Talviaikataulut 2024-2025

Reittioppaan mukaan 345 siirtyy Elielinaukiolta Kamppiin. Eilen oli Hesarissa juttua Elielinaukiolle nousevasta uudesta rakennuksesta. En löytänyt mistään virallista tiedotetta, onko mulla mennyt jotain ohi, vai onko siis kaikki Elielinaukion bussit siirtymässä Kampin terminaaliin?
 
Reittioppaan mukaan 345 siirtyy Elielinaukiolta Kamppiin. Eilen oli Hesarissa juttua Elielinaukiolle nousevasta uudesta rakennuksesta. En löytänyt mistään virallista tiedotetta, onko mulla mennyt jotain ohi, vai onko siis kaikki Elielinaukion bussit siirtymässä Kampin terminaaliin?
Taitaa olla vain uutenavuotena.
 
Reittioppaan mukaan 345 siirtyy Elielinaukiolta Kamppiin. Eilen oli Hesarissa juttua Elielinaukiolle nousevasta uudesta rakennuksesta. En löytänyt mistään virallista tiedotetta, onko mulla mennyt jotain ohi, vai onko siis kaikki Elielinaukion bussit siirtymässä Kampin terminaaliin?
Se on uudenvuodenyön poikkeusreitti, tässä tiedote.
 
Reittioppaan mukaan 345 siirtyy Elielinaukiolta Kamppiin. Eilen oli Hesarissa juttua Elielinaukiolle nousevasta uudesta rakennuksesta. En löytänyt mistään virallista tiedotetta, onko mulla mennyt jotain ohi, vai onko siis kaikki Elielinaukion bussit siirtymässä Kampin terminaaliin?
Kuten jo todettua kyseessä on uuden vuoden poikkeusreitti. Elielinaukiolle tuleva rakennus on vielä suunnitteluvaiheessa ja menee vielä ainakin vuosi ennen kuin mitään elielinaukiolle oikeasti aletaan rakentamaan.
 
Elielinaukiolle tuleva rakennus on vielä suunnitteluvaiheessa ja menee vielä ainakin vuosi ennen kuin mitään elielinaukiolle oikeasti aletaan rakentamaan.
Menee aika paljon pidempään kuin vuosi, että mitään tapahtuu. Vuoden päästä kaavaehdotus on todennäköisesti esillä, ja optimistisesti ajateltuna kaava voisi olla lainvoimainen jo 2027 alussa, jos valituksia ei tule liikaa. Sitten kaupungin pitää kilpailuttaa julkisten tilojen ja metropaviljongin urakat. Itse rakennuksen rakentaminen menee ymmärtääkseni arkkitehtuurikilpailun voittaneelle ryhmittymälle. Jos kaupunki aloittaa omat kilpailutuksensa jo ennen lainvoimaisuutta, rakentaminen voisi periaatteessa alkaa ennen vuoden 2027 loppua. Tämä on tosin kaikki vain spekulaatiota, koska kaavaprosessi on tällä hetkellä sen verran aikaisessa vaiheessa, ettei kaupunki ole edes antanut alustavaa tietoa aikataulusta, muuten kuin että kaavaehdotus olisi esillä lautakunnalle syksyllä 2025.
 
Vs. toimitusjohtajan päätös 55 siirtymisestä Vilhonvuorenkadun jatkeelle 3.3. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202455896

56 tai 738:n päätepysäkkien siirtymisestä metroaseman eteläpuolelle ei ole mainintaa, eikä myöskään Kuljettajaohjeessa mitään.
Kuljettajaohjeesta puuttuvat edelleen 7B ja 6T, mutta niiden hallivuoroja on kuitenkin. 7B on kuitenkin mainittu korvaamassa Toisen linjan tarjontaa 23 ja 502 poikkeusreittien aikana.

Nämä löytyvät nytten. 7B tosiaan kulkee Kurviin 3-16.3, samoin kuin 9B, mutta 6B on yksin Kallion virastotalon pysäkillä, jollei sen reitti ole vielä päivittämättä.
 
