^ Kortissa näkyvät rakennukset ovat edelleen paikallaan. Google StreetViewissa vuodelta 2011 taustalla olevan talon edessä on puu kasvanut komeisiin mittoihin. Kakkonenkin kulkee edelleen, mutta kumipyörillä ja jatkaa tuosta Kohmoon.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No on internetin syövereissä sentään vähän uudempaakin viewiä, otos kesältä 2019.Google StreetViewissa vuodelta 2011 taustalla olevan talon edessä on puu kasvanut komeisiin mittoihin. Kakkonenkin kulkee edelleen, mutta kumipyörillä ja jatkaa tuosta Kohmoon.
No on internetin syövereissä sentään vähän uudempaakin viewiä, otos kesältä 2019.
Mutta toisaalta jännä havainto on sekin, että jos Turku uudet raitsikkansa saa, niin vanha kakkoslinja syntyy uudelleen. Uudet kiskot on piirretty lähes koko vanhan kakkoslinjan matkalle.
Hankin taannoin Eljas P:n diakuvia Suomen Raitiotieseuran (SRS) järjestämästä huutokaupasta. Kuvia oli sää- ja keliolosuhteiden perusteella ainakin kolmelta kerralta. Vanhimmat kuvat voisivat hyvinkin olla esimerkiksi vuoden 1969 alkupuolelta. Sitten on joukko kuvia varsin myöhäisiltä raitsikkaliikenteen ajoilta, osa talvisia osa kesäisempiä (tai keväisempiä). Myöhemmät talvikuvat ovat samalta päivältä*) kuin mitä vaunut.org:ssa esiintyy Vesa Venhon kuvaamina. Vähintään kaksi raitioliikenteestä kiinnostunutta ovat tehneet retken Turun raitiolinjoille vuoden 1972 alkupuolella - olettaen että juuri se kerta oli vuonna 1972. Vaalimainos joissakin Venhon kuvissa tukisi nimenomaan vuotta 1972.Tuon kuvan kuvausajaksi on merkitty tammikuu 1972 ja kuvaajaksi Vesa Venho. Päätellen siitä, että samassa kuvasarjassa on toinen kuva, jossa näkyy vuoden 1972 tammikuussa pidettyjen eduskuntavaalien vaalimainos, tuo kuvausajankohta on varmaankin täsmällinen.
Eljas Pölhön kanssa haarukoimme hänen kuvansa kuvausajankohdan tammi–helmikuulle 1969, mutta näyttäisi siltä, että tuo haarukointi meni pieleen.
Jatkan tästä käytyäni keskustelua Eljas P:n kanssa. Ylempänä esitelty kuva on päätynyt Stadin Ratikoille (Eljaksen kertoman mukaan) itse asiassa Kustantaja Laaksosen kautta. Mainitulle kustantajalle dian toimitin taas minä reilu 10 vuotta sitten, jolloin Mikko Laaksonen kokosi erittäin korkealuokkaisen historiakirjan Turun raitioteistä. Tuo dia on siis yksi niistä, jotka ostin copyrighteineen SRS-huutokaupasta. Annoin luvan käyttää kuvaa kyseisessä kirjassa. Olen itsekin skannannut ja ehostanut niitä kuvia, ja osan olen laittanut näkyville omaan kuvagalleriaanikin. Postikorttikäyttöön suunniteltu kuva näkyykin tässä. Kuvankäsittely ei yllä Alkun tasolle, mutta kuva on selkeästi sama. Jos kuva halutaan Stadin Ratikoiden joulukorttikäyttöön, olisi korrektia että kortin takana näkyy myös nykyisen copyrightin omistajan nimi ja että sovitaan omistajan kanssa siitä, haluaako hän jotain vastiketta julkaisemisesta. Vastikehan voi olla varsin muodollinen, esimerkiksi erä valmiita kortteja ilman toimituskuluja.Hankin taannoin Eljas P:n diakuvia Suomen Raitiotieseuran (SRS) järjestämästä huutokaupasta.
SRS:n verkkosivujen linjastohistoriikin mukaan pyhäliikenne on linjalla 9 päättynyt jo 3.6.1960. Itse muistan tuon ajan (etenkin 1960-70-lukujen taitteen) ysin pysäkkiliuskoissa esiintyneen keltaisen pohjavärin, joka kertoi liikennöintirajoituksista. Voiko kuva olla oikeasti vuoden 1967 itsenäisyyspäivältä? Joka tapauksessa, kuva itsessään on hieno, aivan kuten toisenkin kortin kuva.On taas aika, näin kesähelteiden väistyessä, miettiä joulukorttiasioita. Kortteja on tulossa nyt peräti kaksin kappalein.
Helsinki-kortin nro 82 on kuvannut Juhani Katajisto itsenäisyyspäivänä 1967. Komeassa talvikuvassa on arkku HKL 183 Paavalin kirkon silmukassa linjalla 9.
Näytä liitetiedosto 3156
Mielenkiintoista. Kävin tästä keskustelua kuvaajan kanssa ja hän tarkisti muistiinpanojaan sekä negatiiviliuskoja. Oli muuten erittäin tarkat muistiinpanot! Kyllä tuo kuvauspäivä on oikein. Se on ollut keskiviikko.
Minä en löydä tälle muita selityksiä kuin, että:
a) itsenäisyyspäivänä vuonna 1967, ehkäpä Suomen 50-vuotisjuhlien tähden, ei olekaan olut pyhäliikenne vaan arkiliikenne
b) taikka lauantailiikenne
c) taikka pyhäliikenne sellaisella poikkeuksella, että linja 9 on ollut kulussa esimerkiksi lauantaiaikataulujen mukaan
d) taikka juuri tuon 50-vuotisjuhlan vuoksi kaupungilla on ollut tapahtumia, jotka ovat aiheuttaneet sellaisia poikkeustarpeita, että jotain on jätetty ajamatta ja linja 9 "perustettu" korvaamaan
Ehkä näihin voisi selvyydenkin saada tutkimalla tuon ajan lehdistöä, mutta J. Katajiston muistiinpanot olivat kyllä täysin aukottomat. Hän pyysi vielä kiittämään tarkkaavaisuudesta, sillä kuulemma virheitäkin noissa on ollut.
Vuonna 1967 kun Suomi täytti 50 vuotta kehdattiin järjestää ihan kansanjuhla-tyyppstä ohjelmaa eikä kaikki istuneet kotona katsomassa töllöä.