Talviliikenne 2012-13

Jätin palautekyselyyn ehdotuksen linjasta 39: aamuruuhkassa ajettaisiin torilta ehdotettua normaalireittiä Myllypuroon. Paluusuunnassa sen sijaan reitti olis Ikurintie - Myllypuronkatu - Epilänkatu. Iltapäiväruuhkassa sitten toisinpäin. Tästä olisi sikäli hyötyä, että Ikuria ja Myllypuronkatua palveltaisiin ruuhkasuuntaan vartin välein. Tesomankadulla olisi tässäkin tapauksessa 9 vuoroa tunnissa edelleen, kuten nykyisinkin. Vuorovälit todellakin muodostuisivat suht tasaisiksi, mikäli 21:n lähtöajat olisivat :20 50 ja 39:n :05 35. Torilta lähdöt olisivat iltapäiväruuhkassa :04 17 34 47...
Periaatteessa hyvä idea, joskin tässä on riskinä se, löytävätkö ihmiset linjaa. Jos kierrosaika riittää, voisi olla paikallaan koukata vielä Lamminpään kautta, niin saadaan Ylä- ja Ala-Grillin seudun lamminkyläläiset tyytyväisiksi. Eilisessä yleisötilaisuudessa Lamminpään mummot ja papat tuomitsi suunnitelman huonoksi, kun 14 viedään, eikä Länskän kerran tunnissa Lielahdenkadun tienhaaraan ole heille riittävä palvelu. Melkeinpä toivoisin, että LI-vuorot ajettaisiinkin siirtymäajan loppuun asti reittiä Ylöjärventie–Myllypuronkatu–Turvesuonkatu–Enqvistinkatu. Matka-aikaa tulee pari minuuttia lisää, mutta sitä voisi yrittää kompensoida liikennöimällä Pispalan valtatien sijaan suoraan Paasikiventietä Sepänkadulle.
 
Periaatteessa hyvä idea, joskin tässä on riskinä se, löytävätkö ihmiset linjaa. Jos kierrosaika riittää, voisi olla paikallaan koukata vielä Lamminpään kautta, niin saadaan Ylä- ja Ala-Grillin seudun lamminkyläläiset tyytyväisiksi. Eilisessä yleisötilaisuudessa Lamminpään mummot ja papat tuomitsi suunnitelman huonoksi, kun 14 viedään, eikä Länskän kerran tunnissa Lielahdenkadun tienhaaraan ole heille riittävä palvelu. Melkeinpä toivoisin, että LI-vuorot ajettaisiinkin siirtymäajan loppuun asti reittiä Ylöjärventie–Myllypuronkatu–Turvesuonkatu–Enqvistinkatu. Matka-aikaa tulee pari minuuttia lisää, mutta sitä voisi yrittää kompensoida liikennöimällä Pispalan valtatien sijaan suoraan Paasikiventietä Sepänkadulle.
No en kierrätttäisi 39:ä enää lamminpäässä kuitenkaan. Nopea reitti Myllypuronkatu-Epilänkatu olis minusta järkevin ratkaisu. Kyllä linja varmasti löydetään, ja tarvittaessa vuorot voisi merkitä myös 21:n aikatauluun jollain kirjainmerkinnällä ja selityksellä.
Lamminpään osalta ylöjärveläisten kierrättäminen Turvesuonkatu-Enqvistinkatu olis periaatteessa järkevää, mutta viime aikoina ollaan kylläkin poukkoiltu tän siirtymäajan sopimusten suhteen niin paljon, että selvittäiskö tuostakaan järjestelystä valituksitta...? Jos Lamminpään osalta vielä joku muutos tulee, niin ehkä jotain tyyliin että 14 jäis tunnin välein torin ja Lamminpään väliä ajelemaan, toki Lielahdenn kautta. Eikä siinä välttämättä mitään huonoa oliskaan, kunhan lähdöt porrastetaan ylöjärveläisten kanssa. Eli arkisin lähdöt pääsäästöisesti Lamminpäästä puolen aikoihin ja keskustasta tasan maissa. Viikonloppuisin sitten parempi toisin päin, ja ylipäätään kun silloin vuoroväli olisi ilman tuota pääsääntöisesti 60 min, paitsi lauantaisin päivällä...
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään kierrättäisi 39:a Lamminpäässä, koska se pilaisi koko idean nopeahkosta ruuhka-ajan yhteydestä Käräjätörmään ja Ikuriin. Ja luonnollisesti aikataulukirjaan tehdään yhdistelmäaikataulu 21/39, joten linjan löytäminen ei ole issue.

