Talviaikataulut 2022-2023

Normaalimpeihin vuoroväleihin palaamisesta huolimatta HSL varoittaa nyt kuitenkin kuljettajapulasta johtuvien peruttujen vuorojen vaarasta syksyn aikana https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...ja-raitiovaunujen-liikenteeseen-syksyn-aikana

Tuon mukaan Kaupunkiliikenne OY aikoo kouluttaa 40 metron- ja 158 raitiovaununkuljettajaa lisää kesään 2023 mennessä, eli sen ei ainakaan pitäisi olla esteenä Raide-jokerin varsinaisen liikenteen aloittamiseksi aikaisemmin.
 
Normaalimpeihin vuoroväleihin palaamisesta huolimatta HSL varoittaa nyt kuitenkin kuljettajapulasta johtuvien peruttujen vuorojen vaarasta syksyn aikana https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...ja-raitiovaunujen-liikenteeseen-syksyn-aikana

Tuon mukaan Kaupunkiliikenne OY aikoo kouluttaa 40 metron- ja 158 raitiovaununkuljettajaa lisää kesään 2023 mennessä, eli sen ei ainakaan pitäisi olla esteenä Raide-jokerin varsinaisen liikenteen aloittamiseksi aikaisemmin.

Olisi kyllä kiva, kun normaalit vuorovälit palaisivat 26.9. Mutta voikohan olla niinkin, että hätätila-aikataulut jatkuvat? Niitä vaan ei vielä ole päivitetty Reittioppaaseen, joka elää normaaliaikaa defaulttina?

Jotain jokerikursseja on tiemmä siirretty eteenpäin, mutta jos tuollainen määrä uusia kuljettajia saadaan riviin ensi kesään mennessä, eikä lähtijöitä ole enää ruuhkaksi kuten aiemmin, vaan lähtijöiden määrä normalisoituu, niin tilanne vaikuttaa ihan hyvältä.
 
Hesarilla olen nähnyt raitiovaunukoulutusvaunuja lähinnä noita vanhempia useammankin per päivä viime päivinä
 
Reittioppaassa on 7M linjalle liikennettä perjantaille 18.11. mutta reitillä Messukeskus-Paavalinaukio klo 22 ja puolenyön välillä. Mitäköhän virkaa tuollainen lisälinja ajaa, kun luulisi 59:n ja Runkolinjojen hoitavan ihan hyvin liitynnän Lahdenväylän linjoille.

Tuon huomaaminen sai tutkimaan kuljettajaohjetta hieman ja 3:n siirto Meilahden klinikoille on merkitty samalle viikolle 14.11. Tuokin on jo reittioppaassa, mutta jostain syystä pysäkki itse silmukassa ei tule käyttöön, vaan matkustajat otetaan/jätetään Töölön tullin pysäkkiparille.

Kuljettajaohjeeseen on myös ilmestynynt linjat 7T ja 9T, jotka on merkitty ajanjaksolle 1.11. alkaen vaikka reittioppaassa niitä ei ole. Reitit mukailevat varsinaisia linjoja Rautatientorin länsipuolella, kun taas itäpuolella ne käyvät kääntymässä Kauppatorilla. Kauppatorin pysäkiltä puuttuu edelleen kaksi pärettä, mutta vanhoissa kuvissa ne puuttuivat jo keväällä jokerin protovaunun kyydissä käydessä.

Bussipuolella on sitten 560:n reitin ajanjakso muutettu loppumaan elokuuhun 2024, eli uuden sopimuksen aloittaessa, kun normaalisti reitit on merkitty loppumaan 2050. Kilpailutuksen pöytäkirjassa ei ainakaan mainittu mitään reittimuutosta. Läntiseksi päätepysäkiksi on merkitty vain Myyrmäki, mutta se voi tarkoittaa myös Metropoliaa/Honkasuota, ja tuskin linja nyt katkastaisiin, kun sille on nimenomaan tulossa nivelbusseja ja laturit on Honkasuolla.
 
7T ja 9T ovat varmaan pikkujoulukauden lisävuoroja. Mihinköhän niistäkin kuljettajat taiotaan?

Nythän on menty muutama viikko ilman hätätila-aikatauluja, ja alussa homma toimikin aika hyvin, mutta Ilmalan myötä liikenne lisääntyi ja pakka alkaa taas levitä. Tänään on tiettävästi jäänyt kymmeniä lähtöjä ajamatta.

Rusinapuisto näyttää kovasti keskeneräiseltä. Ehkä siellä on aikomus saada rata käyttöön n. kuukauden kuluttua, mutta pysäkkityöt eivät valmistu siihen mennessä ja siksi otto/jättö Tullinpuomissa.
 
Meilahden klinikoiden silmukan käyttöönotto on ilmeisesti siirtynyt kuukaudella maanantaille 12.12. ja tällä kertaa pysähdys silmukassa on myös mukana. Menneenä maanantaina puuttui vielä pätkä raidetta silmukasta, mutta myöhemmin viikolla oli sekin jo paikallaan. Ilmeisesti kuitenkin silmukan käyttö ilman pysäkkiä ei tule onnistumaan.

Silmukan käyttöönoton yhteydessä näyttää myös vuorovälin ainakin linjoilla 2 ja 3 tihenevän takaisin normaaliksi.
 
Silmukan käyttöönoton yhteydessä näyttää myös vuorovälin ainakin linjoilla 2 ja 3 tihenevän takaisin normaaliksi.
Niin näkyy palautuvan normaaliksi myös kaikilla muilla linjoilla. Toivottavasti kuljettajapula ei enää pakota harventamaan vuorovälejä.
 
Niin näkyy palautuvan normaaliksi myös kaikilla muilla linjoilla. Toivottavasti kuljettajapula ei enää pakota harventamaan vuorovälejä.

Toivossa on hyvä elää. Ei siellä pystytä tällä hetkellä hoitamaan edes 73 vuoron hätätilaliikennettä ilman peruttuja lähtöjä.
 
Reittioppaassa on 7M linjalle liikennettä perjantaille 18.11. mutta reitillä Messukeskus-Paavalinaukio klo 22 ja puolenyön välillä. Mitäköhän virkaa tuollainen lisälinja ajaa, kun luulisi 59:n ja Runkolinjojen hoitavan ihan hyvin liitynnän Lahdenväylän linjoille.

7M:n tarkoitus on kuljettaa Slushin perjantaibileisiin Messukeskukselta Ääniwalliin.
 
Mannerheimintielle on ilmeisesti tulossa jokin katkos, kun kuljettajaohjeen mukaan 6.3. alkaen raitiolinjat 4 ja 10 rupeavat kiertämään Runeberginkadun kautta. Myös Kamppiin Pohjoista Rautatiekatua ajavat bussilinjat 63, 212 ja 213 siirtyvät kulkemaan Topeliuksenkatua ja Runeberginkatua. Lisäksi vielä runkolinjalle 400 on merkitty sama poikkeusreitti, mutta ei muille Elieliaukion linjoille, vaikkakin kaikilla niillä näkyy lisäksi reitti Kamppiin Pohjoista Rautatiekatua uudenvuodenaaton poikkeusreittiä varten. Kamppiin Mannerheimintietä kulkeville U-linjoille ei ole ainakaan vielä merkitty mitään poikkeusreittä.

Raitiolinjoille noiden reittien päättymispäivämääräksi on merkitty 18.6., mutta bussilinjoilla se on 2050 tienoilla eli käytännössä ei määritelty.

Kuljettajaohjeessa näkyy myös muita kevään poikkeureittejä raitioliikenteelle:

  • 1 ajaa Kurvista Hämeentietä Paavalinkirkolle 6.3.-18.6.
  • 2 ajaa Pasilankatua suoraan ilmalaan 10.4.-18.6.
  • 4 ajaa Runeberginkadun poikkeusreitin lisäksi vain Kauppatorille asti 10.4.-18.6.
  • 7 ajaa Kurvista Hämeentietä Paavalinkirkolle 10.4.-1.10.
  • 9 ajaa Hakaniemestä Linjoille 10.4.-18.6.

Noissa ajankohdissa jäi ihmetyttämään, mikä estää 1:stä ajamasta Käpylään jo maaliskuussa, muttei estä 7 ja 9 kulkemasta Pasilaan kuin vasta huhtikuussa. Reitin loppumisen ajankohtaan vaikuttaa ykkösellä ja ysillä kai jokin uusi poikkeusreitti kesällä, kun taas 7 jatkaa syksyyn asti samalla reitillä. 1.10 tarkoittaa kuitenkin ettei noita Itä-Pasilan uusia raiteita saada auki seuraaviin talviaikatauluihin siirryttäessä.

Mitenköhän sekä 1:n, että 7:n kääntäminen samassa silmukassa onnistuu keväällä. 7 on jo ennestään kiinni 9:ssä, että ne tuskin vaihtavat numeroa keskenään Vallilassa.
 
Mannerheimintielle on ilmeisesti tulossa jokin katkos, kun kuljettajaohjeen mukaan 6.3. alkaen raitiolinjat 4 ja 10 rupeavat kiertämään Runeberginkadun kautta. Myös Kamppiin Pohjoista Rautatiekatua ajavat bussilinjat 63, 212 ja 213 siirtyvät kulkemaan Topeliuksenkatua ja Runeberginkatua. Lisäksi vielä runkolinjalle 400 on merkitty sama poikkeusreitti, mutta ei muille Elieliaukion linjoille, vaikkakin kaikilla niillä näkyy lisäksi reitti Kamppiin Pohjoista Rautatiekatua uudenvuodenaaton poikkeusreittiä varten. Kamppiin Mannerheimintietä kulkeville U-linjoille ei ole ainakaan vielä merkitty mitään poikkeusreittä.

