Talviaikataulut 2022-2023

HSL'n palvelupisteistä saa vain Helsingin, Espoo-Kauniaisten ja Vantaa-Keravan karttoja. Muilta alueilta karttoja ei kuulemma julkaista. Kun kysyin syytä, sain tylyn vastauksen. Miten ihminen joka ei käytä mobiilipalveluita saa paperikartat. Virkailija kieltäytyi pyytämässä anteeksi aiheesta. Tuntuu kuin HSL kohtelisi asiakkaita hallintoalsmasina, ei palvelun olemassaolon taustana olevina asiakkaina.
 
Tlajunen. tarkoitin anteeksipyyntöä työnantajan puolesta. Kyseessä ei ole hänen virheensä, vaan työnantajan (tai sen toimeksiantajan) virhe.
 
Katselin raitiovaunujen tulostettavia aikatauluja HSL:n sivulla eilen, kun tarkistin milloin 3, 7 ja 9:n muutokset tapahtuvat. Tänään menin puolestaan katsomaan 4:n ja 10:n vuorovälejä ensi viikosta lähtien ja Tulostettavat aikataulut -sivulta on raitiovaunujen aikataulut kohta hävinnyt kokonaan. Aikaisemmin siellä luki että 3, 7 ja 9:n muutokset tapahtuisivat 17.10, joidenka ajankohta on ollut epävarma, eli aikataulujen poistaminen saattaa liittyä siiihen. Toisaalta linjan 10 aikatauluja ei löydy reittioppaastakaan kuin tälle viikolle, kun taas esimerkiksi 4:lla on muut ajankohdat -valinta.

Samalla sivulla karttojen päivitys on edelleen vaiheessa. Runkolinjat, Helsingin keskusta sekä Espoo ja Kauniainen -kartat oli vaihdettu puolenyön aikaan 14.8-15.8, mutta sen jälkeen ei ole vaihtaminen edennyt muihin, eikä Espoo ja Kauniainen -kartan rikkinäistä esikatselua korjattu.
 
Siellä on tiettävästi pakka ihan sekaisin vieläkin. Kuljettajapula on hirmuinen ja tämänhetkisille harvennetuille vuoroväleille povataan jatkoa. Siksi kai sieltä on aikataulut poistettu.
 
HSL:n sivulla on uutissähke uudesta linjavariaatiosta 584T, Kalajärvi-Helsinge Skola, jolla on yksi lähtö Kalajärveltä arkiaamuisin klo 7:07 ja korvaa vastaavan lähdon peruslinjalla. https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...-lansi-vantaalta-helsinge-skolaniin-paranevat Linjan päätepysäkki on Isopelto V5149 ja sen reitti erkanee perusvariaatiosta Osuustie V5154 jälkeen. 571:llä on sähkeen mukaan ollut ylikuormaa tuohon aikaan, jota yritetään tasoittaa. Vastaavanlainen korjaus tehtiin Kehäradan linjastoon 2015, kun 571:n kapasiteetti ei riittänyt koululaisten tarpeisiin. Silloin perustettiin uusi linjavariaatio 311A kuitenkin vasta vuodenvaihteessa 2016, kun nyt ei ole uutta linjastoa ajettu kuin pari viikkoa, mutta 311A:lla olikin useita lähtöjä kumpaankin suuntaan sekä aamu-, että iltapäiväruuhkassa.

Raitiovaunujen kuljettajapula jatkuu, eli tällä viikolla 12min vuoroväli on jatkunut, paitsi linjoilla 4 ja 10, joilla on 8min vuoroväli läpi päivän ja 5:n kulkee ainoastaan viikonloppuna. Ensi viikolla linjojen 7:n ja 9:n vuoroväli tihenee 10min, mutta vastaavasti 4:n ja 10:n vuoroväli harvenee 9 minuuttiin läpi päivän.

Tulostettavista aikatauluista puuttuu edelleen raitiovaunujen aikataulut, mutta kartat on saatu päivitettyä suurimmaksi osaksi. Enää junalinjojen, Kirkkonummi-Siuntion ja Tuusulan kartat sekä metrohaarukka ovat päivittämättä.
 
