Sipoon metro

Jutun kommenteissa joku ehdottaa, että tuonnehan voitaisiin tehdä vaikka pikaraitiotie.

Sitä ehdotetaan jokaisen itämetrokeskustelun yhteydessä, sitten keskustelu kuihtuu, ja herää taas eloon pelkän metrovaihtoehdon kanssa parin vuoden päästä. Se on niin kummallista se.
 
Olen tuolloin valtuuston lehterillä seuraamassa istuntoa, kun Östersundomin pakkoliittämisestä päätettiin. Käsittämätön hurmos ja merkillinen yksimielisyys valtuustossa. Kaikki valtuutetut Hakasta lukuunottamatta olivat vakuuttuneita hankkeen tarpeellisuudesta. Hakanen puhui mielellään pöntössä paljon ja turhaan, mutta kyllä hän tässä pakkoliitosasiassa puhui asiaa. Nythän on helppo tarkistaa hänen esittämänsä väitteet. Ei muuten pahasti väärässä ollutkaan.
 
Olen tuolloin valtuuston lehterillä seuraamassa istuntoa, kun Östersundomin pakkoliittämisestä päätettiin. Käsittämätön hurmos ja merkillinen yksimielisyys valtuustossa. Kaikki valtuutetut Hakasta lukuunottamatta olivat vakuuttuneita hankkeen tarpeellisuudesta. Hakanen puhui mielellään pöntössä paljon ja turhaan, mutta kyllä hän tässä pakkoliitosasiassa puhui asiaa. Nythän on helppo tarkistaa hänen esittämänsä väitteet. Ei muuten pahasti väärässä ollutkaan.

Koko Östersundom voitaisiin palauttaa Sipoolle, ei Helsinki noilla yli 20 km päässä olevilla natura-alueilla mitän tee.
Se rajojen siirto lähti Matti Vanhasen aloitteesta, että säästetään Malmin lentokenttä. Eihän Helsinki edes saanut maita vaan ne omisti yksityiset.

Sitten ihmettelen noista metrosuunnitelmista, että miksi sinne asti pitää rakentaa maanalainen metro, kun ei edes Kalasataman ja Mellunmäen välillä ole sellaista?

t. Rainer
 
itelmista, että miksi sinne asti pitää rakentaa maanalainen metro, kun ei edes Kalasataman ja Mellunmäen välillä ole sellaista?

Samahan tuo on Espoossa. Ilmeisesti pintaradan estevaikutusta ja haittaa näkymille on pidetty niin merkittävinä, että ollaan valmiita maksamaan tunnelista ja tunneliasemista. Tai sitten ei olla, kun näyttää jäävän toteutumatta hinnan takia. Östersundomin ideahan oli alun perin torpata Nurmijärvi-ilmiötä, mistä syystä kaavailtiin jonkunlaista pientalo- ja pikkukaupunki-idylliä. Siihen ei ilmeisesti pintarataa haluttu näkymää tärvelemään.
 
Samahan tuo on Espoossa. Ilmeisesti pintaradan estevaikutusta ja haittaa näkymille on pidetty niin merkittävinä, että ollaan valmiita maksamaan tunnelista ja tunneliasemista. Tai sitten ei olla, kun näyttää jäävän toteutumatta hinnan takia. Östersundomin ideahan oli alun perin torpata Nurmijärvi-ilmiötä, mistä syystä kaavailtiin jonkunlaista pientalo- ja pikkukaupunki-idylliä. Siihen ei ilmeisesti pintarataa haluttu näkymää tärvelemään.

Länsimetron varsi aina Tapiolaan asti ymmärtää siksi että reitin varsi on täyteen rakennettu. Mutta Östersundon on ihan landea vielä.

Itään sopisi paremmin tavallinen rautatie, ja Porvooseen asti.

t. Rainer
 
Vantaan vihreät tyrmää itämetron ja esittää tilalle pikaratikkaa - tulisi metroa halvemmaksi http://www.vantaansanomat.fi/artikk...ja-esittaa-tilalle-pikaratikkaa-tulisi-metroa. Vihreiden Sirpa Kauppinen hahmottelee pikaratikkaa Östersundomista Länsimäen, Hakunilan ja Tikkurilan kautta Myyrmäkeen saakka. Lisäksi Kauppinen tietää että pikaratikka kulkee 80km tunnissa (oikeastihan tuollainen nopeus on mahdollista vain täysin eristetyssä järjestelmässä jossa pysäkkivälit ovat pitkiä. Realistinen nopeus tulisi olemaan lähempänä tulevaa raide-jokeria) Helsingin vuonna 2015 tekemien laskelmien mukaan pikaratikka pysäkkeineen maksaisi 10 milj. euroa per kilometri. Metron kilometrihinta olisi 17-33 milj. Lisäksi yksi tunneliasema maksaisi 40 milj. Ja pinta-asema 8,2 milj.

Itse kannatan Östersundomin tulevaa joukkoliikenneratkaisua pintaratana, oli se sitten nimeltään metro, pikaratikka tai ihan vaan ratikka. Kauppisen visio Myyrmäkeen ulottuvasta radasta on kyllä mielestäni liian optimistista nyt kun kehärata on rakennettu. Aika paljon saa keski-Vantaa rakentua ennen kuin toinen ratayhteys kannattaa Tikkurilan ja Myyrmäen välille rakentaa, ehkä joskus 2040 jälkeen. Sen sijaan tuleva runkolinja 570 (nyk.562) kannattaisi ehdottomasti nostaa jo lähitulevaisuudessa raiteille ja jatkaa sitä Mellunmäestä Östersundomiin ja edelleen Itäkeskukseen. Näin runkolinjat 550 ja 570 yhdistyisivät ja Östersundomista pääsisi vaihdottomasti Helsingin ja Vantaan eri osiin. Helsingin keskustaan ja Etelä-Espooseen matkustavat voivat vaihtaa metroon Mellunmäessä tai Itäkeskuksessa.
 
