Sitä ennen idän suunta hoidettiin kuten vielä mm. heinäkuussa 2010. Kemijärven ja sellutehtaan vaihtotöitä tehtiin myös Dr16:sta, eli yöjunan veturilla. Rataosan Kemijärvi-Isokylä rataluokka on ollut B1, sallien siis Dr16 -käytön lakkautetun sellutehtaan raskaiden vaunukuormien + kemikaalivaunujen takia.
Mutta siis yöjunakapinan aikaankin kävi Kemijärvellä pikajunan Dv12-veturin lisäksi tavarajunissa muitakin Dv12-vetureita, joten yöjunan aikataulun muuttaminen ei olisi tarkoittanut, etteikö vaihtotöiden ja Kelloselän radan liikenteen järjestäminen ollut yhä mahdollista.
Toisaalta Dr16-veturia sekä Edm-vaunuja yöjunassa käytettäessä olisi Kemijärvelle pitänyt ajaa tavarajuna Dv12-vetureilla Kelloselän liikennettä varten, joten ei tämäkään vaihtoehto olisi veturitarvetta yhtään vähentänyt. Ennemminkin päin vastoin, koska yksi Dv12 olisi korvattu tehokkaammalla Dr16-veturilla.