Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kun makuuvaunulla ajetaan vähemmän, se voi olla käytössä pidempään, ja tämä tasaa pääomakuluja päivävaunuun nähden. Ed-vaunut ovat maksaneet 2 Me/kpl, Edm:t 2,9 Me.PNu sanoi:Suurin ongelma on kuitenkin makuuvaunujen alhainen käyttöaste. Päivävaunuilla voidaan jo nyt ajaa parhaimmillaan 1300-1400 km vuorokaudessa ja junaliikenteen nopeutuessa lukema tulee vain kasvamaan. Sen sijaan makuuvaunuilla maksimi on 900-1000 km ja sitä on vaikea nostaa tästä miksikään. Tilannetta pahentaa kysynnän keskittyminen viikonloppuihin ja silloinkin lähinnä tiettyihin sesonkikausiin. Niinpä kalustosta suunnilleen puolet on varavaunuja, joilla ajetaan ehkä muutaman kymmenen kertaa vuodessa.
Kilometrikulu makuuvaunulla on käytännössä sama kuin päivävaunulla, joten siitä ei lisähintaa tule. Vaunun siivouksessa on toki enemmän työtä matkustajapaikkaa kohden kuin päivävaunussa, mutta vain myydyt paikat on siivottava toisin kuin päivävaunuissa.
Makuuvaunussa on tietenkin vähemmän matkustajapaikoja kuin päivävaunussa. Ed:ssä on 113 paikkaa, Edm:n tietoja en löydä. Toisaalta juuri tästä syystä makuuvaunussa on lisämaksu.
Makuuvaunuliikenteen yksikkökustannuksia ei valitettavasti voi laskea, koska meidän omistamamme monopoliyhtiö ei kerro meille kustannuksia. Siksi ei ole mahdollista arvioida makuuvaunuliikenteen kannattavuutta, käypää hintatasoa ja matkustajamääriä. Rohkenen kuitenkin epäillä makuuvaunuliikenteen täydellistä mahdottomuutta. Onko muka asiakkaalle kalliimmaksi tuleva päivävaunumatkustamien yöllä parempi tuote?
Edelleen on todettava, että eihän makuuvaunun pääoma-arvo ole ongelma, koska vaunut aiotaan romuttaa. Niiden jatkokäytön kustannuksissa investoinnin osuus on nolla, kun se Edm-vaunuissa on 30 vuoden kuoletuksella 420 e/päivä. Sinisessä CEmt:ssä on 35 makuupaikkaa, Edm:stä en nyt tietoa löydä. Ein:ssä on 80 paikkaa, joten yö/päivävaunusuhde on 0,44. Täten voin arvioida Edm:n 0,44x113=50 paikan mukaan, joten sinisen makuuvaunun jatkokäyttö tulee noin 8,5 euroa halvemmaksi per yö kuin Edm. Makuupaikan hinta 3-hlö hytissä on 11 e.
En myöskään allekirjoita ajatusta siitä, että makuuvaunuilla olisi käyttöä vain viikonloppuisin. Viikonloppusesonki koskee kaikkea kalustoa, eikä ole erityinen makuuvaunujen ongelma. Matkalipun hinta sisältää tämän sesonkivaihtelun kattamisen joka tapauksessa.
Liikematkaajat kulkeavat etupäässä viikolla, ja juuri heille "pirteänä aamuksi palaveriin" -palvelu on parempi tuote kuin rypistää (jakku)puku, kampaus ja meikki päivävaunussa torkkuen. Kuluistaan vastuussa oleva liikennöitsijä tietenkin markkinoi tätä etua ja voittaa siten matkustajia muista liikennemuodoista. Mutta valtion rahoilla toimiva monopoliyhtiön ei tarvitse olla kiinnostunut hyvistä tuotteista ja niiden menekistä.
Antero