Vantaan vihreät tyrmää itämetron ja esittää tilalle pikaratikkaa - tulisi metroa halvemmaksi http://www.vantaansanomat.fi/artikk...ja-esittaa-tilalle-pikaratikkaa-tulisi-metroa. Vihreiden Sirpa Kauppinen hahmottelee pikaratikkaa Östersundomista Länsimäen, Hakunilan ja Tikkurilan kautta Myyrmäkeen saakka. Lisäksi Kauppinen tietää että pikaratikka kulkee 80km tunnissa (oikeastihan tuollainen nopeus on mahdollista vain täysin eristetyssä järjestelmässä jossa pysäkkivälit ovat pitkiä. Realistinen nopeus tulisi olemaan lähempänä tulevaa raide-jokeria) Helsingin vuonna 2015 tekemien laskelmien mukaan pikaratikka pysäkkeineen maksaisi 10 milj. euroa per kilometri. Metron kilometrihinta olisi 17-33 milj. Lisäksi yksi tunneliasema maksaisi 40 milj. Ja pinta-asema 8,2 milj.

Itse kannatan Östersundomin tulevaa joukkoliikenneratkaisua pintaratana, oli se sitten nimeltään metro, pikaratikka tai ihan vaan ratikka. Kauppisen visio Myyrmäkeen ulottuvasta radasta on kyllä mielestäni liian optimistista nyt kun kehärata on rakennettu. Aika paljon saa keski-Vantaa rakentua ennen kuin toinen ratayhteys kannattaa Tikkurilan ja Myyrmäen välille rakentaa, ehkä joskus 2040 jälkeen. Sen sijaan tuleva runkolinja 570 (nyk.562) kannattaisi ehdottomasti nostaa jo lähitulevaisuudessa raiteille ja jatkaa sitä Mellunmäestä Östersundomiin ja edelleen Itäkeskukseen. Näin runkolinjat 550 ja 570 yhdistyisivät ja Östersundomista pääsisi vaihdottomasti Helsingin ja Vantaan eri osiin. Helsingin keskustaan ja Etelä-Espooseen matkustavat voivat vaihtaa metroon Mellunmäessä tai Itäkeskuksessa.

Tuo uutisen kuva on itse asiassa suoraan Antero Alkulta, ja vanha. Mutta lähteestään johtuen se on aika hyvin linjassa alueelle tehtyjen esisuunnitelmien ja selvitysten kanssa, jotka Alku on ystävällisesti listannut: tiederatikka, jolle nyt on saattanut tulla kummasti uutta puhta*, kun Viikin osuus määrätään nyt selvitettäväksi; raidejokeri, joka on rakenteilla; Vantaan raitiotie nyt on kaukais-tulevaisuutta, koska kehärata rakennettiin. Östersundomin raitiotiestä viimeiset suunnitelmat ovat 2014, olettaen metron toteutumisen, niin silloin tuo typistyisi varmaankin jonkinlaiseksi Itäkeskus-Länsisalmi -syöttölinjaksi näissä 2030-2050 -skenaarioissa.

*nousee mappi U:sta (Utopia) mappiin 2030-luku ;)

Östersundomin metro ei nyt ihan lähitulevaisuutta ole, ehkä 2020-luvun lopulla. Niillä myyttisillä tunneliveljillä on paljon muuta louhitavaa sitä ennen; mitä ne ovat edes tehneet ennen länsimetroa?
 
Länsimetron varsi aina Tapiolaan asti ymmärtää siksi että reitin varsi on täyteen rakennettu. Mutta Östersundon on ihan landea vielä.

Itään sopisi paremmin tavallinen rautatie, ja Porvooseen asti.

t. Rainer

Jep. Ehdottomasti ei pitäis toistaa Länsimetron virheitä. Hyvä esimerkki pintametron integroinnista on nykyinen Itämetro, huono esimerkki Kööpenhaminan Orestadin metrolinja. Länsimetrokin ois pitäny toteuttaa nykyisen Länsiväylän päälle (asemat varsin lähellä Länsiväylän vaikutusaluetta, joten tunneli oli sinänsä turha Otaniemeä lukuunottamatta). Kaavahan on jo hyväksytty, mutta tuskinpa metron maanpinnalle veto iso muutos olisi paitsi kustannuksiltaan.
 
Hyvä esimerkki pintametron integroinnista on nykyinen Itämetro

En nyt mainostaisi. Asemien ympärillä on Itäväylän viemää lääniä aivan helkkaristi, pahimpana Siilitien asema. Perinteisesti se positiivinen esimerkki pääkaupunkiseudulla tässä lajissa on ollut Martinlaakson rata. Toki sielläkin asemien ympäristöt on suomalaiseen tyyliin rakennettu harvasti, mutta ovat kumminkin nyt tiivistymässä, eikä siellä ole moottoritietä haittaamassa.
 
Jep. Ehdottomasti ei pitäis toistaa Länsimetron virheitä. Hyvä esimerkki pintametron integroinnista on nykyinen Itämetro, huono esimerkki Kööpenhaminan Orestadin metrolinja. Länsimetrokin ois pitäny toteuttaa nykyisen Länsiväylän päälle (asemat varsin lähellä Länsiväylän vaikutusaluetta, joten tunneli oli sinänsä turha Otaniemeä lukuunottamatta). Kaavahan on jo hyväksytty, mutta tuskinpa metron maanpinnalle veto iso muutos olisi paitsi kustannuksiltaan.

MIkä tuossa Orestadin metrolinjassa on mennyt pieleen ?
 
Takaisin
Ylös