Aikataulukirjan osalta taitaa olla näin. Bussissa jaettavien paperilehtisten päivityssykli on kuitenkin ilmeisesti paljon lyhyempi. Aikataulukirjassa oli mm. neloslinjan otsikossa virhe (puhuttiin yhä Hervantakeskuksesta), joka korjattiin juhannuksen jälkeen eikä siitä lisätty huomautusta tuohon korjauslistaan = eli korjaus kerennyt kirjaan?
Tuo nettiaikataulujen päivitysvaikeus on kyllä todella vitsikästä. Toivottavasti ne eivät maksa tuosta enää yhtään mitään, järjestelmä on säälittävän kankea ja vanhentunut käyttöönottohetkelläkin. Kaikki pienetkin muutoksetkin vaativat ilmeisesti aikataulukauden vaihtamisen, jota viime talvena nähtiinkin muutamaan otteeseen ja tänä kesänäkin kerran. Nettiaikataulujenhan pitäisi nimenomaan olla se, johon muutoksia voidaan merkitä vaivattomasti ja nopeasti.
On tietenkin hieman eri asia verrata Helsingin Lentoaseman rautatieaseman avaamista ja ykköslinjan muutosta Tampereella, mutta Joli tiedottaa todella surkeasti linjamuutoksista. Esimerkkinä nyt nostan tämän ykköslinjan siirron pois Kyöstin pysäkiltä, josta ihmiset eivät ole osanneet siirtyä käyttämään 1C-linjaa Naistenmatkantielle. Paikallislehdessä (
http://pirkkalainen.com/lehtiarkisto/2015/Nro 27 Pirkkalainen 1.7.15 .pdf, sivu 7) Häyrysen mielestä "tässä kohtaa olisi voitu toimia hieman tarkemminkin". Jutun jälkeen Kyöstin hylätylle kääntöpaikalle vietiin tiedote siirrosta, mutta uusilla ykkösen pysäkeille ei ole riittänyt 60 päivän toimenpideaika pysäkkikylttien vaihtamiseksi. Ihmettelen täälläkin, että mikä siinä voi olla niin kohtuuttoman vaikeaa. Parasta tässä pelleilyssä on, että vastuutahot pompottelevat vaihtohommaa toisilta toisilleen ja oravanpyörä jatkuu. Eli kukaan ei oikeastaan tiedä, kenen vastuulla niiden vaihto on. JOLI, Pirkkalan kunta ja ELY-keskus ovat aivan pihalla siitä, kuka ne pari pysäkkipärettä vaihtaa. Puolen tunnin homman olisi voinut hoitaa toukokuun puolella viimeisenä talvikauden liikennöinti-iltana. Toimiiko joukkoliikenneyksikkö täysin alimitoitetulla budjetilla vai eikö porukka ole työtehtäviensä tasalla? HSL on hoitanut mielestäni varsin haasteellisten Lentoaseman poikkeusjärjestelyjen tiedotusta varsin hyvin, etenkin tuo oppaiden palkkaus on erinomainen asia.