Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Mutta matka-ajat esim. Meilahteen menevät toisin päin. Töölön kautta kulkeva Espoon metro oli ja on edelleenkin juuri siitä syystä parempi kuin Lauttasaaren kautta. Tällä hetkellä on tietenkin vinoutuma siten, että joukkoliikenne kohdistuu Kamppiin, koska vain sinne on kunnollinen yhteys. Autoliikenne ei kohdistu Kamppiin, koska autolla pääsee kaikkialle muualle, mihin taas joukkoliikenteellä ei pääse. Ja mistä saa parhaiten autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi? Ei ainakaan sieltä, missä joukkoliikenteen käyttöosuus jo nyt on suurin. Tätä eivät metrofanaatikot vaan ymmärrä, ja maanomistajille ja rakennusliikkeille tämä taas on yhdentekevää, koska tarkoitus on rakentaminen, ei toimivan liikennejärjestelmän luominen.Silloin kun itse asuin Tapiolassa 1965-74 niin bussilla Töölön kautta kiertäen matka Louhentien päätepysäkiltä Helsingin bussiasemalle kesti melkein tunnin. Lauttasaren kautta kesti reilut puoli tuntia.
Esimerkillesi voin tunnistaa esikuvaksi myös saksalaisen Stadtbahn-ideologian, joka toteutui monissa Saksan kaupungeissa. Ja todenäköisesti, jos noin olisi täällä menetelty eikä sorruttu suuruudenhulluuteen ja Valmetin visioihin, olisi kehityskin kulkenut kuten Saksassa. Eli olisi noin 10 vuoden kuluessa oivallettu, että täysmetropäivitys ei olekaan järkevä, vaan pysytään ilmajohtovirrotteisessa ja katukelpoisessa kalustossa ja keskustan ulkopuolella ollaan maanpinnassa....mutta jos nyt kuvaillaan "kouluesimerkki" miten sellainen olisi pitänyt oikeaoppisena toteuttaa jos ajanjakso olis ollut 1950-60-luku alkupuoli niin olisi edetty näin. Mallii on siitä miten Tukholman metron vihreä linja rakennettiin:
Tosin olisi voinut olla mahdollista, että olisi menty kuitenkin Stuttgartin tapaan. Eli ryhdytty rakentamaan leveää raidetta ja siihen liittyen korkeaa laituria, kuten itsekin esitit. Mutta siinäkin olisi otettu sama järki käteen siinä, että kalusto pysyy katukelpoisena ja keskustan ulkopuolella pysytään katuympäristössä korkeasta laiturista huolimatta. Stuttgartista poiketen meillä olisi todennäköisesti silti päädytty Essenin ratkaisuun, eli kahden raideleveyden järjestelmään pysyvästi. Tämä olisi johtunut siitä, että kantakaupungin katuraitiotieverkolle ei ole mahdollista ympätä korkealattiavaunuja.
Tämä minun kuvaamani esimerkki on tietenkin vain yksi mahdolline ratkaisu. Tieytysti varsinaissten metrojunien hankinnasta olisi voitu luopua ja odottaa mahdollisiman tehokkaiden ja mukavien matalalattiaraitiovaunujen keksimistä joskus 1990-luvulla jne. Joka tapauksessa kaikki olis olut valmista huomattavasti aikaisemmin kuin nyt.
Paitsi, että meillä olisi tämän kehityksen tuloksena nyt kaikkialta hyvin raideliikenteellä palveltu kantakaupunki, meillä olisi myös kehämäiset vahvat joukkoliikenneyhteydet ja todennäköisesti myös erittäin hyvin menestyvä kävelykeskusta. Keskustan liike-elämä olisi jo aikaisessa vaiheessa ymmärtänyt menestyksensä salaisuuden, busseja varten ei keskustassa pääkatuja tarvittaisi ja autoilla ei siten olisi asiaa kaupungin ytimeen. Kantakaupungin katutilan kehitys olisi voinut edetä siihen tapaan kuin Kööpenhaminassa, jossa katuja otettiin hiljalleen takaisin autoilta jalankulkuun ja pyöräilyyn.
Mutta ei. 1955 haluttiin tehdä tilaa autoille ja siihen tarvittiin ”metroväyliä”, uusia joukkoliikenteen väyliä, jotka eivät vie tilaa autoilta kuten raitiovaunut ja bussit. Ja tässä ollaan.
Nokian pääkonttorilla todellakin blokattiin Länsiväylän pohjoisrantaa kulkevan HKL-metron reitti. Mutta jos nyt ajatellaan sitä, että oltiin valmiit raiskaamaan pyhä metrostandardi lyhentämällä asemia, olisi voitu pikemmin lyhetää vaunuja niin, että ne taipuisivat samaan kaarresäteeseen Länsiväylän ja Kehä 1:n rampin kanssa. Onhan sinne RaideYVA:n yhteydessä se ”pintametroratakin” piirretty. Jos siis vain olisi ollut halua johonkin järjen käyttöön, mutta kun...Aina 1970-80-lluvun taitteeseen asti joko Keilaniemen kautta Otsolahden itäpuolta tai suoraan Otsolahden länsipuolta olisi voitu rakentaa pintametro mutta sitten alkoi vanha varaus täyttyä pilvenpiirtäjisllä sun muilla rakennelmilla ja Tapiolan keskusta täyttyi kanssa.
Antero