Stadin Ratikat tiedottaa

Tulipa mieleen: Oletteko harkinneet mobiilimaksamista?

Samaa ajattelin myös. En tiedä, miten Suomessa nämä palvelut, esim. Mobiilimaksu ja Siirto, ovat yleistyneet, Ruotsissa tunnen itseni ulkopuoliseksi, kun en käytä Swishiä, joka tuntuu käyvän vähän kaikkialla nykyään.
 
Tulipa mieleen: Oletteko harkinneet mobiilimaksamista?

Aika paljon on tullut mietittyä tuota lipun maksamista museoratikassa. Lähinnä siksi, että päivittäin ratikkaan olisi tulossa väkeä, jolla ei ole käteistä ollenkaan, tai sitä on vain muutama kolikko, jolla ei vielä osteta 2–3 hengelle lippuja. Meillä on kasvava joukko ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti käytä käteistä, ja museoratikassa kelpaa vain käteinen. Ennen oli helpompaa, kun pysäkin vieressä oli pankkiautomaatti. Sitten Otto vaihtui Nostoksi R-kioskin yhteydessä. Nyt ei ole enää Ottoa, ei Nostoa eikä R-kioskiakaan. Lähin automaatti on Senaatintorilla.

Käytännön este uusille maksutavoille on aika. Jokainen, joka on seissyt Alepan kassajonossa katselemassa sitä iänikuista ”no nyt se ei ottanut, laita vielä uudestaan, no nyt voi laittaa koodin, pyyhkäse vähän sitä sirua jos siinä on jotain likaa, annas se kortti tänne” -leikkiä tietää, miten hitaaksi korttimaksaminen muuttui varsinkin vanhemman väen keskuudessa silloin, kun korttimaksuja alettiin hoitaa pinkoodeilla. Meillä on Kauppatorilla keskimäärin 13 minuuttia aikaa päästää kahdesta ahtaasta kulkuaukosta 30 matkustajaa ulos, päästää 30 matkustajaa sisälle ja myydä heille liput ja vieläpä tehdä se sillä tavalla, että mukavasta elämysmatkasta nauttivalle ei synny kiireen tuntua lipunmyyntitilanteessa. Olisihan siinä sunnuntaiaamun hiljaisella lähdöllä aikaa leikkiä korttikoneidenkin kanssa, mutta kiireisenä iltapäivänä se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Eikä talous anna myöten pitää kahta rahastajaa vain siksi, että korttimaksu olisi mahdollinen. Käteisellä homma sujuu todella nopeasti, sillä moni istuu jo seteli kädessä odottamassa rahastajaa, jolloin tuohon ei monta sekuntia mene.

Mobiilimaksamiseen tutustuin toisessa yhteydessä viime vuoden lopulla. Se vasta hidasta ja hankalaa olikin! Nuo applikaatiot löytyvät hyvin harvalta, joten ensimmäinen hidaste on se, että se sovellus pitää etsiä, ladata ja asettaa käyttökuntoon tilinumeroin ja muin tiedoin. Jos asiakkaalla se appi jo on, niin tuo vaihe tietysti jää pois, mutta sitten pitää luetella puhelinnumeroita, antaa summia ja tarkistaa omasta, erillisestä kännykästä, että se maksu on kirjautunut. Tähän kaikkeen verrattuna tuo pin-koodi-korttimaksukin on huippunopeaa!

Ainoa maksutapa, joka voisi jotenkin olla mahdollinen, olisi lähimaksu, mutta sekin edellyttäisi, että loppusumman näppäileminen siihen lähimaksulaitteeseen olisi vähän kätevämpää. Lisäksi pelkään, että pelkän lähimaksun hyväksyminen johtaisi käytännössä ikäviin tilanteisiin, sillä laite hyväksyisi tietysti myös pinkoodin käytön, ja jos me palveluntarjoana kieltäydymme sitä käyttämästä mutta asiakas kuitenkin tietää, että se onnistuisi ja tahtoisi sitä käyttää, niin siitä seuraa ikäviä keskusteluja ja pahaa mieltä. On helpompaa, kun kortti ei käy ollenkaan.

Tavanomaisimpia turistivaluuttoja eli Ruotsin kruunuja, US-dollareita ja Britannian puntia otamme vastaan, ja se sujuu aika kätevästi varsinkin kun niillä maksajia on vain vähän. Joskus olen jopa vaihtanut isommankin summan kruunuja jollekin turistille. Kurssi oli silloin aika kohtuullinen (50 SEK = 5€), joten se saattoi tulla asiakkaalle jopa halvemmaksi kuin Forex 5€ palvelumaksuineen.
 
Museoratikalla vanhaan hintaan

Museoratikan lipun hinta on ollut 5€ vuodesta 2009 lähtien. Tänä kesänä se nousee 6 euroon. Mutta vielä on mahdollisuus ostaa lippuja vanhalla hinnalla! Liput toimitetaan postitse ja minimitilaus on kaksi lippua.

Lippujen ostaminen 5€ kappalehintaan tapahtuu seuraavasti:

1. Lähetä sähköposti osoitteeseen 339-at-stadinratikat.fi. Anna nimesi, postiosoitteesi sekä tieto, kuinka monta lippua tahdot (minimi on kaksi lippua).

2. Saat paluuviestinä vuorokauden sisällä maksutiedot, eli summan, tilinumeron ja viitenumeron. Suorita maksu.

3. Kun maksu on kirjautunut, lähtevät liput kirjepostissa ilmoittamaasi osoitteeseen.

Voit hyvin tilata lippuja lahjaksikin, kunhan annat lahjansaajan osoitetiedot tilauksen yhteydessä. Tällöinkin on kuhunkin osoitteeseen tilattava vähintään kaksi lippua.

Kirjetoimitus sisältyy hintaan kaikkialle maailmassa. Tarjous on voimassa 18.5.2018 saakka.

Liput ovat voimassa koko kesäkauden 2018. Jos olet Suomen Raitiotieseuran jäsen, muista myös jäsenetu, joka koskee näitä alennuslippujakin: yhdellä lipulla matkustaa kaksi henkeä (ja kahdella lipulla 3–4 henkeä), kunhan seurueesta yhdellä on esittää SRS:n voimassaoleva jäsenkortti.
 
Mobiilimaksustahan voi lyödä ohjeet tauluun, jolloin rahastajalle jää vain maksun tarkastaminen. Luulisi, että se on jopa nopeampaa kuin käteisellä maksu?

Toki hidasta, jos yhdelle asiakkaalle kerrallaan kertoo maksutiedot ja tämä sitten sählää puhelimensa kanssa.
 
miten hitaaksi korttimaksaminen muuttui varsinkin vanhemman väen keskuudessa silloin, kun korttimaksuja alettiin hoitaa pinkoodeilla.

Sivuhuomiona, jännä miten ihminen urautuu nähin. Luettuani tuon lauseen aivot raksuttivat pari sekuntia, että oliko korteissa joku muu systeemi ennen PIN-koodia. Näin, vaikka olen sen ikäinen, että makselin allekirjoitusmenetelmällä lähes päivittäin varmaan 15 vuotta, ja silloin kun PIN-koodit tulivat, käsi nappasi vielä parin viikon ajan refleksinä kynän tiskiltä ennen kuin järki tajusi, että sitä ei tarvita.

Lähimaksu kortilla on kyllä nykyään kätevä, ja ainakin mun kokemuksen mukaan varmatoiminenkin. Ei tosin toimine juurikaan ulkomaisten turistien kanssa, ja satunnaisesti kohdalle osuvat PIN-kyselyt ovat sikäli aika ärsyttäviä, että moni maksupääte ilmoittaa asiasta melko sekavasti. Siis "kortti luettu", mutta kuitenkin "syötä PIN" tms.
 
Kotisivulle on päivitetty museoliikenteen tulevan kesän liikennöintipäivät. Lisäksi on poistettu maininta Kauppatorin pysäkistä "ykkösen päätepysäkkinä". Aika kauan se ehtikin siellä olla, ennen kuin huomasin!

Liikennekausi alkaa 19.5. ja päättyy 26.8. Samalla kaavalla mennään kuin ennenkin, eli la–su klo 10–17, juhannuksena on taukoa ja Helsinki-päivänä 12.6. on arkiliikennettä. Helsinki-päivänä ei tarvitse enää väistellä ykköstä.

Lipun hintaa on "tarkistettu" eli se on nyt 6€. Saa nähdä, miten se vaikuttaa rahastajan työn sujumiseen. Oikeastaan tuota hintaa olisi pitänyt nostaa jo pari vuotta sitten, mutta olen lykännyt sitä viimeiseen asti, sillä pelkillä seteleillä toimiminen ja viidellä jaollisten lukujen kanssa laskeminen Kauppatorilla on ollut niin helppoa ja kätevää. Nyt täytyy sitten kehittää laskupäätä ja pelailla kolikoillakin.

Valuuttahinnat ovat 70 SEK, 6 GBP ja 8 USD. Kruunujenkin kanssa saa sitten laskea laskemistaan. 5€ ja 50 SEK oli vielä helppoa, mutta kruunun kurssi on laskenut aika lailla.

Kunpa osaisi ennustaa säätä puoli vuotta etukäteen! Männä viikonloppuna olisi voinut olla kaikkien aikojen ensi viikonlopun matkustajaennätys, ainakin jos ei kesää 2009 oteta huomioon (silloin liikennöitiin vain elokuussa). Mutta kun ei osaa, niin kausi aloitetaan vasta tulevana lauantaina, ja sääennuste on juuri muuttunut näyttämään sadetta ja 16 astetta. Katsotaan, kuinka käy. Vaunut on joka tapauksessa huollettu, katsastettu ja koeajettu. Koeajo oli 8.5. Koskelasta Käpylään ja takaisin.

Perjantaihin asti on vielä mahdollisuus tilata myös alennuslippuja (ks. http://jlf.fi/f17/1390-stadin-ratikat-tiedottaa/index13.html#post210210).

Tervetuloa siis ajelulle!
 
Olin alunperin ajatellut, että tänä vuonna ei tulisi uutta joulukorttia, sillä varastossa on edellisiä niin paljon. Sain kuitenkin lyhyen ajan sisällä kolme eri kyselyä uuden joulukortin perään, joten ”pakkohan” se kortti oli teettää. Kiitos teille, jotka kyselitte!

Liitekuvassa on tämänvuotinen joulukortti. Nyt tämä myöhäinen ajankohta tosin johtaa siihen, että painosta lupasivat kortit vasta joulukuun alkupäiviksi. Lähetän ne tietysti heti eteenpäin, joten ne ehtivät kyllä perille niin, että ne ehtii postittaa joulutervehdyshinnalla, jonka deadline on 12.12. Yritän vielä vähän kiirehtiä painotaloa.

Joulukortti2018.jpg

Kuva on otettu helmikuussa 2010 lumisella Pohjolankadulla ja siinä on NrI-sarjan nivelvaunu linjalla 1A.

Kortit toimitetaan postin mukana ja maksetaan lähetyksen mukana tulevalla laskulla. Tilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ät]stadinratikat.fi. Korvaa tietysti tuo [ät] sillä tutummalla @-merkillä! Tai täytä tilauslomake tämän sivun alalaidassa: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Korttien hinta on 0,80 € / kpl tai alennuksella koko 50 kpl nippu hintaan 30 €. Alle 20 €:n tilauksissa tulee lisäksi postituskuluja 3 €. Jos tilauksen arvo on 20 €, postituskulut sisältyvät hintaan.

PS. Tulipas tästä taas rumanvärinen kun sen lataa tänne. Jonain edellisenä vuonna oli sama juttu. Kortissa on kyllä ihan kauniit ja luonnolliset värit!
 
