Tampere - Pietari -yhteys

Ilmeisesti tamperelaisilla on vähän optimistinen käsitys missä ajassa vastaanotto ja takuukorjaukset saadaan tällaiselle yksilölliselle suurnopeusjunatyypille hoidettua, jonka on kyettävä kulkea kahden eri valtakunnan rautateillä, joilla on eri sähköjärjestelmä, eri kulunvalvontalaitteet, eri toimintakulttuuri jne välillä. Ei Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne ole mikään Lenin-museo :D

t. Rainer

Tamperelaiset ovat täsmälleen oikeaan aikaan liikkeellä. Allegrot ovat olleet ajossa melkein vuoden, joten mitä todennäköisimmin ensimmäiset arvioinnit ja suunnitelmat mahdollisista laajennuksista tehdään ensi syksynä. Eli juuri nyt on oikea aika lobata. Mikä selittäänee osaltaan vr:n ärtyneen suhtautumisen, siellä oltaisiin varmaankin mieluummin päätetty rauhassa ja jätetty kaupungit tapahtuneen tosiasian eteen. Tiedä vaikka jotain sisäpiirivuotoakin olisi tapahtunut.

Tampere olisi varmaan meidän suomalaisten kannalta järkevin laajennuskohde, mutta asiasta pitää päättää yhdessä venäläisten kanssa ja pelkäänpä että he asettavat Turun etusijalle. Ainakin venälaisturistit matkustavat mielellään Suomen kautta Ruotsiin ja Turku lauttayhteyksineen tuntuu varmasti luontevammalta määränpäältä kansainväliselle junalle, olipa asialla oikeasti merkitystä tahi ei. Jos nyt sattuisi olemaan niin, että venälaisosapuolen kanssa olisi jo alustavasti sovittu, että tulevaisuudessa yksi Helsinkiin tulevista vuoroista voisi jatkaa Turkuun, niin tamperelaisten ulostulon on täytynyt olla poikkeusellisen kiusallista vr:n kannalta. Mutta ken elää, se näkee. Jään odottamaan mielenkiinnolla, kuinka tämä asia edistyy.
 
Nyt kesällä ollaan jo tilanteessa, jossa kaksi Allegroa ei kunnolla riitä Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen. Kolmas Allegro pitäisi saada nopeasti liikenteeseen. Jos yksi varajuna ei riitä, varayhteydet voidaan hoitaa IC2 kalustolla, ei veturin vaihto Vainikkalassa niin kauan vie, ettei päästä suunnilleen neljään tuntiin. Passi- tullitarkastus junassa on olennaisin nopeuttaja.

Vaikka Allegroja varmaan tilataan pikaisesti lisää toimitusaika on pitkä.
 
Ainakin venälaisturistit matkustavat mielellään Suomen kautta Ruotsiin ja Turku lauttayhteyksineen tuntuu varmasti luontevammalta määränpäältä kansainväliselle junalle, olipa asialla oikeasti merkitystä tahi ei.

Tämä lienee todennäköinen skenaario. Havaintona Neva Travelin busseja tulee Turku-Helsinki moottoritiellä vastaan lähes jatkuvalla syötöllä. Tampere-Helsinki välillä en muista nähneeni yhtäkään. Ehkä jatko Turun satamaan on se salaisuus jota VR varjelee. Neva ja muut venäläiset matkatoimistot menettävät tuottavan bisneksen tai ainakin merkittävän siivun siitä.
 
Mehän tiedämme miten hyvin nämä korvaukset ovat nostaneet esimerkiksi Helsingin Variotramien käyttöastetta. Vai ovatko sittenkään?
Variotraminen käyttöaste on noussut ratkaisevasti, kun myyjä korvaa ongelmat pitämällä vaunut omalla kustannuksellaan ajokelpoisina. Tämä on ollut mahdollista juuri siksi, että hankintasopimuksessa on sovittu, mikä on vaunujen käytettävyys ja millä hinnalla. Käytettävyys ei toteutunut sovitulla hinnalla, mutta se toteutuu paljon korkeammalla hinnalla. Sovitun ja toteutuneen hinnan eron maksaa nyt myyjä, koska ei ole täyttänyt sopimusta.

Jos Variotram-kauppaa verrataan Allegroihin, on hyvä ymmärtää, että Variotramien kauppa on tehty 15 vuotta aikaisemmin. Oletan, että Karelian Trains ei ole ollut ainakaan huonompi kaupan tekijä kuin HKL 15 vuotta aikaisemmin.

