Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

En väitä tuollaista edes leikilläni. Kirjoitin, että vapaalipulla tai lomapassilla olisi voinut hankkia makuupaikan Kemijärven vaunuun. Se ei tarkoita samaa kuin "kaikki Kemijärven junan makuupaikat".

Ja VR:n kannaltahan ongelmana ei muutenkaan olisi ollut Kemijärven vaunujen täyttyminen vaan se, jos halvemmassa sinisessä makuuvaunussa matkustava olisi pois kalliimmasta punaisesta makuuvaunusta.

Jos et tarkoittanut kaikkia tai edes merkittävää määrää paikoista, en ymmärrä missä ongelma on. Jos matkustajia tosiaan on alle bussilastillinen, ei näille niin monta sinistä makuuvaunua olisi tarvittu että sinne eksyvät muutamat lomapassilaiset olisivat edes marginaalista tappiota aiheuttaneet.
 
Jos et tarkoittanut kaikkia tai edes merkittävää määrää paikoista, en ymmärrä missä ongelma on. Jos matkustajia tosiaan on alle bussilastillinen, ei näille niin monta sinistä makuuvaunua olisi tarvittu että sinne eksyvät muutamat lomapassilaiset olisivat edes marginaalista tappiota aiheuttaneet.

Siis Kemijärvelle oikeasti meneviä oli keskimäärin alle bussilastillinen. Sen sijaan Ouluun, Kemiin ja Rovaniemelle jääviä oli paljon enemmän ja heidän joukostaan ne potentiaaliset väärinkäyttäjät löytyvät. Tietysti jos Kemijärvelle olisi vedetty vain yksi sininen makuuvaunu (35 paikkaa) niin varmaan VR ei olisi konkurssia tehnyt, vaikka niistä joku 20 paikkaa olisi mennyt väärinkäyttäjille mutta sitten taas Kemijärvelle oikeasti meneville olisi jäänyt jo niin vähän tilaa, että koko Kemijärven makuuvaunuyhteys olisi ollut jo yhtä tyhjän kanssa.
 
Siis Kemijärvelle oikeasti meneviä oli keskimäärin alle bussilastillinen. Sen sijaan Ouluun, Kemiin ja Rovaniemelle jääviä oli paljon enemmän ja heidän joukostaan ne potentiaaliset väärinkäyttäjät löytyvät. Tietysti jos Kemijärvelle olisi vedetty vain yksi sininen makuuvaunu (35 paikkaa) niin varmaan VR ei olisi konkurssia tehnyt, vaikka niistä joku 20 paikkaa olisi mennyt väärinkäyttäjille mutta sitten taas Kemijärvelle oikeasti meneville olisi jäänyt jo niin vähän tilaa, että koko Kemijärven makuuvaunuyhteys olisi ollut jo yhtä tyhjän kanssa.

Suoraan sanottuna on hiukan vaikea uskoa, että tuon junayhteyden talous olisi ollut niin heikoissa kantimissa, ettei olisi löytynyt sopivaa määrää vaunuja, jolla toisaalta saadaan Kemijärvelle sinne haluavat mutta toisaalta ei syödä liiaksi uusien vaunujen tuottoa.
 
Suoraan sanottuna on hiukan vaikea uskoa, että tuon junayhteyden talous olisi ollut niin heikoissa kantimissa, ettei olisi löytynyt sopivaa määrää vaunuja, jolla toisaalta saadaan Kemijärvelle sinne haluavat mutta toisaalta ei syödä liiaksi uusien vaunujen tuottoa.

Jos junaan oli tarkoitus sijoittaa (Rovaniemelle asti) 8-9 punaista makuuvanua niin Kemijärvelle meneville ei olisi tarvinnut olla montaakaan sinistä vaunua, kun seurauksena olisi ollut, ettei kaikille punaisille makuuvaunuille olisi löytynyt ko. junasta töitä. Ainakin 3 sinistä vaunua olisi ollut jo liikaa.

