Tampere - Pietari -yhteys

VR ei lämpiä vieläkään Tampere-Pietari yhteydelle, ohessa muutamiin verkkolehtiin linkit
- http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vr-ei-lampene-lansi-suomen-allegrolle/615496/
- http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/12/1675562

mtv3 sanoi:
Suora junayhteys Tampereelta Pietariin ei ole toteutumassa lähivuosina. VR ei ole lämmennyt kauppakamarien esitykselle, jonka mukaan yksi neljästä Allegrosta siirrettäisiin liikennöimään Tampereelta.

Matkantekoon on silti luvassa parannusta. VR on lupaillut intercityjunaa Tampereelta Lahteen, josta voi hypätä Allegron kyytiin. Nykyisin Tampereelta tulevat joutuvat vaihtamaan joko Tikkurilassa tai Riihimäellä ja Lahdessa.

Kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen VR:ltä kertoo, että Tampereen ja Lahden välisen intercityjunan edellytyksenä on Riihimäelle rakennettava kolmioraide. Sen ansiosta junat voivat jatkaa Lahteen kulkusuuntaa vaihtamatta.
 
Voi jeesus, justhan ohjausvaunuja on tulossa, miksei niitä voi käyttää vaan pitää saada uusi, kallis kolmioraide?
 
Voi jeesus, justhan ohjausvaunuja on tulossa, miksei niitä voi käyttää vaan pitää saada uusi, kallis kolmioraide?
Eihän se edellytyksenä pitäisi ollakaan. Mutta matka-aika lyhenee noin 10 minuuttia, jolloin suoralla yhteydellä on jotain oikeaa lisäarvoa, kun turha Riihimäki jätetään väliin. Sinnehän pääsee muutenkin vähintään 60 minuutin kaikkialta.

Kolmioraiteen tärkein perustelu ei ole kuitenkaan henkilöliikenne vaan tavaraliikenne. Kolmioraide maksaa yhden sähkömoottorijunan verran, ja helpottaa esimerkiksi Pietarin radalta Toijalan suuntaan kulkevien tavarajunien liikennettä oleellisesti. Vielä kun saataisiin Toijalan kolmioraide, niin myöskään Tampereella ei tarvitsisi tehdä vaihtotöitä – henkilöliikenteen kannalta tosin Toijalan kolmioraiteen hyödyt rajautuisivat Tampere–Toijala-radan kuormituksen vähenemiseen.
 
Vielä kun saataisiin Toijalan kolmioraide, niin myöskään Tampereella ei tarvitsisi tehdä vaihtotöitä  henkilöliikenteen kannalta tosin Toijalan kolmioraiteen hyödyt rajautuisivat TampereToijala-radan kuormituksen vähenemiseen.
Toijalan kolmioraide?
 
Vielä kun saataisiin Toijalan kolmioraide, niin myöskään Tampereella ei tarvitsisi tehdä vaihtotöitä – henkilöliikenteen kannalta tosin Toijalan kolmioraiteen hyödyt rajautuisivat Tampere–Toijala-radan kuormituksen vähenemiseen.

Allegro Turku-Toijala-Riihimäki-Pietari ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos tuollainen IC-juna Tampere - Lahti on luvassa, niin se olisi aikamoinen parannus. Kyseessä on tällä hetkellä pahin aukko kaukoliikenneverkossa, joka syntyi Oikoradan myötä. Olisi tosin hauska kuulla, kuinka tuo juna olisi tarkoitus sovittaa Tampereen asemalle, koska tasatunnein laituripaikat alkavat olla lopussa. Olisiko se mahdollisesti tarkoitus yhdistää Porin junien kiertoon? Nimittäin itse olen jonkin verran joutoajalla pyörittänyt tätä ongelmaa mielessäni.

Ja tosiaan: kyllähän se tekisi ainakin Tamperelaisille ja tiettyyn rajaan länsisuomalaisille yleensä Allegrosta nykyistä käyttökelpoisemman yhteyden.
 
Asiaa helpottanee vähän ohjausvaunujen tulo, jolloin Rixussa ei tarvitse tehdä veturin vaihtoa :)
Mutta Tampereelle mahtuminen on kiinnostava kysymys :D
 
Toijalan kolmioraide?
Allegro Turku-Toijala-Riihimäki-Pietari ?
Pikemminkin kiitotavarajuna Turku–Venäjä ilman veturin pyörittelyä Toijalassa/Tampereella ja Riksussa.

Jos tuollainen IC-juna Tampere - Lahti on luvassa, niin se olisi aikamoinen parannus. Kyseessä on tällä hetkellä pahin aukko kaukoliikenneverkossa, joka syntyi Oikoradan myötä. Olisi tosin hauska kuulla, kuinka tuo juna olisi tarkoitus sovittaa Tampereen asemalle, koska tasatunnein laituripaikat alkavat olla lopussa. Olisiko se mahdollisesti tarkoitus yhdistää Porin junien kiertoon? Nimittäin itse olen jonkin verran joutoajalla pyörittänyt tätä ongelmaa mielessäni.
VALI 2006-aikataulukuviosta löytyy kyllä junalle paikka, ja se on "vanhan" R-junan minuutit eli muistaakseni noin :22 lähtö Tampereelta ja :42 saapuminen Tampereelle.
 
Pikemminkin kiitotavarajuna Turku–Venäjä ilman veturin pyörittelyä Toijalassa/Tampereella ja Riksussa.
No tuo jää tarpeettomaksi muutenkin kun Karjaa-Hyvinkää saa ajolangat. Voi aika paljon Hämeenlinnan-Tampereen-Toijalan-Turun radan
(radan rakentamisen aikainen nimi) liikennettä siirtyä sille reitille, mikäli vaan tilaa saadaan järjestettyä.
 
mikäli vaan tilaa saadaan järjestettyä.
Tämä on luultavasti isoin ongelma. Tunnin välein kaukojunia ja ehkä 2020 lähtien myös paikallisjunia on aika mahdoton yhtälö, jos halutaan vielä tavarajunia sinne sekaan. Yöllä toki mahtuu.
 
No tuo jää tarpeettomaksi muutenkin kun Karjaa-Hyvinkää saa ajolangat. Voi aika paljon Hämeenlinnan-Tampereen-Toijalan-Turun radan (radan rakentamisen aikainen nimi) liikennettä siirtyä sille reitille, mikäli vaan tilaa saadaan järjestettyä.

En oikein usko, koska Karjaa-Turku-välillä ei rantaradalla ole käytännössä yhtään sen enempää tilaa tavarajunille kuin Karjaa-Helsinki-välilläkään. Ervelän ja Paimion kohtauspaikat tarvitaan jo matkustajajunien käyttöön, niin niille ei voi pistää tavarajunia väistämään. Öisin tietysti, mutta sitä liikennettä ei nytkään estäisi mikään.

Ja siis JOS Karjaa-Hyvinkää saa ajolangat. Toijalan ja Riihimäen kolmioraiteet myös merkittävästi vähentäisivät sen sähköistyksen tarvetta.
 
Ja siis JOS Karjaa-Hyvinkää saa ajolangat. Toijalan ja Riihimäen kolmioraiteet myös merkittävästi vähentäisivät sen sähköistyksen tarvetta.
Toivottavasti saa. Näin Hanko–Hyvinkää-taajamajunallekin tulee paremmat menestymismahdollisuudet, ja vapautetaan Dm12-kalustoa esim. Haapamäen kolmioon. :)
 
Toivottavasti saa. Näin Hanko–Hyvinkää-taajamajunallekin tulee paremmat menestymismahdollisuudet, ja vapautetaan Dm12-kalustoa esim. Haapamäen kolmioon. :)

Mä sanoisin, että Hanko-Karjaa-rata saattaisi sähköistyä, jonka jälkeen Hangon-junat alkavat ajaa suoraan Helsinkiin Y-junina. Tämä olisi mielestäni kaikin puolin toivottavampaa, ja sähköistyskilometrejä kolmasosa. En vain näe Karjaa-Hyvinkää-junia mitenkään mielekkäinä. Juna ei varmasti olisi bussia nopeampi, ja päästä päähän -matkalla junalla päässee nopeammin Helsingin kautta.
 
Turun muutama hassu tavarajuna ehtisi aivan hyvin kulkea yöaikaan Salon ja Lohjan kautta, ainakin ne, jotka tulevat Venäjältä. Eikä niitäkään kulje tällä hetkellä jokapäivä. Vaan riittääkö kohtausraiteitten pituus? 3505 alias 3001 (vaihtaa nimeä Turussa) eli ammoniakkivaunujen palautusjuna Venäjälle on hyvinkin usein yli 50 vaunun ptuudessa.
Kohta aletaan lähestyä tilannetta, jossa Lohjan-Hyvinkään välille tarvitaan 2 raidetta.

Entäpä jos RZD:n omilla vaunuilla ajettaisi vaikkapa yöjuna Moskovasta Lahden kautta Tampereelle ja eteenpäin? Kaukaa haettu idea, muttakun RZD on tänne muutenkin tunkemassa, ensin tilausjunilla, sitten viikonloppujunin, mutta kukapa tietää jos ne siellä kyttäävät jo maan sisäisen henkilöliikennemonopolin murtumista..
 
Mä sanoisin, että Hanko-Karjaa-rata saattaisi sähköistyä, jonka jälkeen Hangon-junat alkavat ajaa suoraan Helsinkiin Y-junina. Tämä olisi mielestäni kaikin puolin toivottavampaa, ja sähköistyskilometrejä kolmasosa. En vain näe Karjaa-Hyvinkää-junia mitenkään mielekkäinä. Juna ei varmasti olisi bussia nopeampi, ja päästä päähän -matkalla junalla päässee nopeammin Helsingin kautta.
Olen pilke silmäkulmassa puhunut Jokeri 5:stä (samaan tapaan kuin läntisen Salpausselän kunnat puhuvat vt 23:sta Kehä V:nä). Kukaan ei matkustane sitä pitkin päästä päähän, mutta etapit Hanko–Tammisaari–Karjaa–Lohja as.–Nummela–Rajamäki–Hyvinkää ovat keskenään varsin lähellä toisiaan ja radan vaikutusalueella Karjaan ja Hyvinkään välillä on sellaiset 100 000 asukasta, karkeasti 1000 asukasta per ratakilometri. Jos rata olisi jossain muussa eurooppalaisessa maassa, sitä pitkin ajettaisiin 30 tai 60 minuutin välein paikallisjunia.
 
Takaisin
Ylös