Tasonvaihto tehdään kummassakin päässä.Tasonvaihtoon metrosta maan päälle ei mene 5 miuuttia vaan n 2 minuuttia.
Harvemmin, mutta tämä menee jo kävely-ympäristön suunnittelun puolella. Jos joka kadunylitykseen menee kaksi minuuttia niin se on ihan sama minkälaista joukkoliikennettä meillä on kun niitä katuja on matkalla asemalta tai pysäkiltä useampi.Pintajoukkoliikenteessä kadunylitykseen liikennevaloissa voi mennä saman verran.
Ja sitten taas toisaalta kun esimerkiksi Rautatientorilla valitsee näin niin joutuu usein kiertämään sinne minne on menossa pintatasossa.Metrossa lippuhalli on yleensä kadun alla joten voi valita sen uloskäynnin joka on sillä puolellla katua jonne on menossa niin ei tarviste odotella valoissa.
Ymmärsin että puhut jostain tyyliin Iso Pisara, mutta tuossa tapauksessa joo.Maanlaiainen pikaraitiotie olisi metromaine vain Töölöntullin eteläpuolella, sen pohjosipuolella suurimmalti osin maanpäällinen, joten tasonvaithtoihin ei menisi matkustajalta lähiöiden päässä yhtään enemmän kuin jos matkustaisi koko matkan maanpäällisellä linjalla .
Laskin ne kävelyajat pysäkkivälin neljäsosalla nimenomaan tuon takia, mutta mitäs jos matkustaja on menossa vaikkapa Stockmannille ostoksille tai Postitaloon töihin?Lähiöstä keskustaan menevällä olisi vain yksi tasonvaihto keskustassa, ja jos asema jolla jäisi pois olisi jossain Foorumin kohdalla niin matkustaja olisi yhden 1-2 minuutin liukuporrasmatkan jälkeen samalla tasolla kuin missä myymälät ovat. Eli aikavoitto maanpäälliseen raitiovaunuun tai bussiin nähden 10 km matkalla n 10 minuuttia.
Joo, mutta kovin tapauskohtaista. Jos nyt miettii vaikkapa sitten pikaratikkaa pinnassa niin kai sille voisi samalla tehdä riittävän pitkät pysäkit.Maanalainen ratkaisu mahdollistaa liikenteen kasvun, ainakin jos sitä ei ole alusta alkaen mitoistettu liian heppoiseksi ja sitä harvemmin tehdään . Maanpäällisessä ratkaisussa kun kasvun rajat on saavutettu on seuraus liikenteen tukkeutuminen.
Siinä ideassa että Töölön metro tehtäisiin pikaratikkana on puolensa, enkä suoraan sanoen tiedä mitä mieltä siitä loppujen lopuksi olen. Minusta vaan ideaali jos sen suinkin saisi tehtyä olisi että se ajaisi Töölön Pisara-aseman ja Kampin metroaseman (se alempi) kautta, mutta nousisi sitten pintaan ja jatkaisi ihan tiheään pysähdellen keskustassa. Tässä olisi se hyvä puoli että junasta tai metrosta voisi vaihtaa hyvin helposti ratikkaan jolla pääsee sitten lähes oven eteen. Leikitään vaikka että sen Kalevankadun sisäänajorampin saisi muutettua ratikan rampiksi (korvaava sisäänajo johonkin muualle) ja seiska, kymppi ja kolmonen ajaisivat tuota kautta, olisihan tuo nyt mukavaa raideliikennettä, esimerkiksi Aleksille pääsisi Espoon metrosta niin että vaihtaa ratikkaan Kampissa ihan vaan kulkemalla yhdet liukuportaat alas.
Se mistä olen varma on että ihmisten mukaavuudenhalua ei voi yliarvioida, kävelyyn kuluvan ajan voi aikavertailun vuoksi kertoa ihan huoletta kahdella tai kolmella. Katsoo nyt vaikka kuinka kauan paikkaa ollaan valmiita marketin pihalla etsimään että pääsisi mahdollisimman lähelle ovea, ja tuossa puhutaan kymmenistä metreistä. Laituri sisätiloissa tosin kompensoi ja samoin se että jatkuva liike tuntuu nopeammalta. Samasta syystä minusta se että joukkoliikenne syrjäyttää lyhyitä kävelymatkoja ei ole mikään ongelma, jos ihmiset eivät halua kävellä niin he ajavat autolla jos ei joukkoliikenne palvele.