Talviliikenne 2012-13

Ylöjärven siirtymäajan soppareihin liittyy sellainen omituisuus, että osa niistä päättyy 2014 ja osa vasta 2016, joten tällainen järjestelysopimus on käytännön välttämättömyys. Muuten saisi tapella Penttilän kanssa lakituvassa, ja tällainen määräaikainen reviirijako yhteistyössä on ihan fiksu ratkaisu kaikkien osapuolten kannalta, myös vuorentaustalaisten ja ylöjärveläisten.
Tarkoittaako tämä reviirijako sitä, että 2013-2016 niin Vuorentaustasta, kuin Ylöjärveltäkin (minne asti tuo 13 sitten jatkettaisiinkin), pääsee kulkemaan "kaupunkitaksalla" Tampereelle sekä TKL:n että Länsilinjan kyydissä? Vaiko niin, että Länsilinjat perii nykyistä km-tariffia, ja TKL "vetää isolla kuokalla" kaupunkitaksan mukaisella hinnalla?
 
Tarkoittaako tämä reviirijako sitä, että 2013-2016 niin Vuorentaustasta, kuin Ylöjärveltäkin (minne asti tuo 13 sitten jatkettaisiinkin), pääsee kulkemaan "kaupunkitaksalla" Tampereelle sekä TKL:n että Länsilinjan kyydissä? Vaiko niin, että Länsilinjat perii nykyistä km-tariffia, ja TKL "vetää isolla kuokalla" kaupunkitaksan mukaisella hinnalla?
TKL ei vedä mitään. Toimivaltainen viranomainen määrittelee lipputuotteet Ylöjärven kaupungin esityksestä.
 
Talven linjakartasta löytyi jänniä kuriositeetteja, joista en tiedä ovatko ne esim. pyhäliikenteen reittejä (epätoivoista säästöä) vai ruuhka-ajan lisävuoroja:
  • 13R: kuin linja 13 yöaikaan, eli Kokkolankadun ja Vanhan kirkkotien kautta
  • 16R: kuin Y16 Lentävänniemestä Keskustorille (uutta reittiään), eli Lentävänniemi – Vähäniemenkatu – Itämäenkatu – Possilankatu – Lintulamminkatu – Ryydynkatu – Teivaalantie
  • Y17: tulee kaupungista suoraan Sammon valtatietä Vestonkadulle ja Kaukajärventien eteläpäästä alkaen kulkee kuin muinainen vitonen tai vastakuopattu kasi Aukionkadun, Pysäkkikadun ja Vaunukadun reitillä.
  • Y23 kuten yöaikaan
  • Y28 näyttäisi tuovan lisätarjontaa Atalaan kulkien reittiä Aitolahdentie – Atanväylä – Nikinväylä – Aitolahdentie ja eteläänpäin suoraan Aitolahdentietä.
 
Talven linjakartasta löytyi jänniä kuriositeetteja, joista en tiedä ovatko ne esim. pyhäliikenteen reittejä (epätoivoista säästöä) vai ruuhka-ajan lisävuoroja:
  • 13R: kuin linja 13 yöaikaan, eli Kokkolankadun ja Vanhan kirkkotien kautta
  • 16R: kuin Y16 Lentävänniemestä Keskustorille (uutta reittiään), eli Lentävänniemi – Vähäniemenkatu – Itämäenkatu – Possilankatu – Lintulamminkatu – Ryydynkatu – Teivaalantie
  • Y17: tulee kaupungista suoraan Sammon valtatietä Vestonkadulle ja Kaukajärventien eteläpäästä alkaen kulkee kuin muinainen vitonen tai vastakuopattu kasi Aukionkadun, Pysäkkikadun ja Vaunukadun reitillä.
  • Y23 kuten yöaikaan
  • Y28 näyttäisi tuovan lisätarjontaa Atalaan kulkien reittiä Aitolahdentie – Atanväylä – Nikinväylä – Aitolahdentie ja eteläänpäin suoraan Aitolahdentietä.
Erikoisia tosiaan nuo R-merkinnällä varustetut. R-kirjaimesta voisi jonkin logiikan mukaan veikata että ovat Ruuhkavuoroja, vaikka ei uskoisi noista ylimääräisistä mutkista johtuen. Mene ja tiedä, ehkäpä tuo selviää piakkoin mistä on kyse. Y17 lienee kuitenkin aamun ruuhkavuoro. Tässäkin olisi voitu mutkia oikoa ja yhdistää tuo linjan Y35 kanssa, kun olen ihmetellyt miksi se ajelee Taysille asti kun 16 kulkee myös sinne. No, tuo ensinmainittu käsittänee varmaankin vaan jonkun tyyliin 7:30 lähdön Vehmaisista.
 
