- Liittynyt
- 25 Lokakuu 2007
- Viestit
- 92
Jos on poikkeustiedottamisessa HSL:llä parantamisen varaa, niin normaalien (painettujen/pdf) aikataulujenkin osalta ollaan menossa huonompaan suuntaan! Ensimmäisenä aikataulusivulla pisti silmään, että osa aikatauluista on vaihtunut jo ennen kuin aikataulut ovat tuleet voimaan. Tämä vaikuttaa lähinnä huonolta vitsiltä: miten on mahdollista että HSL:n täytyy vaihtaa aikatauluja kun kirjat on jo painossa? Ja kun aikataulut tulevat jakoon, näistä muutoksista ei arvatenkaan mainita jakopisteessä vaan jokaisen pitää itse osata arvata etsiä tietyille linjoille ne oikeat aikataulut. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa vaihdellaan eri linjojen aikatauluja tasaiseen tahtiin pitkin aikataulukautta, jolloin painetun aikataulukirja on alusta lähtien täysin arvoton. Ulkomailla (esim. Oslo) aikataulut ovat usein voimassa kokonaisen kalenterivuoden, eikä aikatauluja silti vaihdella kesken kaiken (ja jos yksittäinen linja muuttuukin, siitä tehdään sitten jakoon korjauslehtinen kirjan yhteyteen, kuten Tukholmassa). Miksei tämä onnistu "Euroopan parhaassa joukkoliikenteessä"?
Toinen valituksen aiheeni liittyy aikataulukirjojen tarjoamaan informaatioon. Tähän saatiin HSL:n aloitettua mielestäni parannuksia, kun mm. HKL:ltä perittyä aikatauluformaattia alettiin käyttää Espoon ja Vantaan kirjoissa. Mutta miksei tätäkään ole voitu viedä loppuun asti? Nyt kun välipisteaikoja on otettu enemmän käyttöön Helsingissäkin, löytyy kirjasta kahdenlaisia aikatauluja: esim. 39:llä yhden lähdön kaikki ajat rivissä, mutta 54:llä joka välipisteen ajat erikseen. Lisäksi nyt näyttää Helsinginkin aikataulukirjasta poistuvan pysäkkiluettelot ja tulevan tilalle Espoon/Vantaan kirjoista tuttu onneton listaus reittikaduista. Matkustajallehan on aivan yhdentekevää mitä katuja bussi kulkee, oleellisempaa olisi tietää missä pysäkit ovat ja millä pysäkillä mikäkin linja pysähtyy (varsinkin kesän uudistusten jälkeen)... Listaus pysäkeistä on aivan peruskamaa vaikka Ruterin ja SL:n aikatauluvihoissa, ja luulisi uusien vyöhykerajojen aikana olevan hyödyksi täälläkin!
Tiedän jo että joku vastaa, että viimeksi mainitsemani tiedot löytyvät linjaoppaasta, mutta miksei niitä voida sisällyttää aikataulukirjaan?
Vakiovastaus on myös se, että aikataulukirjoihin ei kannata panostaa kun tiedot vanhentuvat kuitenkin pian. Mutta miksi näin on? Eivätkö HSL:n suunnittelijat osaa laatia kunnon aikatauluja kerralla? Vaikuttaa jotenkin että tässä ollaan nyt vähän kerrallaan toteuttamassa HSL:n jokin aikaa sitten vihjaamaa aikataulukirjoista luopumista, joka olisi kyllä mielestäni täysi katastrofi. Vaikka omistankin tietokoneen ja "älypuhelimen", katson ennen matkaan lähtöä ja matkan varrellakin tiedot mielummin aikataulukirjasta ja uskon että moni muukin tekee niin... Ja sitäpaitsi uudellekin joukkoliikenteen käyttäjälle aikataulukirjasta (ja kunnon linjakartasta jos sellainen saataisiin täällä aikaan) tarjoutuu paljon parempi kuva kokonaistarjonnasta, kuin etsimällä näitä vaikka reittioppaasta, joka tarjoaa vain sitä haettua yhteyttä...
Toinen valituksen aiheeni liittyy aikataulukirjojen tarjoamaan informaatioon. Tähän saatiin HSL:n aloitettua mielestäni parannuksia, kun mm. HKL:ltä perittyä aikatauluformaattia alettiin käyttää Espoon ja Vantaan kirjoissa. Mutta miksei tätäkään ole voitu viedä loppuun asti? Nyt kun välipisteaikoja on otettu enemmän käyttöön Helsingissäkin, löytyy kirjasta kahdenlaisia aikatauluja: esim. 39:llä yhden lähdön kaikki ajat rivissä, mutta 54:llä joka välipisteen ajat erikseen. Lisäksi nyt näyttää Helsinginkin aikataulukirjasta poistuvan pysäkkiluettelot ja tulevan tilalle Espoon/Vantaan kirjoista tuttu onneton listaus reittikaduista. Matkustajallehan on aivan yhdentekevää mitä katuja bussi kulkee, oleellisempaa olisi tietää missä pysäkit ovat ja millä pysäkillä mikäkin linja pysähtyy (varsinkin kesän uudistusten jälkeen)... Listaus pysäkeistä on aivan peruskamaa vaikka Ruterin ja SL:n aikatauluvihoissa, ja luulisi uusien vyöhykerajojen aikana olevan hyödyksi täälläkin!
Tiedän jo että joku vastaa, että viimeksi mainitsemani tiedot löytyvät linjaoppaasta, mutta miksei niitä voida sisällyttää aikataulukirjaan?
Vakiovastaus on myös se, että aikataulukirjoihin ei kannata panostaa kun tiedot vanhentuvat kuitenkin pian. Mutta miksi näin on? Eivätkö HSL:n suunnittelijat osaa laatia kunnon aikatauluja kerralla? Vaikuttaa jotenkin että tässä ollaan nyt vähän kerrallaan toteuttamassa HSL:n jokin aikaa sitten vihjaamaa aikataulukirjoista luopumista, joka olisi kyllä mielestäni täysi katastrofi. Vaikka omistankin tietokoneen ja "älypuhelimen", katson ennen matkaan lähtöä ja matkan varrellakin tiedot mielummin aikataulukirjasta ja uskon että moni muukin tekee niin... Ja sitäpaitsi uudellekin joukkoliikenteen käyttäjälle aikataulukirjasta (ja kunnon linjakartasta jos sellainen saataisiin täällä aikaan) tarjoutuu paljon parempi kuva kokonaistarjonnasta, kuin etsimällä näitä vaikka reittioppaasta, joka tarjoaa vain sitä haettua yhteyttä...
Viimeksi muokattu: