Töölön metro

Vs: Viikin metro pikaraitiotieksi Jakomäen kautta Östersundomiin?

Entäs pikaratikka Kalasatama (M) - Jakomäki - Östersundom? Se luultavasti kannattaisi, ei noin usealla pysähdyksellä ehkä nopeampi mutta palvelevampi.

Ohi aiheesta, mutta Kutosen päättäriltä ei valitettavasti voi jatkaa pohjoiseen tuolla tavalla. Arabianrannan päähän on rakennettu talo, joka tehokkaasti estä sen. kävely-yhteys Vanhankaupunginrantaan menee matalasta porttikongista, josta ei ratikkaa saa menemään. Tämä on hiukan valitettavaa, kun tuosta olisi paras reitti jatka kutosta Vantaanjoen yli Vanhankaupunginkoskelle ja VIikin suuntaan.

Google streetviewstä näkee asian hyvin.
 
Vs: Viikin metro pikaraitiotieksi Jakomäen kautta Östersundomiin?

Ohi aiheesta, mutta Kutosen päättäriltä ei valitettavasti voi jatkaa pohjoiseen tuolla tavalla. Arabianrannan päähän on rakennettu talo, joka tehokkaasti estä sen. kävely-yhteys Vanhankaupunginrantaan menee matalasta porttikongista, josta ei ratikkaa saa menemään. Tämä on hiukan valitettavaa, kun tuosta olisi paras reitti jatka kutosta Vantaanjoen yli Vanhankaupunginkoskelle ja VIikin suuntaan.

Google streetviewstä näkee asian hyvin.
Kas kummaa, niinpä onkin! Reittini perustui liialti viime muistikuvaani, nyt reittiä on korjattu kiertämään tuo tönö, lisää matkaa raitiovaunulle ei tullut lähes nimeksikään.
 
Mihinköhän tuo väittämä perustuu? Ei faktaan ainakaan. Ettei vaan olisi niin että mielipiteessä heijastuu vahvasti kirjoittajan omat kulkuvälinevalinnat.
Omat valinnat: liityntäbussi ja metro, usein 18 minuutin kävely. Ei muuten ole mitään, mistä valita. Ja sekalaisin aikatauluin toimiva runsaasti vaihtoja vaativa seudun joukkoliikennejärjestelmä. Kyllä, tämä kokemus vaikuttaa, erityisesti siksi, että on kokemusta myös oikeasti hyvin toimivista joukkoliikennejärjestelmistä.

Antero
 
Vs: Seitsemän kaupungin suunnitelma

Helsingin Kokoomus ja Vasemmistoliitto ovat kaupunginvaltuustossa painopistettäneet toisen metrolinja, "Töölön metron", rakentamistarvetta. Onkin hyvä nähdä näinkin poliittisten laitojen halu kehittää kantakaupungin, Helsingin ja seudun nopeaa ja esteetöntä raideliikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eroon autounneleista?! Meilahden metroaseman tienoilla oleva Tukholmankadun liikennetunneli -varaus tulisi saada poistettua kaavoista. Lisäksi se voi olla este Meilahden metroaseman haaroittamiselle Läntiseen Helsinkiin.

Ja vaikka tässä nyt kirjoitetaan metrosta, tarkoitan myös kevytmetropikaraitiota.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingin Sanomat on päättänyt, että Pasilaan rakennetaan metroasema. Toimittaja Marja Salmelan uutista seurannee juttusarja, jossa kerrotaan tarkemmin tämän täysin varman metrohankkeen toteuttamisesta, josta ei ole tosin mitään demokraattisesti tehtyjä päätöksiä. Mutta ei hätää, sillä kansalaisilla lienee aikanaan mahdollisuus sanoa mielipiteensä metroaseman kivoista havainnekuvista. Metrolinjan rakentaminen on kuitenkin jo päätetty, amen.

http://www.hs.fi/kaupunki/Keski-Pas...015++tältä+uusi+keskus+näyttää/a1378172237857
 
Helsingin Sanomat on päättänyt, että Pasilaan rakennetaan metroasema.

Ei sitä HS ole päättänyt, vaan kaupunki. Sinne tosiaan tehdään se metroaseman tila, jota käytetään ennen metron tuloa parkkihallina. Toimittaja on tämän nyt vain kirjoittanut metroasemaksi. Ja sitä metroa sitten saadaankin odottaa kauan. Näitähän nyt on tehty Helsingissä ennenkin, joten ei asiassa ole mitään uutta eikä millään tavoin indikoi, että On Päätetty on sopinut toisen metrolinjan rakentamisesta.
 
HS:n uutinen on hauska. Siellä sanotaan, että kaupunki ja valtio valitsivat YIT:n tiistaiaamuna. Mutta sitten kuitenkin myönnetään, että sellaiset pikkuseikat kuin kaupunginvaltuuston, eduskunnan ja Senaattikiinteistöjen päätökset vielä uupuvat. No, pikkuseikkoja ne toki virkamiesvaltaisessa kumileimasinyhteiskunnassamme ovatkin.

Minä panen yhä vähemmän arvoa HS:n uutisoinnille. Mikähän sen status mahtaa noin yleisemmin olla? Vielä Länsimetrosta päätettäessä sillä oli aika iso valta, mutta se on kyllä sulanut kuin Maununnevan lumenkaatopaikan vuori viime vuosien aikana. Ottaako kukaan tuota Pasilan metroasemaa tosissaan?

