Stadin Ratikat tiedottaa

^ Kortissa näkyvät rakennukset ovat edelleen paikallaan. Google StreetViewissa vuodelta 2011 taustalla olevan talon edessä on puu kasvanut komeisiin mittoihin. Kakkonenkin kulkee edelleen, mutta kumipyörillä ja jatkaa tuosta Kohmoon.
 
No on internetin syövereissä sentään vähän uudempaakin viewiä, otos kesältä 2019.

Mainio! Ja kuinka vaikeaa onkaan kuvitella raitiovaunua tuollaiselle kapealle tonttikadulle!

Mutta toisaalta jännä havainto on sekin, että jos Turku uudet raitsikkansa saa, niin vanha kakkoslinja syntyy uudelleen. Uudet kiskot on piirretty lähes koko vanhan kakkoslinjan matkalle. Ei se kaupunki ole sittenkään niin kovin paljon muuttunut 50 vuodessa.
 
Mutta toisaalta jännä havainto on sekin, että jos Turku uudet raitsikkansa saa, niin vanha kakkoslinja syntyy uudelleen. Uudet kiskot on piirretty lähes koko vanhan kakkoslinjan matkalle.

Ai? Itse en muista nähneeni Vanhaa Hämeentietä missään ratikkasuunnitelmassa. Varissuon reitti on piirretty Itäharjun toiselle puolelle nykyiselle teollisuusalueelle, joka on tarkoitus rakentaa asuinalueeksi.

Yhdestä asiasta, mikä on - viimein - muuttunut 50 vuodessa, näkyy pieni viite tuossa vuoden 2019 kuvassa verrattuna 2011 StreetViewiin. Kotimäenkadun pinta on uusittu ja jalkakäytävä siirretty vain toiselle puolella. Nummenmäen vanhan pientaloalueen katujen remppa valmistui 2017, ja homma oli ilmeisesti melkoinen soppa. Alueen infrastruktuuri oli vanhaa ja vielä vanhempaa, mm. viemärit osin pelkkiä betonikouruja tai vielä kehnompia, ja niiden ja muiden rakennelmien sijainneista ei ollut kunnon tietoa. Katuja kaivettiin osin moneen kertaan ja suunnitelmia piirrettiin uusiksi. Vanha Hämeentie on tuossa siis Hämeen Härkätien muinaisella paikalla, ja puutaloalueella on kaikki aikakaudet ainakin viimeisen sadan vuoden ajalta edustettuna.
 
Löysinpäs netistä jotain hassua. Ilmeisesti joulukorttikuvan ottanut Eljas Pölhö on ollut kuvausretkellä harrastustoverin kanssa, sillä Vaunut.orgissa on samasta paikasta samaan aikaan otettu kuva: http://www.vaunut.org/kuva/132108?s=1

Tuon kuvan kuvausajaksi on merkitty tammikuu 1972 ja kuvaajaksi Vesa Venho. Päätellen siitä, että samassa kuvasarjassa on toinen kuva, jossa näkyy vuoden 1972 tammikuussa pidettyjen eduskuntavaalien vaalimainos, tuo kuvausajankohta on varmaankin täsmällinen.

Eljas Pölhön kanssa haarukoimme hänen kuvansa kuvausajankohdan tammi–helmikuulle 1969, mutta näyttäisi siltä, että tuo haarukointi meni pieleen. Onneksi kortteja ei vielä ole painettu!

Osaisiko joku sanoa, kuka on lisännyt Vorgiin nuo kuvat, kun käyttäjäksi on merkitty Museorautatieyhdistys eikä siis henkilön nimeä?
 
Tuon kuvan kuvausajaksi on merkitty tammikuu 1972 ja kuvaajaksi Vesa Venho. Päätellen siitä, että samassa kuvasarjassa on toinen kuva, jossa näkyy vuoden 1972 tammikuussa pidettyjen eduskuntavaalien vaalimainos, tuo kuvausajankohta on varmaankin täsmällinen.