Lamminpään osalta ylöjärveläisten kierrättäminen Turvesuonkatu-Enqvistinkatu olis periaatteessa järkevää, mutta viime aikoina ollaan kylläkin poukkoiltu tän siirtymäajan sopimusten suhteen niin paljon, että selvittäiskö tuostakaan järjestelystä valituksitta...? Jos Lamminpään osalta vielä joku muutos tulee, niin ehkä jotain tyyliin että 14 jäis tunnin välein torin ja Lamminpään väliä ajelemaan, toki Lielahdenn kautta. Eikä siinä välttämättä mitään huonoa oliskaan, kunhan lähdöt porrastetaan ylöjärveläisten kanssa. Eli arkisin lähdöt pääsäästöisesti Lamminpäästä puolen aikoihin ja keskustasta tasan maissa. Viikonloppuisin sitten parempi toisin päin, ja ylipäätään kun silloin vuoroväli olisi ilman tuota pääsääntöisesti 60 min, paitsi lauantaisin päivällä...

Jos mainitsemasi apulinja 14 Keskustori - Lielahti - Lamminpää toteutuisi, niin jatkaisin sitä vielä Lamminpäästä Tohlopin ja Tesoman kautta Kalkkuun. Tässä läntisten poikittaisyhteyksien parantamisessahan Kalkku jää edelleen pussinperäksi ja Kalkku - Lielahti välillä asioiminen edellyttää vaihtamista 27:aan Pispalassa tai jopa kiertämistä keskustan kautta mikäli 27:n harva aikataulu ei satu sopimaan yhteen vaihdon kanssa. Kalkku on myös kasvanut Kalkunvuoren asuinalueen myötä, jossa ei ole kaupallisia palveluja, ja Lielahdessa on niitä on kattavammin kuin Tesomalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelma näyttää ihan hyvältä, mutta ainakin pari asiaa häiritsee.

Ensinnäkin mikä viisaus piilee 3 linjan siirtämisessä kun se voitaisiin tehdä yhdellä ?
Mielestäni turhia siirtoja pitäisi välttää. Kirjoitan tuossa linjoista 21, 25 ja 26.
Oma ajatus on, että antaisin nyt suunnitellunmuutoksen linjalta 21 linjalle 26 jolloin
linjat 21 ja 25 voisi jättää muuttamatta. Siis 26 kulkisi välillä Multisilta - Keskustori -
Lielahti - Ikuri - Tesoma. Toinen juttu on sitten se, että kuinka moni Ikurintieltä on
halukas "kiertelemään" lielahdessa. Itse en olisi jos asuisin siellä.

Sitten toinen asia joka pistää silmään on linja 5:n muutos. En näe järkeä, että siihen
tulee jatko Vuoreksesta Hervanna kautta TAYS:lle. Mahdollisuus olisi, että linja jatkaa
Hervantaan jossa olisi vaihto linjalle 6. Kukaan ei estä muuttamasta linjaa 5 seuraavana
vuonna jos käyttäjiä on.
 
Suunnitelma näyttää ihan hyvältä, mutta ainakin pari asiaa häiritsee.

