Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Allegron suosio kasvaa, mikähän on per vuoro matkustajamäärä, pitäisikö pikkuhiljaa tilaamaan lisää Sm6:tta, ajella tuplana(muistaakseni tätäkin on kokeiltu) tai lisää vuoroja
 
Allegron suosio kasvaa, mikähän on per vuoro matkustajamäärä, pitäisikö pikkuhiljaa tilaamaan lisää Sm6:tta, ajella tuplana(muistaakseni tätäkin on kokeiltu) tai lisää vuoroja
Todella harvoin on kyllä ajettu tuplarungoilla. Voisi heittää valistuneen arvauksen, että noin 10 lähtöä koko vuoden aikana. Nykyisten neljän rungon käytön tehostamisella kuvittelisi pärjäävän vielä.
 
Lieneeköhän vuodenvaihteen tilausjunista vielä mitään hajua? Veikkaisin, että niitä tulee tänne Rovaniemelle vain muutamana kertana.

Onkohan pääteasemista vielä tietoa? Ehkä Petrozavodsk-Joensuu-juna voisi olla mahdollinen, ehkäpä Moskova-K-järvi myös. Kolariin ei ehkä tule nyt mitään, sillä se ei ollut kovin kannattavaa muutama vuosi sitten.
 
Hesarissa oli tämmöinen STT:n uutinen:

http://www.hs.fi/talous/Finnair+ja+VR+yhteistyöhön+Pietarin-reitillä/a1411696249022

Finnair ja VR yhteistyöhön Pietarin-reitillä

Finnair ja VR aloittavat yhteistyön, jolla Finnairin kansainvälisten lentojen matkustajat voivat yhdistää lentomatkaan Helsingin ja Pietarin välisen Allegro-junamatkan. Yhdistelmälipulla matkustaville on tarjolla päivittäin kaksi junayhteyttä kumpaankin suuntaan.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi tiedotteessa, että tällaista kahden matkustustavan yhdistelmää voisi jatkossa soveltaa laajemminkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa välimatkat ovat pitkiä.

Yhtiöiden mukaan vaihtoyhteys nopeutuu entisestään, kun Tikkurilan rautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman yhdistävä Kehärata valmistuu ensi vuoden puolivälissä.
 
Seuraavaksi vaihdeyhteydet Kehäradalle pohjoisesta ja lännestä ja Turku-Seutula-Tampere-juna kehiin?

Syön halvan kebabin jos VR ryhtyy tuommoiseen.

Finnair tässä kai pyrkii hyötymään siitä, että Pulkovon kentän tarjonta on kaupungin kokoon nähden käsittääkseni alikehittynyttä. Sitäkin kai ollaan kohentamassa kovasti (plusmiinus pakotteet ja muut).
 
Nyt pitäisi uudelleenrakentaa rata Alakurtista Kemijärvelle suuren matkustajapotentiaalin takia ja mahdollisuuden käyttää Jäämeren satamia. Muillekin rajan ylittäville radoille matkustajaliikennettä ja 3vrk viisumivapauksia.
 
Palasin viikonlopun pikareissulta Moskovasta (pe-illan junalla sinne, la-iltana takaisin) ja huomasin, että tämä on viimeinen viikonloppu vähään aikaan, kun tälläisen pyrähdyksen voi tehdä ilman vapaapäiviä, koska Tolstoi ei kulje lauantaisin syys-, loka- eikä marraskuussa kummastakaan päästä. Tietääkö kukaan mistä tämä johtuu? Onko Suomen ja Venäjän matkustuksessa laskukausi ja lauantai hiljaisin päivä? Vai liekö Venäjällä jotain ratatöitä yms., että ei haluta junia raiteille sunnuntaisin? Näköjään alkuvuodesta ollut myös muutama vastaava lauantai, jolloin Tolstoin vuorot oli peruttu.
 
Ylen sivuilla onkin juttu Pietarin ja Imatran välisen junaliikenteen mahdollisesta aloittamisesta 2025 tai mahdollisesti jopa aiemmin. Mielenkiintoista luettavaa.

– Uuden yhteyden yleissuunnittelu on jo käynnissä Suomen puolella ja valmistuu vuoden loppuun mennessä, sanoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.
 
Takaisin
Ylös