Yksi mahdollisuushan on, että Y23 ja Y28 ovat tuossa päiväkartassa vain siksi, koska ne ovat ainoat yövuorot, joiden reitti poikkeaa päiväreitistä, jolloin 13R ja 16R ovat jotain Rellestyslinjoja (tai Ryydynpohja ja Rahola). Mutta mikä tuo Y17 on?
 
Eppu sanoi:
Tässäkin olisi voitu mutkia oikoa ja yhdistää tuo linjan Y35 kanssa, kun olen ihmetellyt miksi se ajelee Taysille asti kun 16 kulkee myös sinne.
TAYS:lle menijöitä on tuohon 7.30 aikoihin sen verta runsaasti, että Y35:een riittää kyllä myös omat matkustajansa. Varsinkin tuo 7.30 lähtö on torilta lähtiessä istumakuormassa vielä Teiskontielle saakka. Myös muut Teiskontielle suuntaavat autot ovat noihin aikoihin sen verran täysiä, että Y35:n ajo aamuruuhkassa TAYS:n alueelle on mielestäni perusteltua.

Yksi mahdollisuushan on, että Y23 ja Y28 ovat tuossa päiväkartassa vain siksi, koska ne ovat ainoat yövuorot, joiden reitti poikkeaa päiväreitistä, jolloin 13R ja 16R ovat jotain Rellestyslinjoja (tai Ryydynpohja ja Rahola).

Itse veikkaisin, että nuo R-kirjaimet vuorojen perässä ovat tosiaan vain jotain suunnittelun aikaisia merkintöjä, joita tuohon karttaan on vielä jäänyt roikkumaan. Aikanaan, kun 11 aloitti, näkyi se joissain paikoissa linjana 11V (nähtävästi Villilä), mutta lopullisista tuo kirjain kuitenkin sitten jäi pois. Voi olla, että Raholan kautta kulkevat vuorot 13:lla merkitään tuolla R:llä, mutta linjatunnukseen tuota tuskin tulee näkymään. Löytyyhän tuolta myös sinällään itsestään selvä 3U. ;)

Mutta mikä tuo Y17 on?
Y17 lienee koululaisvuoro, joka korvaa kasilinjan niitä aamuruuhkan vuoroja, joilla koululaiset kulkevat opinahjoihinsa. Ts. niitä ainoita vuoroa, jolloin tuolla kasilla joku matkustikin. ;) En nyt tähän hätään löydä sitä, mutta jossain Jolin suunnitteluraporteissa talvea koskien oli juurikin tästä Y17:stä maininta.
 
Jos nyt oikein tulkitsen tuota talven 2012-2013 linjakarttaa, niin 29:n (ja "uuden" 19:n) lenkki Linnainmaalla on käännetty ajettavaksi toisinpäin; eli reitti menisi Heikkilänkatu - Mäentakusenkatu - Lahtomäenkatu - Hannulankatu - Aitolahdentie, päätepysäkki olisi nähtävästi tuo Linnainmaan Prisman kohdalla oleva katoksellinen pysäkki.

En oikein keksi tälle muutokselle mitään järkevää perustetta, miinuksia sitäkin enemmän:

1) Hannulankadun-Aitolahdentien risteys on mäkensä takia talvisin kaikkea muuta kuin helppo noustava bussilla,

2) Tämä ko. pysäkki on sen verran lyhyt, että tällä pysäkillä aikaa tasatessa 37:lla ja 38:lla tekee todella tiukkaa mahtua tälle pysäkille,

3) tämän ajosuunnan pysäkit katoksineen poistettiin Lahtomäenkadun-Hannulankadun osuudelta jokin aika sitten, nyt taas joudutaan pystyttelemään tolppia uudelleen,

4) Lahtomäenkadun "oma" linja häviää. Lähtiessään Lahtomäenkadun päästä kadun varrella asuvat tiesivät, mihin aikaan auto lähtee pysäkiltä, nyt Lahtomäenkadun varrella asuvat joutuvat käytännössä turvautumaan Mäentakusenkatua ajavien bussien tarjontaan.

