutus maan arvoon on negatiivinen aivan aseman läheisyydessä. Hajurako oli muistaakseni 250 metriä. Kuka haluaa asua suomalaisen pikkukaupungin linja-autoaseman kokoisen liityntäbussiterminaalin vieressä?

Ja vielä, se East-Endin kuva oli mainio. Punainen piikki erottuu kaukana myös metron ikkunasta. Kaukana on hyvä sana kuvaamaan helsinkiläistä metrokaupunkia. Joka ei kyllä minun mielestäni ole kaupunkia lainkaan. Kaikkihan me täällä sanomme menevämme kaupunkiin silloin kun matkustamme täältä Metro-Helsingistä sinne, minne metro vie.

Antero
 
Käytkö täällä päin useinkin?

Sen verran kauan tuli aluetta muovipenkeiltä katsottua, ettei siihen edes tarvittu tätä viiden vuoden asumista "oikeassa" metrokaupungissa, vaan todellisuus hyppi silmille jo silloin. Lyhyet käynnit pari kertaa vuodessa riittää toteamaan, että asia ei vieläkään oikein edisty.

Ja vielä, se East-Endin kuva oli mainio.

Kuvasin itsekin kyltin viime kesänä ohikävellessäni. Naurussa oli pitelemistä silloin ja vieläkin hihityttää. Sinnehän on metroasemalta jotain alle 900 metriä. Eikös tuo ole metrokiskan mielestä vielä ihan sietokyvyn sisällä? Ei olisi tarvinnut Herttoniemeä pitemmälle mennä tutustumaan, kun länsimetrovaletta alettiin Espoossa nielemään.
 
Takaisin
Ylös