Stadin Ratikat tiedottaa

Yllätyksiä mahtui mukaan muutenkin, kun 339 hajosi Hakaniemeen (la 18.5. klo 15 jälkeen). Se jouduttiin hinaamaan varikolle. Ilmeisesti moottorigeneraattori sanoi sopimuksen irti vähän ennen 64-vuotispäiväänsä. 339 keräsi peräänsä aikamoisen letkan muitakin vaunuja nyt kun koko itäpuolen liikenne kulkee vain yhden väylän kautta. Voinee kai todeta, että ”onneksi” tuo sattui päivänä, jolloin koko liikenne oli juoksutapahtumien takia muutenkin aivan sekaisin.
Vielä lisää sattumia: tämä 339 sattui olemaan erään ystäväni 50-vuotisjuhla-ajelun ratikkana.
 
Sambakarnevaali sotki tänään museoliikennettä. Viimeinen lähtö normaalireitillä ajettiin klo 14.30 ja klo 15.00 ajettiin sitten poikkeava lähtö Kauppatorilta Eiran, Bulevardin ja Erottajan kautta Rautatieasemalle, missä matkustajat jäivät kyydistä ja vaunu jatkoi Kallion kautta halliin.
 
Helsinki-päivä 12.6. oli museoliikenteessä perinteisen vilkas, mutta Espalle katettu illallinen pätkäisi päivän lyhyeen. Viimeinen lähtö ajettiin klo 16.00.

Tulevassa viikonlopussa poikkeuksellisinta tuntuu olevan se, ettei poikkeuksia ole. Ainakaan vielä tiedossa. Sitten onkin juhannustauon aika.

Viikko 24 on perinteisesti tilausajorintamalla vuoden vilkkain viikko. Vaunulla 339 on tällä kalenteriviikolla yhteensä 15 tuntia ajoa.
 
Lauantai 29.6. jää museoliikenteeltä kokonaan väliin. Syy ei ole viikonlopun tapahtumista suurin, Pride, sillä sen kanssa on vuosikaudet pärjätty pitämällä päivällä parin tunnin tauko, kun kulkue lähtee Senaatintorilta liikkeelle. Sen sijaan Bassline-niminen tapahtuma estää museoratikan kulun. Katariinankatu on koko lauantain suljettu, ja tuon kadun sulkeminen estää myös järkevien poikkeusreittien muodostamisen.
 
Oy Stadin Ratikat Ab on tänään saanut lahjoituksena HKL:ltä raitiovaunun HKL615 eli pikkuruotsalaisen perävaunun. Se on samaa sarjaa vaunun SR50 kanssa ja samoin siis ASEA:n valmistama. Vaunu on valmistunut vuonna 1916. SRS:n sivustolla on vaunusta kuva ja teknisiä tietoja: https://www.raitio.org/suomen-raiti...aunut-hkl/kalusto/katetut-peravaunut-615-629/

Vaunu on nyt Vartiokylän varikon alueella hallissa, joka puretaan aikanaan Raide-Jokerin varikon tieltä. Näillä näkymin varikkotyöt käynnistyvät alkukesästä, mutta eivät suoraan siitä kohdasta, missä purettava halli sijaitsee. Tavoitteena on kuitenkin siirtää vaunu keväällä tai alkukesästä Humppilaan Museorautatieyhdistyksen halliin, jossa on valmiina metristä kiskoa. Vaunu jää toistaiseksi sinne odottamaan entisöintiä.

Tavoitteena on saada vaunu museolinjalle vuorottelemaan avoperävaunun kanssa. Kesävaunu on varsinkin alkukesästä aikamoisen kylmä matkustaa, ja sadesäällä tietysti olisi kysyntää umpiperävaunulle. Perävaunu mahdollistaa myös liikennekauden pidentämisen.

Vaunu 615 on tänään siirretty Humppilaan Museorautatieyhdistys ry:n hallitiloihin. Siirrosta huolehti ammattitaitoisesti Kosken Autokeskus Oy.
 
Tämän vuoden joulukortti on tullut painosta ja on toimitusvalmiina.

joulukortti76.jpg

Kortissa komeilee römpelö eli harjavaunu HKL2123 Oopperan risteyksessä. Kuva on otettu vuonna 2012, jolloin nämä vanhukset olivat vielä arkipäivää. Vaunu on alunperin ASEA:n moottorivaunu HRO/HKL141, joka valmistui vuonna 1929. Harjavaunuksi se muutettiin HKL:n omana työnä vuonna 1963.

Korttien hinta on 0,80 € / kpl tai alennuksella koko 50 kpl nippu hintaan 30 €.

