- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Ehkä jos elettäisiin 70-80 -lukua, ja Impivaarassa olisi vielä kyläkoulu. Mutta ei sentään enää 2000-luvulla. Joskus ennen muinoin sekajunia oli, ja rahvaan luokasta saatettiin käskyttää nuoria miehiä lastin purkamiseen, nämä tietenkin tuon ajan kuuliaiseen tapaan virkavaltaa tottelivat. Ei 2000-luvulle oikein sovi, että matkustajajunassa kulkee tavaraa, tukkijätkiä, haitarinsoittajia, sekä lauluveikkoja. Se aika on eletty jo 50-luvulla, oli esapakariset yms junissa... viina maistui, haitari soi, sukat haisi ja matka taittui. Vaan eipä enää...
Nyt en ihan tarkoittanut sellaista suomifilmi-toteutusta. 80-luvun sekajunissa oli letka tavaravaunuja matkustajavaunujen perässä ja matkustajilla ei ollut mitään asiaa niihin. VR:n entisen kiitotavarakuljetuksen roolin on itse asiassa Matkahuolto napannut itselleen. Suuri osa maaseudun linja-autoista kuljettaa ruumassaan auton varaosia, kodinkoneita, elektroniikaa,... Ilman tätä tavarakuljetustehtäviä moni maaseudun bussilinja jouduttaisiin lopetettamaan kokonaan.
Se mikä oli minun ajatus että kun VR Cargolla on paljon aikataulutettuja teollisuuden ns kokojunia jotka ajavat yöaikaan, ja jos olisi kova tarve esim matkustaja-yöjunalle jollekin vähän eksoottiselle osuudelle, niin miksi ei yhtä tai kahta matkustajavunua voisi liittää tällaisen tavarajunaan. Olkoot että niiden lähtö ja määräasemat eivät ole aina kaupunkien kesustoissa, mutta kuitenkin.
t. Rainer