Toisaalta VR todennäköisesti laski asian niin päin, että miten uudet makuuvaunut saattaisiin tuottamaan mahdollisimman hyvin. Ei niin että mikä on pienin mahdollinen tuotto, jolla liikennöinti on mahdollista. Siten en pidä oikein realistisena ajattelutapaa, että VR:n odotettaisiin noin vain tyytyvän ratkaisuun, joka ei sen kannalta olisi taloudellisesti paras mahdollinen. Tietysti palvelutason näkökulmasta asia voi olla tosin mutta siitähän ei ole ollut kysymyskään enää sen jälkeen (1995), kun VR:stä tuli osakeyhtiö.
 
Jos junaan oli tarkoitus sijoittaa (Rovaniemelle asti) 8-9 punaista makuuvanua niin Kemijärvelle meneville ei olisi tarvinnut olla montaakaan sinistä vaunua, kun seurauksena olisi ollut, ettei kaikille punaisille makuuvaunuille olisi löytynyt ko. junasta töitä. Ainakin 3 sinistä vaunua olisi ollut jo liikaa.

Jos optimimäärä on noin vaikea löytää, on hintojen suhteessa vääristymä. Väittäisin, että useimmat ihmiset ovat kuitenkin valmiita maksamaan hiukan paremmasta palvelusta. Puhumme kuitenkin vain niistä lomapassilaisista, jotka välttämättä haluavat siniseen vaunuun. En jaksa uskoa että näitä kovin monta olisi.

Toisaalta VR todennäköisesti laski asian niin päin, että miten uudet makuuvaunut saattaisiin tuottamaan mahdollisimman hyvin. Ei niin että mikä on pienin mahdollinen tuotto, jolla liikennöinti on mahdollista. Siten en pidä oikein realistisena ajattelutapaa, että VR:n odotettaisiin noin vain tyytyvän ratkaisuun, joka ei sen kannalta olisi taloudellisesti paras mahdollinen. Tietysti palvelutason näkökulmasta asia voi olla tosin mutta siitähän ei ole ollut kysymyskään enää sen jälkeen (1995), kun VR:stä tuli osakeyhtiö.

Kuinka suuren osan yöjunan matkustajista arvelisit olevan näitä lomapassilaisia jotka välttämättä haluavat sinisessä vaunussa yöpyä? Väitän, että heitä on niin vähän, että tämä on oikeasti merkityksetön pointti. Rainerin alkuperäinen idea, jolla olisi estetty muiden matkustajien tarpeeton matkaaminen Kemijärven vaunuissa, on minusta riittävän hyvä. Kuten itse kirjoitit, jokaista porsaanreikää ei ole mahdollistakaan tukkia.
 
Kuinka suuren osan yöjunan matkustajista arvelisit olevan näitä lomapassilaisia jotka välttämättä haluavat sinisessä vaunussa yöpyä? Väitän, että heitä on niin vähän, että tämä on oikeasti merkityksetön pointti.

Lomapassi oli niin edullinen, että käytännössä jokaisen esim. Helsingistä Rovaniemelle menopaluun kesäkaudella tekevän kannatti se hankkia. Jos ko. yöjunassa oli Rovaniemelle asti noin 350 makuupaikkaa niin kysymys kuuluukin, että kuinka moni heistä oli menopaluu-matkalla eikä ollut vapaaehtoisesti halukas maksamaan makuupaikastaan yhtään yli minimihinnan? Oma arvioni on, että tämän porukan määrä lasketaan vähintään kymmenissä ja se on jo merkittävä lukema, jos Kemijärvelle pyrkiville olisi tarjottu yksi (35 paikkaa) tai kaksi (70 paikkaa) sinistä makuuvaunua.

---------- Viesti lisätty kello 22:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:02 ----------

Väittäisin, että useimmat ihmiset ovat kuitenkin valmiita maksamaan hiukan paremmasta palvelusta.

Silloin kun pikajunissa kulki vielä yleisesti ensimmäisen luokan vaunu(ja), oli ensimmäinen luokka usein puolityhjä, vaikka toinen luokka oli täynnä. Näin siitäkin huolimatta, että tarjotuista paikoista 85-95 % oli jo lähtökohtaisesti toisen luokan puolella. Lisäksi ensimmäisen luokan matkustajista epäilemättä suuri osa oli VR:n omaa henkilökuntaa, joka kulki vapaalipulla. Tästä päätellen vain harvat suostuvat junassa maksamaan minimihintaa enemmän, jos siihen ei lisämaksuilla pakoteta.