Noh. Helsingin seuraavat ratikat käyttönottotarkastetaan toki ennen ajoa ja vuoden päästä ensimmäisen vaunun saapumisesta ne ovatkin jo 90 % käyttöasteella ajossa. Eikö vain?
Uusien vaunujen käytettävyydestä on sovittu periaatteessa samalla tavalla kuin Variotramienkin kanssa, mitäs syytä olisi tinkiä hyvästä tavasta tehdä hankintasopimus. Kuten lehdistäkin on voinut lukea, ensin toimitetaan kaksi vaunua, joiden kanssa selvitetään ns. lastentaudit uudesta vaunusta, josta ei ole käyttökokemusta mistään muualta. Kun siis ensin tehdään kaksi protoyyppiä, ei niille ole tarkoituskaan vaatia samaa käytettävyyttä kuin sarjatuotantovaunuille. Se sijaan sarjatuotantovaunuilla on asiallinen käytettävyysvaatimus sanktioineen.

Huhu kertoo, että juuri tilattuihin ratikoihinkin saatetaan tehdä muutoksia peräti ensimmäisen kahden vaunun saapumisen jälkeen.
Tietenkin sarjatuotantovaunut voivat poiketa kahdesta prototyypistä, sillä juuri sitä varten prototyypit tehdään, että niiden perusteella saadun kokemuksen mukaan voidaan vaunun rakennetta muuttaa ennen sarjatuotantoa. Prototyypit muutetaan sitten sarjatuotannon mukaisiksi, jotta kaikki 40 vaunua ovat samanlaisia. Eikä tämäkään ole mitään uutta. Näin toimittiin jo 30 vuotta sitten 100-sarjan metrojunien kanssa. Nokkajuna 101–106 oli se erä, jonka kanssa hankittiin kokemukset ja päätettiin sarjajunien lopullinen rakenne.

Eli 40 vaunun ratikkahankinta, joka sisältää 2 prototyyppiä ja niiden 2 vuoden koeajovaiheen, on eri asia kuin neljän Allegron tilaus. Ja erolle on varsin hyvät perustelut. Neljän junan toimitussarjaa ei oikein voi jakaa protoihin ja sarjatuotteisiin. Eikä ole tarpeenkaan sen kannalta, että Pendolinoja on valmistettu ja toimitettu kymmeniä. Ei ole kyse uudesta tuotteesta, josta ei ole kokemuksia. On vain kyse olemassa olevan tuotteen asiakaskohtaisesta variaatiosta, mikä on normaalia kaikissa kaupoissa.

Kun kaluston absoluuttinen määrä on pieni ja halutaan taata luotettava palvelu, kaksi junaa varalla ei ole käyttöönottovaiheessa paljon. Juniin on ihan normaalia tehdä muutoksia vielä ensimmäisen vaunun saavuttua.
Käyttöönottovaihe on ohimenevä vaihe, ei pysyvä tila. Allegroilla ei ryhdyttykään ajamaan heti nykyistä neljää päivittäistä vuoroa, vaan ”käyttöönottovaiheessa” tarve oli vähemmän kuin nyt. Eikä Tampereella ole vaadittu, että liikenne pitäisi aloittaa heti tai ”käyttöönottovaiheessa”.

Eli on turha sotkea keskustelua Allegrojen tarvittavasta junamäärästä siihen, miten toimitaan junien vastaanottovaiheen aikana. Se on eri asia kuin normaali käyttöaika. Kritiikki kohdistuu siihen, että VR-Yhtymä itse sanoo, että nyt kun ajetaan neljä vuoroparia päivässä, tarvitaan neljä Allegro-junaa, eikä siksi voi edes keskustella siitä, että yksi juna sijoitettaisiin Tampereen liikenteeseen. Ei VR-Yhtymä ole perustellut tätä väitettä millään käyttöönottovaiheen tarpeilla.

Hyvin tiukalla kalustokierrolla toimimisesta on kokemuksia parin vuoden sisään myös Finnairilta. Heillähän on aivan äärimmäiset luotettavuusvaatimukset kalustolle. Silti kävi välillä niin, että jokin kaukolaivaston kone ei toiminutkaan. Kun varakalusto ja kierrot oli viritetty äärimmillen...
Selvitin jo aiemmin, mitä tarkoitetaan käytettävyydellä. Jos Allegrojen kierto sitoo 2 junaa ja käytettävissä on ”vain” yksi varajuna, kierrot ja varakalusto eivät ole lähelläkään tiukkaa äärimilleen virittämistä. Sillä liikenne hoituu, kun kolmen junan käytettävyys on 66 %, mikä on todella vaatimatonta. Ja kaukana siitä, minkä arvelen olevan hankintasopimuksen käyttöasteen takuuarvo.

