Sipoon metro

Kuka haluaa asua suomalaisen pikkukaupungin linja-autoaseman kokoisen liityntäbussiterminaalin vieressä?

Eiköhän tämä ole se ydinkysymys ja mun vastaukseni siihen on:
- suomalainen on henkisesti vielä landepaukku ja haluaa asua punaisessa mökissään rauhassa kaikesta hälinästä
- asemat, varsinkin jos nihin liittyy jonkinlaine kauppakeskus ja termianali, ja laiturialue on katettu tai on suojaisia alikulkuntunneleita tarjoavat täällä kylmässä ilmastossamme suojaa sateelta ja tuulelta ja keräävät siksi ns epäsosiaalista ainesta ympärilleen: pultsareita ja meluavia nuorisojengejä. Siksi asemien, oli sitten kyse linja-auto-, rautatie- tai metroasemista, vieressä ei haluta asua.

Kaikki metro tai rautatieasemat eivät onnesksi ole sellaisia. Ainoastaan suuret solmukohdat. Metro ja lähijunaverkossamme on sittenkin aika paljon pieniä asmia jotka on rakennettu vain palvelemaan sen ympärillä olevaa kaupunginosaa tai lähiötä. Esim Ruoholahti, Kaisaniemi, Sörnäinen, Rastila, Oulunkylä, Tapanila, Puistola, Hiekkaharju, Pitäjänmäki, Mäkkylä, Kilo, Kauniainen jne. Uudet länsimetron asemat taas tulevat olemaan enemmän asutuksen/työpaikkarakentamisen keskellä kuin nykyisen itämetron. Ainoastaan Tapiola ja Matinkyllä tulevat olemaan suuria solmupisteuitä.

t. Rainer
 
Ja Puotila, Rastila, Vuosaari, Mellunmäki, Kalasatama... Eipä ole oikeastaan rakentamisen painopisteessä Herttoniemi tai Itäkeskuskaan.

Haluaisin esittää kysymyksen, oletko viimeisen vuosikymmenen aikana käynyt Vuosaaren, Rastilan tai Mellunmäen metroasemilla kun väität, etteivät nuo asemat ole alueellaan asutuksen ja palveluiden painopisteessä? Kalasatama on siinä mielessä erilainen kohde, että alue on vielä rakenteilla, mutta aseman ympärille rakentuu paljon.

Esitän tuon kysymyksen, koska väitteesi siitä ettei Itäkeskuksen asema sijaitse alueellaan hyvin rakentamisen painopisteessä viittaa joko siihen suuntaan, ettet joko tunne Itä-Helsinkiä ollenkaan tai sitten et ole käynyt siellä vuosikymmeniin. Ainakin minun on kovin vaikea kovin keksiä muita selitystä kuin jotkut ikivanhat muistikuvat, siihen että sinulta on jäänyt havaitsematta Itäkeskuksessa metroaseman vieressä oleva valtava liikealue, jossa on lähes 200000 neliömetriä liiketilaa. Jos tuo esimerkiksi ei ole alueen rakentamisen painopiste niin mikä sitten on?
 
Viimeksi muokattu:
Esitän tuon kysymyksen, koska väitteesi siitä ettei Itäkeskuksen asema sijaitse alueellaan hyvin rakentamisen painopisteessä viittaa joko siihen suuntaan, ettet joko tunne Itä-Helsinkiä ollenkaan tai sitten et ole käynyt siellä vuosikymmeniin. Ainakin minun on kovin vaikea kovin keksiä muita selitystä kuin jotkut ikivanhat muistikuvat, siihen että sinulta on jäänyt havaitsematta Itäkeskuksessa metroaseman vieressä oleva valtava liikealue, jossa on lähes 200000 neliömetriä liiketilaa. Jos tuo esiimerkiksi ei ole alueen rakentamisen painopiste niin mikä sitten on?

Vesalle jäänyt "vadelmavenepakolais" -vaihde päälle? :D

t. Rainer
 
Itäkeskuksen asema on varmasti vähiten huono, mutta metroaseman paras jalankulkuetäisyys (se <200-250m) on edelleenkin lähes tyhjä kaikesta mielenkiintoisesta. Valtava tila on käytetty eritasoristeykseen, metrorataan, avoimeen bussiasemaan ja ruhtinaallisen leveisiin katuihin. Kauppakeskuksen houkuttelevat liikkeet ovat siellä paljon kauempana, niihin pääsee toki kätevästi alakertaan parkkeeratulla autolla. Ei kai hyvä asiakas liiku autolla?

Väite, että itäisen metron ympäristö olisi jotenkin siedettävä jalankululle, vaatii paljon vahvemmin väritettyjä laseja kuin se, että se on umpisurkea. Kyllähän siellä ihmiset kulkevat, paremman puutteessa.
 