Kortit maksetaan lähetyksen mukana tulevalla laskulla. Tilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ät]stadinratikat.fi. Korvaa tietysti tuo [ät] sillä tutummalla @-merkillä! Tai täytä tilauslomake tämän sivun alalaidassa: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Korttien toimitus on muuttunut, sillä viime vuonna posti hukkasi joulukorttilähetyksistä kolme neljäsosaa. Eivät ole vieläkään perillä, mutta ehkäpä jollain postinkantajalla on nyt koko seinä tapetoitu ratikkakortein. Siispä kaikki toimitukset lähtevät Matkahuollon mukana seurattavina paketteina. Tämän vuoksi toimituskulut ovat 6 €. Jos tilaus on vähintään 35 €, toimitus sisältyy hintaan.
 
Lauantaina 16.11.2019 vietetään jälleen perinteistä ykkösen vuosipäivää. Liikenne Käpylään alkoi 18.11.1925.

Ykkösen reitti on muuttunut, mutta juhlavaunu 1S ajaa vanhaa reittiä. Vaunu 339 lähtee Käpylästä klo 10, 11 ja 12 sekä Kauppatorilta 10.30, 11.30 ja 13.00. Käytössä ovat pysäkit Käpylässä Velodromille asti sekä Hakaniemi ja Kauppatori. Matkan tarjoaa Käpylä-Seura ry ja toimintaa tukevat HKL ja Stadin Ratikat. Matka on siis maksuton.

Jos haluaa tulla rauhalliselle 339-ajelulle linjalla 1S, suosittelen lähtöä Kauppatorilta klo 10.30. Se on yleensä ollut hiljaisin.

Myynnissä on muun muassa uutta ratikkajoulukorttia, sekä pieni valikoima muita postikortteja ja ratikkakassia.
 
Oy Stadin Ratikat Ab:n ja HKL:n välinen sopimus vaunun 339 käyttämisestä tilausliikenteeseen päättyy 31.5.2020. Valitettavasti neuvottelut sopimuksen jatkamiseksi eivät johtaneet toivottuun lopputulokseen.

Vaunun 339 vuokraaminen tilausajoihin päättyy siten 31.5.2020. Vaunun neitsytmatka entisöinnin valmistuttua oli 1.7.2004, ja vaunua käytettiin Oy Stadin Ratikat Ab:n tilausliikenteessä lähes 16 vuoden ajan.

Myös Oy Stadin Ratikat Ab:n ja HKL:n välinen sopimus museoraitiovaunuliikenteestä on päättynyt. Kesällä 2020 ei tule olemaan museoliikennettä. Käyn HKL:n kanssa neuvotteluja, joiden tavoitteena on liikenteen jatkaminen kesällä 2021 uudenlaisella organisaatiomallilla niin, että liikenteen järjestävä, mahdollisesti uusi taho, saisi kustannuksiin rahoitusta kaupungilta. HKL tuki kesän 2019 loppuun asti museoliikennettä siten, että kiskoista, sähköstä ja säilytystilasta ei peritty korvausta. Lisäksi museoliikenteen kustannuksia pystyttiin kattamaan tilausliikenteestä saaduilla tuloilla.
 
Oy Stadin Ratikat Ab:n ja HKL:n välinen sopimus vaunun 339 käyttämisestä tilausliikenteeseen päättyy 31.5.2020. Valitettavasti neuvottelut sopimuksen jatkamiseksi eivät johtaneet toivottuun lopputulokseen.

Vaunun 339 vuokraaminen tilausajoihin päättyy siten 31.5.2020. Vaunun neitsytmatka entisöinnin valmistuttua oli 1.7.2004, ja vaunua käytettiin Oy Stadin Ratikat Ab:n tilausliikenteessä lähes 16 vuoden ajan.

Myös Oy Stadin Ratikat Ab:n ja HKL:n välinen sopimus museoraitiovaunuliikenteestä on päättynyt. Kesällä 2020 ei tule olemaan museoliikennettä. Käyn HKL:n kanssa neuvotteluja, joiden tavoitteena on liikenteen jatkaminen kesällä 2021 uudenlaisella organisaatiomallilla niin, että liikenteen järjestävä, mahdollisesti uusi taho, saisi kustannuksiin rahoitusta kaupungilta. HKL tuki kesän 2019 loppuun asti museoliikennettä siten, että kiskoista, sähköstä ja säilytystilasta ei peritty korvausta. Lisäksi museoliikenteen kustannuksia pystyttiin kattamaan tilausliikenteestä saaduilla tuloilla.

