Töölön metro

Nythän tilanne on se, että kun kerran ollaan kaivamassa, niin on erittäin fiksua tehdä nämä tällaiset varaukset samalla kun kerran monttu on auki.
Kaupungin tiedotteessa lukee ”varaus metroasemalle”. Selitys on, että noin 2008 selvitettiin KSV:ssä, kumpi on parempi linjaus mahdolliselle metrolle Pasilassa, syvällä vai vielä syvemmällä. Tämä haluttiin selvittää Keski-Pasilan kaavoituksen tarpeisiin. Hyvässa asemakaavassa nimittäin jätetään tilaa tulevaisuudelle. Tosin viime aikoina seudulla on tulevaisuuden tiloja huomioitu vain maan alla, ei maan pinnalla.

Tulos oli, että vielä syvemmällä on huonoin vaihtoehto, mikä tarkoittaa sitä, että tilaa pitää jättää rakennusmassan sisään. Virasto ehdotti ja kaavoitukseen otettiin ehdoksi, että tehdään parkkihalli, joka voidaan käyttää metroasemaksi, jos metro joskus tehdään. Jos Penttilä nyt puhuu urheiluhallista, niin kuulostaa ainakin paremmalta kuin parkkihalli.

Tässä tapauksessa varattu tila ei ole pelkkää hukkatilaa. Mutta esim. keskustakirjaston alle tehtävä pätkä keskustatunnelia on. Tällainen tilavaraus kuitenkin lienee jo nyt kirjaston tontin vieressä olevan vihertävän rakennuksen alla. Onko se nyt parkkiluolana?

Näiden tilojen tekeminen varoiksi voi tuntua järkevältä, mutta ei silti välttämättä sitä ole. Jos se, mitä varten tiloja ja onkaloita tehdään, viipyy parikin vuosikymmentä, työn ja rahan tuhlaaminen on ollut turhaa. Kokemuksen mukaan käy niin, että vuosikymmenten päästä vanha varattu tila ei kuitenkaan kelpaa enää. Toisaalta olisi ollut fiksumpaa panna työ ja rahat johonkin, josta olisi ollut hyötyä menneiden vuosikymmenten aikana, koska se hyöty olisi ollut suurempi kuin mahdollinen lisäkustannus siitä, ettei tilavarausta tehty kymmeniä vuosia aikaisemmin. Taloustieteessä tämä ilmaistaan siten, että korkokulut käyvät suuremmiksi kuin hyöty siitä, että joskus käytettiin rahaa tulevaisuuden hyväksi.

Jos tätä vielä hieman selkeyttää, niin tämä tarkoittaa sitä, että ei kannata varautua rahaa käyttämällä asioihin, jotka ovat kauempana kuin muutaman vuoden päässä. Varautumista kannattaa tehdä vain siten, että se ei maksa mitään.

Joka tätä empii, miettiköön vaikka näitä metroasemahaamuja. Ei niistä ole ollut mitään hyötyä nyt noin 30 vuoteen, eikä niistä koskaan tule mitään hyötyä olemaankaan. Voisi siis ottaa omista kokemuksista opiksi.

Antero
 
Kaupungin tiedotteessa lukee ”varaus metroasemalle”.
Helsingin Sanomien jutussa lukee edelleen, palautteista huolimatta, että "Tulevaan keskukseen rakennetaan uusi Pasilan asema, metroasema ja joukkoliikenneterminaali." Uutista ei ole oikaistu, eli Hesari on tehnyt tietoisen valinnan vääristellä faktoja.

Tosiasiassa tästä louhittavasta tilasta tulisi "metroasema" vasta sitten, kun se varusteltaisiin laiturein, laittein ja raitein. Reaalielämässä raiteita kulkevat metrojunatkin katsotaan yleensä kuuluvan oikean metroaseman minimipalvelutasoon.
 

Kaupunkisuunnitteluviraston toimintasuunnitelma vuosille 2014-16
listaa 12 joukkoliikenneprojektia kartalla sivulla 28. Toimistasuunnitelma vaikuttaa enemmän pp-esitykseltä kuin varsinaiselta suunnitelmalta, joten kartta on otsikoitu vain "Liikenne: joukkoliikenne" eli muuta tietoa projekteista ei ole kartan yhteydessä. Töölön metron kannalta relevantti kohta on numero 7:

Liikenne: joukkoliikenne
1. Länsimetro
2. Jokeri 0 runkobussilinja
3. Hernesaaren raitiotiet
4. Pisara-rata
5.Töölöntorin-Mannerheimintien raitiotie
6. Jokeri 2
7. Pasila – Länsiterminaali ratatunneli
8. Raide-Jokeri
9. Laajasalon raitiotieyhteys
10. Östersundomin raideyhteys
11. Raitiolinjan 9 jatke Ilmalaan
12. Tuusulanväylän ja Yhdyskunnantien
vaihtopysäkit

Listauksen sanamuodot aiheuttavat epävarmuutta hallintoalamaisessa: suunnitellaanko nyt muutaman radan, raitiotien ja yhteyden ohessa tosiaan ratatunnelia Pasilan ja Länsiterminaalin välille? Tarkastelemalla pp-esityksen karttaa (ei selityksiä käytetyille merkinnöille), vaikuttaisi tunneli seurailevan huomattavalla tarkkuudella Kampista pohjoiseen Töölön metrolle piirreltyjä linjauksia, vaikka koilliseen suunnistetaankin Kustaa Vaasan tien kautta. Kampista etelään tilanne vaikuttaa vielä hämmästyttävämmältä, kun linjaus kulkisi Fredrikinkadun suuntaisesti Tehtaanpuistoon, josta tunneli haarautuisi Länsisatamaan ja jonnekin Neitsytpolun tienoille. Huippuna voisi pitää maanpäällistä (?) osuutta Fredalla suunnilleen Bulevardin ja Viiskulman välillä, samoin Ullanlinnassa vaikuttaisi olevan jotakin maanpäällistä, joka ehkä liittyy ratatunneliin.

Mikä tämä on? Onko metrosuunnitelmia Töölön osalta päivitetty vai olenko tulkinnut jotakin väärin?
 
Kampista etelään tilanne vaikuttaa vielä hämmästyttävämmältä, kun linjaus kulkisi Fredrikinkadun suuntaisesti Tehtaanpuistoon, josta tunneli haarautuisi Länsisatamaan ja jonnekin Neitsytpolun tienoille. Huippuna voisi pitää maanpäällistä (?) osuutta Fredalla suunnilleen Bulevardin ja Viiskulman välillä, samoin Ullanlinnassa vaikuttaisi olevan jotakin maanpäällistä, joka ehkä liittyy ratatunneliin.

Mikä tämä on? Onko metrosuunnitelmia Töölön osalta päivitetty vai olenko tulkinnut jotakin väärin?
Minä tulkitsen karttaa siten, että:

- Tehtaanpuiston kohdalla pisteviivat ovat päällekkäin ja siksi viiva näyttää yhtenäiseltä
- Haara Länsisatamaan on vaihtoehtoinen päätepiste Töölön metrolle (Laajasalon sijaan)
- Ullanlinnan maanpäällinen on ainoastaan vihreän pisteviivan nuolenpäätä kuvaava venkura, suunta kenties Laajasaloon

Ksv_2013-12-10_Kslk_34_El.jpg
 
Takaisin
Ylös