5) seistessään päätepysäkillä bussit sopivasti hidastivat kadun ajonopeuksia, tätä reittiä kun käytetään liikekeskuksen suunnasta tullessa pikataipaleena Mäentakusenkadulle.
 
Ensi talven (2012-2013) aikataulut on julkaistu joukkoliikenteen sivuilla.

Joitakin huomioita (tiedossa olevien lisäksi):

Y17 ajaa Vestonkadulta suoraa Sammon valtatielle. Tosin tämän pätkän varrella olevaa kahta pysäkkiparia (Pukinekatu ja Linnainmaankatu) ei ainakaan vielä ole merkattu pysäkkilistaan, oletettavasti nämä kuitenkin ovat käytössä.

Linjan 21 uudelle osuudelle Myllypuronkadulle on lisätty jo olemassa olevien pysäkkisyvennysten lisäksi (Lannemäki, 1820/1821) lisäksi myös pysäkkipari Ylöjärventien/Epilänkadun risteyksen tuntumaan.

Y21 puuttuu (tilanne 30.6.) vielä listauksesta kokonaan.

Linjan 23 vuoroväli on pyhisin pudotettu 30 minuuttiin. Aikataulut on tosin synkattu 15 minuuttiin linjan 13 kanssa yhteisellä reittiosuudella, mutta tämä ei paljoa lämmitä Opiskelijankadun, josta suurin osa matkustajista tulee, länsipäässä asuvia.

Linjan 25 pysäkki on Jankasta päin tullessa siirretty "suihkulähteelle", eli samalle pysäkille mm. linjojen 16 ja 27 kanssa.

Linja 30 alkaa puolestaan ajamaan sunnuntaisin päiväsaikaan 15 minuutin välein.

Linja 36 liikennöi joka päivä, tosin iltaisin ja viikonloppuisin vain väliä Keskustori-Sandvik. Myös Perkkoonkadulla käynnit on jaettu "tasan" linjojen 26 ja 36 kesken.

Linja 37 liikennöi iltapäiväruuhkassa 20 minuutin vuorovälillä.

Linja 39 ajaa vain aamuruuhkassa, silloinkin ainoastaan Pyynikintorin suuntaan.
 
Juuh oli tullut ensi talven aikataulut näkyville. Aika monia typeriä ratkaisuja mielestäni, näin harrastuksenani aikatauluja ja reittejä suunnittelevana olisin toteuttanut niin monen asian toisin. Eniten harmittaa vielä tuo 36:n reitti Länsi-Tampereella. Perusreitin olisi pitänyt olla: Epilänkatu - Myllypuronkatu - Ikurintie - Sandvik, ja ainoastaan työmatkaliikenteen ruuhka-aikaan olisi ajettu muutama lähtö suoraan Tesomankatua Sandvikiin ja päinvastoin. Pitää toivoa, että sitten kun Ikurin, Lintuviidan ja Käräjätörmän asukkaat valittavat huonoista yhteyksistä Epilään/Pispalaan, niin tuo reitti korjataan ensi kaudelle.

Lauantaisin 1 ja 18 ajavat peräkanaa 20 minuutin välein Tesomalle .07 .27 .47 joten tuossa kohtaa porrastusta ei ole jaksettu tehdä.

Aikataulumerkinnöissä on myös edelleen lapsuksia. Esimerkiksi linjan 36 aikataulussa Keskustorilta Multisiltaan ei tarvita T-merkintöjä, koska ne eivät vaikuta linjan reittiin tuolla osuudella. Turhat aikataulumerkinnät siitä, mitä reittiä vuoro on ajanut jossain toisella puolella kaupunkia, voisi jättää pois aiheuttamasta sekaannusta.

