- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Se viipyyminen alkoi jo siitä kun 10-20 vuotta suunniteltiin esikaupunkiratoja kevyemmällä pohjalla kuin raskasmetroa, mutta niistä ei tullut mitään. Martinlaakson radan ja metron rakentaminen alkoi saman aikaan. Metron maanpäälliset osuudet saatiin myös valmiiksi samoihin aikoihin kuin Martinlaakson rata tai ei kovin paljon myöhemmin. Helsinki olisi voinut, jos halunnut vaika aloitta rajoitetun metroliikenteen Hakaniemestä Itäkeskukseen jo 1970-luvun lopulla mutta ei viitsinyt koska ei halunnut esitellä keskeneräistä metroa.Asiat kylläkin menivät niin päin, että raskasmetrosuunnitelmat viivästyttivät tai pikemminkin estivät raideliikenteen ulottamisen esikaupunkeihin. Eli syy ja seuraus olivat toisin päin. Pikaraitioteitä suunniteltiin 1950-luvulla kunnes esitettiin metroidea. 1970-luvulla rakennettiin raideliikennettä pohjoiseen Martinlaaksoon ja vasta 1980-luvulla alkoi metroliikenne itään. Siis ensin raideliikenne vaihtui raskasmetroksi ja sitten se alkoi viipyä.
Ei Tapiolaa olisi tarvinnut liittä Helsinkiin siksi, että sinne olisi rakennettu esikaupunkiraitiotie. Ei ole liitetty rantaradan varsiakaan Helsinkiin, vaikka sinne pääsee junalla.
Rantaratahan on valtion ja Espoo jätti lähes kokonan sen varren hyödyntämättä aluksi. Merkittävistä lähiöistä vain Espoon keskus ja Suvela rakennettiin radan varrelle. Kaikki "paremmat" lähiöt rakennettiin mahdollisimman kauas radan varresta kuin mahdollista. Espoo jopa suunnitteli jo ennen Helsingin metropäätöstä Kivenlahteen asukasmäärältään Porvoon kokoista "Pohjolan Budapestiä" mutta ilman raideliikennettä.
Tapiolaan oli tehty Helsingin vaatimuksesta varaus jo aikaisessa vaiheessa tavallisesta raitiotiestä Munkkiniemestä mutta varausta ei otettu koskaan käytöön. Kråkströmin esimetro-suunnitelmassa 1950-luvun alussa rata olisi tullut länsiväylää pitkin ja Otsolahden länsipuolelta Tapiolan keskustaan, ja se säilyi sellaisenaan Castréninkin kartoissa. Kun noista ei tullut mitään, ja oli vahvistunut jo 1960-luvun alussa että Tapiolaa ei liitetä Helsinkiin, vedettiin henkselit noiden suunnitelmien yli. Metrosta oltiin aluksi innostuneita 1960-luvun lopussa mutta kun hinta ja tehorakentamisvatimukset selvisivät niin ei tullut mitään. Myös ilmaratoja ja raidetakseja hahmoteltin ja joitain konsulttiselvityksiäkin tilattiin niistä.
Joka tapauksessa olen yhä sitä mieltä että jos Helsinki olisi aikaisemmassa vaiheessa ennen autoistumisen lopullista läpimurtoa 1960-luvulla satsannut painokkaammin esikaupunkiraideliikenteeseen niin verkko olisi ollut laajempi. Eka tyriminen oli Ruskeasuon runkolinjan epäonnistuminen ja luonnollisen itä-länsisuunnan tasapuolinen kehittäminen kaatui sihen että Espoon itäosia ei liitetty alkuperäisten suunnitelmien mukaan Helsinkiin. Vrt esim Oslo jonka pinta-alaa laajennettiin 2. maailmansodan jälkeen kaikkiin ilmansuuntiin niin ettei muodostunut hallinnollisia esteitä rakentaa ensiksi esimetrotyyppisiä esikaupukiratoja uusin asuinalueisiin ja myöhemmin päivitää ne metro-standadin mukaisiksi.
Jälkiviisaana voin vielä sanoa että kun olen lukenut jostain opuksesta että Espoo jätettiin kokonaisuudessa liittämättä Helsinkiin 1946 ja myöhemmissäkin vaiheissa, että se olis johtunut kielipolitiikasta ja pohjosimaisten suhteiden vaalimisen vuoksi , niin vaikea uskoa ihan suoraan.
Espoon itäosista Leppävaara oli suomenkielisten asuttamaa ja Tapiola-Otaniemi-Westend lähes asumatonta ennen sotia, ja alueen suurin maanomistja vain kyttäsi tilaisuutta myydä maitaan rakentajille. Se varsinainen kieliraja kulki linjaa pohjois-Espoo-Kauniainen-Matinkylä. Espoosta olisi ihan hyvin voinut irroittaa itäosat Helsinkiin 1946 jonne olisi rakennettu esikaupunkeja alkuperäisten suunnitelmien mukaan, raideliikenteen kanssa. Länsi -Espoo olisi taas voinut kehittyä ruotsinkielisen väestön keskukseksi, keskuspaikkanaan nykyinen Kauniainen joka olisi luultavasti liitetty takaisin Espooseen. Kahtia jaettu ja vain kahden ksekuksen Espoo olisi ollut palvelujen ja infran järjesstämisen kannalta parempi kompromisi kuin reikäleipä-Espoo 5-6 keskuksineen.
t. Rainer