Vesalle jäänyt "vadelmavenepakolais" -vaihde päälle? :D

Loistokirja! :D

Petteri (ja muutkin): Voisi sitä käydä useamminkin, mutta kyllä: käyn tarpeaksi usein idässä. Älkää antako nykyisen kotipaikkani hämätä. Kerrottakoon, että lapsuudenkotini Vartiokylässä on tukikohtanani, kun käyn Helsingissä. Siellä olen myös viettänyt paljon aikaa ennen Ruotsiin muuttoa. Vuosaari on tuttu, siellä kävin kouluni ja asuinkin vähän aikaa myöhemmin. Jokaikinen Itä-Helsingin metrokaupunginosa on enemmän tai vähemmän tuttu, mutta en viitsi elämäntarinaani tänne kirjoittaa :smile:. Tuossa aiemmin mainitussa lapsuudenkodissa olen muuten myös asunut parikymmentä vuotta. Kuinkas paljon sinä olet tilannetta ollut seuraamassa? ;)
 
Sipoon kunnan intressit teettää tämä varsin lennokas metrosuunnitelma eivät oikein aukene. Sipoon itsenäisyys ei oikeastaan ole enään vähäisessäkään määrin kunnan omissa käsissä. Metrolla ei siis tarvitse suojautua mahdollisilta Helsingin laajentumispyrkimyksiltä, koska Sipoon asema määrittyy joka tapauksessa pääkaupunkiseudun kokonaisvaltaisessa kuntarakenneratkaisussa. Toisaalta jos Sipoo jostain ihmeen syystä säilyisi itsenäisenä, sillä ei järkevän tarkasteluajan puitteissa ole taloudellisia resursseja rakentaa metroa. Missä on siis Sipoon kunnan pihvi tilata tällainen suunnitelma?
 
Sipoon kunnan intressit teettää tämä varsin lennokas metrosuunnitelma eivät oikein aukene.

Eipä aukene minullekaan. Onko mielekästä matkustaa Helsinkiin metrolla lähemmäs neljäkymmentä minuuttia melkein kymmenen lähiön kautta? Minun mielestäni ei. Ei joka asemalla pysähtyvä metro ole mikään taianomainen pikajuna, eikä sitä voi siksi jatkaa ihan minne vain. Linja(sto)n latvoista alkaa siis tuossa tapauksessa olla melko pitkä matka-aika, eikä varmaan ole kovinkaan houkuttelevaa, jos metroasemalle pitää siihen päälle vielä matkustaa liityntäbussilla.
 
Onko mielekästä matkustaa Helsinkiin metrolla lähemmäs neljäkymmentä minuuttia melkein kymmenen lähiön kautta?
Onko mielekästä noin yleensä ottaen olettaa, että 40 kilometrin matkan pitäisi joutua yhtä nopeasti kuin kymmenen kilometrin matkan?
Kauas on pitkä matka.
 
Onko mielekästä noin yleensä ottaen olettaa, että 40 kilometrin matkan pitäisi joutua yhtä nopeasti kuin kymmenen kilometrin matkan?
Kauas on pitkä matka.

Tietysti matka lisää aina siihen kuluvaa aikaa, mutta metro ei vain mielestäni ole oikea väline tuolle välille. Lienee kohtuullista olettaa, että yhteys Helsingin keskustaan ja sen matkan nopeus on tärkeä kriteeri joukkoliikenneyhteydessä. Kritisoin lähinnä sitä ajattelua, että metroa tavataan aina kaikissa suunnitelmissa venyttää ja piirtää vähän joka paikkaan, mutta se ei ihan oikeasti ole tuollaisella matkalla nopea. Eikä siten palvele hyvin.
 
Onko mielekästä noin yleensä ottaen olettaa, että 40 kilometrin matkan pitäisi joutua yhtä nopeasti kuin kymmenen kilometrin matkan?
Kauas on pitkä matka.

Niinpä. Sen vuoksi se konsepti, jota käytetään 10 kilometrin matkalla, ei sovellu sellaisenaan 40 kilometrin matkalle.
 
Pitkä metromatka lyhenisi kummasti jos nykyiseen metronvarteen väsättäisiin kaupunkia. Metroasemien ympäristö Kalasatamasta itään kun on neitseellistä liikenneympäristöä.

Minä kyllä toisaalta epäilen että jos nämä kaavoitushyödyt eivät ole materialisoituneet näin paljon lähempänä keskustaa, eivät ne materialisoidu Sipoossakaan.
 
Aivan hyvältähän kaava näyttää. Tunnelimetroa noille leveysasteille on melko turha väsätä. Metro ja tuleva kevytpikaraidesto voivat sukeltaa maan alle vain ongelmakhdissa kuten esm. Maunula jos tarvetta on. Asuianlueiden välillä olisi hyvä olla paljon erittäin paljon pintaosuuksia. Eikö metroa tosiaan saa metsään pintaan? Pitäisi kyllä kaavoittaa aukkoja, ylikulkusiltoja, alikulkutunneleita, eläinkäytäviä, ja niin edelleen.
 
HS: Kärmes vastustelee pyssyyn menoa

Jos haluaa huvittaa itseään, niin lukee tätä ketjua alusta tai sitten tuota Östikan metro pikaraitiotieksi ketjua.

Odotan parin vuoden päästä HS:n uutista "Metrossa ei ole tilaa östersundomilaisille".

Ehdottomasti konsulttien on selvitettävä asia. Että mitenkä sen kapasiteetin kanssa on nyt kun junat lyhennettiin.

Ja nauran räkäisesti, jos HELI kaivetaan kymmenen vuoden päästä naftaliinista, kun on selvitetty metroa riittävästi ja todettu, että ei.
 
Takaisin
Ylös