Ensinnäkin mikä viisaus piilee 3 linjan siirtämisessä kun se voitaisiin tehdä yhdellä ?
Mielestäni turhia siirtoja pitäisi välttää. Kirjoitan tuossa linjoista 21, 25 ja 26.
Oma ajatus on, että antaisin nyt suunnitellunmuutoksen linjalta 21 linjalle 26 jolloin
linjat 21 ja 25 voisi jättää muuttamatta. Siis 26 kulkisi välillä Multisilta - Keskustori -
Lielahti - Ikuri - Tesoma. Toinen juttu on sitten se, että kuinka moni Ikurintieltä on
halukas "kiertelemään" lielahdessa. Itse en olisi jos asuisin siellä.
Varmaankin muutokseen ovat vaikuttaneet syvemmätkin asiat. Esim Multisillan lähtöajat vissiin yritetään porrastaa paremmin linjan 71 kanssa, samoin kuin linjat 21 ja 3 on haluttu pitää Koivistonkylän takia porrastetuin lähtöminuutein. 21:n lähdöt päätteeiltä taitavat myös ensi talvena olla :20 ja 50 kuten nyt Turtolasta. Tahmelaan on mitä ilmeisimmin haluttu lisää tarjontaa, kulkeehan alueelta nytkin ylimääräinen vuoro aamuruuhkassa. Ensi talvena ei sitten 25:lla myöskään teliautoja taida enää näkyillä. Linjaa 21 puolestaan voisin veikata ajettavan teleillä kokonaan, ainakin arkipäivisin.
Jos vain saadaan nuo 39:n vuorot aiemmin tässä ketjussa ehdotetuille reittivariaatioille ja mahdollisesti Lamminpäähänkin vielä jotain pientä lisää, niin kaikki hyvin. Jos ei muuta niin Lielahden reitti ei todellakaan ole mitenkään kiertelevä, se on jopa nopeampi kuin nykyiset reitit, toki sillä varauksella onko rantatiellä ruuhkia.

Tuota 39:n hiljaisen ajan tynkävuoroa olen vielä pohtinut... Olisikohan mahdollista hoitaa ne jatkamalla linjaa 26 Kaarilasta Myllypuroon? Tämä siis vain 39:n liikennöintiaikojen ulkopuolella ja tähän tarvittava auto tulisi 39:ltä. Olis varmaankin houkuttelevampi vaihtoehto kuin vaihto Tesomalla. Paljolti toteutus riippuisi myös siitä, millaisia lähtöaikoja 26:lle on ajateltu.
 
Sitten toinen asia joka pistää silmään on linja 5:n muutos. En näe järkeä, että siihen
tulee jatko Vuoreksesta Hervanna kautta TAYS:lle. Mahdollisuus olisi, että linja jatkaa
Hervantaan jossa olisi vaihto linjalle 6. Kukaan ei estä muuttamasta linjaa 5 seuraavana
vuonna jos käyttäjiä on.
Lukonmäestä saamieni tietojen mukaan Hervannan valtaväylän bussit ovat niin täynnä etenkin TAMK/TAYS-alueelle aamulla yritettäessä, että sinne tarvitaan lisätarjontaa. Vitonen on näppärä viedä sinne, niin saadaan mahdollisimman moni nimenomaan TAYSiin pyrkivistä sen kyytiin. Tällöin linjoille 20 ja 39 mahtuu paremmin ne, ketkä jatkavat keskustan suuntaan.

Varmaankin muutokseen ovat vaikuttaneet syvemmätkin asiat. Esim Multisillan lähtöajat vissiin yritetään porrastaa paremmin linjan 71 kanssa
Enpä tiedä tuosta, mutta ainakin linjojen 5 ja 36 (nyk. K26) kanssa.
 
Tahmelaan on mitä ilmeisimmin haluttu lisää tarjontaa, kulkeehan alueelta nytkin ylimääräinen vuoro aamuruuhkassa. Ensi talvena ei sitten 25:lla myöskään teliautoja taida enää näkyillä.