Puhumme kuitenkin vain niistä lomapassilaisista, jotka välttämättä haluavat siniseen vaunuun.

Puhumme kaikista niistä matkustajista, joiden lipussa ei ole määräasemaa. Heitä on muitakin kuin lomapassilaiset. Lisäksi tilanne ei ole suinkaan ongelmaton edes niiden matkustajien osalta, joiden lipuissa määräasema on. Miten suhtauduttaisiin esim. tilanteeseen, jossa kolme opiskelijatoverusta on käymässä viikonloppuna kotona pohjoisessa ja heistä kaksi menee Rovaniemelle ja yksi Kemijärvelle? Estettäisiinkö heiltä pääsy Kemijärven vaunuun, koska kaikilla ei ole sinne asti oikeuttavaa lippua?
 
Lisäksi ensimmäisen luokan matkustajista epäilemättä suuri osa oli VR:n omaa henkilökuntaa, joka kulki vapaalipulla.

En tiedä, miten puheena olevana aikakautena on vapaalippusäännöstö mennyt, mutta ainakaan nykyään vapaalippu ei oikeuta kuin kakkosluokkaan, ja sinnekin ilman paikkalippua (jonka voi halutessaan ostaa erikseen).
 
Lomapassi oli niin edullinen, että käytännössä jokaisen esim. Helsingistä Rovaniemelle menopaluun kesäkaudella tekevän kannatti se hankkia. Jos ko. yöjunassa oli Rovaniemelle asti noin 350 makuupaikkaa niin kysymys kuuluukin, että kuinka moni heistä oli menopaluu-matkalla eikä ollut vapaaehtoisesti halukas maksamaan makuupaikastaan yhtään yli minimihinnan? Oma arvioni on, että tämän porukan määrä lasketaan vähintään kymmenissä ja se on jo merkittävä lukema, jos Kemijärvelle pyrkiville olisi tarjottu yksi (35 paikkaa) tai kaksi (70 paikkaa) sinistä makuuvaunua.

Jos halvemman kysyntä ylittää kalliimman kysynnän noin suurella marginaalilla, on hinnoittelussa jotain vikaa. Olen silti sitä mieltä (saa osoittaa vääräksi, oikeilla tilastoilla), että porukka joka siniseen makuuvaunuun halusi, oli lomapassilaisistakin pieni osuus. Jos nimittäin säästää haluaa, matkustaa luonnollisesti istumapaikalla. Ilman paikkalippua.

Silloin kun pikajunissa kulki vielä yleisesti ensimmäisen luokan vaunu(ja), oli ensimmäinen luokka usein puolityhjä, vaikka toinen luokka oli täynnä. Näin siitäkin huolimatta, että tarjotuista paikoista 85-95 % oli jo lähtökohtaisesti toisen luokan puolella. Lisäksi ensimmäisen luokan matkustajista epäilemättä suuri osa oli VR:n omaa henkilökuntaa, joka kulki vapaalipulla. Tästä päätellen vain harvat suostuvat junassa maksamaan minimihintaa enemmän, jos siihen ei lisämaksuilla pakoteta.

Minulla ei kieltämättä ole juuri muistikuvia "oikeista" ensimmäisen luokan vaunuista; lähinnä lemmikkivaunuiksi alennetuista sellaisista. Matkustusväljyyden suhde toiseen luokkaan lienee niissä suunnilleen sama kuin nyky-Pendolinoissa. Nykyaikana myös suurin ero ensimmäisen ja toisen luokan välillä on matkustusväljyys (no, kahvia saa termoksesta ilmaiseksi ja lehtiä saa lukea jos iskee niihin käpälänsä ennen kuin ne toiseen luokkaan pöllitään). Ja silti löytyy niitä, jotka ovat valmiita maksamaan lipustaan 50 % enemmän päästäkseen matkustamaan väljemmin. Näin ollen uskallan väittää, että ne jotka haluavat makuupaikastaan maksaa, saattavat myös maksaa paremmasta makuupaikasta enemmän. Jos kalliimpi makuupaikka on liian paljon kalliimpi kuin halvempi, vika on hinnoittelussa, eikä siinä, ettei Kemijärvelle mene sähköjä.

