Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

Sitä ennen idän suunta hoidettiin kuten vielä mm. heinäkuussa 2010. Kemijärven ja sellutehtaan vaihtotöitä tehtiin myös Dr16:sta, eli yöjunan veturilla. Rataosan Kemijärvi-Isokylä rataluokka on ollut B1, sallien siis Dr16 -käytön lakkautetun sellutehtaan raskaiden vaunukuormien + kemikaalivaunujen takia.

Mutta siis yöjunakapinan aikaankin kävi Kemijärvellä pikajunan Dv12-veturin lisäksi tavarajunissa muitakin Dv12-vetureita, joten yöjunan aikataulun muuttaminen ei olisi tarkoittanut, etteikö vaihtotöiden ja Kelloselän radan liikenteen järjestäminen ollut yhä mahdollista.

Toisaalta Dr16-veturia sekä Edm-vaunuja yöjunassa käytettäessä olisi Kemijärvelle pitänyt ajaa tavarajuna Dv12-vetureilla Kelloselän liikennettä varten, joten ei tämäkään vaihtoehto olisi veturitarvetta yhtään vähentänyt. Ennemminkin päin vastoin, koska yksi Dv12 olisi korvattu tehokkaammalla Dr16-veturilla.
 
Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

Kiinnostaako jengiä skannauspumpsi sisämaan yöjunien aikatauluista vuodelta 1993? Siinä näkyy mm. yllä mainitun Joensuun kautta Ouluun menneen yöjunan pysähdyspaikat Nurmeksen ja Kontiomäen välillä, ynnä tietysti kaikkea muuta mielenkiintoista.
 
Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

Laita ihmeessä jakoon. Joskushan noita oli netissä mut en jaksanut tallennella.
 
Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

Tässäpä tämä koko läjä. Nämä oli pakko kuvata kameralla, sillä skanneri ei oikein tykkää raamatuista. Jos kuvanlaatu on liian huono, yritän keksiä jotain muuta.

Lähde: Turisti 23.5.-31.12.1993.
--
IMG_2082.jpg
--
IMG_2083.jpg
--
IMG_2084.jpg
--
IMG_2085.jpg
--
IMG_2086.jpg
--
IMG_2087.jpg
--
IMG_2088.jpg
--
IMG_2089.jpg
--
 
Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

Tässä vielä kaksi rataosaa, sillä nämä eivät mahtuneet kuvamäärärajoituksen vuoksi samaan viestiin.
--
IMG_2090.jpg
--
IMG_2092.jpg
--
Parikkala-Savonlinna-Parikkala-pätkä on sikäli mielenkiintoinen, että Savonlinnaan on päässyt Helsingistä suorilla makuuvaunuilla vielä parikymmentä vuotta sitten! Liian hyvää ollakseen totta, siksipä se ei ole mahdollista nykyisissä suomalaisissa erityisolosuhteissa.
 
16.8.1993 alkaen oli suuri uhka, että huomattava määrä henkilöliikennettä olisi lopetettu kokonaan. Tuosta näkyy, että Parikkala-Savonlinna oli tulilinjalla, Kouvola-Kotka oli listalla ja ettei peräti liikenne Haapamäeltä kaikkiin suuntiin ollut myös. Löytyisiköhän kotoa vielä joku tuon ajan lehtileike? Rahaa kuitenkin jostain löytyi, mutta Karjalan radan yöjuna jäi historiaan.
 
Alkuperäinen suunnitelma vuonna 1993 oli lakkauttaa suurehko määrä liikennettä kahdessa erässä, osa aikataulukauden vaihtuessa, osa 16.8.1993 alkaen. Jako meni muistaakseni jotenkin näin:

Aikataulukauden vaihde:

Kouvola-Kotka, kaikki liikenne
Iisalmi-Ylivieska, kaikki liikenne
Haapamäen kolmio, paitsi kaksi läpikulkevaa junaparia Tampere-Haapamäki-Seinäjoki, mutta ml. kaikki liikenne Jyväskylä-Haapamäki

16.8.1993:

makuujunapari Helsinki-Joensuu-Kontiomäki, ml. kaikki liikenne Nurmes-Kontiomäki
Parikkala-Savonlinna

Aikataulukauden vaihteen lakkautukset saatiin ensin siirrettyä tapahtuviksi vasta 16.8. alkaen nekin, ja kesän kuluessa lakkautussuunnitelmat elivät. Jossain vaiheessa julkisuuteen vuoti hiukan muutettu lakkautussuunnitelma, jossa Haapamäen kolmio olikin säästynyt niin, että kaikilla haaroilla, myös Jyväskylä-Haapamäki, liikenne olisi jatkunut. Kompensaatioksi lakkautuslistalle tuli Hangon rata. Ymmärrettävästi tässä tilanteessa lakkautuksia lykättiin, paitsi makuujunan osalta, ensin 1.10.1993 saakka, ja sitten peruttiin pysyvästi. Hangon radan lakkautushan ei olisi voinut tulla kyseeseen maassa, jossa liikenneministerin salkku kuului RKP:lle... Jotain kuitenkin oli tehtävä, jotta kustannuksia olisi saatu kuriin, ja niin syntyi Dm10-hanke, joka hyvästä yrityksestä huolimatta ei sillä erää vielä tuottanut mitään sen enempää. Paremmin asioita muistavat korjatkoon jos meni jotain metsään.
 
Tuolloin 16.8.1993 lakkautettiin myös ne rippeet, joita oli jäljellä Jyväskylä-Pieksämäki-paikallisliikenteestä eli aamun 921 (ma-la) ja sunnuntai-illan 926. Välipysähdykset olivat jääneet pois jo aikaisemmin, samoin ma-pe Pieksämäeltä lähtenyt H 924. Matkustin itse viimeisellä 926:lla Pieksämäeltä Jyväskylään.
 
Takaisin
Ylös