Pirkkalan halpaterminaali ei ole räätälöity vain Ryanairin käyttöön. Sinne saa kuka tahansa tulla samoilla ehdoilla, jos kelpaa. Ei ole kelvannut esim. Finnairin tytäryhtiölle Aerolle eikä Blue1:lle, varsinkaan kun rajoitettu terminaalikapasitetti aiheuttaa sen, että lentoja pitää slotittaa peräkkäin eikä samanaikaisiksi.
Ryanair on viestittänyt moneeen kertaa, että täysihintainen terminaalipalvelu ei heitä kiinnosta, koska se ei sovi heidän konseptiinsa.
Finnairin liikeidea on lentää kaukoitään, Ryanairin liikeidea on lentää niin halvalla kuin voi. Keinoja on vastata molempien yhtiöiden tarpeisiin tarjoamalla niille juuri niiden tarpeisiin sopivia palveluita, mutta nyt keskustelua käydään siitä, onko Ryanairin tarpeisiin vastaaminen jotenkin moraalisesti vähemmän legitiimiä.
Finavia on luonteeltaan kiinteistösijoitus- ja palveluyhtiö. Yleensä asiakkaita palvellaan sen mukaan mitä asiakkaat tuottavat ja ovat valmiita maksamaan.
Finnair käyttää normaalihintaista tuotetta ja on Finavian suurin asiakas. On luonnollista, että suurimman tuoton tuovia asiakaita palvellaan parhaiten. Tuo on ihan normaalia bisnestä.
Toki julkisen palvelun velvoite koskee myös Finaviaa, joten muutkin firmat saavat ostaa palveua samoilla ehdoilla kuin Finnair. Mutta kiinteistöjen laajennukset tehdään lentoasemabisneksessä yleensä tuottavimpien asiakkaiden tarpeen mukaan.
Ryanair on taas pyrkii toimimaan mahdollisimman halvalla, ei käytä standardiratkaisuja ja yrityksen tuotto Finavialle on vaatimaton. Lisäksi Ryanair on useaan otteeseen ilmoittanut, etteivät he sitoudu lentämään minnekään. Pikemminkin Ryanair pyrkii jatkuvasti kilpailuttamaan lentokenttiä ja muuttaa reittivalikoimaa jatkuvasti.
Minusta Ryanair on Finavialle ongelmallinen ja huonostituottava pieni asiakas, jolle normaalihintaiset tuotteet eivät kelpaa, vaan joka vaatii halpaa hintaa ja erikoiskohtelua.
Ja Finavian pitäisi vielä rakentaa uutta tilaakin ja myydä sitä polkuhintaan jotta Ryanair suvaitsisi jatkaa ja laajentaa toimintaa? Samaan aikaan vieressä standardituotetta tarjolla, mutta se ei vaan kelpaa. Ei vaikuta Finavian kannalta järkevältä toiminnalta. Ei Finavia ole mikään hyväntekeväisyyslaitos.
Nykyisen "halpaterminaalin" halpuus perustuu aika paljon vanhaan kiinteistöön ja sen ahtauteen sekä huonoon palvelutasoon, eli tehokkaaseen tilankäyttöön ja vanhan kiinteistön halpaan kustannukseen. Jos rakennetaan uutta tilaa ja parannetaan lentomatkustajien oloja, halpaterminaalin kustannustaso nousee merkittävästi.
Tampereen "halpaterminaalille" kyllä rakennetaan laajennus kunhan terminaalin laajennuksen tuotto on riittävän korkea riskiin verrattuna. Investoinnin koolla ei pidä olla merkitystä kun määritellään riskilisää. Pienessä kohteessa, jolla on käytännössä tällä hetkellä vain yksi varsin pieni ja epävarma käyttäjä, riskilisän (eli tuotteen hinnan) pitää uusinvestoinnissa olla korkea. Kun ottaa huomioon, että samaan aikaan vieressä (Terminaali I) on käyttämätöntä kapasiteettia, riskilisä kasvaa entisestään.
Viimeksi muokattu: