Stadin Ratikat tiedottaa

Mä kysyisin sellaista että onko ajateltu Töölönlahden ympäri-kulttuurikierrosta eli: Mikonkatu-Rautatieasema-Kansallismuseo-Ooppera/Stadika-Helsinginkatu/Linnanmäki-Kallio-Hakaniemi-Mikonkatu?

Reitin pituuden ja muiden ilmiöiden vuoksi se olisi ehkä parempi ajaa kokonaan umpivaunulla, esim 339:llä.

Vai kilpaileeko se liikaa Spårakoffin kanssa jolla on melkein sama reitti mutta pidennettynä Kruunuhaan-Kauppatorin lenkillä?

t. Rainer
 
Mä kysyisin sellaista että onko ajateltu Töölönlahden ympäri-kulttuurikierrosta eli: Mikonkatu-Rautatieasema-Kansallismuseo-Ooppera/Stadika-Helsinginkatu/Linnanmäki-Kallio-Hakaniemi-Mikonkatu?

Ei oikeastaan. Ennen avoperävaunun valmistumista harkitsin joskus jonkinlaista museoliikennettä 339:lla, mutta kun ei sitä oikein museovaunuksi koeta, vaikka vanha onkin, niin matkustajamääräarviot jäivät sen verran alhaisiksi, ettei kuluja olisi saanut katettua.

Nythän tuo Helsinki Expertin ja Stadin Ratikoiden sightseeing-ratikka vastaa osittain tähän kysyntään, tosin se kiertää pidemmällä reitillä. Sightseeing-ajot alkavat ma 21.6. Helsinki Times listasi viime numerossaan erilaisia tapoja nähdä Helsinkiä ratikasta käsin. Siellä oli luetteloituna 3T, SpåraKoff, museolinja ja sightseeingratikka. Itse asiassa aika monta tapaa!
 
Ei oikeastaan. Ennen avoperävaunun valmistumista harkitsin joskus jonkinlaista museoliikennettä 339:lla, mutta kun ei sitä oikein museovaunuksi koeta, vaikka vanha onkin, niin matkustajamääräarviot jäivät sen verran alhaisiksi, ettei kuluja olisi saanut katettua.

Nythän tuo Helsinki Expertin ja Stadin Ratikoiden sightseeing-ratikka vastaa osittain tähän kysyntään, tosin se kiertää pidemmällä reitillä. Sightseeing-ajot alkavat ma 21.6. Helsinki Times listasi viime numerossaan erilaisia tapoja nähdä Helsinkiä ratikasta käsin. Siellä oli luetteloituna 3T, SpåraKoff, museolinja ja sightseeingratikka. Itse asiassa aika monta tapaa!

Se sightseeing-ratikka on jäänyt minulta tyystin huomaamatta. Heidän nettisivujen perusteella kierros vaikuttaa aika hinnakkaalta, mutta silti kyyti linee ihan tavanomainen perusnivel vai millaisesta on kyse?

Kun on noin paljon toimijoita alalla ettei pysy kärrylllä kaikista niin jonkinlainen brändäys ja yhteinen markkinointi ehkä olisi paikallaan?

t. Rainer
 
Museoliikenne kerää matkustajia parhaiten siten, että vaunu seisoo pysäkillä houkuttelemassa uteliaita. Tämä edellyttää tietysti reilua seisonta-aikaa, mielellään noin 10 min. Silloin tuo viereisen raiteen käyttö ei onnistu, kun 0-raiteellekaan ei mahdu seisomaan.

Eihän 0-raiteelle tarvitse mennä seisomaan, kun 3T:n vakiopysäkki on käyttämättömänä.
 
Jaha, niinpä taitaakin tehdä. Eli vähän edes-takaisin joutuisi liikkumaan. Ehkä se on kuitenkin parempi kuin kunniakierrokset, varsinkin kun peruutukseen löytyy tähystysapua?
 
Se sightseeing-ratikka on jäänyt minulta tyystin huomaamatta. Heidän nettisivujen perusteella kierros vaikuttaa aika hinnakkaalta, mutta silti kyyti linee ihan tavanomainen perusnivel vai millaisesta on kyse?

Ajeluilla käytetään vaunua 161, ja varavaununa 163. Eli vihreitä välipalamanneja.

