Stadin Ratikat tiedottaa

Kuinka museoliikenne on käynnistynyt nyt kun on ajettu kolme ensimmäistä viikonloppua, onko matkustajia ollut riittävästi? Jatkossa liikennettä kannattaisi ehdottomasti kehittää nykyisestä, esimerkiksi voisi perustaa toisen linjan joka lähtisi myöskin Kauppatorilta ja ajaisi reittiä Eteläranta - Tehtaankatu - Fredrikinkatu - Bulevardi - Aleksi - Kauppatori, tätä reittiä voisi ajaa yhdistelmä 339+505 tai vaihtoehtoisesti 9+505. Kauppatorilta lähdettäessä pitäisi tosin ensin kiertää Katariinan-Aleksin ja Unioninkadun kautta jotta päästäisiin kohti Kaivopuistoa, ykkösen päätepysäkiltähän ei ole mahdollista kääntyä oikealle. Toinen vaihtoehto olisi pidentää nykyisen linjan reittiä siten että Kauppatorilta ajettaisiin nykyistä Kruununhaan reittiä rautatieasemalle josta jatkettaisiin linjan 3B reittiä Eiran ja Kaivopuiston kautta takaisin Kauppatorille, jättöpysäkki olisi Kauppatori(0431) josta vaunu palaisi Katariinan, Aleksin ja Unskan kautta takaisin ykkösen päätepysäkille. Kierroksen tekisi vajaassa puolessa tunnissa joten nykyisellä vuorovälillä riittäisi yhdistelmä 157+233 mutta ainakin osan päivää voisi ajossa olla myös 339/9+505 jolloin vuoroväli olisi 15min. Jos kierros olisi nykyistä pidempi niin 5e maksu ei tuntuisi niin suurelta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kauppatorilta lähdettäessä pitäisi tosin ensin kiertää Katariinan-Aleksin ja Unioninkadun kautta jotta päästäisiin kohti Kaivopuistoa, ykkösen päätepysäkiltähän ei ole mahdollista kääntyä oikealle. Toinen vaihtoehto olisi pidentää nykyisen linjan reittiä siten että Kauppatorilta ajettaisiin nykyistä Kruununhaan reittiä rautatieasemalle josta jatkettaisiin linjan 3B reittiä Eiran ja Kaivopuiston kautta takaisin Kauppatorille, jättöpysäkki olisi Kauppatori(0431) josta vaunu palaisi Katariinan, Aleksin ja Unskan kautta takaisin ykkösen päätepysäkille.

Tai sitten vaan peruutettaisiin vaihteen taakse ja mentäisiin suoraan kohti Etelärantaa.
 
Jatkossa liikennettä kannattaisi ehdottomasti kehittää nykyisestä, esimerkiksi voisi perustaa toisen linjan joka lähtisi myöskin Kauppatorilta ja ajaisi reittiä Eteläranta - Tehtaankatu - Fredrikinkatu - Bulevardi - Aleksi - Kauppatori, tätä reittiä voisi ajaa yhdistelmä 339+505 tai vaihtoehtoisesti 9+505. -- Toinen vaihtoehto olisi pidentää nykyisen linjan reittiä siten että Kauppatorilta ajettaisiin nykyistä Kruununhaan reittiä rautatieasemalle josta jatkettaisiin linjan 3B reittiä Eiran ja Kaivopuiston kautta takaisin Kauppatorille.
Itse olen miettinyt olisiko mahdollista pidentään museolinjan reittiä Töölöön niin, että saataisiin linjan varrelle enemmän nähtävyyksiä kuten Temppeliaukion kirkko tai Kansallismuseo? Näin museolinjasta voitaiin kehittää myös turisteja palveleva sightseeing-linja, jollaisena kolmonen toimii nykyään vähän kehnosti.

Linja voisi lähteä nykyiseen tapaan Kauppatorilta Kruunuhaan kautta rautatieasemalle, josta tehtäisiinkin lenkki pohjoiseen reittiä Mannerheimintie - Sibeliuksenkatu - Ruusulankatu - Runeberginkatu - Arkadiankatu - Mannerheimintie ja siitä Aleksille takaisin linjan nykyiselle reitille. Näin museolinjan varrelle saataisiin siinä jo nykyään olevien nähtävyyksien lisäksi Kiasma, Finlandiatalo, Eduskuntatalo, Kansallismuseo, Ooppera, Olympiastadion (no, vähän sivussa), Temppeliaukion kirkko ja Luonnontieteellinen museo. Tietysti siihen, että näistä lisänähtävyyksistä olisi jotain iloa tarvittaisiin vaihdolliset liput linjalle, jotta halukkaat voisivat käydä katsomassa nähtävyyksiä lähempää. Ja pidemmän linjan ajamiseen tarvittaisiin enemmän kalustoa... mikä olisi hyvä syy laittaa kaikki ajokelpoiset museovaunut linjalle.
 