Huomautan, että en arvele, että Alstom on niin surkea junakaluston toimittaja, ettei Allegrojen käytettävyys olisi edes 66 %, mikä edellyttää, että kahden junan tarpeeseen on oltava kaksi varajunaa. En myöskään arvele, että Karelian Trains on niin ammattitaidoton yritys, että se ostaisi junia, joiden käytettävyys on alle 66 %. Mutta kaikki ne tässä kirjoittaneet, jotka vakuuttavat, että kahden junan käyttötarpeeseen on oltava kaksi junaa varalla ovat käytännössä sitä mieltä, että Alstom on surkea junatoimittaja ja Karelian Trains on ammattitaidoton kalustoyhtiö.

Ehkä jatko Turun satamaan on se salaisuus jota VR varjelee.
Salaisuus? Johan tässä ketjussa oli linkki asiasta kertovaan uutiseen!

Antero
 
Nyt kesällä ollaan jo tilanteessa, jossa kaksi Allegroa ei kunnolla riitä Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Mihin lähteeseen tämä perustuu?

Kävin viime viikonvaihteessa Pietarissa ja matkustin aika "keskinkertaisiin" aikoihin kulkevilla junilla (lähtö To klo 10 Helsingistä ja takaisin Ma klo 11:25) ja ne olivat lähes täynnä. Osa muista junista oli myös loppuunmyytyjä. Kun junia aletaan myydä loppuun, pitää kapasiteettia lisätä.
 
Salaisuus? Johan tässä ketjussa oli linkki asiasta kertovaan uutiseen!

Tarkoitat lienee linkittämääsi venäläisen verkkosivuston juttua?

Siinä siteerataan Turun kaupunginjohtajan Aleksi Randellin haastattelua radio Echo Moskvi:ssa 4.5.2011. Randell ilmoittaa haastattelussa Turun suoran Allegron olevan tärkein hanke liikenteen osalta.

Siinä sitten sekavuutta tarpeeksi, mutta luottaisin kuitenkin alkuperäiseen uutiseen. Kyseessä siis Turun tavoite, ei mitään päätettyä.
Lost in translation?
 
Tämä lienee todennäköinen skenaario. Havaintona Neva Travelin busseja tulee Turku-Helsinki moottoritiellä vastaan lähes jatkuvalla syötöllä. Tampere-Helsinki välillä en muista nähneeni yhtäkään. Ehkä jatko Turun satamaan on se salaisuus jota VR varjelee. Neva ja muut venäläiset matkatoimistot menettävät tuottavan bisneksen tai ainakin merkittävän siivun siitä.

Miksi Pietarista ajettaisiin Tampereelle 3-tietä pitkin? Todennäköisempi vaihtoehto lienee 10-tie.
 
Annetaans nyt vihdoin puheenvuoro VR:lle http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1356305

VR sanoi:
Nopean Allegro-junan ei olisi järkevää kulkea Pietarista Tampereelle asti, sanoo VR.

Yhtiön mukaan reitti söisi matkustajia Helsingin ja Pietarin välisiltä vuoroilta. Lisäksi Tampereen matkustajamäärät ovat liian pienet.
Lisäksi uutisessa myös arveltiin, että Tredean raportin tiedot eivät vaikuta luotettavilta.
 
Annetaans nyt vihdoin puheenvuoro VR:lle http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1356305


Lisäksi uutisessa myös arveltiin, että Tredean raportin tiedot eivät vaikuta luotettavilta.

Naurettavia väitteitä. "Tampereelle asti" on mielenkiintoinen (tarkoituksella harhaanjohtava?) sanavalinta huomioiden ettei matka ole jatko Helsingin Allegrolle vaan vastaava matka vähän eri suuntaan. Jos matkustajia on liian vähän, ne eivät voi tehdä lovea Helsingin matkustajamääriin (ja täällä joidenkin mukaan Helsingin Allegrot ovat täynnä, jolloin itse asiassa uusi vuoro Tampereelle helpottaisi painetta). Ja jos ne vähentävät kriittisesti Helsingin kysyntää, silloinhan uudelle vuorolle riittää kysyntää. Lisäksi kyse ei ole vain Tampereen matkustajista (jotka nekin tilastoituvat väärin) vaan kaikista Riihimäen pohjoispuolisista matkustajista, siis suurimmmasta osasta Suomea. Ja eikö muka yhteyden muuttuminen vaihdottomaksi ja selkeä nopeutuminen nostaisi matkustajamääriä, kuten yleensä tapahtuu?

Jos VR:n mielestä Tredean tiedot "eivät ole luotettavia", VR voisi yksilöidä mikä ei ole luotettavaa ja miksi ei. Tällaiset jo sisäisesti ristiriitaiset väitteet vain syövät VR:n omaa uskottavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Variotraminen käyttöaste on noussut ratkaisevasti, kun myyjä korvaa ongelmat pitämällä vaunut omalla kustannuksellaan ajokelpoisina. Tämä on ollut mahdollista juuri siksi, että hankintasopimuksessa on sovittu, mikä on vaunujen käytettävyys ja millä hinnalla.