Huomenna lauantaina 17.11.2018 vietetään perinteistä ykkösen vuosipäivää. Tänä vuonna Käpylän raitiovaunuliikenteen alkamisesta tulee kuluneeksi jo 93 vuotta!

Vaunu 339 lähtee Käpylästä klo 10, 11 ja 12 sekä Kauppatorilta 10.30, 11.30 ja 13.00. Käytössä ovat pysäkit Käpylässä Velodromille asti sekä Hakaniemi ja Kauppatori. Matkan tarjoaa Käpylä-Seura ry ja toimintaa tukevat HKL ja Stadin Ratikat. Se on siis maksuton.

Jos haluaa tulla rauhalliselle 339-ajelulle linjalla 1S, suosittelen lähtöä Kauppatorilta klo 10.30. Se on yleensä ollut hiljaisin.

Myynnissä on myös ratikkakasseja ja 339/VTS-pinssiä.
 
Uudet postikortit ovat tulleet painosta, ja joulukortit lähtivät perjantain postissa tilaajille. Oikein kauniit talvivärit tuohon korttiin saatiin.

Samalla ilmestyi kaksi muutakin uutta korttia, joiden kuvat näkyvät täällä: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Kortissa 73 on Rattikaria vuodelta 1955 ASEA:n perävaunun (1928–1930) kanssa linjalla 10 kuvattuna alkuperäisasussa kesällä 1957. Kortissa 74 puolestaan on kauniisti kunnostettu neliakselinen vaunu 12 vuodelta 1959 Länsisatamankadulla linjalla 8, kuvattu 12/11 SRS:n jäsenajelulla.

Lisäksi tahdon muistuttaa uusintapainoksesta, jota on kyselty paljon. Talvisessa kortissa 59 on turkulainen Karian ja Strömbergin kaksiakselinen vaunu 42 vuodelta 1951 Stålarminkadulla linjalla 2. Kuvattu 2/68.
 
Oy Stadin Ratikat Ab on tänään saanut lahjoituksena HKL:ltä raitiovaunun HKL615 eli pikkuruotsalaisen perävaunun. Se on samaa sarjaa vaunun SR50 kanssa ja samoin siis ASEA:n valmistama. Vaunu on valmistunut vuonna 1916. SRS:n sivustolla on vaunusta kuva ja teknisiä tietoja: https://www.raitio.org/suomen-raiti...aunut-hkl/kalusto/katetut-peravaunut-615-629/

Vaunu on nyt Vartiokylän varikon alueella hallissa, joka puretaan aikanaan Raide-Jokerin varikon tieltä. Näillä näkymin varikkotyöt käynnistyvät alkukesästä, mutta eivät suoraan siitä kohdasta, missä purettava halli sijaitsee. Tavoitteena on kuitenkin siirtää vaunu keväällä tai alkukesästä Humppilaan Museorautatieyhdistyksen halliin, jossa on valmiina metristä kiskoa. Vaunu jää toistaiseksi sinne odottamaan entisöintiä.

Tavoitteena on saada vaunu museolinjalle vuorottelemaan avoperävaunun kanssa. Kesävaunu on varsinkin alkukesästä aikamoisen kylmä matkustaa, ja sadesäällä tietysti olisi kysyntää umpiperävaunulle. Perävaunu mahdollistaa myös liikennekauden pidentämisen.
 
