Suomessa pitäisi kaikessa joukkoliikenteessä olla yhtenäinen kilometritaksa, riippumatta siitä, minkä lajin joukkoliikenteestä on kysymys. Tähän takseilla sitten olisi oikeus lisätä sopivaksi katsomansa palvelumaksu, bussien ja junien pitäisi toimia saman järjestelmän piirissä ja joka junassa olisi oltava oikeus matkustaa edullisesti ilman merkittyä paikkaa. Mutta VR:n "palvelukonsepteihin" tällainen ajatus ei istu.
Laivapikajunat ovat ainakin aikaisemmin olleet laivoille ikävä jarruttaja. Turun linjalla ei ole oikeastaan ollenkaan myöhästymisvaraa, sillä aikataulu on jo nykyisellään aivan liian tiukka saaristo-olosuhteisiin. Nykyään sekä Helsingin että Tampereen suunnista tulevat junat ovat aivan infernaalisen aikaisia juuri siksi, että ne olisivat satamassa taatusti hyvissä ajoin ennen laivan ilmoitettua lähtöaikaa.
R.Silfverberg sanoi:
Se on ainakin tiedossa että Silja aikoo tilata 2 uutta rahti-juna-auto-matkustajalauttaa, korvaamaan nykyiset Seawindin ja Siljan nimissä kulkevat Turun-Tukholman laivat.
Se, mikä niiden lopullinen reitti tulee olemaan on myös epäselvä. Tukholman kaupunki aikoo häätää laivat pois Värtanin satamasta koska aikoo rakentaa paikalle asuntoja (kuulostaako tutulta?). Se tietäisi, että Siljan laivat voivat sen jälkeen käyttää vain joko Stadsgårdenin satamaa joka on ennestään täynnä Vikingin ja Birkan ja muiden laivoja, tai Kapellskäriä tai Nynäshamnia.
No joo, tästä Kapellskär-teemasta on käyty mielenkiintoista keskustelua eräässä toisessa foorumissa, samoin Siljan tulevaisuudenkuvioista (liittyen myös siihen, kenelle SeaContainers tuota puljua on kauppaamassa, sillä myyntikuntoonhan sitä nyt aivan selvästi ollaan putsaamassa).
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3642.30
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5259.0
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5535.0
Kaukana takanapäin ovat ajat, jolloin matkustajamäärät säätelivät laivainvestointeja -eivätkä ne silloinkaan koko kuviota sanelleet. Rahdin kulkeminen tuo kuitenkin rahat ja varustamojen on pystyttävä kisaamaan keskenään. Niin yksinkertaista se on periaatteessa. Käytännössä se sitten onkin vähän monimutkaisempaa...
Todennäköisesti kruisailuperiaatteella toimivia lauttojakin tulee yhä Itämerellä kulkemaan, mutta missä, sen saamme nähdä. Tallinkin Helsingin risteilyliikenteeseen ensi keväänä valmistuva Galaxy muuttaa taas painopistettä ja tekee Vikingin ja muiden olon Suomenlahdella entistä ahtaammaksi -karjankuljettimien tilalle virolaiset ovat oikeasti hankkineet huomattavasti näiden vanhojen "länsioperaattorien" tonnistoa ladukkaampia aluksia, joiden käyttökustannukset ovat edullisemmat.
Silja ei tule muuttamaan Stadsgårdeniin, Vikingin autojonotkin kun haluttaisiin sieltä pois. Kantakaupungin tuntumassa vain Birkasta tykätään, se kun hoitaa yhteysliikenteensä busseilla.
Ahvenanmaan erikoisasema verottoman myynnin suhteen suosii kyllä Suomen satamista nimenomaan Turkua, Suomenlahdelta Tukholmaan ajettaessa Maarianhaminasta haettava tax-free-leima on kyllä polttoaineen hinnalla ja Ålandiin kulkevalla hyötykuormalla laskettuna varsin kallis. Äskettäin Ruotsissa käydessäni menin Tallinkilla, joka jätti Ahvenanmaalle kolme autoa, yhden prätkän ja yhden jalankulkijan eikä ottanut ketään (Schengenin ulkopuolelta tulevalla aluksella ei ole paikallisliikenneoikeutta alueen sisällä) ja palasin Vikingillä, joka jätti Maarianhaminaan tokan matkalaisia ja kolme ajoneuvoa sekä otti 13 henkilöautoa ja yhden polkupyöräilijän (terminaalin kauttakin kulki joku). Tällaisilla luvuilla saa myydä aika monta olutlaatikkoa, ennenkuin keikkaa voidaan luonnehtia taloudellisesti kannattavaksi.