Eljas Pölhön kanssa haarukoimme hänen kuvansa kuvausajankohdan tammi–helmikuulle 1969, mutta näyttäisi siltä, että tuo haarukointi meni pieleen.
Hankin taannoin Eljas P:n diakuvia Suomen Raitiotieseuran (SRS) järjestämästä huutokaupasta. Kuvia oli sää- ja keliolosuhteiden perusteella ainakin kolmelta kerralta. Vanhimmat kuvat voisivat hyvinkin olla esimerkiksi vuoden 1969 alkupuolelta. Sitten on joukko kuvia varsin myöhäisiltä raitsikkaliikenteen ajoilta, osa talvisia osa kesäisempiä (tai keväisempiä). Myöhemmät talvikuvat ovat samalta päivältä*) kuin mitä vaunut.org:ssa esiintyy Vesa Venhon kuvaamina. Vähintään kaksi raitioliikenteestä kiinnostunutta ovat tehneet retken Turun raitiolinjoille vuoden 1972 alkupuolella - olettaen että juuri se kerta oli vuonna 1972. Vaalimainos joissakin Venhon kuvissa tukisi nimenomaan vuotta 1972.

*) Koska kuvassa näkyy samoja ihmisiä sama asu päällä jotakuinkin samassa kohdassa
 
Hankin taannoin Eljas P:n diakuvia Suomen Raitiotieseuran (SRS) järjestämästä huutokaupasta.
Jatkan tästä käytyäni keskustelua Eljas P:n kanssa. Ylempänä esitelty kuva on päätynyt Stadin Ratikoille (Eljaksen kertoman mukaan) itse asiassa Kustantaja Laaksosen kautta. Mainitulle kustantajalle dian toimitin taas minä reilu 10 vuotta sitten, jolloin Mikko Laaksonen kokosi erittäin korkealuokkaisen historiakirjan Turun raitioteistä. Tuo dia on siis yksi niistä, jotka ostin copyrighteineen SRS-huutokaupasta. Annoin luvan käyttää kuvaa kyseisessä kirjassa. Olen itsekin skannannut ja ehostanut niitä kuvia, ja osan olen laittanut näkyville omaan kuvagalleriaanikin. Postikorttikäyttöön suunniteltu kuva näkyykin tässä. Kuvankäsittely ei yllä Alkun tasolle, mutta kuva on selkeästi sama. Jos kuva halutaan Stadin Ratikoiden joulukorttikäyttöön, olisi korrektia että kortin takana näkyy myös nykyisen copyrightin omistajan nimi ja että sovitaan omistajan kanssa siitä, haluaako hän jotain vastiketta julkaisemisesta. Vastikehan voi olla varsin muodollinen, esimerkiksi erä valmiita kortteja ilman toimituskuluja.

Kuvausajankohta voisi olla vuodenvaihde 1971 - 72, ne aiemmin mainitut vaalit oli toimitettu heti uudenvuoden 1972 jälkeen.
 
Stadin Ratikoiden uudet postikortit ovat ilmestyneet. Ne ovat tilattavissa täältä: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Mukana on kaksi tuoretta kuvaa vaunusta 339, sen toistaiseksi viimeiseltä tilausajolta. Koulutuksessa vaunu on ulkoillut pari kertaa kesäkuun jälkeenkin, mutta nyt se odottaa kiltisti leveitä pyöriä. Lisäksi kolme komeaa otosta Turusta, joista yksi joulukorttina.

77
Turku: ASEA:n vaunu 17 vuodelta 1933 Eerikinkadulla linjalla 3. Kuvattu 4/66.

78
Turku: Karian ja Strömbergin kaksiakselinen vaunu 45 vuodelta 1951 linjalla 3 Itäisellä Pitkäkadulla, kuvattu keväällä 1969. Kuva Juhana Nordlundin kokoelmasta.

79
Turku: Aavevaunu 48 vuodelta 1956 Kotimäenkadulla linjalla 2, 1/72. Kuva Juhana Nordlundin kokoelmasta. Joulukortin hinta on 1 € / kpl tai 36 € / 50 kpl.

80
Helsinki: VTS-vaunu 339 vuodelta 1955 Yrjönkadulla kilvitettynä linjalle 4. Kuvattu 6/20.

81
Helsinki: VTS-vaunu 339 vuodelta 1955 Kansallisarkiston luona kilvitettynä linjalle 9. Kuvattu 6/20.
 
On taas aika, näin kesähelteiden väistyessä, miettiä joulukorttiasioita. Kortteja on tulossa nyt peräti kaksin kappalein.

Helsinki-kortin nro 82 on kuvannut Juhani Katajisto itsenäisyyspäivänä 1967. Komeassa talvikuvassa on arkku HKL 183 Paavalin kirkon silmukassa linjalla 9.

T7227-35(82)Federley (kopio).jpg

Toinen kortti, nro 83, on tietenkin Tampereelta, helmikuun pakkasilta. Tuolloin ei vielä ajettu linjalla, joten vaunu on opetusajossa, kuten kilvissä lukee. Tuliterä vaunu 06 oli tehnyt ensimmäisen koeajonsa rataverkolla 10.2. ja oli heti seuraavana päivänä opetusajossa.

T7227-37(83)Federley_vedos2_DFMUOK (kopio).jpg

Korttien hinta on 1 € / kpl tai alennuksella koko 50 kpl nippu yhtä korttia hintaan 36 €.

Korttien painosmäärä lyödään lukkoon ennakkotilausten perusteella. Kortit toimitetaan lokakuussa.

Kortit maksetaan lähetyksen mukana tulevalla laskulla. Tilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ät]stadinratikat.fi. Korvaa tietysti tuo [ät] sillä tutummalla @-merkillä! Tai täytä tilauslomake tämän sivun alalaidassa: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html

Vuonna 2018 posti hukkasi joulukorttilähetyksistä kolme neljäsosaa.Nämä tulevat siksi Matkahuollon kautta seurattavina paketteina. Tämän vuoksi toimituskulut ovat 5 €. Jos tilaus on vähintään 35 €, toimitus sisältyy hintaan eli tuo yhden nipun hinta 36 € sisältää ikään kuin toimituskulutkin.
 
On taas aika, näin kesähelteiden väistyessä, miettiä joulukorttiasioita. Kortteja on tulossa nyt peräti kaksin kappalein.

Helsinki-kortin nro 82 on kuvannut Juhani Katajisto itsenäisyyspäivänä 1967. Komeassa talvikuvassa on arkku HKL 183 Paavalin kirkon silmukassa linjalla 9.

Näytä liitetiedosto 3156
SRS:n verkkosivujen linjastohistoriikin mukaan pyhäliikenne on linjalla 9 päättynyt jo 3.6.1960. Itse muistan tuon ajan (etenkin 1960-70-lukujen taitteen) ysin pysäkkiliuskoissa esiintyneen keltaisen pohjavärin, joka kertoi liikennöintirajoituksista. Voiko kuva olla oikeasti vuoden 1967 itsenäisyyspäivältä? Joka tapauksessa, kuva itsessään on hieno, aivan kuten toisenkin kortin kuva.
 
Mielenkiintoista. Kävin tästä keskustelua kuvaajan kanssa ja hän tarkisti muistiinpanojaan sekä negatiiviliuskoja. Oli muuten erittäin tarkat muistiinpanot! Kyllä tuo kuvauspäivä on oikein. Se on ollut keskiviikko.

Minä en löydä tälle muita selityksiä kuin, että:
a) itsenäisyyspäivänä vuonna 1967, ehkäpä Suomen 50-vuotisjuhlien tähden, ei olekaan olut pyhäliikenne vaan arkiliikenne
b) taikka lauantailiikenne
c) taikka pyhäliikenne sellaisella poikkeuksella, että linja 9 on ollut kulussa esimerkiksi lauantaiaikataulujen mukaan
d) taikka juuri tuon 50-vuotisjuhlan vuoksi kaupungilla on ollut tapahtumia, jotka ovat aiheuttaneet sellaisia poikkeustarpeita, että jotain on jätetty ajamatta ja linja 9 "perustettu" korvaamaan

Ehkä näihin voisi selvyydenkin saada tutkimalla tuon ajan lehdistöä, mutta J. Katajiston muistiinpanot olivat kyllä täysin aukottomat. Hän pyysi vielä kiittämään tarkkaavaisuudesta, sillä kuulemma virheitäkin noissa on ollut.
 
Mielenkiintoista. Kävin tästä keskustelua kuvaajan kanssa ja hän tarkisti muistiinpanojaan sekä negatiiviliuskoja. Oli muuten erittäin tarkat muistiinpanot! Kyllä tuo kuvauspäivä on oikein. Se on ollut keskiviikko.

Minä en löydä tälle muita selityksiä kuin, että:
a) itsenäisyyspäivänä vuonna 1967, ehkäpä Suomen 50-vuotisjuhlien tähden, ei olekaan olut pyhäliikenne vaan arkiliikenne
b) taikka lauantailiikenne
c) taikka pyhäliikenne sellaisella poikkeuksella, että linja 9 on ollut kulussa esimerkiksi lauantaiaikataulujen mukaan
d) taikka juuri tuon 50-vuotisjuhlan vuoksi kaupungilla on ollut tapahtumia, jotka ovat aiheuttaneet sellaisia poikkeustarpeita, että jotain on jätetty ajamatta ja linja 9 "perustettu" korvaamaan

Ehkä näihin voisi selvyydenkin saada tutkimalla tuon ajan lehdistöä, mutta J. Katajiston muistiinpanot olivat kyllä täysin aukottomat. Hän pyysi vielä kiittämään tarkkaavaisuudesta, sillä kuulemma virheitäkin noissa on ollut.

Mä uskon kanssa johonkin noista mahdollisista selityksistä.

Vuonna 1967 kun Suomi täytti 50 vuotta kehdattiin järjestää ihan kansanjuhla-tyyppstä ohjelmaa eikä kaikki istuneet kotona katsomassa töllöä. Muistan että kävimme illalla katsomassa isoa ilotulitusta joka järjestettiin jossain keskustassa, Kauppatorilla jos en muista väärin.

Hienot kuvat noissa korteissa joka tapauksessa!

t. Rainer
 
Jos kuva on todellakin otettu 6.12., niin silloin ei ehkä ole sovellettu arkipyhinä, tai ainakaan tuona itsenäisyyspäivänä, pyhäaikatauluja sellaisenaan. Itse muistan tuosta päivästä vain illan ilotulitukset, joita käytiin katsomassa Tähtitorninmäellä. Se on samalla varhaisin ilotulitus, josta edes jotain muistan. Ikää oli tuolloin vain 3 vuotta. Foorumin jäsenistössä todennäköisesti on senkin verran kokeneita henkilöitä, jotka muistavat sovellettiinko jossain vaiheessa arkipyhinä esimerkiksi lauantaiaikatauluja. En ihmettelisi, jos esim. noin 60 vuotta sitten näin olisi toimittu.
 
Vuonna 1967 kun Suomi täytti 50 vuotta kehdattiin järjestää ihan kansanjuhla-tyyppstä ohjelmaa eikä kaikki istuneet kotona katsomassa töllöä.

Niin, Suomessahan itsenäisyyspäivän vietto on perinteisesti ollut tunnelmaltaan lähinnä hautajaisiin verrattava tapahtuma, jonka ehdoton huipentuma on katsoa kateellisena televisiosta kuinka nelinumeroinen joukko ihmisiä vispaa tuntitolkulla käsi krampissa seisovan presidentin kouraa, toisin kuin monessa muussa maassa jossa itsenäisyyttä juhlistetaan asiaankuuluvalla tavalla iloiten ja riemuiten.
Suomeen 6.12. osuva turisti saattaisikin meikäläisen "juhlinnan" nähdessään todeta jo edesmenneen Kari Suomalaisen pilapiirroshahmo "Ieva-Kaisan" tavoin: "Herraisä, kuka o kuallu?"

Mitä joulukortteihin tulee niin komppaan edellisiä kirjoittajia: erittäin hienot ovat molemmat.
 
HS 5.12.1967: "Itsenäisyyspäivänä liikennöi liikennelaitos sunnuntaiaikataulujen mukaisesti." Sitten tulee linjojen 5 ja 7 poikkeusjärjestelyitä. Linjasta 9 ei puhuta mitään.
 
Takaisin
Ylös