Raitiolinjoille noiden reittien päättymispäivämääräksi on merkitty 18.6., mutta bussilinjoilla se on 2050 tienoilla eli käytännössä ei määritelty.

Eiköhän tässä ole kyse Mannerheimintien peruskorjauksesta, jonka on tarkoitus alkaa keväällä Postikadun ja Runeberginkadun välisellä alueella.
 
Niin onkin. Jotenkin olin ymmärtänyt, että kyse olisi Runeberginkadun pohjoispuolestaa ensin, kun siitä on ollut katusuunnitelmia nähtävillä ja nytkään ei löydy mitään suunnitelmaa sen eteläpuolisesta osuudesta.

muokkaus: sanoin liian aikaisin, ne olikin katusuunnitelmien alla, eikä liikennesuunnitelmissa https://kartta.hel.fi/helreport/katu_ja_puistosuunnitelmat/?q=620

Ei ihme ettei ole ollut puhetta, hiirveetä eroa ei tuolla osuudella ole tuon perusteella tulossa.
 
Kuljettajaohjeisiin on tullut 88(B):lle uudet reitit 3.4. alkaen.

88B kulkee tavallista reittiä Kruunuvuorenrantaan mutta jatkaa Kaitalahden risteyksen (Hopeakaivoksentie) ohi ja kääntyy heti sen jälkeen vasemmalle Saaristolaivastonkadulle. Heti käännöksen jälkeen on uusi pysäkki Kruunuvuori (H4980). Linja jatkaa etelään Astridinkadulle asti, jossa on sen päätepysäkki Frejankatu (H4985). Astridinkadun jälkeen käännytään taas vasemmalle Haakoninlahdenkadulle, jossa ratikkakin kulkee tulevaisuudessa. (Sivuhuomiona ratikkakiskot ovat lähes valmiita Koirasaarentien risteykseltä 13:n päättärille eli reitti saatta kulkea niitä pitkin.) Bussi pysähtyy vielä pysäkillä Haakoninlahdenpuisto (H0879), joka on oletettavasti samalla koodilla kuin tuleva ratikkapysäkki. Lopuksi käännytään Haakoninlahdenkadulta takaisin Koirasaarentielle ja takaisin nykyiselle reitille.

88:n reitti muuttuu myös. Matkalla Kaitalahteen reitti ei muutu ollenkaan, mutta paluumatkalla Hopeakaivoksentieltä käännytäänkin kohti Saaristolaivastonkatua ja Astridinkatua. Päätepysäkki jää Kaitalahteen eikä Frejankatu ole edes tasauspysäkki.
 
Linjan 400 pitkä poikkeusreitti Topeliuksenkadun ja Runberginkadun kautta Kamppiin kerää mun mielestä niin hyvin matkustajia, että sen voisi muuttaa pysyväksi ratkaisuksi.
 
Linjan 400 pitkä poikkeusreitti Topeliuksenkadun ja Runberginkadun kautta Kamppiin kerää mun mielestä niin hyvin matkustajia, että sen voisi muuttaa pysyväksi ratkaisuksi.

Ei ole ihme, kun lähes koko 400 palvelualueelta on aina ollut nopeampaa mennä Elielinaukiolle junalla. Lisäksi myös vaihto metroon on helpompaa Kampissa bussista kuin Rautatientorilla junasta, vaikka bussin pitemmän matka-ajan kanssa ei Kampissa vaihdossa taida ajallisesti voittaa.

Toisaalta joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat muutenkin edelleen elpymässä. Tammikuussa nousuja oli koko liikenteessä -15.8% verrattuna vuoteen 2019, kun helmikuussa se nousi jo -11,7%:iin ja sama on voinut jatkua maaliskuussakin, kun 400:n poikkeusreitti alkoi. Myös runkobusseilla tehtyjen nousujen osuus kaikkien bussien nousuista kasvoi yli prosettiyksiköllä tammikuun 27,46%:sta helmikuun 28,51%:iin. Seutuliikenteen busseissa tapahtui helmikuussa jo 4,5% enemmän nousuja verrattuna vuoteen 2019, mutta sen jälkeen joidenkin silloisten sisäisten linjojen reitti on alkanut ylittämään kuntarajan.

Kysymys on sitten kuinka suuri osa on matkalla Topeliuksen- ja Runeberginkadun varteen ja keräisikö reitti rempan jälkeen Mannerheimintietä pitkin 63:n normaalia reittiä Kamppiin yhtä paljon enemmän matkustajia. Juna ei kuitenkaan tarjoa parempaa yhtetyttä Mannerheimintien varteen.
 
Takaisin
Ylös