Jutun kommenteissa joku ehdottaa, että tuonnehan voitaisiin tehdä vaikka pikaraitiotie.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jutun kommenteissa joku ehdottaa, että tuonnehan voitaisiin tehdä vaikka pikaraitiotie.
Olen tuolloin valtuuston lehterillä seuraamassa istuntoa, kun Östersundomin pakkoliittämisestä päätettiin. Käsittämätön hurmos ja merkillinen yksimielisyys valtuustossa. Kaikki valtuutetut Hakasta lukuunottamatta olivat vakuuttuneita hankkeen tarpeellisuudesta. Hakanen puhui mielellään pöntössä paljon ja turhaan, mutta kyllä hän tässä pakkoliitosasiassa puhui asiaa. Nythän on helppo tarkistaa hänen esittämänsä väitteet. Ei muuten pahasti väärässä ollutkaan.
itelmista, että miksi sinne asti pitää rakentaa maanalainen metro, kun ei edes Kalasataman ja Mellunmäen välillä ole sellaista?
Samahan tuo on Espoossa. Ilmeisesti pintaradan estevaikutusta ja haittaa näkymille on pidetty niin merkittävinä, että ollaan valmiita maksamaan tunnelista ja tunneliasemista. Tai sitten ei olla, kun näyttää jäävän toteutumatta hinnan takia. Östersundomin ideahan oli alun perin torpata Nurmijärvi-ilmiötä, mistä syystä kaavailtiin jonkunlaista pientalo- ja pikkukaupunki-idylliä. Siihen ei ilmeisesti pintarataa haluttu näkymää tärvelemään.
Vantaan vihreät tyrmää itämetron ja esittää tilalle pikaratikkaa - tulisi metroa halvemmaksi http://www.vantaansanomat.fi/artikk...ja-esittaa-tilalle-pikaratikkaa-tulisi-metroa. Vihreiden Sirpa Kauppinen hahmottelee pikaratikkaa Östersundomista Länsimäen, Hakunilan ja Tikkurilan kautta Myyrmäkeen saakka. Lisäksi Kauppinen tietää että pikaratikka kulkee 80km tunnissa (oikeastihan tuollainen nopeus on mahdollista vain täysin eristetyssä järjestelmässä jossa pysäkkivälit ovat pitkiä. Realistinen nopeus tulisi olemaan lähempänä tulevaa raide-jokeria) Helsingin vuonna 2015 tekemien laskelmien mukaan pikaratikka pysäkkeineen maksaisi 10 milj. euroa per kilometri. Metron kilometrihinta olisi 17-33 milj. Lisäksi yksi tunneliasema maksaisi 40 milj. Ja pinta-asema 8,2 milj.
Itse kannatan Östersundomin tulevaa joukkoliikenneratkaisua pintaratana, oli se sitten nimeltään metro, pikaratikka tai ihan vaan ratikka. Kauppisen visio Myyrmäkeen ulottuvasta radasta on kyllä mielestäni liian optimistista nyt kun kehärata on rakennettu. Aika paljon saa keski-Vantaa rakentua ennen kuin toinen ratayhteys kannattaa Tikkurilan ja Myyrmäen välille rakentaa, ehkä joskus 2040 jälkeen. Sen sijaan tuleva runkolinja 570 (nyk.562) kannattaisi ehdottomasti nostaa jo lähitulevaisuudessa raiteille ja jatkaa sitä Mellunmäestä Östersundomiin ja edelleen Itäkeskukseen. Näin runkolinjat 550 ja 570 yhdistyisivät ja Östersundomista pääsisi vaihdottomasti Helsingin ja Vantaan eri osiin. Helsingin keskustaan ja Etelä-Espooseen matkustavat voivat vaihtaa metroon Mellunmäessä tai Itäkeskuksessa.
Länsimetron varsi aina Tapiolaan asti ymmärtää siksi että reitin varsi on täyteen rakennettu. Mutta Östersundon on ihan landea vielä.
Itään sopisi paremmin tavallinen rautatie, ja Porvooseen asti.
t. Rainer
Hyvä esimerkki pintametron integroinnista on nykyinen Itämetro
Jep. Ehdottomasti ei pitäis toistaa Länsimetron virheitä. Hyvä esimerkki pintametron integroinnista on nykyinen Itämetro, huono esimerkki Kööpenhaminan Orestadin metrolinja. Länsimetrokin ois pitäny toteuttaa nykyisen Länsiväylän päälle (asemat varsin lähellä Länsiväylän vaikutusaluetta, joten tunneli oli sinänsä turha Otaniemeä lukuunottamatta). Kaavahan on jo hyväksytty, mutta tuskinpa metron maanpinnalle veto iso muutos olisi paitsi kustannuksiltaan.
Kööpenhaminan Orestadin metrolinja.
Paikkakunnan nimi on kyllä Örestad, jos ei Ø-kirjainta osaisi kirjoittaa. O:lla sen nimeä ei kirjoiteta...
Hyvä kun toit asian esille, nimittäin aika paha moka.