Ratkesipa myös tuo R-reittien mysteeri (13 ja 16). Kuten oletin, ne ovat vain hiljaisen ajan liikenteen reittimerkintöjä, millä mahdollistetaan Y-tunnusten jättäminen pois näiltä linjoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensi talven (2012-2013) aikataulut on julkaistu joukkoliikenteen sivuilla.
Y21 puuttuu (tilanne 30.6.) vielä listauksesta kokonaan.
Listauksesta kyllä, mutta iltapäivisin aikatauluihin on merkitty lähteväksi torilta länteen 05Kt -vuorot klo 14-17. Jos jotain olisi voinut vielä rukata, niin nämä ko. pätkävuorot olis voinu ajaa Pispalan/Epilän/Epilänkadun kautta Lielahden sijaan, ja toki Y21-tunnuksin. Ja muuten, 21:llä onkin aikataulusta päätellen arkisin päiväsaikaan peräti 5 autoa liikenteessä...

Muita huomion arvoisia asioita olivat ainakin:
-linjan 28 aamulähdöt Sorilasta (07: 00 10 20 20 40). Onkohan nuo tosiaan näin vai onko tuossa virhe?
-siinä missä 1:n ja 18:n porrastus torilta Tesomalle on ryssitty lauantailähtöjen osalta, on puolestaan Lielahden suunnalla onnistuttu yllättävänkin hyvin. Linjat 7 ja 16 ajelevat iltasella suht tasaisella vartin välillä torilta Lielahteen ja päinvastoin.
-talvikaudella kuljettajien suosikiksi taitaa muodostua linja 25. Hiljaisempaan aikaan pääteille jää todennäköisesti aina vähintään vartti...
-linjalla 13 arki-illoissa rohkeasti 20 min vuoroväli
EDIT: lisäyksenä: linjan 26 lähtö Kaarilasta arkisin 7:15 taitaa jatkaa torilta Y3:na Lahdesjärvelle...
 
Viimeksi muokattu:
Muita huomion arvoisia asioita olivat ainakin:
-linjan 28 aamulähdöt Sorilasta (07: 00 10 20 20 40). Onkohan nuo tosiaan näin vai onko tuossa virhe?
Itse veikkaisin, että kyseessä on virhe, ellei sitten tuohon 7:20 lähtöön ole laitettu tupla-autoa, jota tuolla yritettäisiin viestittää. Tuo lähtö kun tuppaa varsinkin talviaikaan olemaan suht. täynnä.
 
Itse veikkaisin, että kyseessä on virhe, ellei sitten tuohon 7:20 lähtöön ole laitettu tupla-autoa, jota tuolla yritettäisiin viestittää. Tuo lähtö kun tuppaa varsinkin talviaikaan olemaan suht. täynnä.
Veikkaan, että kyseessä on haamumerkintä, jossa molemmat viittaavat tasan samaan vuoroon, ja toinen merkintä on tullut vahingossa. Vrt. 90x vartin yli seittemän: http://aikataulut.tampere.fi/?stop=5217

Tietysti lisävuorokin on mahdollinen, mutta loogista olisi ollut laittaa toinen 7:20 lähtevistä kakskaseista lähteen 7:30 ja toinen motari-90 vaikka samaan aikaan.
 
Veikkaan, että kyseessä on haamumerkintä, jossa molemmat viittaavat tasan samaan vuoroon, ja toinen merkintä on tullut vahingossa. Vrt. 90x vartin yli seittemän: http://aikataulut.tampere.fi/?stop=5217

Eikös tuo 7.00 90 Kämmenniemestä ole ihan oikeasti tuplavuoro. Tuonhan huomaa siitä, että pysäkeillä ennen Kämmenniemeä ei tuota tuplaa esiinny. Siten myös tupla-lähtö 28:lla on ihan mahdollinen. Mielenkiintoinen aikataulu Sorilasta kyllä:

7.15 7.15 7.20 7.20
 
Talven autokiertolistoista tarkistettuna tuo 28:n 7:20 lähtö Sorilasta todellakin ajetaan tuplalähtönä.

Lisäksi aikatauluvarmuuteen on panostettu aiempaa enemmän; mm. 18:lla on ruuhka-aikana ajossa 13 vaunua, 37:lla iltaruuhkassa peräti 4.
 
Takaisin
Ylös