Mahtaisiko tuollainen liikenne talloa nykyisen bussi-sightseeingin lupien päälle? Poistumisen ja kyytiin takaisin päästämisen salliminen olisi viimeistään päällekkäistä.
 
Mahtaisiko tuollainen liikenne talloa nykyisen bussi-sightseeingin lupien päälle? Poistumisen ja kyytiin takaisin päästämisen salliminen olisi viimeistään päällekkäistä.
Onko niillä sightseeing busseilla joku lupa?

Minusta turistiratikka olisi erinomaisen hyvä keksintö, sightseeing bussi nyt on joka kaupungissa.
 
Kuinka museoliikenne on käynnistynyt nyt kun on ajettu kolme ensimmäistä viikonloppua, onko matkustajia ollut riittävästi?

Liikenne on käynnistynyt oikein mukavasti. Matkustajamäärä on tietysti todella paljon säästä riippuvainen, toukokuun huonoimpana päivänä matkustajia oli alle sata, mutta parhaana yli 300. Kokonaisuuteen voi olla tyytväinen. Turisteja on tässä vaiheessa vähän verrattuna viime elokuuhun, joten kun turistikausi heinäkuussa alkaa, uskoisin matkustajamäärien vielä kasvavan. Toivotaan, että lupaukset lämpimästä kesästä pitävät paikkansa.

Jatkossa liikennettä kannattaisi ehdottomasti kehittää nykyisestä, esimerkiksi voisi perustaa toisen linjan joka lähtisi myöskin Kauppatorilta ja ajaisi reittiä Eteläranta - Tehtaankatu - Fredrikinkatu - Bulevardi - Aleksi - Kauppatori, tätä reittiä voisi ajaa yhdistelmä 339+505 tai vaihtoehtoisesti 9+505.

Neliakselisten käyttäminen ”museoliikenteessä” tuntuu minusta hankalalta siksi, että suuri yleisö ei koe niitä kovinkaan museaalisina. Siksi nuo lainausmerkit tuossa. Itse asiassa vaunusta 157, joka sentään on jo 80-vuotias, on moni tullut sanomaan, että tuohan on ihan tavallinen ratikka, tuollaisella on menty monta monta kertaa. Niinhän se tietysti tavallaan onkin, kun vaunu on ollut linjaliikenteessä vielä 70-luvun puolivälissä.

1950-luvun telivaunut näkyvät katukuvassa vieläkin, viimeksi linjaliikenteessä vain muutama kuukausi sitten ykkösellä. Siksi en usko, että ne houkuttelisivat matkustajia samalla tavalla.

Reitti Kaivopuiston ja Eiran kautta olisi kaunis, mutta ympäriajo Kauppatorilla hankalaa. Jossain vaiheessa kuitenkin tällainen reitti on todennäköisesti mahdollista kokea poikkeusliikenteessä, jos esimerkiksi Kruununhakaan ei ratikalla jostain syystä pääsisi.

Museolinja on muuten poikkeusreitillä viikonloppuna 19.6.-20.6., jolloin Aleksin ja Mannerheimintien risteyksen vaihdetyöt estävät liikennöinnin sitä kautta. Reitiksi on kaavailtu Kauppatori - Hakaniemi - Linjat, sillä muita vaihtoehtoja ei juuri ole. Lopullinen päätös tuon viikonlopun reitistä on vielä kiinni Linjojen radan kunnosta.

Kierroksen tekisi vajaassa puolessa tunnissa joten nykyisellä vuorovälillä riittäisi yhdistelmä 157+233 mutta ainakin osan päivää voisi ajossa olla myös 339/9+505 jolloin vuoroväli olisi 15min. Jos kierros olisi nykyistä pidempi niin 5e maksu ei tuntuisi niin suurelta.

Nykyinen kierros kestää liikenteestä riippuen reilun vartin. Sunnuntai-aamuisin, tai jos Kaivokadulla sattuu hyvä tuuri, kierroksen ajaa vartissa, mutta 17 min lienee tavallisin aika. Aika on juuri sopiva puolen tunnin vuoroväliä ajatellen, sillä kokemuksen mukaan museojuna kerää matkustajia parhaiten sillä, että vaunu seisoo torilla ja ihmiset tulevat sitä katsomaan. Toki pysäkillä on muutama odottajakin usein, mutta enemmistö taitaa kuitenkin tulla kierrokselle enemmän tai vähemmän ex-tempore. Silloin tuo pitkä seisonta-aika on perusteltu houkuttimena.

Jos seisonta-aikaa jäisi vähemmän, se vaikuttaisi matkustajamääriin ja hankaloittaisi lipunmyyntiä. Siihen nimittäin kuluu vilkkaana päivänä rahastajalta yllättävän paljon aikaa, kun välissä pitää neuvoa matkustaji 3T:hen turistikierrokselle ja vastailla muihinkin kysymyksiin.

Minusta turistiratikka olisi erinomaisen hyvä keksintö, sightseeing bussi nyt on joka kaupungissa.

Tämän suhteen minulla onkin hyviä uutisia. Tarkempaa tietoa on täällä: http://www.helsinkiexpert.com/fi/ki...toajelu_raitiovaunulla_helsingissa.1453.xhtml mutta tiivistetysti voisi sanoa, että keltavihreitä manneja (etupäässä vaunu 161) tulee näkymään kesällä tavallista enemmän liikenteessä. Hintakin on busseihin verrattuna edullinen, ja mukana näillä sightseeing-kierroksilla on ihan elävä opas, ei mitään nauhoituksia. Kierrokset toteutetaan hop on - hop off -periaattella, mutta pysäkkejä on vain muutama.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Edellisessä viestissä linkitetty ratikkakiertoajelu kuulostaa hyvältä idealta!
Itselläni on hämärä muistikuva Köpiksen turistsporvogn'ista, kerran, pari tunnissa liikennöinneestä kiertoajeluratikasta. Idea on samaa tyyliä.
 
Tämän suhteen minulla onkin hyviä uutisia. Tarkempaa tietoa on täällä: http://www.helsinkiexpert.com/fi/ki...toajelu_raitiovaunulla_helsingissa.1453.xhtml mutta tiivistetysti voisi sanoa, että keltavihreitä manneja (etupäässä vaunu 161) tulee näkymään kesällä tavallista enemmän liikenteessä. Hintakin on busseihin verrattuna edullinen, ja mukana näillä sightseeing-kierroksilla on ihan elävä opas, ei mitään nauhoituksia. Kierrokset toteutetaan hop on - hop off -periaattella, mutta pysäkkejä on vain muutama.
Tuohan on oikein hyvä. Sporakoff voisi olla myös minusta tuohon tarkoitukseen hyvä.
 
Museoliikenne on poikkeusreitillä la-su 19.6.-20.6. Reitti on Kauppatori - Linjat. Poikkeusreitti johtuu Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun risteyksessä tehdävistä vaihdetöistä.

Aikataulu on sama kuin tavallisestikin, eli ensimmäinen lähtö Kauppatorilta on klo 10:00 ja viimeinen klo 17:00. Lähdöt ovat puolen tunnin välein, mutta jos vaunu tulee täyteen, lähdetään heti sen täytyttyä.

Kartta poikkeusreitistä tulee Kauppatorin näkyviin Kauppatorin pysäkille.
 

Liitetiedostot

  • museorv-DIA-fi-sv-en_low.jpg
    museorv-DIA-fi-sv-en_low.jpg
    121.7 KB · Lukukerrat: 357
Museoliikenne on poikkeusreitillä la-su 19.6.-20.6. Reitti on Kauppatori - Linjat. Poikkeusreitti johtuu Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun risteyksessä tehdävistä vaihdetöistä.

Itse olisin oikeastaan sitä mieltä, että tuo voisi olla mukavampi ihan tuon liikenteen standardireitiksi...
 
Itse olisin oikeastaan sitä mieltä, että tuo voisi olla mukavampi ihan tuon liikenteen standardireitiksi...

Älywapaa ehdotus: voisko lauantai- ja sunnuntaireitit olla erilaiset. Lauantaina vaikka diakkarille kääntymään niin olis poissa lauantairuuhkan jaloista. Sunnuntaina sitten vois körötellä Aleksilla ja keskustassa vähemmän liikenteen seassa.
 
Aikataulu on sama kuin tavallisestikin, eli ensimmäinen lähtö Kauppatorilta on klo 10:00 ja viimeinen klo 17:00. Lähdöt ovat puolen tunnin välein, mutta jos vaunu tulee täyteen, lähdetään heti sen täytyttyä.

Linjan 3B väliaikainen päätepysäkki on Kauppatorilla tuona viikonloppuna, joten museovaunu saanee tehdä ylimääräisiä väistökierroksia Senaatintorilla.
 
Linjan 3B väliaikainen päätepysäkki on Kauppatorilla tuona viikonloppuna, joten museovaunu saanee tehdä ylimääräisiä väistökierroksia Senaatintorilla.

Mutta silloinhan museoliikenne voi käyttää poikkeusvaihdetta ja lähteä pysäkiltä jota normaalisti 3T käyttää.
 
Mutta silloinhan museoliikenne voi käyttää poikkeusvaihdetta ja lähteä pysäkiltä jota normaalisti 3T käyttää.

Museoliikenne kerää matkustajia parhaiten siten, että vaunu seisoo pysäkillä houkuttelemassa uteliaita. Tämä edellyttää tietysti reilua seisonta-aikaa, mielellään noin 10 min. Silloin tuo viereisen raiteen käyttö ei onnistu, kun 0-raiteellekaan ei mahdu seisomaan.
 
Takaisin
Ylös