Puhumme kaikista niistä matkustajista, joiden lipussa ei ole määräasemaa. Heitä on muitakin kuin lomapassilaiset.

Puhumme tosiaan "kaikista" niistä, joiden lipussa määräasemaa ei ole. Tähän asti tähän joukkoon on ilmoittautunut vapaalippulaiset ja kesäaikana lomapassilaiset. Kumpikaan ei käsittääkseni ole valtavan suuri ryhmä (saa, taas, osoittaa tilastoilla vääräksi). Kaiken huipuksi yöjunien sesonki ei ole lomapassiaikana.

Lisäksi tilanne ei ole suinkaan ongelmaton edes niiden matkustajien osalta, joiden lipuissa määräasema on. Miten suhtauduttaisiin esim. tilanteeseen, jossa kolme opiskelijatoverusta on käymässä viikonloppuna kotona pohjoisessa ja heistä kaksi menee Rovaniemelle ja yksi Kemijärvelle? Estettäisiinkö heiltä pääsy Kemijärven vaunuun, koska kaikilla ei ole sinne asti oikeuttavaa lippua?

Yksittäistapaukset pitää tietysti käsitellä yksittäistapauksina. Jos Kemijärven vaunussa on hyvin tilaa, mikä ettei koko porukka voisi siellä matkustaa. Jos ei ole, tarjoaisin tälle yhdelle mahdollisuutta matkustaa yksin tai kavereiden kanssa ja vaihtoa päivävaunuun Rovaniemellä. Tätä viimeistä vaihtoehtoa ei ainakaan voi pitää huonompana kuin sitä, ettei anneta kenellekään mahdollisuutta jatkaa uniaan Rovaniemen ohi.
 
Näissä tapauksissa on kyse eri asioista. Ensinäki Kemijärven junayhteyttä ei lopetettu 2006 vaan makuuvaunujen veto erillisellä dieselveturilla sähköistyksen valmistuttua Rovaniemelle, joka olisi vaatinut agregaattivaunun, nähtiin VR:n mielestä liian kalliiksi ja siksi makuuvaunut jätettiin Rovaniemelle ja yhteys Kemijärvelle muuttui tuolloin kiskobussiksi.
Ei se kiskobussi ollut, vaan Dv12 kera kahden tai kolmen vaunun. Ja nämä vaunut olivat eri vaunuja kuin yöjunassa saapuneet eli kaikkien piti todella vaihtaa junaa. Dm12-sarjalla ei ole ajettu kaupallista liikennettä Ylivieskan pohjoispuolella.
 
En tiedä, miten puheena olevana aikakautena on vapaalippusäännöstö mennyt, mutta ainakaan nykyään vapaalippu ei oikeuta kuin kakkosluokkaan, ja sinnekin ilman paikkalippua (jonka voi halutessaan ostaa erikseen).

Näin se kai on ollut viimeisen vapaalippusäännön muutoksen jälkeen. Mutta aikaisemmin määräytyi tehtävän ja palkkaluokan mukaan, oikeuttiko vapaalippu ensimmäiseen vai toiseen luokkaan.

---------- Viesti lisätty 19.8.2010 kello 0:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 18.8.2010 kello 23:54 ----------

Olen silti sitä mieltä (saa osoittaa vääräksi, oikeilla tilastoilla), että porukka joka siniseen makuuvaunuun halusi, oli lomapassilaisistakin pieni osuus.

OK. Oletetaan, että Rovaniemelle menevistä matkustajista todellakin 99,999 % on vapaaehtoisesti valmis maksamaan uuden makuuvaunun kalliimman hinnan, joten mitään taloudellisia syitä ei löydy sille, etteikö junaan olisi voitu liittää sinisiä makuuvaunuja Kemijärvelle matkalla olevia varten. Nyt vain täytyy löytää enää järkevä perustelu ja motiivi sille, miksi VR ei halunnut tällä tavoin menetellä? Minulla ei oikein mielikuvitus riitä sellaisen keksimiseen, joten voitko kertoa tästä oman näkemyksesi?
 
