Kuinka museoliikenne on käynnistynyt nyt kun on ajettu kolme ensimmäistä viikonloppua, onko matkustajia ollut riittävästi?
Liikenne on käynnistynyt oikein mukavasti. Matkustajamäärä on tietysti todella paljon säästä riippuvainen, toukokuun huonoimpana päivänä matkustajia oli alle sata, mutta parhaana yli 300. Kokonaisuuteen voi olla tyytväinen. Turisteja on tässä vaiheessa vähän verrattuna viime elokuuhun, joten kun turistikausi heinäkuussa alkaa, uskoisin matkustajamäärien vielä kasvavan. Toivotaan, että lupaukset lämpimästä kesästä pitävät paikkansa.
Jatkossa liikennettä kannattaisi ehdottomasti kehittää nykyisestä, esimerkiksi voisi perustaa toisen linjan joka lähtisi myöskin Kauppatorilta ja ajaisi reittiä Eteläranta - Tehtaankatu - Fredrikinkatu - Bulevardi - Aleksi - Kauppatori, tätä reittiä voisi ajaa yhdistelmä 339+505 tai vaihtoehtoisesti 9+505.
Neliakselisten käyttäminen ”museoliikenteessä” tuntuu minusta hankalalta siksi, että suuri yleisö ei koe niitä kovinkaan museaalisina. Siksi nuo lainausmerkit tuossa. Itse asiassa vaunusta 157, joka sentään on jo 80-vuotias, on moni tullut sanomaan, että tuohan on ihan tavallinen ratikka, tuollaisella on menty monta monta kertaa. Niinhän se tietysti tavallaan onkin, kun vaunu on ollut linjaliikenteessä vielä 70-luvun puolivälissä.
1950-luvun telivaunut näkyvät katukuvassa vieläkin, viimeksi linjaliikenteessä vain muutama kuukausi sitten ykkösellä. Siksi en usko, että ne houkuttelisivat matkustajia samalla tavalla.
Reitti Kaivopuiston ja Eiran kautta olisi kaunis, mutta ympäriajo Kauppatorilla hankalaa. Jossain vaiheessa kuitenkin tällainen reitti on todennäköisesti mahdollista kokea poikkeusliikenteessä, jos esimerkiksi Kruununhakaan ei ratikalla jostain syystä pääsisi.
Museolinja on muuten poikkeusreitillä viikonloppuna 19.6.-20.6., jolloin Aleksin ja Mannerheimintien risteyksen vaihdetyöt estävät liikennöinnin sitä kautta. Reitiksi on kaavailtu Kauppatori - Hakaniemi - Linjat, sillä muita vaihtoehtoja ei juuri ole. Lopullinen päätös tuon viikonlopun reitistä on vielä kiinni Linjojen radan kunnosta.
Kierroksen tekisi vajaassa puolessa tunnissa joten nykyisellä vuorovälillä riittäisi yhdistelmä 157+233 mutta ainakin osan päivää voisi ajossa olla myös 339/9+505 jolloin vuoroväli olisi 15min. Jos kierros olisi nykyistä pidempi niin 5e maksu ei tuntuisi niin suurelta.
Nykyinen kierros kestää liikenteestä riippuen reilun vartin. Sunnuntai-aamuisin, tai jos Kaivokadulla sattuu hyvä tuuri, kierroksen ajaa vartissa, mutta 17 min lienee tavallisin aika. Aika on juuri sopiva puolen tunnin vuoroväliä ajatellen, sillä kokemuksen mukaan museojuna kerää matkustajia parhaiten sillä, että vaunu seisoo torilla ja ihmiset tulevat sitä katsomaan. Toki pysäkillä on muutama odottajakin usein, mutta enemmistö taitaa kuitenkin tulla kierrokselle enemmän tai vähemmän ex-tempore. Silloin tuo pitkä seisonta-aika on perusteltu houkuttimena.
Jos seisonta-aikaa jäisi vähemmän, se vaikuttaisi matkustajamääriin ja hankaloittaisi lipunmyyntiä. Siihen nimittäin kuluu vilkkaana päivänä rahastajalta yllättävän paljon aikaa, kun välissä pitää neuvoa matkustaji 3T:hen turistikierrokselle ja vastailla muihinkin kysymyksiin.
Minusta turistiratikka olisi erinomaisen hyvä keksintö, sightseeing bussi nyt on joka kaupungissa.
Tämän suhteen minulla onkin hyviä uutisia. Tarkempaa tietoa on täällä:
http://www.helsinkiexpert.com/fi/ki...toajelu_raitiovaunulla_helsingissa.1453.xhtml mutta tiivistetysti voisi sanoa, että keltavihreitä manneja (etupäässä vaunu 161) tulee näkymään kesällä tavallista enemmän liikenteessä. Hintakin on busseihin verrattuna edullinen, ja mukana näillä sightseeing-kierroksilla on ihan elävä opas, ei mitään nauhoituksia. Kierrokset toteutetaan hop on - hop off -periaattella, mutta pysäkkejä on vain muutama.