Raitiovaunujen kuljettajapula jatkuu, eli tällä viikolla 12min vuoroväli on jatkunut, paitsi linjoilla 4 ja 10, joilla on 8min vuoroväli läpi päivän ja 5:n kulkee ainoastaan viikonloppuna. Ensi viikolla linjojen 7:n ja 9:n vuoroväli tihenee 10min, mutta vastaavasti 4:n ja 10:n vuoroväli harvenee 9 minuuttiin läpi päivän.

Tämä on skandaali. Hätätila-aikataulut senkus jatkuvat, ja käsittääkseni asialle ei käytännössä myöskään tehdä oikein mitään. Höseli on se, jonka pitäisi painostaa PSKL:aa, mutta ulospäin näyttää siltä, että Höseli hyväksyy annettuna kaikki pakkosupistukset ja hätätilavuorovälit ilman sen kummempia mutinoita.

Sikäli kun huhut pitävät edes jossain määrin paikkansa, niin kuljettajavaje on noin 50 henkeä. Ennen vuodenvaihdetta pyritään kouluttamaan uusia kolmisenkymmentä, mikä on jo lähtökohtaisesti liian vähän. Näistä osa ei jää työhön, sen tiedämme kokemuksesta. Nykyisiä kuljettajia irtisanoutuu. Ylityöhalukkuus pilattiin prosenttipelleilyillä. Sairauslomaprosentit ovat perinteisesti jo HKL:n aikaan olleet korkeat, miksipä ne tässä tilanteessa laskisivat…

Eipä asia tunnu lehdistöäkään kiinnostavan.
 
Sikäli kun huhut pitävät edes jossain määrin paikkansa, niin kuljettajavaje on noin 50 henkeä. Ennen vuodenvaihdetta pyritään kouluttamaan uusia kolmisenkymmentä, mikä on jo lähtökohtaisesti liian vähän. Näistä osa ei jää työhön, sen tiedämme kokemuksesta. Nykyisiä kuljettajia irtisanoutuu. Ylityöhalukkuus pilattiin prosenttipelleilyillä. Sairauslomaprosentit ovat perinteisesti jo HKL:n aikaan olleet korkeat, miksipä ne tässä tilanteessa laskisivat…

Eipä asia tunnu lehdistöäkään kiinnostavan.

Asiasta on juttu toukokuulta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008823773.html, jatkumosta ei kai ole kirjoitettu pahemmin. Tuolloinkin taisi olla jokin ammattiyhdistyspamppu rummuttanut asiasta pitempäänkin, ennen kuin lehdistö noteerasi. Metron syksyn peruutuksista kirjoitettiin kai hiljattain, mutta siinä on kysesssä edelleen varaosapulasta johtuva kalustopula, tai ainakin se on määräävä tekijä verrattuna kuskipulaan.

Olisiko tulijoita kurssille sitten enempää kuin kolmeakymmentä jos ottaisivat? Kun jos vaje on jo nyt 50 ja jokerin koeliikenne tai jopa täysi liikenne alkaa vuoden sisään (laskukaavalla kolminkertainen määrä tarvittaviin vuoroihin eli 18x3=54) ja jos vuoden aikana saadaan järjestettyä kolme kurssia, niin se riittää juuri, mikäli kukaan ei eläköidy tai vaihda alaa.
 
Asiasta on juttu toukokuulta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008823773.html, jatkumosta ei kai ole kirjoitettu pahemmin. Tuolloinkin taisi olla jokin ammattiyhdistyspamppu rummuttanut asiasta pitempäänkin, ennen kuin lehdistö noteerasi. Metron syksyn peruutuksista kirjoitettiin kai hiljattain, mutta siinä on kysesssä edelleen varaosapulasta johtuva kalustopula, tai ainakin se on määräävä tekijä verrattuna kuskipulaan.

Olisiko tulijoita kurssille sitten enempää kuin kolmeakymmentä jos ottaisivat? Kun jos vaje on jo nyt 50 ja jokerin koeliikenne tai jopa täysi liikenne alkaa vuoden sisään (laskukaavalla kolminkertainen määrä tarvittaviin vuoroihin eli 18x3=54) ja jos vuoden aikana saadaan järjestettyä kolme kurssia, niin se riittää juuri, mikäli kukaan ei eläköidy tai vaihda alaa.

Perinteisesti rvk-kursseille on ollut tulijoita pilvin pimein, toisin kuin bussipuolella. Siellä ei jostain syystä ole käytetty psykologisia testejä, joila saataisiin karsittua iso osa sopimattomista pois, joten kursseille valikoituu aina sellaista porukkaa, joka tippuu pois kurssin aikana tai aika pian sen jälkeen, mikä on sääli.

Muistaakseni yksi kurssi on 12–16 hlö.

PSKL:lla on onnea sikäli, että jokerin vaunut ovat myöhässä. Tällä menollahan sinne ei ole mitään toivoa saada kuljettajia, mutta nyt niitä ei tarvitakaan. Radan puolesta liikenne voitaisiin aloittaa alle vuoden päästä.

Muistan toukokuun lehtijutun. Marja ei ole kovin terävähampainen journalisti, ikävä kyllä.
 
HSL'n palvelupisteistä saa vain Helsingin, Espoo-Kauniaisten ja Vantaa-Keravan karttoja. Muilta alueilta karttoja ei kuulemma julkaista. Kun kysyin syytä, sain tylyn vastauksen. Miten ihminen joka ei käytä mobiilipalveluita saa paperikartat. Virkailija kieltäytyi pyytämässä anteeksi aiheesta. Tuntuu kuin HSL kohtelisi asiakkaita hallintoalsmasina, ei palvelun olemassaolon taustana olevina asiakkaina.

Höpö höpö. Kaikilla on nykyään kännykät ja muut digilaitteet. Paperiversioita ei tarvita enään missään.
 
Höpö höpö. Kaikilla on nykyään kännykät ja muut digilaitteet. Paperiversioita ei tarvita enään missään.

Entäs vanhempi sukupolvi, joka ei ymmärrä nykyajan teknologiaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:25 ----------

HSL'n palvelupisteistä saa vain Helsingin, Espoo-Kauniaisten ja Vantaa-Keravan karttoja. Muilta alueilta karttoja ei kuulemma julkaista. Kun kysyin syytä, sain tylyn vastauksen. Miten ihminen joka ei käytä mobiilipalveluita saa paperikartat. Virkailija kieltäytyi pyytämässä anteeksi aiheesta.

Mitä he sanoivat tylysti kun kysyit syytä? ei voi sanoa muuta kuin todella huonoa palvelua HSL:ltä, ja sitten vielä virkailija ei edes halua pyytää anteeksi huonosta asiakaspalvelusta. Tollainen toiminta ei kyllä missään nimessä kuulu asiakaspalveluun. Voi vain sanoa että täysin väärällä alalla noi ko. asiakaspalvelijat. Ei hyvä! :(

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:29 ----------

hallintoalsmasina.

Mikä on "hallintoalsmasina"? :lol:
 
Picasso:Kaikilla ei ole älykännykkää, osa ei mielellään katsele sitä jatkuvasti. Itse en käytä kännykkää mielelläni kartan lukemiseen, koen epäkäytännölliseksi ja hankalaksi.
Ivecomies: Minulle sanottiin että Kirkkonummen kunta jakaa, mutta ei annettu osoitetta mistä käydä hakemassa ja ivallinen tiuskinta perään.
Tarkoitin 'hallintoalamaisina', unohdin oikolukea tekstin huolella, luotan kai liikaa autocorrectiin. Nöyrä anteeksipyynyöni.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:57 ----------

Päättyneenä kesänä olen liikkunut kotimaassa, käynyt isojen kaupunkiseutujen kehyskunnissa matkailunähtävyyksiä katsomassa. Kaikkialla muualla olen saanut ystävällisen palvelun( virkailija on jopa hyvillään että joku tulee kysymään kohteesta ja joukkoliikenneyhteyksistä), saanut matkailukartan, saanut ohjeet miten mennä, aikataulutuedot ja paluumatkaa varten aikataulun (ilmaiseksi), yleensä aikataulukirjan.
 
Ei se todellakaan ole iästä kiinni, etteikö osaisi: mun äitini eli 86-vuotiaaksi ja osasi käyttää kaikkea nykyajan teknologiaa.

Lykke til, mutta siitäkin huolimatta kaikki ns. kultaisia vuosia elävät (eivätkä välttämättä nuoremmatkaan) eivät joko a) osaa tai b) halua niitä älyhärpäkkeitä käyttää.
 
Takaisin
Ylös