Hyvä VR! Tätä mä oon aina toivonu! Lakkautuksia siellä, lakkautuksia täällä, lakkautuksia joka puolella. Eikö samantien voitaisi lakkauttaa koko henkilöjunaliikenne, lukuunottamatta yhtä junaparia Joensuuhun, yhtä Turkuun, Tampereelle ny vois ajaa kaks kertaa päivässä ja Rovaniemellekin. Ajatelkaa ny mitkä säästöt VR saisi, Makuuvaunut tietty maksaa kun ne on jo tilattu mutta kaikki siniset vaunut voitaisiin hylätä, VR saisi rahaa johtajiensa virkistyspäiviin myymällä ylimääräisen kalustonsa pois, Dm12:set voitais tarjota Kuubalaisille, kelpasihan niille nekin silmiinpistävän rumat Dm11:setkin.
Mitäpä me tavaraliikenteelläkään, onhan nyt maantie sentään turvallisempi ja halvempi kuljetusmuoto kuin rautatiet. Mitä sitten jos vähän onkin liukasta talvella, säästyypähän yhdistelmän liikuttamiseen tarvittava energia kun alamäet voi lasketella pyörät lukossa liukuen.
Tokihan itäisen liikenteen vaunuja voi vetää mutta eikö venäläiset voisi tehdä sen omilla vetureillaan? Säästyisi taas kuluja kun ei tarvitsisi maksaa palkkaa niin monelle veturikuskille. Kielimuuriakaan ei ole , riittää kun kauko-ohjaaja osaa huutaa harashoo!! Harashoo! kun lähtölupa tulee.
Äkkiähän täällä keksittäneen säästöjä VR:lle, kohta varmaan pompsahtaa aloitepalkinto kotia jos joku VR:läinen tämän sattuu lukemaan ja ehdottaa ideani johtoportaaseen.
Mitä järkeä niille Kainuulaisille on yövuoroa tarjota kun onhan niillä suurimmalla osalla omat autot, viherpipertäjät tanssii onnentanssia kun yöjuna lakkaa, yksi pari saastuttavia sähköveturijunia vähemmän sinnekin!
Niin ja älkää ottako kirjoitelmaani henkilökohtaisesti, kritisoin VR:n toimintaa, en yhdenkään siellä olevan yksilön toimintaa, tämä vaan pieni mielipahan purkaus! Moderaattorillekin suotaneen oikeus poistaa koko teksti mikäli katsoo sen asiattomaksi...
Mutta ihan näin vakavasti ottaen... Eikö VR:n pitäisi olla ihmisille palveluja tuottava yritys. Nykyisellään VR:n tarjoama palvelu ja junayhteydet ovat ainakin kohtuulliset mutta eikö esimerkiski Joensuu - Turku sekä Kainuun yöjunalle olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa liikennöimistä? RHK tosin osoitti todella lahjakkaasti sen että lakkautuksilla uhkailu saa valtion rahakirstut aukeamaan mutta onnistuuko VR:ltä sama. Tokihan ymmärtää toisaalta senkin että tappiollinen liikenne on tappiollista mutta ei nyt mene jakeluun olleskaan miksi yöjunien lakkauttamisen perään on ihan hirveä hinku. Kyllä minusta on mukavampaa käydä päivällä asioimassa Helsingissä, jos yöt voisi käyttää matkustamiseen. Mutta ei, VR ja VR Cargo on molemmat voittoa tavoittelevia firmoja, se voitto sitten halutaan keinolla millä hyvänsä, sitten maksetaan kiltisti saatu voitto osinkoina Valtiolle. Eikö EU:lla olisi jo sanomista tälkläaiseen. Tuohan on suoranaista kilpailun vääristämistä ja oman maineensa pilaamista. Missä on se vielä 80 - luvula palvellut VR joka toimitti jopa Outokumpulaiselle maataloustuotteita myyvälle pienelle firmalle tavara _junanvaunuilla_
Jos täällä saa sanoa ihan rehellisesti mielipiteensä välittämättä siitä kuinka korkea-arvoiset herrat VR:llä tätä lukee niin tekisi mieleni sanoa että VR:n johdossa on nyt jotain vialla. Olisiko aika uusia henkilöstöä siellä johtoportaassa? Alkaa rehellisesti sanottuna tuntumaan siltä (Dodii, nyt minut sitten teilataan, mutta omapahan on mielipiteeni...)
Nyt sentään VR osaa palvella ihmisiä, junissa on hyvät palvelut ja mukavat konduktöörit. Tavarajuniakin kulkee ja niitä on todella mukava kuvata, mutta kuinka kauan tätä menoa saamme nauttia rakkaasta harrastuksestamme? Onko kohta muutettava ulkomaille koska suomesta loppuu kuvauskohteet? Ei ehkä vielä, mutta tällä tyylilläsiihen ei kauaa mene!
I häv spouken.