Tahmelan palvelun parantaminen on ehdottoman hieno asia, jota on odotettu. Ei ole järkevää, että 10 minuutin matkan päässä keskustasta on niinkin tiheästi asutettu alue, josta kulkee bussi vain 30 minuutin välein eikä vaihtoehtoisia inhimillisiä kulkutapoja kauheasti ole (kävely harjun yli Pispalan valtatielle on extreme-suoritus tavalliselta ihmiseltä). Auto on ollut liian monelle ainoa järkevä vaihtoehto tähän asti. Voin kertoa, että kun olen päiväkodin tädeille ohimennen maininnut tästä muutoksesta niin takaisin on tullut ihastuneita huokauksia, että vihdoinkin.

Toisaalta veikkaan että muutoksen taustalla on myös kalustokiertoon liittyviä seikkoja. Nykyinen linja 21 on ajanut liian usein myöhässä ja käännöt ovat jääneet tiukoiksi. Tuskin tuolla kuljettaja on kauheasti ehtinyt edes henkeä vetää kun on pitänyt lähteä jo takaisin. Vaihtamalla itäpää linjalle, jonka kierrosaika sopii paremmin nykyoloihin, saadaan ehkä hieman väljyyttä aikatauluun ja siten täsmällisyyttä paremmaksi?
 
Suunnitelma näyttää ihan hyvältä, mutta ainakin pari asiaa häiritsee.

Ensinnäkin mikä viisaus piilee 3 linjan siirtämisessä kun se voitaisiin tehdä yhdellä ?
Mielestäni turhia siirtoja pitäisi välttää.

Linjanumeroja tosiaankin kannattaa muuttaa niin vähän kuin mahdollista. Joskus linjastoremontissa niitä on vain jossain määrin pakko muuttaa, tässäkin ne ovat kuitenkin hyvin maltillisia ja perusteltuja. Tampereella tuntuu olevan ohjenuorana se, että jos linjan reitti ei muutu (Keskustorin) itäpuolella, linjanumero pidetään ennallaan. Sinällään ymmärrettävää, koska Tampere on rakenteeltaan huomattavan itä/eteläpainotteinen, jolloin numeroinnin muutos vaikuttaisi huomattavan useampaan matkustajaan. Toki taustalla lienee osittain historiansa; 1:llä on "aina" päässyt Härmälään, 2:lla Tammelaan, 3:lla Petsamoon, jne.


Toisaalta veikkaan että muutoksen taustalla on myös kalustokiertoon liittyviä seikkoja. Nykyinen linja 21 on ajanut liian usein myöhässä ja käännöt ovat jääneet tiukoiksi. Tuskin tuolla kuljettaja on kauheasti ehtinyt edes henkeä vetää kun on pitänyt lähteä jo takaisin. Vaihtamalla itäpää linjalle, jonka kierrosaika sopii paremmin nykyoloihin, saadaan ehkä hieman väljyyttä aikatauluun ja siten täsmällisyyttä paremmaksi?

Sanotaanko näin, että tuossa hengenvedossakin on ajallisesti pahimmillaan puolet liikaa seisonta-aikaan nähden. :D 18 minuuttia Keskustorilta Tahmelaan on nykyisillä matkustajamäärillä kaikkea muuta kuin riittävä. Ainoaksi ongelmaksi 20 minuutin vuorovälillä Tahmelassa tosin tulee toisen bussin kohtaaminen ahtaissa mutkissa.
 
Palautteen pohjalta näyttää laadittaneen uusi suunnitelma, jota käsitellään joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 7.3. Joukkoliikenteen sivuilta kuitenkin löytyy alustavia suunnitelma muutoksia koskien. Linjan 39 jatko Myllypuroon on poistettu, ja tilalle on viety linja 36 (Multisilta - Hatanpää - Keskustori - Myllypuro).

Atala - Keskustori - Haukiluoma -linjan numero on muutettu takaisin 18:ksi, muuten reitti ja porrastus 16:n kanssa on säilytetty entisellään.