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt täysin uusi linja 714 Tikkurilan asema - Kuninkaanmäki 1.6.2025 alkaen. https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/map/?4714[dateBegin]=2025-06-01&4714[dateEnd]=2025-12-31 Se kulkee 717:n kanssa samaa reittiä Tikkurilan asemalta Vanhalle Porvoontielle ja jatkaa siitä Koivukylänväylän ja Mittatien kautta Mittametsikköön, eli samalle päätepysäkille 518:n kanssa.

Muille alueen linjoille ei näy ainakaan vielä olevan tulossa muutoksia tuolloin, eli saa nähdä harventaako 714 esimerkiksi 717:n vuoroväliä vai tuleeko uusi linja lisäksi nykyiseen tarjontaan.
 
Linja vaikuttaisi ensisijaisesti palvelevan Vanhan Porvoontien varren teollisuutta sekä DSV:n (melko uutta) logistiikkakeskusta ja pääkonttoria. Linja täydentää siis erityisesti 721:n tarjontaa kyseisellä alueella ja tarjoaa sieltä nopean yhteyden pääradan varteen. On vaikea nähdä tuon vaikuttavan 717:n huippukuormitukseen tai vuoroväliin, kun 717 palvelee ensisijaisesti asuinalueita (huippukuormitus on siis vastakkaiseen suuntaan).

Liikennöintiaikojen osalta on nähdäkseni kaksi vaihtoehtoa (jotka eivät sulje toisiaan pois). Linja voi kulkea ruuhka-aikoina 30-60 minuutin vuorovälillä täydentäen alueen reittivalikoimaa. Tuossa tapauksessa on tosin hieman outoa, ettei 717:lla vain liikennöidä ruuhkasuunnan reittivarianttia joka kulkee Vanhan Porvoontien liittymän kautta.

Linja saattaa myös kulkea niihin epäinhimillisiin aikoihin, kun joillain logiistikkakeskusten työntekijöillä alkaa/loppuu päivä. Linja siis kulkisi samaan aikaan kuin 721N (joka ei palvele kyseistä aluetta), tai kokonaan 721(N):n liikennöintiaikojen ulkopuolella. Tällöin vuorokauden lähdöt olisivat todennäköisesti laskettavissa yhden käden sormilla.
 
Tervehdys kolleegat. Olis kaksi havaintoa julkisesta likikenteestä. Postintaivaltiellä on pysäkkitauluun ilmestynyt uusi linjanumero. Se on 69N. Reitti kulkee Kampin terminaalista Töölön, Pasilan, Ilmalan, Metsälän ja Oulunkylän kautta Itä-Pakilaan. Toinen havainto liittyy näihin ex jokeriautoihin, jotka maalattiin HSL tilaajaväreihin. Nousin kyytiin autoon 1338 ja havaitsin, että autossa oli vielä matkakortin lukija myös keskiovien kohdalla paikoillaan.
 
Tervehdys kolleegat. Olis kaksi havaintoa julkisesta likikenteestä. Postintaivaltiellä on pysäkkitauluun ilmestynyt uusi linjanumero. Se on 69N. Reitti kulkee Kampin terminaalista Töölön, Pasilan, Ilmalan, Metsälän ja Oulunkylän kautta Itä-Pakilaan. Toinen havainto liittyy näihin ex jokeriautoihin, jotka maalattiin HSL tilaajaväreihin. Nousin kyytiin autoon 1338 ja havaitsin, että autossa oli vielä matkakortin lukija myös keskiovien kohdalla paikoillaan.
Pimeänä on ko. lukija tuossa autossa, varmaan odottaa poistoa.
 
Reittioppaassa näkyy tätä kirjoitettaessa aikatauludataa linjoille 7B / 9B ja 7T / 9T päivämäärälle 3.3.2025. Tuossa vaiheessa maaliskuuta 7B ja 9B kulkevat Sörnäinen (M):n kautta, mutta eivät Hakaniemeen saakka. Myös 6T:n aikatauludataa löytyy Reittioppaasta päivälle 3.3.2025.
 
Takaisin
Ylös