OK. Oletetaan, että Rovaniemelle menevistä matkustajista todellakin 99,999 % on vapaaehtoisesti valmis maksamaan uuden makuuvaunun kalliimman hinnan, joten mitään taloudellisia syitä ei löydy sille, etteikö junaan olisi voitu liittää sinisiä makuuvaunuja Kemijärvelle matkalla olevia varten. Nyt vain täytyy löytää enää järkevä perustelu ja motiivi sille, miksi VR ei halunnut tällä tavoin menetellä? Minulla ei oikein mielikuvitus riitä sellaisen keksimiseen, joten voitko kertoa tästä oman näkemyksesi?

Ensinnäkin, VR on itsekin kertonut tälle syyn. Se on "imagosyyt". Nämä "imagosyyt" eivät tosin estä sinisen konduktöörivaunun käyttöä. Toiseksi, VR ei edes kokeillut Rainerin mallia, jossa Rovaniemelle päättyvällä lipulla saa matkustaa vain punaisessa vaunussa, vaan julisti Kemijärvelle jatkamisen auttamatta kannattamattomaksi. En muista että olisin väittänyt tätä mallia automaattisesti kannattavaksi, olen väittänyt, että se olisi ollut kokeilemisen arvoinen idea.

Enkä välttämättä jaksa uskoa siihenkään, että "taloudellisten syiden" takia vain joka sadastuhannes Rovaniemelle menevä voisi käyttää sinistä vaunua. Tarkkana niiden ysien kanssa.
 
Nyt vain täytyy löytää enää järkevä perustelu ja motiivi sille, miksi VR ei halunnut tällä tavoin menetellä? Minulla ei oikein mielikuvitus riitä sellaisen keksimiseen, joten voitko kertoa tästä oman näkemyksesi?
Ihan yksinkertainen asiahan se oli. VR-Yhtymä oli ostanut uusia makuuvaunuja ja halusi periä niistä selvästi korkeampaa hintaa kuin entisistä sinisistä. Syntyi tilanne, jossa makuupaikka Kemijärvelle oli halvempi kuin uuden vaunun makuupaikka Rovaniemelle. Ja kun asiakkaat eivät pitäneet uutta vaunua korotetun hinnan arvoisena, Rovaniemelle matkustavat ostivat halvempia Kemijärven lippuja. VR-Yhtymä halusi pakottaa matkustajat ostamaan kalliita lippuja lopettamalla halpojen lippujen myynnin eli Kemijärven siniset makuuvaunut.

Eihän tällaista tietenkään voi myöntää julkisesti, joten sitten tarvittiin nippu selityksiä, joita keksittiin sitä mukaa kun julkisuudessa kumottiin aiempia.

Kun LVM sitten ”kiusasi” VR-Yhtymää pakottamalla jatkamaan Kemijärven liikennettä, VR-Yhtymä kiusasi asiakkaitaan turhalla junanvaihdolla varmaankin siinä toivossa, että kukaan ei olisi viitsinyt matkustaa enää junalla Kemijärvelle asti.

Antero
 
Ensinnäkin, VR on itsekin kertonut tälle syyn. Se on "imagosyyt". Nämä "imagosyyt" eivät tosin estä sinisen konduktöörivaunun käyttöä.

Tuossa jälkimmäisellä lauseella jo itsekin todistat, etteivät "imagosyyt" (siis vaunujen väri) olleet VR:lle mikään oikea peruste. Minä halusin nimenomaan kuulla, mikä käsityksesi mukaan oli VR:n todellinen motiivi, jos se ei kerran ollut taloudellinen?