Olipa todella harmillinen uutinen. HKL:ää ei taida nostalginen museovaunuliikenne kiinnostaa. Mitä näille Stadin ratikoiden vaunuvanhuksille nyt tapahtuu? Voidaanko näitä edelleen säilyttää HKL:n hallitiloissa säiltä suojassa vai pitääkö ne säilöä jonnekin muualle jopa rataverkon ulkopuolelle? Kyllä minun mielestäni Helsingissä olisi jatkossakin tilausta museoliikenteelle jopa aiempaa laajemmassa mittakaavassa ja entistä monipuolisemmalla kalustolla.
 
Muualla maailmassa kulkee kaikennäköisiä museovaunuja. Miten on mahdollista, että Helsingin kaupunki ei tällaista arvosta? Mutta niinhän aikanaan Sofiankadun katumuseokin lakkautettiin. Hoito oli kuulemma liian kallista.
 
Onko lopettamisen syy jokin tekninen este (ratatyöt tai varikkoihin tehtävät remontit) vai byrokraattinen este?
Kai sentään Pikkuruotsalaista ja perävaunua voi vielä vuokrata tilausajoihin?

t. Rainer
 
HKL:ää ei taida nostalginen museovaunuliikenne kiinnostaa.

En (onneksi) lähtisi ihan näin voimakkaasti muotoilemaan. Tietysti isossa talossa, jossa ihmiset, arvot ja organisaatiot ovat 20 yhteistyövuoden aikana monta kertaa vaihtuneet ja muuttuneet, edustetaan monenlaisia ajatusmaailmoja. Tarkoitus olisi kuitenkin saada vanhojen vaunujen tilanteelle uusi, pysyvä ja pitkäaikainen ratkaisu HKL:n tuella.

Mitä näille Stadin ratikoiden vaunuvanhuksille nyt tapahtuu?

Vaunuille ei ole tapahtumassa mitään. 339 on Töölössä, ja siellähän raidepituudet ovat usealla raiteella sellaiset, että tilaa jää ”yli”, joten ei sitä tilaa muuhunkaan voi tai kannata käyttää kuin näiden lyhyiden vaunujen säilytykseen. Linjavaunuille tila on liian lyhyt, eikä tuollaista avoimen hallin tilkkua voi uloskaan vuokrata.

50+233 ovat Koskelassa säilytyshallissa erillisellä raiteella, jota ei myöskään voi käyttää linjavaunujen tarpeisiin.

Onko lopettamisen syy jokin tekninen este (ratatyöt tai varikkoihin tehtävät remontit) vai byrokraattinen este?

Lopettamisen syy ei ole tekninen. Tieto HKL:n epäsuoran tuen päättymisestä on ollut minulla jo keväästä 2018. Silloin ryhdyttiin myös keskustelemaan muista tavoista huolehtia museoliikenteen tarpeista, mutta nuo keskustelut eivät ole edenneet ihan niin nopeasti kuin olisi toivonut. Tavoitteena on nyt, että liikenne jatkuisi kesällä 2021 eli jäisi vain yksi kesä välistä.

Toisaalta tekninenkin este on nyt muodostumassa, sillä tilanteen ollessa tämä en luonnollisestikaan voi lähteä investoimaan uusiin, leveisiin pyöriin, joita mm. YT:n risteykseen heinäkuussa asennettavat syväuraiset vaihteet edellyttävät.
 
Tämän vuoden joulukortti on nyt ensimmäistä kertaa Turusta, ja komea kortti onkin. Olen iloinen, että Eljas Pölhö antoi kuvansa korttikäyttöön. Antero Alku on käsitellyt värit upeasti niin, että maisemasta tulee hyvinkin alkuperäisen oloinen.

joulukortti2020.jpg

Kortissa on komea aavevaunu nro 48 linjan 2 vuorossa 4. Kuvauspaikka on Kotimäenkatu ja suomalaisittain ainutlaatuinen kolmiokääntö. Tällä Nummenmäen päätepysäkillä ei ollut silmukkaa lainkaan. Kuva on otettu alkuvuonna 1969.

Korttien hinta on 1 € / kpl tai alennuksella koko 50 kpl nippu hintaan 36 €.

Korttien painosmäärä lyödään lukkoon ensi viikolla ennakkotilausten perusteella. Kortit toimitetaan lokakuussa.

Kortit maksetaan lähetyksen mukana tulevalla laskulla. Tilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ät]stadinratikat.fi. Korvaa tietysti tuo [ät] sillä tutummalla @-merkillä! Tai täytä tilauslomake tämän sivun alalaidassa: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Vuonna 2018 posti hukkasi joulukorttilähetyksistä kolme neljäsosaa.Nämä tulevat siksi Matkahuollon kautta seurattavina paketteina. Tämän vuoksi toimituskulut ovat 5 €. Jos tilaus on vähintään 35 €, toimitus sisältyy hintaan eli tuo yhden nipun hinta 36 € sisältää ikään kuin toimituskulutkin.
 
Takaisin
Ylös