Oy Stadin Ratikat Ab on tänään saanut lahjoituksena HKL:ltä raitiovaunun HKL615 eli pikkuruotsalaisen perävaunun. Se on samaa sarjaa vaunun SR50 kanssa ja samoin siis ASEA:n valmistama. Vaunu on valmistunut vuonna 1916. SRS:n sivustolla on vaunusta kuva ja teknisiä tietoja: https://www.raitio.org/suomen-raiti...aunut-hkl/kalusto/katetut-peravaunut-615-629/

Vaunu on nyt Vartiokylän varikon alueella hallissa, joka puretaan aikanaan Raide-Jokerin varikon tieltä. Näillä näkymin varikkotyöt käynnistyvät alkukesästä, mutta eivät suoraan siitä kohdasta, missä purettava halli sijaitsee. Tavoitteena on kuitenkin siirtää vaunu keväällä tai alkukesästä Humppilaan Museorautatieyhdistyksen halliin, jossa on valmiina metristä kiskoa. Vaunu jää toistaiseksi sinne odottamaan entisöintiä.

Tavoitteena on saada vaunu museolinjalle vuorottelemaan avoperävaunun kanssa. Kesävaunu on varsinkin alkukesästä aikamoisen kylmä matkustaa, ja sadesäällä tietysti olisi kysyntää umpiperävaunulle. Perävaunu mahdollistaa myös liikennekauden pidentämisen.

Hienoa että sait arvokkaaan vaunun pelastettua! Onnea vaan projektille! :)

t. Rainer
 
Kiitokset onnentoivotuksista!

Sen verran vielä, että vaunun alkuperäinen numero on 265, jonka vaunu aikanaan saa takaisin. Kakkonen ja vitonen on valmiiksi piirrettyinä, kutosesta täytyy keskustella aikanaan graafikon kanssa ja etsiä kuvia pohjaksi.

Nykyinen numero menisi muuten joskus ensi vuosikymmenellä päällekkäin jokerivaunujen kanssa, nehän on tarkoitus numeroida 601–629. Jokerivaunuista tulee Helsingin ensimmäiset moottorivaunut noilla numeroilla – HRO:n aikaan suurin käytössä ollut järjestysnumero oli 436 (Arkulla) ja kun HKL uudelleennumeroi lähes kaikki vaunut, olivat numerot 500:sta eteenpäin vain perävaunujen käytössä.
 
Vaunuun SR 50 on jouduttu tekemään kevään aikana laakeriremontti. Kaikki laakerit on kauttaaltaan kunnostettu. Työn suoritti Höyrywelho Osakeyhtiö Jokioisilta. Laakerien irrotus ja asennus tehtiin Vallilan varikolla.

Työ saatiin päätökseen yöllä 8.–9.4. suoritetun koeajon myötä. Harvoin SR50, perävaunuineen, on liikkeellä räntäsateessa mutta nyt kävi näin. Lämmintä oli 2 astetta… Noin klo 23.20–01.50 kestäneen koeajon reitti oli KH-KÄP-UT-KT-SNT-KT-OLY-EIR-FR-YT-OP-UT-KH. Vaunu toimi moitteettomasti.

Liikenne alkaa tänä vuonna la 18.5.
 
Museoliikenne käynnistyi la 18.5. vaunun SR50 voimin. Myös sunnuntaina tullaan ajamaan pelkällä moottorivaunulla. Säiden puolesta olisi tietysti ollut hyvä ottaa myös kesävaunu mukaan liikenteeseen, mutta sen pyöriin on perjantaina tullut pahat tasot, joten nyt odotetaan sorvausta.

Siispä vinkki valokuvaajille: su 19.5. on mahdollisuus kuvata pikkuruotsalainen yksinään, ilman perävaunua. Se on harvinainen tilaisuus.

Yllätyksiä mahtui mukaan muutenkin, kun 339 hajosi Hakaniemeen (la 18.5. klo 15 jälkeen). Se jouduttiin hinaamaan varikolle. Ilmeisesti moottorigeneraattori sanoi sopimuksen irti vähän ennen 64-vuotispäiväänsä. 339 keräsi peräänsä aikamoisen letkan muitakin vaunuja nyt kun koko itäpuolen liikenne kulkee vain yhden väylän kautta. Voinee kai todeta, että ”onneksi” tuo sattui päivänä, jolloin koko liikenne oli juoksutapahtumien takia muutenkin aivan sekaisin.
 
Takaisin
Ylös