---------- Viesti lisätty kello 23:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:07 ----------

Ihan yksinkertainen asiahan se oli. VR-Yhtymä oli ostanut uusia makuuvaunuja ja halusi periä niistä selvästi korkeampaa hintaa kuin entisistä sinisistä. Syntyi tilanne, jossa makuupaikka Kemijärvelle oli halvempi kuin uuden vaunun makuupaikka Rovaniemelle. Ja kun asiakkaat eivät pitäneet uutta vaunua korotetun hinnan arvoisena, Rovaniemelle matkustavat ostivat halvempia Kemijärven lippuja. VR-Yhtymä halusi pakottaa matkustajat ostamaan kalliita lippuja lopettamalla halpojen lippujen myynnin eli Kemijärven siniset makuuvaunut.

Minähän totesin suunnilleen saman edellä jo pariin otteeseen. Kysymys olikin esitetty Matkalaiselle, joka tyrmäsi tämän teorian täysin.
 
Kemijärven yöjunan kohtalo alkaa olla jo menneen talven lumia. Juna kulkee ja väki on ilmeisesti tyytyväistä.

Mihin maakuntien raideyhteyksistä huolestuneet voisivat panostaa olisi mielestäni seuraavat seikat:
- Miten saada palautetuksi säännöllinen henkilöjunaliikenne muutamaan kaupunkiin josta se loppui 1970-90 luvulla eli Uuteenkaupunkiin (ml Raisio ja Naantali), Raumalle, Porvooseen, Raaheen, Pietarsaareen, Heinolaan, Haminaan, Loviisaan, Lohjalle, Äänekoskelle ja Valkeakoskelle. Nämä kaikkihan ovat yksittäistapauksia mutta onko edes jonkun kohdalla mahdollisuus pystyttää liikenne uudelleen ilman mittavia investointeja?

- Miten saada avattua uudelleen maiden rajojen ylittävä henkilöliikenne Ruotsin Haaparantaan (kun sinne pian valmistuu uusi rata Ruotsin puoleltakin) ja aloitettua ylipäänsä henkilöliikenne Joensuusta Venäjän Sortavalaan tai Petroskoihin sekä Imatralta tai Lappeenrannasta Viipuriin? Mitkä ovat ne todelliset esteet?

- Vanhempi polvi muistaa että ennen ajettiin joillalkin hiljaisemmilla radoilla ns sekajunia eli junia joissa oli sekä matkustaja- että tavaravaunuja. Muistan vielä 1990-luvulla että ajettiin kiitotavaravaunuja henkilöjunissa mutta sitten se loppui kiitotavaraliikenteen loppumisen myötä. Olisiko "sekajunista" joissa olisi muita tavaravaunuja ja matkustajajunia pelastus hiljaisiten ratojen henkilöliikentenen säilymiseksi tai uusliikenteen käynnistämiseksi, vai onko jotain esteitä? Voisiko esim sisä-Suomen yöjuna olla sellainen?

t. Rainer
 
- Vanhempi polvi muistaa että ennen ajettiin joillalkin hiljaisemmilla radoilla ns sekajunia eli junia joissa oli sekä matkustaja- että tavaravaunuja. Muistan vielä 1990-luvulla että ajettiin kiitotavaravaunuja henkilöjunissa mutta sitten se loppui kiitotavaraliikenteen loppumisen myötä. Olisiko "sekajunista" joissa olisi muita tavaravaunuja ja matkustajajunia pelastus hiljaisiten ratojen henkilöliikentenen säilymiseksi tai uusliikenteen käynnistämiseksi, vai onko jotain esteitä? Voisiko esim sisä-Suomen yöjuna olla sellainen?

Ehkä jos elettäisiin 70-80 -lukua, ja Impivaarassa olisi vielä kyläkoulu. Mutta ei sentään enää 2000-luvulla. Joskus ennen muinoin sekajunia oli, ja rahvaan luokasta saatettiin käskyttää nuoria miehiä lastin purkamiseen, nämä tietenkin tuon ajan kuuliaiseen tapaan virkavaltaa tottelivat. Ei 2000-luvulle oikein sovi, että matkustajajunassa kulkee tavaraa, tukkijätkiä, haitarinsoittajia, sekä lauluveikkoja. Se aika on eletty jo 50-luvulla, oli esapakariset yms junissa... viina maistui, haitari soi, sukat haisi ja matka taittui. Vaan eipä enää...
 
Takaisin
Ylös