Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ihan vain siksi, kun tällainen spekulointi on hauskaa viihdettä...En myöskään usko, että Valmetilla olisi ollut ongelmaa toimittaa Nr - vaunuja Turkuun samanaikaisesti Helsingin sarjojen kanssa, tuotantoa olisi varmaankin vain skaalattu.
Itse en oikein usko, että Turussa olisi kuvitellussa tilanteessa päädytty ostamaan SEV-maiden standardivaunuja. Vaikka elettiin vahvaa suomettumisen aikaa ja sähköveturit oli pakko ostaa Neuvostoliitosta, Helsingissä oli kuitenkin onnistuttu torppaamaan neuvostoliittolaisten metrojunien hankinta. Helsingin raitiovaunuhankinta tehtiin ajan tavan mukaan avoimessa protektionismin ja oman maan teollisuuden suosimisen hengessä. Olisi ollut vaikea kuvitella, että Turussa olisi lähdetty lähinnä ideologiselle tielle ostamaan teknisesti heikompilaatuisia vaunuja, vaikka niitä olisikin saanut puoli-ilmaiseksi. Lisäksi voisi kuvitella, että aivan samoin kuin Helsingissä metrojunakaupan kanssa, myös Turussa Valmet olisi saanut sovituksi poliittisten ja elinkeinoelämän vaikuttajien kanssa kaupat edukseen riippumatta siitä, mitä vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla.
Toinen mielenkiintoinen spekuloinnin aihe on minusta se, olisiko käytettyjen vaunujen hankinta ylipäätään ollut kiinnostava asia. Nimenomaan poliittisista ja arvovaltasyistä. Suomessa ei ollut koskaan oltu niin köyhiä, että olisi pitänyt hankkia käytettyjä raitiovaunuja. Tätä asiaa ei muuta se, että Helsinki harkitsi tai yritti ostaa Düwageja Kööpenhaminasta. Sillä Helsingin raitiovaunuhankinnassa oli kyse aivan eri tilanteesta. Raitiotiet oli jo tuomittu Helsingissä metron hyväksi, ja oli sopivaa ellei peräti jopa parempi hankkia vanhoja kuin uusia vaunuja vahvistamaan raitioliikenteen vanhanaikaisuutta ja lopettamisen tarvetta.
Tietenkin yksi kiintoisa spekuloinnin aihe voisi olla siinä, olisivatko Köpiksen Düwagit voineet päätyä Suomeen, jos niitä olisikin ollut hankkimassa kaksi kaupunkia. Silloin sadan vaunun ostaminen olisi ehkä ollutkin relevantti vaihtoehto. Ja toteutuessaan hankinta olisi jopa voinut potkaista Turun raitiotiet nopeaan laajennukseen, koska edullisesti olisi tullut hankituksi vaunuja yli varsinaisen tarpeen. Niinpä olisi ollut mielekästä suunnitella sopivaa verkon laajennusta, jotta vaunut olisi saatu käyttöön ja kallista heikomman palvelun bussiliikennettä vähennetyksi.
Antero