Ensisijainen kohderyhmä ovat ulkomaalaiset turistit, ja hinta on itse asiassa muuhun tarjontaan verrattuna edullinen. Esim. open top -bussissa kuunnellaan nauhoitettua selostusta, ja hinta on muistaakseni 24 euroa. Ratikassa on liveopastus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Jaha, niinpä taitaakin tehdä. Eli vähän edes-takaisin joutuisi liikkumaan. Ehkä se on kuitenkin parempi kuin kunniakierrokset, varsinkin kun peruutukseen löytyy tähystysapua?

Toi voisi kyllä toimia. Peruuttelu siinä Mantalla ei kamalasti houkuta, kun siinä vilisee ihmisiä, ulkomaankielisiäkin, aika paljon. Mutta jos näyttää siltä, että 3B:n päättäri haittaa kohtuuttomasti, niin ehkä olisi parempi käyttää 3T:n raidetta ja sitten T:n tullessa ajaa nollaraiteelle (osin Kaivarista tulevan T:n raiteelle) ja peruuttaa taas takaisin. Saas nähdä, miten tuolla käytännössä selvitään.

Mahtaakohan SpåraKoff olla tuon viikonlopun liikenteessä? Oma soppansa siinäkin.
 
Itse olisin oikeastaan sitä mieltä, että tuo voisi olla mukavampi ihan tuon liikenteen standardireitiksi...
Reittiä kokeilleena (ja tietenkin standardireitin ajaneena) täytyy kompata tätä ehdotusta. Nähtävyyksien näkemisen kannalta reitti on tietysti ehkä vähän kehnompi, mutta rauhallinen Linjojen lenkki antoi minusta paremmin mahdollisuuden nauttia itsestään museovaunusta (jota pääosa matkustajista varmaankin tulee kuitenkin kokeilemaan?). Oma viehätyksensä oli myös normaaliliikenteessä käyttämättömän kiskotuksen ajamisessa. Ja harrastajalle tietysti siinä, että oikeasti ajettiin museaalista reittiä... olkoonkin kyseessä olleen linjan 2 reitti vuosilta 1986-93. :D Myös mukana ollut puolisoni oli kovasti sitä mieltä, että nyt käytössä ollut poikkeusreitti oli normaalia reittiä "kivempi".
 
Kuten SRS-uutisista olemme saaneet lukea, on vaunu HKL135 (ASEA 1928) siirtynyt Oy Stadin Ratikat Ab:n omistukseen. Jo pitkään on ollut tiedossa, että HKL joutuu poistamaan vaunun kirjoiltaan, ja nyt sitä uhkasi romutus ennen juhannusta.

Viime viikolla tehdyn pikaisen etsimisen jälkeen vaunulle löytyi kohtuuhintainen vuokratila Tallinnasta. Vaunua tullaan säilyttämään lämmitetyissä (n. +15) sisätiloissa.

Toistaiseksi vaunulle SR135 ei ole suunnitteilla mitään käyttöä. Pääasia kuitenkin on, että se säilyy ja että säilytyspaikka on sellainen, että yllättävän hyväkuntoinen vaunu ei pääse siellä rapistumaan.

Kuljetuksesta Tallinnaan huolehtii Hansatrans OÜ. Vaunu nostettiin tänään aamupäivällä Vallilassa auton lavalle, ja kuljetus kohti Vuosaaren satamaa lähti noin klo 11.30. Vaunun purku tapahtuu huomenna aamupäivällä.
 
Kotisivua on päivitetty. Kauppa-sivulla on taas saatavana ratikkakassia. Tarjoilu-sivulle on päivitetty uuden catering-yhteistyökumppanin tiedot sekä pikkujoulukautta silmälläpitäen pikkujoulupaketti.
 
Tilaa nyt tulevan joulun kortit kätevästi suoraan kotiin toimitettuna!

Viimevuotinen ratikka-aiheinen joulukortti oli siinä määrin suosittu, että myös tälle vuodelle tulee joulukortti. Tällä kertaa aiheena on linja 9, joten samalla kortti on Stadin Ratikoiden korttisarjan ensimmäinen kortti uudesta ysilinjasta. Kuva on viime tammikuulta, ja puiden sekä kadun lumisuus on aivan aitoa, kuvaa ei ole käsitelty.

Kortista olisi toivottavaa tehdä nyt ennakkotilaus, sillä painosmäärä päätetään ennakkotilausten perusteella. Kortit toimitetaan postitse laskun kera lokakuun puoliväliin mennessä.

