Kannattaa muistaa, että HSL:llä on henkilökuntaa useampi sata työntekijää, Joli:lla taas tuskin kymmentäkään. Virheistä eroonpääsemiseen ei ole oikotietä: tarvitaan riittävästi työtunteja oikolukuun. (Periaatteessa voisi auttaa myös aikataulukirjan teon automatisointi, eli muutokset päivittyisivät suoraan aikataulutiedostoihin, mutta silloin vain altistuttaisiin toisenlaisiin ongelmiin.) No, ainakaan Tamperetta ei pääse syyttämään siitä, että joukkoliikenteen rahat menisivät byrokratiaan liikennöinnin sijaan.
Ihan totta ja tärkeä huomio. Onko HSL:llä liikaa työntekijöitä vai Jolilla liian vähän (jos suhteutetaan vastuualueiden asukasmääriin, eivät määrät suhteessa ole lähelläkään)? Jotenkin olen vain nähnyt koko ajan HSL:n toiminnan yrityksenä toimivan paremmin kuin yhden osallistujakunnan toimiston perällä toimivan kunnallisen yksikön - tähän on varmasti eriäviäkin mielipiteitä. Joka tapauksessa joukkoliikennetoimistolla on varmasti jonkinasteinen vajaamiehitys. Jos joukkoliikennettä halutaan tukea, on erikoista tinkiä suunnittelu- ja tiedotusmiehityksestä, jos perusasioissakin on satunnaisesti ongelmia. Tämän kokoisella liikennöintialueella perusasioiden, kuten linjapäreiden vaihtamisen, pitäisi sujua täysin kitkatta. Kesän 2014 pysäkkipäreiden vaihtaminen oli täysi katastrofi ja hyvä esimerkki siitä, miten yhden henkilön sairastuminen johtaa koko organisaatiossa. Pysäkkipäreet piti vaihtaa koko seudulle kesäkuun aikana, mutta uudistetun linjaston aloittaessa 30.6.2014 edes kaikkia keskustan kylttejä ei ollut vaihdettu ja seudulla muutostyöt jatkuivat pitkälle syksyyn ja jopa alkutalveen.
Hyvä ilmainen tapahan on laittaa aikataulukirja nettiin hyvissä ajoin ja antaa aktiivisten käyttäjien heitellä vikakommentteja.