Ei dieselkiskobussi sentään mahdottaman kallis ole kun käyttöikä kuitenkin sellaisella on melkoinen. Kun yhtiö saadaan pystyyn ja radanvarren kunnat sitoutuvat laittamaan osaltaan pysähdyspaikkoja kuntoon, uskon, että valtio sitten hoitaa loput.
Dm12 maksoi 1,7 M€ ja toimitettiin 2005. Tänä vuonna toimitetut Flirtit maksoivat suhteessa 2 kertaa enemmän. Dm12:n neliöhinta oli 11,6 K€/m2 ja Flirtillä 24,6 k€/m2. Flirtit ovat sähkökäyttöisinä kuitenkin pitkäikäisempiä kuin Dm12:t. Flirtit ovat myös suorituskykyisempiä, joten ne saavatkin maksaa enemmän.
Paikallisjunaliikenteen aloittamisen kannalta eduksi olisi kuitenkin, ettei alkuinvestointi olisi kovin suuri. Silloin lyhytikäinen mutta halpa ratkaisu on helpompi, kuten vanhanaikainen Dm12 verrattuna Flirtiin. Kunnostettu Sm1 on tietenkin vielä näitäkin parempi, koska investointi on kunnostuksen hinta, kun kerran omistajan mielestä junat joutavat romuksi. Ohessa ihan vain hihasta vedetty vertailu 4 %:n rahoituskorolla:
Flirt: 40 vuotta, 1,24 k€/m2/vuosi
Dm12: 25 vuotta, 0,74 k€/m2/vuosi
Sm1 kunnostus 0,5 M€: 10 vuotta, 0,38 k€/m2/vuosi
Kunnostamalla Sm1:n siis saa halvinta kapasiteettia sen lisäksi, että alkuinvestointi on pienempi kuin millään muulla tässä olevalla vaihtoehdolla.
Euroopassa normaali käytäntö on vuokrata kalustoa. Silloin ”alkuinvestointi” on sopimuskauden vuokran suuruinen. Esim. 10 vuoden vuokrasopimus hintaan 0,75 k€/m2/vuosi kalustosta, joka on uudempaa kuin Sm1. Sopimuksen kokonaisarvo Sm1:n kokoiselle junalle korko huomioiden vastaisi noin 1 M€:n investointia. Mutta kun meillä ei ole vuokraustoimintaa, on pakko ostaa jotain ja maksaa sitten rahoitusta. Liikennöitsijän kassavirralle on kuitenkin sama, onko vuosittain maksettava vuokraa vain lainaa. Joten 10 vuodeksi kunnostettu Sm1 on hyvä ratkaisu.
Antero
PS: Sähköistämättömille radoille sen voi kunnostaa hybridiksi.