Eikä bussiliikenne espoosta helsinkiin kokonaan lopu länsimetron valmistuessa sillä jäljellä jää ainakin osa linjoista 143, 145, 147, 150, 154, 156, 158, 160 ja 165 joiden palvelualueita ei matinkylään päättyvä metro kata.
Ei säily, vaan nämä linjat korvataan liityntälinjoilla Matinkylän metroasemalle.
Seudun joukkoliikennesuunnitelman 2005-2009 mukaan linja 195 lakkautetaan vuonna 2009 (Pääkaupunkiseudun julkaisusarja B 2005:17; joku voisi hoputtaa YTV:tä laittamaan lopullisen version nettiin, kun ei oma palautteeni ole riittänyt). Espoon metron liityntälinjastosuunnitelman mukaan linjat 194 ja 505 myös lakkautetaan. Syynä on kuuleman mukaan, etteivät linjat kuormittuneet hyvin Emme/2-ohjelmassa. YTV ainakin yleisötilaisuudessa vakuutti asiaa vielä uudelleen harkittavan.
Kampin tilanne on tällä hetkellä erittäin surkea. Ruuhkat pahenevat, kun Manskun ja Simonkadun risteykseen aletaan rakentaa vaihteita. Lisäautoja voisi pistää toki seisomaan ruuhkiin, mutta jos liikenne sattuisi sujumaan, niin vuorot seisovat päätepysäkeillä.
Lauttasaaren bussien tilanne oli tiedossa jo Kamppia suunniteltaessa. Tällä mielestäni on haluttu edistää metron hyväksyttävyyttä, vaikka sitä ei kukaan ole myöntänyt. Toisaalta olettaisin, että Kampin terminaaliratkaisusta ja Salomonkadun katkaisusta päätettäessä ei muista ratkaisuista ollut päätöstä. Toisin sanoen muu tilanne olisi ollut ennallaan, esimerkiksi Kansakoulukatu, Urho Kekkosen katu, Freda, Runeberginkatu ja Albertinkatu olisivat olleet ennallaan eli yksisuuntaisina. Yksisuuntaistamisista ja ratikkalinjan viemisestä Simonkadulle on päätetty myöhemmin. Jos kadut olisivat olleet yksisuuntaisia, esimerkiksi Simonkadun, Annankadun ja Kansakoulukadun risteyksessä kaksivaiheinen valo-ohjaus olisi riittänyt, mutta nyt päätetyillä ratkaisuilla siihen ei enää ole paluuta. Mutta Urho Kekkosen kadun avaaminen joukkoliikenteelle varmasti parantaa aikanaan tilannetta.
Toinen seikka on Fredan ja Albertinkadun kaksisuuntaistaminen. Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen mukaan kaksisuuntainen katu on joukkoliikenteen kannalta parempi ratkaisu. Omasta mielestäni heikompi. Jos kohde sijaitsee paremmin Albertinkadun pysäkin vieressä, kävelymatka pysäkille kasvaa. Jollakin siis kävelymatka lyhenee, mutta useammalla lyhenee. Ratkaisu on toki selkeämpi, kun ajetaan molempiin suuntiin samaa katua. Mutta liikenteenohjauksen sivuilla on osoitettu, että kaksisuuntaisella kadulla vihreän aallon järjestäminen ei todennäköisesti onnistu. Joukkoliikenne-etuuksilla tilannetta voidaan toki parantaa jalankulkijoiden kustannuksella, mutta ainakaan nykyisellä Helmillä kovin hyviä etuuksia ei ole tarjottavissa.