Tältä foorumilta voi lukea, miten historia meni Variotramien kanssa. Eipä niidenkään käyttöaste alkuvuosina ollut lähellekään luvattua tasoa.
En nyt oikein ymmärrä, mitä yrität sanoa. Minähän juuri selitin, miten Variotramien hankintasopimuksen mukaan oli määritelty, mikä on vaunujen käyttöaste. Ja kun käyttöaste ei toteutunut, myyjä joutui asiasta vastuuseen.
Kalenterissa asia meni karkeasti ottaen niin, että keväällä 2007 vaunuista ehkä puolet oli liikenteessä (siis sama käyttöaste, mitä tässä nyt selitetään upouusien Allegrojen käyväksi käytettävyydeksi). HKL uhkasi poistaa loputkin Variot liikenteestä UITP:n kongressin alla, ellei myyjän kanssa päästä sopimukseen siitä, miten myyjä takaa luvatun käyttöasteen. Tuloksena päädyttiin sopimukseen, jonka mukaan käyttöaste nousi sovitulla aikataululla luvattuun ja mittavin panostuksin myyjä on tämän pystynyt pitämään.
HKL siis osaa ostaa raitiovaunuja ja pitää myös kiinni siitä, että hankintasopimus pidetään. Luvattu käyttöaste toteutui, kun sitä vaadittiin. Eikä se ole 50 tai 66 %, vaan taitaa olla 38 vaunua 40:stä eli 95 %.
Ja kun muutostöitä tehdään junien elinkaaren alkutaipaleella, sitoo se luonnollisesti enemmän varakalustoa.
Aivan varmasti. Ei Tampereella olekaan vaadittu, että liikenne on aloitettava heti ja ennen junien vastaanoton valmistumista. Aivan varmasti on aikaa hoitaa Allegrojen vastaanotot ja muutostyöt hankintasopimuksen mukaisesti.
Vaikka Pendolinoja on toimitettu Suomeenkin paljon ja jo aikapäiviä sitten, eivät ne silti toimi vielä luotettavasti (kuten voidaan päätellä esim. syksyllä tulevista aikataulumuutoksista ja niiden perusteluista). En siis mitenkään ihmettelisi, vaikka Allegroihin jouduttaisiin tekemään muutostöitä vielä pitkään. Allegroissa vielä lisäksi on tekniikkaa, jota muissa Pendolinoissa ei ole.
Siis arvioit, ettei Alstom opi mitään eikä kykene parantamaan tuotteitaan 15 vuodessa?
Laskin tuossa huvikseni, että aikatauluun merkittyjen Pendolinovuorojen ajaminen taitaa sitoa 14 runkoa samanaikaisesti, kun Pendolinoja on VR:lle hankittu yhteensä 18 runkoa. Aika optimistiselta vaikuttaa siis tuo oletus, että vielä 150 rungolle riittäisi varakalustoksi yksi runko.
En ole väittänyt, että 150:lle VR-Yhtymän Pendolinolle riittää varakalustoksi yksi runko. Esitin vain esimerkin siitä, mitä käytettävyysvaatimus, vikaantumisväli ja ennakoivan huollon järjestely merkitsevät kalustotarpeen kannalta. Uskoin, että se auttaisi ymmärtämään junakaluston ylläpitoon liittyviä asioita.
Jos 14 Pendolinon kierto edellyttää 18 junarunkoa, 15 vuotta sitten hankittujen Pendolinojen käyttöaste on 14/18 = 78 %. Ja tämä on epäluotettavina pidettyjen junien käyttöaste. Tässä ketjussa on vakuutettu, että viime vuonna toimitettujen Allegrojen käyttöaste ei voi olla parempi kuin 50 %. Uskotko sinä, että Alstom toimittaa 15 vuotta myöhemmin samaa tuotesarjaa olennaisesti heikkolaatuisempana?
Jos 78 % käytettävyyden Pendot ovat epäluotettavia, 50 % käytettävyyden Allegrot lienevät sitten lähes käyttökelvottomia, mutta kuitenkin Karelian Trains ostaa näin huonoja junia. Jos muuten Allegrojen käytettävyys olisi edes yhtä huono kuin VR-Yhtymän Pendolinojen, 3 runkoa riittää hyvin kahden rungon kalustokiertoon, eikö vain?
Antero