Talviaikataulut 2024-2025

K:ta ei ole tosiaan Kauppatorin osalta käytetty, mutta bussiliikenteessä se on yleinen juuri tuollaisissa tapauksissa
K viittaa bussiliikenteessä vaihtoehtoiseen reittiin matkan varrella (tai joissain tapauksissa pistoon). Esimerkkeinä 22K, 163K, 711K, 785-788K ja 831K. K ei siis tässä tapauksessa sovi minkään poikkeuslinjan tunnukseksi.

Ysi liikennöi toki Länsiterminaalille muutenkin, mutta tässä tapauksessa se liikennöi keskustasta ainoastaan sinne, ei Pasilaan tai Vallilaan, joten 9T on siinä mielessä ihan looginen tunnus
Historiallisesti T:tä ei ymmärtääkseni ole ikinä käytetty tuollaisessa tilanteessa eikä varmasti viimevuosina, mutta olkaamme tästä nyt vain eri mieltä.
 
K viittaa bussiliikenteessä vaihtoehtoiseen reittiin matkan varrella (tai joissain tapauksissa pistoon). Esimerkkeinä 22K, 163K, 711K, 785-788K ja 831K. K ei siis tässä tapauksessa sovi minkään poikkeuslinjan tunnukseksi.
Viittasin siihen, että joillakin linjoilla, kuten 531K:lla, se on tarkoittanut päälinjasta haarautuvaa, mutta paljon perusreittiä lyhyempää reittiä (Tiistilä - Latokaski, päälinjalla Tiistilä - Jorvi).
 
Vähän erilaista aikatauluasiaa. Eikö 785-788(+841N) yhdistelmäaikataulua ole enää saatavilla mistään? HSL:n nettisivujen paperiaikatauluista löytyy vain erilliset aikataulut jokaiselle linjalle. 841-844:lle sen sijaan löytyy pelkästään yhdistelmäaikataulu, josta puuttuu 841N. 841N:ää ei siis vaikuttaisi löytyvän ollenkaan paperiaikatauluista.
 
Vähän erilaista aikatauluasiaa. Eikö 785-788(+841N) yhdistelmäaikataulua ole enää saatavilla mistään? HSL:n nettisivujen paperiaikatauluista löytyy vain erilliset aikataulut jokaiselle linjalle. 841-844:lle sen sijaan löytyy pelkästään yhdistelmäaikataulu, josta puuttuu 841N. 841N:ää ei siis vaikuttaisi löytyvän ollenkaan paperiaikatauluista.
Kyllä. Tämä on viimeinen yhdistelmäaikataulu, jonka löysin.Screenshot_20241022-082107~2.png
 
Kyllä. Tämä on viimeinen yhdistelmäaikataulu, jonka löysin.Näytä liitetiedosto 9084
Kuva kiteyttää muuten hyvin sen, miksi radanvarsien ulkopuolisella D-vyöhykkeellä joukkoliikenne ei ole millään lipun hintojen alennuksilla houkuttelevaa: arkisin pääsee jotenkuten kulkemaan vaihdottomilla yhteyksillä Helsingin keskustaan, jos ei klo 19 jälkeen ole tarvetta, mutta lauantaisin liikenne on onnetonta ja sunnuntaisin kaksi lähtöä keskustan suuntaan on lähinnä huvittavaa. Viikonlopun asiointiin tarvitsee kuitenkin auton, vaihdot ovat kynnys.

Julkisilla kotiin pääsy arkisin klo 23 jälkeen on mahdotonta.

Söderkullaan pääsee sentään myös 848:lla, mutta silläkin loppuu arki-iltojen palvelu jo 23 aikoihin.
 
Kuljettajaohjeessa on ollut jo pari viikkoa Rautatientorin linjojen poikkeureitit Pitkänsillan katkolle, jossa Hämeentielle ajavat menevät Pohjoiseen Hakaniemen torikatua (odotetusti, kun sinne normaalisti päättyvät linjat on siirretty muualle), etelään Siltasaarenkadun itäistä kaistaa ja Sörnäisten rantatielle ajavat kulkevat etelän suuntaan Hakaniemensillan ja Siltavuorenrannan kautta.

Ratikkalinjojen poikkeusreiteistä puuttuvat edelleen 7:n pohjoispuoli ja 6:n eteläinen. Uusimmassa Raitio-lehdessä oli HSL:n suunnittelijan kirjoittama artikkeli keväällä alkavista poikkeuksista ja siinä 7:n pohjoispuoli kulki edelleen Linjoille, vaikka 6B ja 9B vaihtuivat Kallion virastotalon pysäkillä toisiinsa. Samoin etelässä sekä 6T että 7T kulkivat Kruunuhaan kautta Katajanokan terminaalille.

Vartiokylänlahden sillan korjauksen ajan metron Vuosaaren haaraa korvaava 99V on myöskin kuljettajaohjeessa. Kesän 2021 katkoksen linjasta poiketen Vuotieltä tullaan asemalle suoraan Mustakivenkatua, kun pari vuotta sitten ajettiin pitkä kierros Porslahdentien ja Vuosaarentien kautta.

Toiminta- ja taloussuunnitelmassa oli maininta 55:n jatkamisesta Oulunkylään 53:n liikennöintiaikojen ulkopuolella ensi vuoden alusta alkaen. Kuljettajaohjeessa sellaista ei kuitenkaan vielä näy, eikä Reittioppassa vaikka siellä on jo aikatauluja 13.1. alkavalle viikolle ja 55:n liikennöintiajat ovat nykyisenlaiset. Samoin 962 ja 963B:n aikatauluja ei näy, vaikka kuljettajaohjeessa alkamisajaksi on merkitty 8.1. Voi tosin olla, ettei niitä ole vain vielä lisätty reittioppaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vartiokylänlahden sillan korjauksen ajan metron Vuosaaren haaraa korvaava 99V on myöskin kuljettajaohjeessa. Kesän 2021 katkoksen linjasta poiketen Vuotieltä tullaan asemalle suoraan Mustakivenkatua, kun pari vuotta sitten ajettiin pitkä kierros Porslahdentien ja Vuosaarentien kautta.
Tästä puheen ollen HSL:n operatiivisen yksikön projektipäällikkö on kertonut, että korvaavan linjan vuoroväli on ruuhkassa 2,5 minuuttia. Vuoroväli on siis oletettavasti sama kuin metron niin, että sekä Puotilan että Mellunmäen metroista on vaihtoyhteys bussiin. Saa nähdä riitääkö tuokaan, mutta ainakin yritys on paljon parempi kuin viime kesänä Myllypuron ja Kontulan katkosten aikana.
 
Takaisin
Ylös