19:sta tuossa ei mainita mitään lakkautettavien listalla, lieneekö unohtunut, vai aiotaanko tämä säilyttää 29:n apulinjana, mene ja tiedä.

Ruuhka-aikana ajetaan ruuhkavuoroa Y21 reitillä Tesoma - Ikuri - Lielahti - Keskustori - TAYS. Eikö noihin voisi ottaa jotain muutakin kirjainta käyttöön kuin iänikuinen Y?
 
No johan nyt... Onhan tuo Y21 vähän turha, kun saman asian olisi voinut toteuttaa tuon linjan 36 avulla. Eli kuten aiemmin jo mainitsin, ruuhkasuuntiin Ikurintie/Myllypuronkatu/Epilänkatu -kautta. Ajoaika rittäisi tässä tapauksessa vieläkin paremmin kuin 39:llä. Ehkä tällaista remonttia sitten joudutaan tekemään kesken kauden, jos ja kun huomataan että autot täyttyvät tuulilasikuormiin. Uudistushan tähtää myös siihen, että asiakkaat ohjattaisiin linjoille 13 ja 18. Saadaankohan Myllypuronkadun pysäkkejä käyttämään tottuneet kulkijat vaihtamaan tottumuksiaan...? Ainakin Lintuviidassa/Käräjätörmässä on vähemmän vaihtoehtoja, paitsi jos huvittaa kävellä pysäkille hieman pitemmän matkan.

Jospa nyt sitten kaikenmaailman pikavuoroautotkin jäis vielä pois Ylöjärven paikkurista niin Ylöjärventietä ajettaisiin tarkoitukseen sopivilla autoilla. Kyllähän nämä nyt tulleet säfflet parantavat tilannetta hieman. Silti vastaavia autoja tarvittaisiin ehkäpä muutama lisää. Ja vielä kun Lielahti th:n pysäkille sais kunnon päreet ja pysäkki merkittäisiin linjakarttaan. Milloinkahan saamme muuten uuden koko seudun kattavan linjakartan? Edellinen kun on julkaistu vuonna 1998...

Yllättävän vähälle jää tuo 39:n liikenne. Varmaankin 20:n kuormitus lisääntyy nyt Teiskontien varresta kyytiin nousevista koululaisista iltapäivisin...
 
Y21 pitäisi vähintään laittaa kulkemaan Epilän kautta, jotta koululaiset/lukiolaiset pääsee Kaarilaan. Ja kuinka tärkeä tuo 39:n aamuliikenne ylipäätänsä on vai voitaisiinko sekin lopettaa, vitosella kun jatkossa pääsee E-Hervannasta TAYSin suuntaan.

Kummaksuttaa myös linjanumeron 19 käyttö linjan 29 ruuhkavuoroissa (linjojen reitti kuitenkin lienee sama?). Ihan kuin aikataulussa ei voitaisi vain käyttää K-merkintää (päättyy Keskustorille/lähtee Keskustorilta).
 
Viimeksi muokattu:
Milloinkahan saamme muuten uuden koko seudun kattavan linjakartan? Edellinen kun on julkaistu vuonna 1998...
Heti, kun tilaaja tilaa ja tuottaja ehtii tuottaa, tietysti!

Kummaksuttaa myös linjanumeron 19 käyttö linjan 29 ruuhkavuoroissa (linjojen reitti kuitenkin lienee sama?). Ihan kuin aikataulussa ei voitaisi vain käyttää K-merkintää (päättyy Keskustorille/lähtee Keskustorilta).
Mutta mutta: linjan 19 reittihän tulee olemaan "alkuperäinen" 19:n reitti Keskustori–Linnainmaa. JoLi-logiikan mukaisen selvyyden vuoksi tehdään mieluummin kokonaan uusi linjanumero kuin "29K Keskustori".
 
Takaisin
Ylös