Panitteko muuten merkille, ettei ysiratikasta puhuttu mitään? Saapa nähdä saako sitä nähdä.

Sinne tosiaan tehdään se metroaseman tila, jota käytetään ennen metron tuloa parkkihallina.

Joo, tästä tosiaan on olemassa päätös. Ainakin muistelen, että ks-lautakunta päätti jossain vaiheessa näin.

...että On Päätetty on sopinut toisen metrolinjan rakentamisesta.

Eivät On Päätetty ja On Sovittukaan sentään ihan dorkia ole. Valtio tuskin enää lähtee näitä metronysiä makselemaan, ja automaattitouhuilun jatkuessa laajennusten hintalaputkin ovat paisuneet niin absurdeiksi, ettei näistä nyt vaan voi enää edes unelmoida. Vähänpä taisivat automaattifoliohatut ymmärtää, että heidän leikkikalunsa käytännössä sanelee sen, ettei metro enää koskaan laajene. Kivenlahti voi olla poikkeus, riippuu siitä, mitä ystävämme Espoosta ovat oikeudenkäyntien välissä ehtineet sidosryhmiensä kanssa saunanlauteilla sopia.
 
Ei sitä HS ole päättänyt, vaan kaupunki. Sinne tosiaan tehdään se metroaseman tila, jota käytetään ennen metron tuloa parkkihallina. Toimittaja on tämän nyt vain kirjoittanut metroasemaksi. Ja sitä metroa sitten saadaankin odottaa kauan. Näitähän nyt on tehty Helsingissä ennenkin, joten ei asiassa ole mitään uutta eikä millään tavoin indikoi, että On Päätetty on sopinut toisen metrolinjan rakentamisesta.

No mutta rakennettiinhan Munkkivuoreenkin metroasema, ellen aivan väärin muista, niin ensimmäinen sellainen.
 
No mutta rakennettiinhan Munkkivuoreenkin metroasema, ellen aivan väärin muista, niin ensimmäinen sellainen.

No muun muassa siihenhän juuri viittasin, kun sanoin ettei ole ainutkertaista. Mutta samalla tavoin kuin Pasilassa, ei Munkkivuoressakaan rakennettu metroasemaa valmiiksi vaan vain sen tila.
 
No mutta rakennettiinhan Munkkivuoreenkin metroasema, ellen aivan väärin muista, niin ensimmäinen sellainen.

No ei sitä voi edes tilaksi kutsua. Pieni tunnelin pätkä mikä on louhosta täynnä. Toki ostarista on rakeenettavissa kulku sinne. Yhtä kalliiksi tulee rakentaa täysin uusi asema.
 
Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä sanoi Yle Helsingin haastattelussa, että Pasilaan tulee siis varaus metroasemalle ja se toimii kuntokeskuksena siihen saakka, kun tilaa tarvitaan mahdollisesti metroasemana. Tämä ajankohta on Hannu Penttilän mukaan vuoden 2040-jälkeen ja hän totesikin, että useimmat meistä tulevat tuntemaan tilan juurikin liikuntakeskuksena.
 
Munkkivuoren metroas... eikun ostarin kellari, Rautatietorin metroas... ei kun asematunnelin squashhalli, Kampin toinen metroas... ei kun metroaseman alla oleva tarpeeton tunnelinpätkä, Pasilan metroas... ei kun parkkihalli tai urheilukeskus tai mikä sitten tuleekaan olemaan. Saa nähdä, mitä Espooseenkin vielä keksitään, jos omilla olemattomilla rahoilla ruvetaan poraamaan lisää miljoonia kallioon. Tähän asti näille kerhon veitikoille on vielä rahaa tungettu taskuihin, mutta voipi tulla stoppi joskus.
 
Munkkivuoren metroas... eikun ostarin kellari, Rautatietorin metroas... ei kun asematunnelin squashhalli, Kampin toinen metroas... ei kun metroaseman alla oleva tarpeeton tunnelinpätkä, Pasilan metroas... ei kun parkkihalli tai urheilukeskus tai mikä sitten tuleekaan olemaan. Saa nähdä, mitä Espooseenkin vielä keksitään, jos omilla olemattomilla rahoilla ruvetaan poraamaan lisää miljoonia kallioon. Tähän asti näille kerhon veitikoille on vielä rahaa tungettu taskuihin, mutta voipi tulla stoppi joskus.

Nythän tilanne on se, että kun kerran ollaan kaivamassa, niin on erittäin fiksua tehdä nämä tällaiset varaukset samalla kun kerran monttu on auki. Jos saadaan jälkikäteen sen kuningasidea, että nyt tarvitaan vetää Pasilan aseman alle metrorata, niin se vasta kallista on. Lisäksi saattaa aiheuttaa sen, että se pitää porata erittäin syvälle ja sekään ei ole hyvä asia. Ilman muuta on viisasta tehdä ennakointeja, vaikkei se metron laajentaminen mitenkään ajankohtainen olisi juuri nyt.

Itse olen tuon, olisiko sen nyt pohjoinen linjaus, kannalla paljon enemmän kuin tuon älyttömän Pisara-radan. Lisäksi kun ainakaan tällä kertaa ei tarvitsisi kuunnella espoolaispoliitikkoja, voisi tehdä riittävän pitkät asemalaiturit riittävän pitkille junille. Eli minä veisin tuon metrolinjauksen lentoasemalle asti.
 
Takaisin
Ylös