Viime vuoden tapaan kortin hinta on 0,80 e / kpl ja koko 50 kpl nipun saa 30 eurolla. Toimituskulut ovat 0,90 e, jos tilauksen arvo on alle 15 euroa.

Ennakkotilauksen voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen 339[ÄT]stadinratikat.fi.
 

Liitetiedostot

  • T2010-15 federleyJOULU.jpg
    T2010-15 federleyJOULU.jpg
    98.1 KB · Lukukerrat: 381
Museoliikenne on tältä kesältä päättynyt. Viimeinen liikennöintipäivä oli su 29.8.2010. Liikenne jatkuu taas kesällä 2011. Kotisivua on tältä osin päivitetty.

Myös sightseeing-liikenne on tältä kesältä päättynyt. Sen jatkuminen ensi kesänä on vielä auki.

Kotisivun Kauppa-sivulla on myös kolme uutta postikorttia. Kortit ilmestyvät vasta lokakuussa, mutta kuvat on lisätty sivulle samaan aikaan muiden päivitysten yhteydessä, eli kortit ovat jo tilattavissa.
 
Stadin Ratikat 10 vuotta

Stadin Ratikat 10 vuotta – tervetuloa ajelulle vaunulla 339 to 16.9.!

Stadin Ratikat järjestää yhteistyössä HKL:n ja HSL:n kanssa maksuttomia yleisöajeluita vaunulla 339 torstaina 16.9. Reitti on Kauppatori - Hakaniemi - Linjat, ja kyytiin pääsee kaikilta reitin varren pysäkeiltä.

Lähdöt ovat Kauppatorilta linjan 1 päätepysäkiltä puolen tunnin välein klo 10.00 – 13.30. Vaunussa soi 50-luvun musiikki ja rahastaja tarjoilee ilmaismatkalla matkalippujen sijaan karamelleja. Myynnissä on myös raitiovaunuaiheisia postikortteja, pinssejä ja kangaskasseja.
 
Hiukan tietoa huomisesta ajelusta. Vaunu 339 kuljettaa siis ilmaiseksi huomenna matkustajia välillä Kauppatori – Linjat. Kyytiin ja kyydistä pääsee kaikilla reitin varren pysäkeillä. Kallion virastotalolla käytetään Arena-talon luona olevaa ratikkapysäkkiä eikä HKL:n pääkonttorin edessä olevaa bussipysäkkiä. Toisessa ajosuunnassa sekä Castréninkadun ja Alppikatujen pysäkeillä pysähdytään bussipysäkeillä. Vaunu on kilvitetty linjalle 2.

Lähdöt ovat Kauppatorilta klo 10:00 - 13:30 puolen tunnin välein ja Linjoilta aina 18 minuuttia myöhemmin. Yleisöaikataulujakin on painettu 50 kpl ihan noin huvin vuoksi, ja niitä saa pyytämällä rahastajalta eli minulta. Ajoajat perustuvat linjan 2 (KT-DIA) ajoaikoihin syksyllä 1985. Saas nähdä, miten ne pitävät vai pitävätkö ollenkaan.

Toisella linjalla tehdään kaukolämpötöitä, ja katuun on tehty monttu. Urakoitsija on luvannut huolehtia siitä, että ratikka mahtuu huomenna turvallisesti kulkemaan. Katsotaan, miten tuo toteutuu. Ratapuoli käy aamulla puhdistamassa radan.

Vaunussa soi 1950-luvun kotimainen kevyt musiikki cd:ltä. Elävää musiikkia ei ole. Jaossa on suklaata.

Myynnissä on ratikkakasseja hintaan 9 €, pinssejä (mallit #1 ja #6) hintaan 4 € sekä postikortteja hintaan 0,50 €. Kortit ovat siis erikoistarjouksessa. Kymmenen kortin ostaja saa vielä kaksi korttia kaupanpäälle, eli postikorttiostoksille kannattaa tulla huomenna. Tavallisestihan hinta on 1 € / kpl. Myynnissä on rajallisen tilan eli 10 kortin telineen vuoksi vain 10 erilaista korttia, nimittäin nrot 9, 10, 12, 15, 16, 17, 36, 41, 43 ja 44. Aiheet on valittu niin, että Stadin Ratikoiden kalusto sekä päivän ajelureitti ovat edustettuina. Kauppaa voi käydä Stadin Ratikoiden vihreälakkisen henkilökunnan kanssa.

Tervetuloa kaikki jlf:n lukijat!
 
Takaisin
Ylös