Tältä foorumilta voi lukea, miten historia meni Variotramien kanssa. Eipä niidenkään käyttöaste alkuvuosina ollut lähellekään luvattua tasoa.

Eli 40 vaunun ratikkahankinta, joka sisältää 2 prototyyppiä ja niiden 2 vuoden koeajovaiheen, on eri asia kuin neljän Allegron tilaus. Ja erolle on varsin hyvät perustelut. Neljän junan toimitussarjaa ei oikein voi jakaa protoihin ja sarjatuotteisiin. Eikä ole tarpeenkaan sen kannalta, että Pendolinoja on valmistettu ja toimitettu kymmeniä.

Kun neljän junan sarjaa ei ole jaettu protoihin ja sarjatuotteisiin, niin kaikki jälkikäteen tehtävät muutokset joudutaan tekemään neljään junaan. Äkkiseltään voisi kuvitella, että silloin muutostyöt kestävät kaksi kertaa niin kauan kuin niiden tekeminen kahteen junaan. Ja kun muutostöitä tehdään junien elinkaaren alkutaipaleella, sitoo se luonnollisesti enemmän varakalustoa.

Vaikka Pendolinoja on toimitettu Suomeenkin paljon ja jo aikapäiviä sitten, eivät ne silti toimi vielä luotettavasti (kuten voidaan päätellä esim. syksyllä tulevista aikataulumuutoksista ja niiden perusteluista). En siis mitenkään ihmettelisi, vaikka Allegroihin jouduttaisiin tekemään muutostöitä vielä pitkään. Allegroissa vielä lisäksi on tekniikkaa, jota muissa Pendolinoissa ei ole.

Ei VR-Yhtymä ole perustellut tätä väitettä millään käyttöönottovaiheen tarpeilla.

Kuten jo selitin aiemmin tässä ketjussa, ei VR-Yhtymän selityksillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisten syiden kanssa.
 
Annetaans nyt vihdoin puheenvuoro VR:lle http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1356305


Lisäksi uutisessa myös arveltiin, että Tredean raportin tiedot eivät vaikuta luotettavilta.

Ei tämä nyt ainakaan vahvista sitä hassuttelua, että edes VR:n mielestä ongelma olisi kaluston määrässä. Ilmeisesti sielläkään ei sentään kehdata lähteä väittämään että varakalustoa pitäisi olla yhtä paljon kuin liikennöivää kalustoa -edes VR:n liikennöintikäytännöillä.

VR nyt ei yksinkertaisesti ole kiinnostunut liikennöimään Tampere-Pietari väliä ja säälittäviä tekosyitä tälle varmasti kyseisestä kioskista löytyy loputtomasti. VR on myös viimeinen taho jolla luulisi olevan minkäänlaista sanomista muiden raporttien luotettavuudesta.

Kyllä tuo Riihimäen kolmio alkaa vaikuttamaan aika houkuttelevalta vaihtoehdolta. Parin Allegrovaunun hinnalla H/K-suhteeltaan aivan ylivertainen raidehanke tässä maassa. Sujuvat vaihdot kotimaan sisäisiltä poikittaisjunilta Pietarin Allegroon Lahdessa, niin ei VR:n tarvitse siirtää kruununjalokiveään mihinkään, ja meidän ei tarvitse enää lukea näitä säälittäviä selityksiä siitä miksi sitä ei voi siirtää mihinkään.
 
Ei tämä nyt ainakaan vahvista sitä hassuttelua, että edes VR:n mielestä ongelma olisi kaluston määrässä. Ilmeisesti sielläkään ei sentään kehdata lähteä väittämään että varakalustoa pitäisi olla yhtä paljon kuin liikennöivää kalustoa -edes VR:n liikennöintikäytännöillä.
Nyt kun VR on innostunut lausuntoja antamaan, niin YLE:lle kerrotussa versiossa ei puututakaan enää matkustajamääriin vaan juurikin kaluston määrään.
http://yle.fi/alueet/tampere/2011/07/vr_allegroja_ei_seiso_tyhjan_panttina_2706378.html
VR sanoi:
VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mukaan uusien reittien avaaminen Pietariin vaatisi yksinomaan kalustoon merkittäviä satsauksia.
 
No nyt, jäämme odottamaan VR:n lähipäivien ilmoitusta helsingin vuorojen lisäämisestä :p
 
No nyt, jäämme odottamaan VR:n lähipäivien ilmoitusta helsingin vuorojen lisäämisestä :p

Tai sitten ei niitäkään lisätä vaan pidetään ylimääräinen allegro tilausliikenteessä. Mikä sen kannattavampi bisnes, juna aina täynnä ja venäläisethän eivät nuukaile ja valita jos tarjoilu on liian kallista.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös